Jump to content

Elgkuler i 6,5x55


ElgjegerSigdal

Recommended Posts

Har en Tikka T3 i 6,5x55. Jeg har ladd børsa med 10,1 grams Oryx (norma MRP - 46 grs), og har skutt 10 elg (ungdyr) de siste 3 årene med den oppskriften. MEN diskusjonen går jo selvsagt i jaktlaget rundt kalibervalget. De andre har .308 og 30-06, og mener at 6,5x55 er spedt... Har som sagt skutt 10 ungdyr med børsa, men kula går aldri igjennom. Det er forsåvidt ikke noe problem, heller en fordel når man bl.a. jakter med løshund, men hva med en skikkelig stor rugg? Er ladningen god nok da? Har hørt at dybdevirkningen kanskje blir bedre med mindre fart, stemmer det? Bør jeg gå over til "super-kuler" som f.eks. Swift? Swift har jo bare 9 grams kuler i 6,5x55. Jeg har vel i utgangspunktet trua på 10 grams kuler...tenker også på regelverket...

 

Håper det er noen som har god erfaring med 6,5x55 som kan dele litt livserfaring :D

Link to comment
Share on other sites

Har også brukt den kula der bare med 47 grain mrp til elg, men i de siste åra norma 15 krutt med samme ladning.

Har skutt ca 80 elg med akkurat den kombinasjonen og er fornøyd med resultatet, og har således ikke behov for å bytte noe som fungerer bra.

Har tidligere brukt nosler og barnes x, men siden jeg har løshund er oryxen sikkrere enn disse.

Har og skutt noen elg med lapua mega 10.1 gram, grei og billig kule det også, men holder meg nå til oryxen.

 

Målte farten i kronografen med oryxen med 47 grain norma mrp i gammelbørsa (en M98) 805 m/s.

 

Beste kula til prisen mener nå jeg... :wink:

 

De fleste kuler som ikke går gjennom sitter i skinnet på andre sia.

Link to comment
Share on other sites

Har ei gammel parker i 6,5X 55. jeg har skutt 37 elger med denne, og min bestefar har skutt 32 elger før meg med samme våpenet, så kan vel konkludere med at elgen faller for 6,5. største jeg har skutt med våpenet er en okse på 315 kg.

Jeg har brukt norma vulkan, men har nå bytta til oryx. Min bestefar brukte altid nosler.

det er skjelden jeg har opplevd gjennomskyting (enkelte kalver og små ungdyr) og i de siste 3-4 år, har jeg hatt noen opplevelser med at oryn og vulkan har stoppa på bogfjøla til Elgen, hva dette skyllest har jeg ingen formening om, tilfeldigheter, feil med amoen eller at løpet er utskutt??? men jeg har i allefall gådd til det steget og bestilt meg ny riffle i grovere kaliber nå. det var med litt tungt sinn jeg jorde dette for liker gamlebørsa godt, skyter fine tette samlinger med denne og kjenner kulebanen godt. Ettersom jeg skal jakte en god del bjørn nå fremover satser jeg nå på 300 win mag, blir en tikka t3 på meg.

Men tørr tippe på at jeg ikke har skutt min siste elg med 6,5en. men tørr ikke gi deg noe råd for hva du skal satse på. er ikke morro når elgen drar selv om alt var perfekt. men dette kan jo skje uansett kaliber. Lykke til med valget.

Link to comment
Share on other sites

At folk med 308 og 30-06 "disser" 6,5 til elg er vel ikkje noko nytt. Akkurat som ein klassisk magnum-entusiast syns 30-06 blir for spedt. Dette er diskutert opp og i mente både her på forumet og andre stader, og dette vil vi diskutere so lenge det fins rifler og elg i denne verden.

6,5 ER godkjent til elg, 6,5 ER godt nok til elg. Men, i likhet med både 308 og 30-06 so skal ein tenke litt på kuleplassering, skotvinkel etc. Uhell KAN skje med 6,5, og det KAN skje med 308, 30-06, 375 H&H etc.

