Jump to content

6,5x55 og VV N-150


Eirik

Recommended Posts

Hei

Er N150 noe krampeaktig i 6,5x55 med 100 grains kuler (både Lapua FMJ og Sierra varminter)? Veldig lite rom for justering mellom soting og presisjon. Ønsker helst å slippe sot på hylsehalsen og, er det noe krutt som egner seg bedre til 100grains kuler i 6,5x55?

Link to comment
Share on other sites

Har hatt god erfaring med N150 og rekruttkuler. Bruker også N150 til 120 gr kuler. Litt soting får jeg, men ikke noe som plager hverken meg eller presisjonen :). Du kan jo også bruke N160, Norma 11, Norma 19 og Norma 4 så vidt jeg vet. De to sistnevnte har data på boksen. Sikkert fler også men jeg foretrekker litt raskt krutt for så lette kuler selv om hylsefyllingen blir dårlig. Har også hatt god erfaring med Odin til så lette kuler i 6.5. N140 har jeg ikke prøvd i 6.5 da jeg synes hylsefyllingen blir dårlig nok som den gjør med N150.

Link to comment
Share on other sites

jeg har brukt N150 i 6,5en i 15 år. for det meste til 139-144grs kuler i ca 770 msek. men og til 100-108 grs kuler i 900++ msek.

 

syns det er et ok krutt i 6,5

men skal du ha kombinasjonen av masse fart og tunge kuler er det ganske så uegnet

Link to comment
Share on other sites

Til 100 gr. kuler i 6,5 er NC96M godt egnet, ihvertfall hvis du ønsker en presis patron med moderat rekyl. Har ladet noen tusen rekruttpatroner de siste årene uten et eneste tilfelle av soting.

Hvilket anvendelsesområde skal du ha patroner til?

Link to comment
Share on other sites

Til 100 gr. kuler i 6,5 er NC96M godt egnet, ihvertfall hvis du ønsker en presis patron med moderat rekyl. Har ladet noen tusen rekruttpatroner de siste årene uten et eneste tilfelle av soting.

Hvilket anvendelsesområde skal du ha patroner til?

N150 og NC96M er ganske så like egentlig.....

Link to comment
Share on other sites

  • 9 months later...
Jeg lader 45grs VV N-150 med Sierra varmint HP 100grs. Totallengde på 72,5mm. Ingen soting og lager 3 kløvere i pappen på 100m.

906 msek i følge QL i en 55 cm pipe... 3447 bar trykk.

Den soter nok ikke. tror du må ned mot 40 grs N150 for å se soting med den kula. kansje under 40 og.

Link to comment
Share on other sites

Har akkurat ladet noen 100 grains match king med 150 krutt. Brukte 40 grains. Satt de på 72.5. Skal skyte endel med de i morgen. Så da får vi se hvordan de blir :D.

 

Skaut endel med 100 graisn og n96m Skytterlags krutt med 40 grain. Samme kule. De gik kgodt og hadde lite soting. Har nå begynt med n-11 krutt.

Link to comment
Share on other sites

Var og testa de 40 patronene i dag. Å de sota myye :shock:. Målte de ikke, men er det for slapp ladning som gjør sotinga. For spissene sitter dypt. Norma spisser som er 30 mm lange. Satt til 73 mm.

 

Info raufoss hylser cci hetter 40 grains 150 krutt og 100 grains norma spisser. Satt til 73 mm

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Ladet noen 6,5 grams Lapua FMJ med N-150. Prøvde å lade ned farten for å bruke dem til fugl, men med N-150 krutt burde jeg visst bedre. Sot over hele meg :oops:

Fjernet kula i de jeg hadde ladet og puttet i en liten slant til, samt at jeg satte kula litt dypere. Denne ladingen var på 41,5 grain med N-150 og med COL på 69,35. Fortsatt så sotet det i overkant.

 

Når jeg passerer 42 grains og med en COL på 69,0 mm bør vel sotingen reduseres? Begynner etter hvert så smått å nærme meg maks i VV/Lapua sine tabeller (43,0 grain med COL på 70,0).

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...