Jump to content

Kontroll spm angående Baikal


kongle

Recommended Posts

En kamerat har akkurat bestått jegerprøven (2 feil) og var selvsagt kjempe fornøyd. Han gikk til innkjøp av en Star Baikal IZH 27 ST med 5 choker 12/76 (selv løper jeg rundt med Lanber Gyttorp). Var selvfølgelig å så på nyervervelsen da spørsmål om baikal og stålhagl kom opp. Selv har jeg ikke peiling når det gjelder dette :oops: . Det stod ikke annet enn 90MPa på hagla hans. Er hagla hans godkjent for stål?Etter det jeg har skjønt så kan både 1/4 og 1/2 trangboring benyttes med leirduepatroner, men han også bruke 76mm lange jaktpatroner med stål?? Hadde vært fint om noen kunne bekrefte eller avkrefte dette.Børsa er forøvrig kjøpt hos den lokale G-Sport sjappa.

 

Takker

 

Kongle

Link to comment
Share on other sites

den er godkjent for 900 bar som sagt. og jeg vil derfor ikke si at den er stål hagl godkjent. men jeg har ved ein feil skutt så mange som 70 skudd ladd til 1250bar i min baikal uten skade. ble jo selfølgelig ikke akkurat veldig vell når jeg så på eska hva oppgitt trykk var. uansett så er ikke stål noe å ivre etter. det fungerer tilfredstillende kun på leirduer.

Link to comment
Share on other sites

90 megapascal tilsvarer 900 bar. min er identisk, og den virker med alt av ammo jeg stapper i den om det er stål, eller tungsten eller hva som helst, og det har den gjort de siste åra iallfall

Link to comment
Share on other sites

Sakset fra G-Sport http://www.gsport.no/Misc/Product/?quer ... 30705(BC_6)

Et sikkert våpen

Baikal hagler er også av de sikreste våpnene i markedet, dobbeltvirkende sikring og fangsikring gjør vådeskudd helt umulig! Hvordan? Jo, når man avsikrer geværet og skal skyte, ligger gangsikringen i inngrep, det gjør den helt til avtrekkeren skyves inn.

 

Full sjekk

Hvert enkelt våpen blir sjekket nøye av våre egne børsemakere – for å gi deg den tryggheten du fortjener før du går til skogs. Da blir også trangboringen justert ned til 1/4 og 1/2 slik at du kan benytte deg av stålhagl om du ønsker det.

 

 

Samme som baikalen til kompisen, med utskiftbare choker og en avtrekker.

Men hans heter Star Baikal IZH 27 ST , mens den på G-Sports hjemmesider heter IJ 27 ST MCH. er det noen forskjell?

Eller er det bare å kjøre på?

 

Hilsen

Forvirret Kongle

Link to comment
Share on other sites

Vart neggu itte klokerer ta dætta.....

Snakka med kameraten min via telefon for 10 min siden.

Hadde gått innom G-Sport og forhørt seg angående dette.

De ansatte visste ikke :shock: De tok kun utgangspunkt i det som stod i brosjyren deres. Konkluderte med at det gikk greit....men som sagt så visste de ikke. Ikke for å henge ut noen, men selger man våpen og ammunisjon burde de som selger det ha litt kunnskaper ihvertfall....

Utfører de fleste børsemakerverksteder trykktest av hagler?

Kameraten tok det som et alternativ istedet for å gjøre noe dumt...

Hvor mye koster det slik ca?

 

Kongle

Link to comment
Share on other sites

Fant følgende tekst fra manual lastet ned fra Baikal's hjemmeside;

The 76, 2 mm chamber shotgun can handle any

shotshells with a case length of upto 76 mm (60;

63,5; 65; 70; 73 and 76 mm) including shotshells

with writings “Max.1050 Bar” or “For Firearms

Tested By 1370 Bar”.

 

Hjelper det noe?

Link to comment
Share on other sites

Hadde gått innom G-Sport og forhørt seg angående dette.

De ansatte visste ikke :shock: De tok kun utgangspunkt i det som stod i brosjyren deres. Konkluderte med at det gikk greit....men som sagt så visste de ikke.

 

De ansatte har nok begrenset peiling, derfor eg sa du bør ringe G-sport og snakke med børsemakerene.

Link to comment
Share on other sites

Han fikk svar fra Gresvig i dag. Kjapp og god service fra Gresvigs børsemaker.

Sakset fra mailen:

 

 

Hei!