 

For å klare kravet bør du nok over 10g på kula. Personleg ville eg gått for 10,0 grams Oryx eller Mega.

Dersom du ønsker gjennomskyting, gå over til 375, 9,3 eller noko sånt. Då kan du og ta litt hevn og rakke ned på resten av gutta på jaktlaget som bruke pinglete .30-kaliber :D

Link to comment
Share on other sites

Gå for 140 gr. Swift A-Frame du.

Den er hardere enn Oryx'en og tåler 850 m\s uten å gå i filler.

Så kjøper du litt MRP2 krutt til fyre oppunder med.

Med MRP2 klarer du 850 m\s uten trykktegn. Og denne kombinasjonen går nesten like bra som Match King i børsa mi.

Denne kombinasjonen er det ingen elger i Norge som liker... :wink:

Vil tro du får gjennomskyting på elgen også. Plystrer rett gjennom en stor bukk

Link to comment
Share on other sites

Har brukt oryx på både elg og rein, ga gjennomskyting på elgkalv og rein, men satt under skinnet på motsatt side på elgkvige. I år har jeg ladet lapua mega og skal prøve ut disse til høsten. Har ikke kronograph og vet ikke hastighet på noen av kulene,

Link to comment
Share on other sites

Gå for 140 gr. Swift A-Frame du.

Den er hardere enn Oryx'en og tåler 850 m\s uten å gå i filler.

Så kjøper du litt MRP2 krutt til fyre oppunder med.

Med MRP2 klarer du 850 m\s uten trykktegn. Og denne kombinasjonen går nesten like bra som Match King i børsa mi.

Denne kombinasjonen er det ingen elger i Norge som liker... :wink:

Vil tro du får gjennomskyting på elgen også. Plystrer rett gjennom en stor bukk

 

850m/s uten trykktegn er umulig i de fleste løp. I noen lange løp går det nok, men det er langt fra regelen desverre!

Men denne 140gr kula tar nok livet av elgen like godt i rundt 800m/s :wink: .

Link to comment
Share on other sites

Har ikke hatt noen problemer 6,5x55

har skutt elgokse på 270 kg og det var ingen problem. Bruker 10,1 g Oryx..

 

Men har tre tilfeller av at kula har vinklet voldsomt før ekspandering.

Tilfeldigvis har de tre siste hjortene blitt skutt foran i brystet. I alle tilfellene har enten kula vinklet nesten rett ut av dyra eller oppover(Skuddene var dødelig men har ikke mye å gå på før kula vinkler vekk fra vitale deler).. Har da ikke truffet kraftige bein heller og dyra sto rett mot meg.. Må sies at det har vært svært korte hold..

Er dette kjent sak for 6,55x55? (Hørte en som påstod at 6,5 vinkler kraftig etter treff ved korte hold) Kan jo også være tilfeldig..

 

Noen som har erfaringer med dette???

 

 

Vurderer 308 fordi jeg kan kappe løpet mere for lyddemper samt økning av bjørnebestand og bjørnejakt..

Link to comment
Share on other sites

/850m/s uten trykktegn er umulig i de fleste løp. I noen lange løp går det nok, men det er langt fra regelen desverre!

Men denne 140gr kula tar nok livet av elgen like godt i rundt 800m/s :wink: .

 

Jasså du? Har du ladet med MRP2 og prøvd? Med MRP får du trykktegn, ja. Ikke med MRP2.

 

Jeg har 60 cm løp

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ladet med MRP2 ja. Kom vel opp i 51-52gr før jeg ga meg.

Jeg lå da rundt 800m/s med 140gr Hornady kule. Denne gir nok litt mindre hastighet enn Swiften siden den er mykere og vil da gi lavere trykk!

Som jeg sier kan sikkert du klare 850m/s i ditt 60cm løp, men det er langt langt i mellom løp som gir slike hastigheter med 140gr kule i 6,5x55.

