Jump to content

Fredet besøk i hagen.


EAH

Recommended Posts

Hadde litt artig besøk i hekken her i helga. Kvaliteten på bildene er noget dårlig pga at de er tatt igjennom et vindu, høy zoom og frihånd. I tillegg var det ikke mitt kamera så fikk ikke med meg noen innstilliger. Uansett er det artig og se sånt på nært hold.

 

Her koser'n seg med byttet.

cimg0097o.jpg

 

cimg0100qhb.jpg

 

 

Og de sørgelige restene etter at den fløy sin vei.

cimg0102r.jpg

 

Jeg tok en vill tipp på at det er spurvehauken som er den skyldige, men er ikke 100% så om noen har et ebdre forslag eller kan fastslå mine mistanker takker jeg for innspill på det.

Link to comment
Share on other sites

Imponerende hvor sjelden en ser hønsehauken. Den er jaggu verre enn gaupa sånn sett. I min spede ungdom fikk jeg fire kritthvite duer av en skolekamerat. Aldri sett hønsehauk før, men den brukte to dager på å plukke alle fire. Kjøpte meg noen høner, og hønsehauken var plutselig et vanlig syn, omtrent daglig. Slutta med høner - så var den borte igjen.

Link to comment
Share on other sites

Den var veldig liten til hønsehauk å være. Var jo mindre enn ei due og jeg har skremt ut hønsehauk på under 5m under smyging i tett granskog og den var på størrelse med en orrhane. Har begge artene rett rundt husveggene her.

Link to comment
Share on other sites

Er vel brevduer bare satt i konkurranse. Kjøre så-så langt fra hjemmet til dua. Slippe ut flokken også starter klokka. Om å gjøre å komme fortest hjem. Altså hvilke duer flyr fortest.

Link to comment
Share on other sites

Helt korrekt EAH :) Duene har en elektronisk ring på foten og når første dua flyr inn i dueslaget så registeres tiden. De er trent opp til å fly rett inn på plystresignal eller at de har sultne unger liggende i redet - det er en god motivasjonsfaktor.

Link to comment
Share on other sites

Både hønsehauken og spurvehauken har enorm forskjell i størrelse mellom hunn (størst) og hann. Synes hodet ser for stort ut i forhold til kroppen for å være hønsehauk, og holder derfor en knapp på spurvehauk jeg å. Størrelseforskelen på ei spurvehauk hunn og en hønsehauk hann er feltmessig nesten ikke å se. Da er størrelseforskjellen mye enklere å se innad i samme art mellom kjønn!

 

Forøvrig en voksen fugl, da den har tverrgående striper i brystet. Her er bilde av en ung hønsehauk hunn som holdt det gående utenfor verkstedveggen til fattern flere dager i strekk sist høst. Bildet her er tatt på ca 4 m...

n665832386_1931779_7624.jpg

Link to comment
Share on other sites

Det er en spurvehauk du har hatt besøk av.

Den er nokså lik en liten utgave av hønsehauken, men med sine korte vinger og lange stjert, i tillegg til størrelsen, er den ganske lett å skille fra hønsehauk.

På bakken ser du også at den har lengre ben og øynene er forholdsvis litt større hos spurvehauken. Det er også litt forskjell i fjærdrakta, der spurvehauken har noe mer tegninger i fjærdrakta en hønsehauken har. Spesielt hannen, som er veldig vakker.

Helt riktig som fat_dog86 sier at det er en voksen fugl som har vært på ferde. (brystfjær)

Det er også riktig at hunnen er mye større en hannfuglen. Spurvehauken er den rovfuglen som har størst størrelsesforskjell mellom kjønnene, og ei stor hu kan bli like stor som en hønsehauk han. Hua tar derfor gjerne større bytter som feks nøtteskrike, skjærer og tilogmed duer.

 

Spurvehauken er med sine korte vinger, lange stjert og lange bein en sann mester på å jakte i tett villniss, og er derfor småfuglenes skrekk - det er få gjemmesteder som er trygge for spurvehaukens klør!

