Jump to content

Fanken, nå sitter demperen fast! - LØST!


Sako 30-06

Recommended Posts

Var en tur på banen i ettermiddag. Syntes nok det var litt tregt å få skrudd demperen helt på, men skitt au. Tenkte jeg. Så feil kan man ta, etter skytinga var det kul i hel... å få skrudd den av.

 

For tida står børsa på kjøkkenet, med munningen ned, mens jeg er bortpå med 5-56-boksen med ujamne mellomrom. Så tenker jeg å klippe opp en gammel sykkelslange for å få skikkelig friksjon, og så får vi se om litt mild vold holder for å få skrudd den av igjen. Det blir vel en runde med børste og olje inni gjengene etterpå, regner jeg med :oops:

 

Men er det noe spesielt jeg bør tenke på eller passe på når jeg går til med middels vold for å prøve å skru demperjæ...en av?

 

PS: Børsa er en CZ452 American og demperen er en "noname" stål(?)demper som fulgte med i pakkeløsninga

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Ville ha varmet opp sakene for å få 5-56´en enda mer tyntflytende.

Hadde nok også satset på oppvarming av gjengepartiet like før gladvolden tar til.

Om du da i tillegg heller isvann gjennom løpet, er det stor sjans for at gjengene slipper.

Vær såpass rask at temperaturforskjellen mellom den varme demperen og det kalde løpet er maksimal.

Nå vet jeg ikke hvordan løpet er festet i kasse på disse børsene, men vær nå sikker på at du ikke demonterer børsa under voldsutøvelsen.

Nå vet jeg av egen erfaring hvor vanskelig det er å vente, men jeg tror nok det er lurt om olja får tid over natten til å trekke godt inn.

Går ut fra at du sprayer 5-56 fra "begge sider" ?

Link to comment
Share on other sites

Lykke til! :mrgreen:
Jo, takk skal du f@£nmeg ha. Og up yours, too! ;):mrgreen: Permanent dempermontering er ikke et alternativ for meg, så av skal den enten den vil eller ikke...

 

Går ut fra at du sprayer 5-56 fra "begge sider" ?
Nei, ikke foreløpig, Men takk for tipset, selv om det nok blir et helsikes søl av det...
Link to comment
Share on other sites

[...]Permanent dempermontering er ikke et alternativ for meg, så av skal den enten den vil eller ikke[...]

 

Nå har jeg aldri hatt noen demper å sette fast, men flammedempere, haglechoker og gjenstridige påhengsmotordeler har alle vært nødt til å gi tapt, og latt seg skru fra hverandre, etter utvalgte kombinasjoner av fryser, vannkoker og gummihammer. Ellers skulle vel en sånn oljefilter-skifte-tang-sak fra Biltema være ideelt for lyddempere?

Link to comment
Share on other sites

5-56 = deodorant, og stiller i samme klasse som Wurth's Rostoff

 

Kent rustløser derimot, hvis du får tak i den, er gullegod.. den fungerer topp til fastegrodde dempere...

Link to comment
Share on other sites

Ellers skulle vel en sånn oljefilter-skifte-tang-sak fra Biltema være ideelt for lyddempere?
Tanken hadde allerede slått meg, men siden jeg ikke har en slik og Biltema hadde stengt for dagen, improviserte jeg et verktøy sjøl:

normal_IMG_0601.JPG

 

Ingredienser: En bit av en gammel sykkelslange, en vedpinne og en bit nylontau. Bruk:

normal_IMG_0599.JPG

Gummien legges rundt demperen for å få tilstrekkelig friksjon. Tauet festes i enden av vedpinnen og surres en rekke tørn rundt demperen med pinnen stikkende 90 grader ut fra demperen. Det gjaldt bare å passe på at man surra tauet riktig vei rundt demperen, slik at det stramma seg når jeg prøvde å skru motsols. Så var det bare å bruke en veldig moderat mengde makt, og av kom den, gitt :D8)

 

Jeg hadde egentlig en god følelse for dette prosjektet, for jeg visste at demperen ikke hadde rusta fast siden jeg hadde skrudd den på i dag. Den hadde bare "satt" seg på grunn av litt for mye kruttslam og dritt i gjengene. Det driver jeg og gjør noe med nå, med børste, filler og Hoppes #9...

Link to comment
Share on other sites

Gummien legges rundt demperen for å få tilstrekkelig friksjon. Tauet festes i enden av vedpinnen og surres en rekke tørn rundt demperen med pinnen stikkende 90 grader ut fra demperen. Det gjaldt bare å passe på at man surra tauet riktig vei rundt demperen, slik at det stramma seg når jeg prøvde å skru motsols. Så var det bare å bruke en veldig moderat mengde makt, og av kom den, gitt
Du er en liten luring du sako ;)
Link to comment
Share on other sites

Jeg renser gjengene med jevne mellomrom. Bruker 5-56 og en tannbørste. Deretter tar jeg på aluminiumspasta fra biltema. Da får man aldri problemer :D På diverse mekkeprosjekt oppigjennom har jeg alltid fått "kjeft" av min far, hvis jeg har prøvd og montere en bolt eller mutter tørr. Slikt lærer man av :D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...