 

Du kan skyte stål i din Baikal, den er godkjent for stål (og litt til), det finnes vel knapt et haglgevær som er mer solid og sikkert enn din Baikal.

90mpa er et servicetrykk som blir brukt på fabrikken, Baikal selv har et annet stempel som viser godkjenningen for stålhagl.

Du skal helst ikke bruke trangere choke en 1/2 (MOD), skuddbilder og trykket er årsaken til at dette ikke er å anbefale (uansett type hagle)

Hvis du skal bruke stål eller andre alternative hagl (bismuth, tin, tungsten)

 

 

Lykke til og skitt jakt !

Med hilsen

Gresvig AS

Link to comment
Share on other sites

Slik tolker jeg og kameraten min og. Så lenge det ikke brukes trangere enn 1/2.

 

Sakset fra manualen på hjemmesiden til Baikal:

 

3.4 The shotgun is compatible with either

black powder or smokeless powder. Any shell casepaper,

metal or plastic, can be used for this

shotgun.

The 70 mm chamber shotgun can handle any

shotshells with a case length of upto 70 mm (60;

63,5; 65; 70 mm).

The 76, 2 mm chamber shotgun can handle any

shotshells with a case length of upto 76 mm (60;

63,5; 65; 70; 73 and 76 mm) including shotshells

with writings “Max.1050 Bar” or “For Firearms

Tested By 1370 Bar”.

WARNING! A case length means a length to

the crimp BUT NOT A SHOTSHELL LENGTH!

 

og:

 

 

6.1.13 Do not fire a slug which body diameter

exceeds the barrel bore diameter in the constriction

area.

A round slug must be 0,2-0,3 mm smaller in

diameter than the diameter of barrel bore

constriction. A slug with outer fins must be 0,1-0,2

mm smaller in diameter than the barrel bore

diameter and 0, 8-1, 0 mm smaller than the barrel

bore diameter in the constriction area.

NEVER use caliber slugs made from hard

materials (like steel, brass, etc.).

 

Mvh

Kongle

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Får lage liv i en gammel tråd :)

 

Har samme problemstillingen.

Nettopp fått en Baikal IJ-27M1C fra Winge Våpen i dag, og er helt grønn på hagler, så ønsker ikke ta noen sjangser. http://www.wingevapen.no/index.php?do=product&id=637

Og de skrive 2 plasser:

"Hvert enkelt våpen blir i tillegg nøye sjekket av våre egne børsemakere i Norge, for å gi deg den tryggheten du fortjener før du går til skogs, slik at du kan benytte deg av stålhagl om du ønsker det."

 

Men når jeg leser manualen står det med uthevet tekst:

"STEEL SHOT FIRING IS ALLOWED ONLY FOR GUNS WHICH BARRELS BEAR THE MARK "STEEL SHOOT" SHOWN ON THE FIGURE A.8 AND FOR CHOKES TUBES MARKED WITH WRITING "STEEL""

Figure A.8 :

proof_mark_for_Steel_shot_Baikal.jpg

 

Chokene er grei, men finner ikke dette merket de referer til på løpet.

 

Den er merket 12x76 90MPa slik trådstarter også nevner.

Samt det er et merke som ser ut som en pil med en lodrette M på hver side av pilen, også står det 09 rett etter dette merket.

En annen plass står det 18,4 Var 2 ganger, samt et 9 sifra siffer som jeg regner med er et serienr.

Så enten har jeg ikke dette merket eller så er det gjemt veldig godt :D evt jeg ser på feil plass.

 

Men er det noe problem for meg å ta med hagla på leirduebanen så lenge jeg bruker stål chokene? Dvs. F-Steel og IM-Steel (hvilken er best?)

 

Takker for tilbakemeldinger

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Denne 90 mpa diskusjonen har vel godt før på forumet og det er vel delte meninger om va som er

riktig. Personlig er jeg skeptisk til hevi shot og wingmaster hd i baikal merkert 90mpa etter å ha opplevd

sprengt choke(imp cyl) og skudbuller. En annen ting som har vert diskutert er at det er dalende kvalitet

på baikal haglene, mange mener de var bedre før, noe jeg må si meg helt enig i.

Link to comment
Share on other sites

Til motsettning så brukte jeg stålskudd merket 1050 bar i ussr baikalen min de første fem åra jeg jaktet sjøfugl. Fant ut etterhvert at den er merket 65Mpa (650 bar), men det har gått helt fint med hagla :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...