Den er den rovfuglen vi mennesker ser mest til, da gjerne spesielt på vinterstid når den ofte trekker inn i bebygde områder; foringsplasser for småfugl har en magnetsik tiltrekningskraft på spurvehauken. Den sitter stille godt gjemt inne i greinverket og venter på rett øyeblikk. Plutselig kaster den seg på vingene og akslererer voldsomt. I stor fart følger den den terrengets konturer, gjerne lavt over bakken mot de intetanende småfuglene. Ofte blir den ikke oppdaget før den er svært nær, og da er det ofte for sent!

Dersom den ikke lykkes i første omgang, så følger den gjerne etter fuglene som gjemmer seg i tette busker, og med sine lange bein "fisker" den etter småfuglene inne i greinene. Er ikke beina lange nok spaserer den gjerne inn i busken og skremmer fuglene ut, og så er jakten i gang igjen....

 

Spurvehauken er en av våre vanligste rovfugler, og den norske estanden er anslått til ca 5000 par, dvs den har kommet godt tilbake etter den dramatiske nedgangen på 50 og 60 tallet. Dette skyldes mange ting, men i hovedsak skyldes den nok at miljøet nå er mindre belastet med diverse gifter.

En annen årsak kan nok være tilbakegangen i hønsehaukbestanden, da den tar i bruk områder som hønsehauken tidligere regjerte. Hønsehauken slår gjerne en spurvehauk om anledningen byr seg, så derfor finner du sjelden spurvehauk i samme område som hønsehauk.

 

fat_dog86: fint bilde av hønsehauken dette, ikke så ofte man får anledning til å fotografere denne sky fuglen på 4 meters avstand, men det er nokså "typsik" adferd til unge fugler som ikke har fått raffinert jaktteknikken enda, og derfor gjerne tyr til slike lettvinte gratismåltider.

 

v-max: kan ikke si jeg kjenner meg igjen i problemstillingen. Hvor mange høner har du mistet?

Her hvor jeg bor har vi et av landets tetteste hønsehaukbestander, og så langt har jeg kun mistet høner en gang til hønsehauk. Det er ca 15 år siden, da en ung hønsehauk fant ut at mine dverghøns var et lett bytte. Det hører med til historien at vi aldri har gjerdet inne hønsene, men hatt de gående fritt på tunet og i hagen.

Om hauken tar høns hos deg anbefaler jeg hønsenetting, det er både tryggere for hønene dine og for hauken, som er en rødelistet art i nedgang!

Og høns finnes det da nok av....

Link to comment
Share on other sites

I fjor høst ble det tatt noen høns i hjembygda hos meg , synderen var en ung hønsehauk. Området ble gjerdet inn men gang på gang kom den seg gjennom huller i gjerdet mellom vegg og tak , men til slutt ble gjerdet for tett for rovfugelen og de vettskremte hønsene kunne igjen gå tilbake til egglegging :wink:

Link to comment
Share on other sites

I fjor høst ble det tatt noen høns i hjembygda hos meg , synderen var en ung hønsehauk. Området ble gjerdet inn men gang på gang kom den seg gjennom huller i gjerdet mellom vegg og tak , men til slutt ble gjerdet for tett for rovfugelen og de vettskremte hønsene kunne igjen gå tilbake til egglegging :wink:

 

Det hørtes nokså kjent ut ja, det er somregel unge fugler som tar sjangsen på slike stunt, og de gir ikke opp så lett når de først har bestemt seg! :wink:

Link to comment
Share on other sites

Jeg husker en gang for mange år sida da en Spurvehauk kom over hekken og slo ned som ei bombe i mutterns spurveflokk. Hu skreik og jeg sto som lamslått over opplevelsen av fart og presisjon.

 

Ja jeg håper du river deg stygt på piggtråden v-max, for jeg vil ikke ha en planet med bare høner, rotter og katter (og mennesker).

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...