Sako 30-06 Posted April 25, 2009 Share Posted April 25, 2009 (edited) Var en tur på banen i ettermiddag. Syntes nok det var litt tregt å få skrudd demperen helt på, men skitt au. Tenkte jeg. Så feil kan man ta, etter skytinga var det kul i hel... å få skrudd den av. For tida står børsa på kjøkkenet, med munningen ned, mens jeg er bortpå med 5-56-boksen med ujamne mellomrom. Så tenker jeg å klippe opp en gammel sykkelslange for å få skikkelig friksjon, og så får vi se om litt mild vold holder for å få skrudd den av igjen. Det blir vel en runde med børste og olje inni gjengene etterpå, regner jeg med Men er det noe spesielt jeg bør tenke på eller passe på når jeg går til med middels vold for å prøve å skru demperjæ...en av? PS: Børsa er en CZ452 American og demperen er en "noname" stål(?)demper som fulgte med i pakkeløsninga Edited April 25, 2009 by Guest Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
VeT|Us Posted April 25, 2009 Share Posted April 25, 2009 Skjedde med meg og for 5 år siden. Demperen står ennå på rifla. Permanent. Lykke til! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stalker Posted April 25, 2009 Share Posted April 25, 2009 Hva med å feste demperen i skruestikka, så stikker du et kosteskaft et lite stykke gjennom avtrekkerbøylen og bender hele børsa et par runder rundt? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
El Gringo Posted April 25, 2009 Share Posted April 25, 2009 Ville ha varmet opp sakene for å få 5-56´en enda mer tyntflytende. Hadde nok også satset på oppvarming av gjengepartiet like før gladvolden tar til. Om du da i tillegg heller isvann gjennom løpet, er det stor sjans for at gjengene slipper. Vær såpass rask at temperaturforskjellen mellom den varme demperen og det kalde løpet er maksimal. Nå vet jeg ikke hvordan løpet er festet i kasse på disse børsene, men vær nå sikker på at du ikke demonterer børsa under voldsutøvelsen. Nå vet jeg av egen erfaring hvor vanskelig det er å vente, men jeg tror nok det er lurt om olja får tid over natten til å trekke godt inn. Går ut fra at du sprayer 5-56 fra "begge sider" ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sako 30-06 Posted April 25, 2009 Author Share Posted April 25, 2009 Lykke til! Jo, takk skal du f@£nmeg ha. Og up yours, too! Permanent dempermontering er ikke et alternativ for meg, så av skal den enten den vil eller ikke... Går ut fra at du sprayer 5-56 fra "begge sider" ?Nei, ikke foreløpig, Men takk for tipset, selv om det nok blir et helsikes søl av det... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mS Posted April 25, 2009 Share Posted April 25, 2009 [...]Permanent dempermontering er ikke et alternativ for meg, så av skal den enten den vil eller ikke[...] Nå har jeg aldri hatt noen demper å sette fast, men flammedempere, haglechoker og gjenstridige påhengsmotordeler har alle vært nødt til å gi tapt, og latt seg skru fra hverandre, etter utvalgte kombinasjoner av fryser, vannkoker og gummihammer. Ellers skulle vel en sånn oljefilter-skifte-tang-sak fra Biltema være ideelt for lyddempere? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Catrine Posted April 25, 2009 Share Posted April 25, 2009 Har også hatt problemer med at en ståldemper satt fast. Nødskrik til far etter å ha prøvd noen tips som desverre ikke løste floken. Han tok rifla med til togverksted og løsnet demperen ved hjelp av spesialverktøy. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted April 25, 2009 Share Posted April 25, 2009 5-56 = deodorant, og stiller i samme klasse som Wurth's Rostoff Kent rustløser derimot, hvis du får tak i den, er gullegod.. den fungerer topp til fastegrodde dempere... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sako 30-06 Posted April 25, 2009 Author Share Posted April 25, 2009 Ellers skulle vel en sånn oljefilter-skifte-tang-sak fra Biltema være ideelt for lyddempere?Tanken hadde allerede slått meg, men siden jeg ikke har en slik og Biltema hadde stengt for dagen, improviserte jeg et verktøy sjøl: Ingredienser: En bit av en gammel sykkelslange, en vedpinne og en bit nylontau. Bruk: Gummien legges rundt demperen for å få tilstrekkelig friksjon. Tauet festes i enden av vedpinnen og surres en rekke tørn rundt demperen med pinnen stikkende 90 grader ut fra demperen. Det gjaldt bare å passe på at man surra tauet riktig vei rundt demperen, slik at det stramma seg når jeg prøvde å skru motsols. Så var det bare å bruke en veldig moderat mengde makt, og av kom den, gitt Jeg hadde egentlig en god følelse for dette prosjektet, for jeg visste at demperen ikke hadde rusta fast siden jeg hadde skrudd den på i dag. Den hadde bare "satt" seg på grunn av litt for mye kruttslam og dritt i gjengene. Det driver jeg og gjør noe med nå, med børste, filler og Hoppes #9... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stalker Posted April 25, 2009 Share Posted April 25, 2009 Jeg forstår ikke helt hvordan det der funka! Fikk du tauet så stramt rundt demperen at det ikke skled? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sako 30-06 Posted April 25, 2009 Author Share Posted April 25, 2009 Jepp. Mange nok surringer og gummi under, så sklir det ikke. Og surringene strammes mer jo mer du tar i på kjeppen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stalker Posted April 25, 2009 Share Posted April 25, 2009 Smart, det skal du ha! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
350 Rem mag Posted April 25, 2009 Share Posted April 25, 2009 Ville det ikke være lurt å sette inn gjengene med noe fett som tåler høy temperatur og trykk? Det er jo ørten slike fett å få tak i... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sako 30-06 Posted April 25, 2009 Author Share Posted April 25, 2009 Problemet denne gangen var ikke manglende smøring. Problemet var kruttslam og dritt nedi gjengene slik at de gikk for tregt og låste seg. Da hjelper ikke bare oppsmøring, man må rengjøre før oppsmøring. Og det hadde ikke jeg gjort Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ilatad Posted April 25, 2009 Share Posted April 25, 2009 Gummien legges rundt demperen for å få tilstrekkelig friksjon. Tauet festes i enden av vedpinnen og surres en rekke tørn rundt demperen med pinnen stikkende 90 grader ut fra demperen. Det gjaldt bare å passe på at man surra tauet riktig vei rundt demperen, slik at det stramma seg når jeg prøvde å skru motsols. Så var det bare å bruke en veldig moderat mengde makt, og av kom den, gitt Du er en liten luring du sako Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fulmen Posted April 25, 2009 Share Posted April 25, 2009 Det der er en klassiker, har løsnet noen oljefilter på den måten. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
El Gringo Posted April 25, 2009 Share Posted April 25, 2009 Det blir en smule OT, men enkleste måten å løsne et oljefilter på er å stikke et skrujern tvers gjennom og bruke det til å vri med. Ingen returbillett på den metoden, men det funker. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted April 26, 2009 Share Posted April 26, 2009 (edited) ... Edited September 18, 2009 by Guest Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Primer Posted April 26, 2009 Share Posted April 26, 2009 Ville det ikke være lurt å sette inn gjengene med noe fett som tåler høy temperatur og trykk?Det er jo ørten slike fett å få tak i... trykk og temp? er det noe en demper til 22.lr blir utsatt for? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jowi Posted April 26, 2009 Share Posted April 26, 2009 Jeg renser gjengene med jevne mellomrom. Bruker 5-56 og en tannbørste. Deretter tar jeg på aluminiumspasta fra biltema. Da får man aldri problemer På diverse mekkeprosjekt oppigjennom har jeg alltid fått "kjeft" av min far, hvis jeg har prøvd og montere en bolt eller mutter tørr. Slikt lærer man av Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
350 Rem mag Posted April 26, 2009 Share Posted April 26, 2009 trykk og temp? er det noe en demper til 22.lr blir utsatt for? Ja, det er faktisk det i en 22. Kunne tenke meg å foreslå hvordan du kan teste det, men avstår da noen kunne finne på å prøve det... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.