Jump to content

Kule valg til bjørn 9,3-62?


radiv

Recommended Posts

Oryx har komme med 21,1 g i 9,3x62 no nettopp.

No har eg ikkje erfaring med verken 9,3 eller bjønn, men skulle tru det ville vere ein del stoppkraft i den kula.

Kulebana liknar sikkert den berømte purka som prøvar å hoppe over eit gjerde, men holda blir vel sjeldan so altfor lange på bjørnejakt at det har noko å seie.

Link to comment
Share on other sites

Skjønner ikke at folk henger seg så opp i hva man skal lade med og kaliber osv, osv, så snart det er snakk på bjørn?

 

Alt jeg kunne tenkt meg å bruke på elg, er bra nok på bjørn. Min erfaring er at elgen har daua fort og greit med alt jeg har prøvd, oryx,mega, alaska, vulkan, banes x, sikkert fler og. Noe varierende med kjøttødeleggelse, men for min del drit jeg i det, syns det er viktigere med en skikkelig skuddreaksjon som en lett kan tolke. Å spare et par tre kilo med kjøtt ser jeg ikke som noe stort argument, men sier gjerne ja takk begge deler!

 

mvh tulling

Link to comment
Share on other sites

Hva med Nosler Partition ? Den svikter ihvertfall sjelden, selv om det kanskje ikke er den mest spennende kula blant alle nye kuletyper på markedet. Kulehavari vil man jo helst unngå når man jakter potensielt farlig vilt. Statistisk er det jo ikke ofte kuler havarerer, men hvorfor ikke velge ett av trygge og velprøvde alternativene. XXL selger denne kula til en hyggelig pris også.

Link to comment
Share on other sites

Skjønner ikke at folk henger seg så opp i hva man skal lade med og kaliber osv, osv, så snart det er snakk på bjørn?
Der fins faktisk enkelte som har generell interesse for lading og kaliber uansett kva dei skal jakte eller skyte på.

Solangt i denne tråden har det kun vore nevnt mainstream fabrikkammo i eit av dei mest vanlege elg-kalibera, so det er no ikkje akkurat so veldig sært :?

Link to comment
Share on other sites

Jauda, at ein ladar for ladinga sin skyld er eg med på. Artig og interresant det. Men eg meinte at har man ei kule som funkar til elg så har man ei som funkar til bjørn og. Dessuten er det viktigare å ha ammo du er godt kjent med og lit på(les erfaring med) en noko nytt og fantastisk. Dei aller fleste vil oppleva eit møte med bamsen ganske stressende pga at det ikkje er daglegdags for dei fleste av oss, og da vil eg våge påstanden at det er greit å vera trygg på at det som ligg i børsa har eg brukt så mykje at eg veit det funkar. Da slepp ein i allafall ein stressfaktor....

Elles har eg ingenting i mot at folk leitar fram si yndlingsladning, men å leite fram ei ny kule og ladning berre for at viltet heiter bjørn i stadenfor elg tykkjer eg er tull.

Nå er det mogleg at trådstartar begynner med blanke ark uansett, og da er sjølvsagt spørsmålet relevant.

 

mvh tulling

Link to comment
Share on other sites

Ja, men der er vel enkelte kuler som er finfine på elg, men som ein kanskje ikkje vil anbefale på bjørn.

Fluktavstand er vel ikkje akkurat ønskeleg. Der er jo ein vesentleg forskjell på elg og bjørn sånn sett, nemlig at bjønnen vert eitrande sint når den vert påskoten, medan elgen blir lei seg.

 

Men ellers er eg einig med deg. Dei fleste gode "elgpatroner" er nok fint brukandes på bjørn. Og har ein noko som funkar og som ein stolar på er det lurt å holde seg til det.

Link to comment
Share on other sites

Jeg reiser til BC, Canada på fredag med 2 lisenser på bjørn i baklomma. :D

 

Med på lasset er en Blaser R 93 i kaliber 9,3x62. Jeg har skutt den inn med Barnes 250 grs TSX kule.

 

Har ikke skutt elg med den kula, har tidligere brukt Lapua Naturalis.