Link to comment
Share on other sites

Sjølv om 6,5 kulene ein sjeldan gong feiler (stoppar i bogblad og liknande), vil eg tru det same skjer med 308 og 30-06 og. 6,5 kulene har høg tverrsnittsbelastning og gode kuler som Oryx og Mega plar gå svært djupt i alle "telefonkatalogtestane" eg har sett. Etter å ha sett 6,5 Oryx på elg kan eg ikkje heilt forstå korleis kula utan vidare stoppar i dyret utan å trengja inn. Eg ville ikkje ha lagt for stor vekt på unntaka, men meir fokus på at dei fleste er godt nøgde. Og som Jerognal seier- kulevalget er kritisk i 6,5 (og andre kaliber).

 

Mvh Lindu

Link to comment
Share on other sites

Takk for alle svarene! :)

 

Jeg ser at det er mange som har gode erfaringer med Oryx. Og det er jo sant som Linduvarri sier at de fleste er godt fornøyde. Uhell kan vel skje alle jegere, kalibre og kuletyper...

 

Jeg har i løpet av de 3 årene jeg har hatt Tikka'en skutt 10 elg (ungdyr) med 13 skudd så jeg kan jo ikke klage på statistikken. Ett av dyrene gikk 2-300 meter og la seg med et perifert lungeskudd og måtte avlives med hodeskudd. De andre lå på stedet etter en kort fluktstrekning. Det som har "bekymret" meg litt er at siden ingen av skuddene har gått igjennom, og det har vært mellomstore dyr og gode vinkler, så har jeg fundert på hva som vil skje med større dyr og evt. dårligere vinkler. Har anskaffet meg jämthund, og ved los kan det jo være vanskeligere å få rene skuddfelt og gode vinkler...

...men det felles jo mange elg for 6,5 hvert år, så resepten er jo dødelig :wink:

 

I gamlebørsa (30-06) bruker jeg Swift A-frame 165 grs med 58 grs norma 204. Den oppskriften er jeg veldig fornøyd med. Men siden gamlebørsa er tung har den blitt en reservebørse, og Tikka T3'en er blitt godbørsa pga. lett vekt og presisjon...

 

Kjenner at jeg begynner å glede meg til jakta igjen!!! :D

 

Mvh Ole

Link to comment
Share on other sites

Oryxsen mener mange er for blaut i 6,5x55. Bruker selv 140 Swift, og skøyt gjennom en elg på langs ( nesten) en gang. Fluktstrekningene er (muligens) litt lengre enn da jeg brukte 375 H&H og 338, men treffpungtene og slaktene er dertil bedre...

Link to comment
Share on other sites

/850m/s uten trykktegn er umulig i de fleste løp. I noen lange løp går det nok, men det er langt fra regelen desverre!

Men denne 140gr kula tar nok livet av elgen like godt i rundt 800m/s .

 

 

Jasså du? Har du ladet med MRP2 og prøvd? Med MRP får du trykktegn, ja. Ikke med MRP2.

 

Jeg har 60 cm løp

 

Her "holder" jeg med Jerognal. Jeg bruker også kombinasjonen A-frame og MRP2. (Mon tro om det ikke var pga Jerognal sitt tips faktisk)

Får 850 m/s i min Sauer Outback uten trykktegn. Og den pipa er vel ikke lenger enn 57 cm.

Kommer neppe til å bytte kule med det første. Hjorten ramler definitivt iallefall. Elg har jeg ikke fått prøvd den på.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har montert lyddemper på T3'en og kappet løpet til 51 cm...så jeg har vel ikke noen sjanse til å oppnå 850 m/s...men er det avgjørende da? Jeg har hørt at dybdevirkningen på enkelte kuler faktisk kan bli dårligere pga. mer voldsom ekspansjon ved høy hastighet...

 

Får jo litt lyst til å gjøre et forsøk med swift 140 grs også :D

Har MRP-krutt. Anbefaler dere meg å anskaffe MRP2 til 140 grs swift? ...selv med så kort løp...?....

..og hvilke ladninger er det dere da bruker?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...