 

Rapport kommer, og bedre referanse tror jeg ikke du får med tanke på trådtittelen din :wink:

Link to comment
Share on other sites

Sterkt uenig her vestlandsjeger, ei kule som funker utmerket på elg er også utmerket på bjørn! Kan du nemne ei kule som er bra på elg som ikke er bra på bjørn?(i9,3) Poenget med ei bra kule er at den skal ødelegge nok vev(helst i lunge region) der det finnes mange store blodkar slik at dyret forblør så raskt som mulig( får blodtrykksfall,går i sjokk og dør). Det er det som tar livet av dyret uansett om det er snakk om elg , rådyr eller bjørn. Annet alternativ er treff i sentralnervesystemet, men da er vi inne på marginale treffsoner og slik skyting er nok like uønsket på bjørn som på elg. Stoppekraft er en udefinerbar verdi som vi i bestefall kan snakke om som ein diffus variabel, og den vil like forbannet være avhengig av god eller dårlig treff. Uansett er poenget mitt at den ammoen som man er vant til er den mest dødelige, utifra et så enkelt ressonement som at man er best på det man kan.

 

mvh tulling

Link to comment
Share on other sites

Det eg tenker på er f.eks lette homogene kuler, eller andre kuler som er konstruert for å ekspandere til relativt liten diameter. Som er kontruert for å sikre gjennomskyting, med to hol i dyret uten særleg stor sårkanal.

På ein elg vil dette kanskje føre til at elgen går 100m og stuper dau og blodtom. Heilt etter boka.

Men 100 m utras er ikkje akkurat ønskeleg av ein påskoten bjørn. Når ein skal skyte på bjørn er det ikkje alltid nok at den blør tom og døyr, den bør i tillegg gjere litt kjapt.

 

For all del, eg har aldri jakta bjørn, og er ingen ekspert på dette her. Men eg har mine tankar om kva eg ville valgt om eg skulle jakte på vilt som potensielt kan skade meg. Eg ville gått for so tunge kuler som mogeleg.

 

Utover det so får vi vel berre vere einige om at vi ikkje er einige.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Da er turen til BC unnagjort, og det ble skutt 6 bjørner.

 

Bjørn nr 1. Skutt med sauer 303 kaliber 300 WinMag og 200 grs Swift. Ca 50 meter.

 

Effekt. Knall og fall, død etter gjennomskudd i lungeregion.

 

Bjørn nr 2. Skutt med Blaser R93 kaliber 7 mm RM og 160 grs Swift. Ca 150 meter.

 

Effekt. Påskutt og stakk ned ei skråning, avlivet med guidens 444 Marlin, skudd på 3-1 meters hold. Siste midt i skallen.

Første skuddet satt på skår forfra, var borti lungen og ut igjennom vomma.

 

Bjørn nr. 3. Skutt med Blaser Kipplauf kaliber 7X57R og 156 grs oryx. Ca 120 meter.

 

Effekt. Rent sideskudd, begge lunger. Hoppet til og raste ut 5-10 meter.

 

Bjørn nr. 4. Skutt med sauer 303 kaliber 300 WinMag og 200 grs Swift. Ca 15 meter.

 

Effekt. Bogskudd, begge lunger, døde umidelbart.

 

Bjørn nr. 5. Skutt med Blaser R93 kaliber 7 mm RM og 160 grs Swift. Ca 60 meter.

 

Effekt. Bogskudd, utras på ca 30 meter, noen grynt og var død når vi kom fram. Begge lunger. Denne har jeg på video, smygjakten, skuddet og utraset :)

 

Bjørn nr. 6. Skutt med Blaser R93 kaliber 9,3x62 og 286 grs Barnes Tripple Schok X.

Nøyaktig 36 meter :wink: MIN BJØRN :D

Effekt. Reint sideskudd bak bogen. Total kollapps, rett ned i smellen noen få dødsgrynt og litt så litt spark med foten.

 

Guiden sa jeg skulle skyte igjen, helt overflødig, men den fikk en til.

2n1eruv.jpg

 

Konklusjon må være at de fleste kaliber godkjent for storvilt, duger også på bjørn. Valg av riktig kule tror jeg er av større viktighet.

Link to comment
Share on other sites

Først vil jeg si at jeg ikke har noen erfaring med bjørnejakt, men jeg skulle tro at det er ønskelig med ei kule som åpner seg til stor diameter (stor sårkanal) samtidg som den holder godt sammen (god dybdevirkning). Disse kriteriene er det min erfaring at Woodleigh sine kuler dekker best. Alle dyrene jeg har skutt med denne kula (220 grain i 30-06) har hatt fluktstrekning under 50m med gjennomskyting, samtidig som sårkanalen har vært ganske så romslig.

Woodleigh lager 9,3 kuler i vekter fra 250 grains til 320.

 

Et annet alternativ er A-Square Lion Load. Jeg har ingen erfaring med denne kula, men produsenten skryter fælt av den med tanke på rovdyrjakt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...