Jump to content

Lett rifle - eller ikke...


Jan Valter

Recommended Posts

Jeg lurer litt på hvor lett rifle jeg skal skaffe meg.

 

Tenkte på ei .308 fra Kimber som veier ca. 2,3 kg.

 

Lyddemper og kikkert løfter vel kanskje til noe over 3 kg.

 

Antagelig fin i bratte lier på hjortejakt, men er det praktisk ?

 

Det vil vel være litt rekyl å snakke om på ei såpass lett rifle i .308 ?

Jeg tenker på en lyddemper, men likevel....

 

Snublet også over et foruminnlegg fra USA hvor en eier sleit litt med at det tynne løpet gikk varmt under innskyting.

Han måtte legge inn venting mellom skuddene av hensyn til temperatur for å skyte inn kikkerten. Upraktisk.

 

Han plundret også med at patroner som lå på venstre side av magasinet sleit med å finne veien opp av magasinet.

 

Noen erfaringer der ute ?

 

Selv har jeg i andre enden av scalaen en Varmint i 6,5x55. Støtt som fjell. :D

Link to comment
Share on other sites

Min erfaring med Kimber er voksende positiv. Kjøpte en Montana 84 i .308 win for vel ett

år siden, for bruk til seljakt spesielt. Fikk ikke den pressisjon jeg ønsket,prøvde i benk, men nei.

Uforklarlige klikk var det også, så jeg fikk tolket løp og kammer med nedslående resultat.

Kammeret var for romt, altså over toleranse, og pipa var trangest i kammerenden, og selv der

gikk største tolken gjennom. Løpet ble skruvd ut, og sendt tilbake til forhandler. Jeg fikk satt inn ett krieger løp, som jeg hadde stående, og da kom pressisjon og ingen klikk.

Jeg har justert magasinet, og ikke opplevd problemer etter justeringen.

Alt i alt har jeg gjort meget med ei ny rifle, og hadde jeg ikke hatt muligheten til å søke

hjelp hos en kamerat som er børsemaker, hadde nok rifla i sin helhet blitt sendt tilbake

til forhandler. Jeg velger å tro at denne var ei mandagsrifle.

Nå har den vært med på flere seljakter, hjortejakt, rådyr og elgjakt uten noen form for

problemer. På seljakt monteres tofot, lyddemper og 3-12*56 kikkert. Da veier den 3,7 kilo.

Vil jeg ha den lettest mulig, skreller jeg den for ekstrautstyr og monterer en 2,5-8*36, og

da veier den 3 kilo blank. Den er god å skyte med, rekyl er det, men ikke så meget som

man skulle tro i ei slik lett rifle, og jeg er langt fra glad i rekyl. Monterer jeg på demperen,

blir den meget behagelig.

Dette er mine erfaringer, andre har helt sikkert sine, men jeg liker børsa godt, nå :D

Link to comment
Share on other sites

Jeg kjøpte en Kimber Montana i 30-06 til meg selv til jul : 8) , og kjenner ikke rifla igjen i det Jan Valter skriver. Min setter 5 sk. på 25mm fra benk på 100 m.

Har letta avtrekket og lagt pipa helt fri, men det er ikke noen sporter så pipa blir fort varm.

Med 3-9x40 sikte og fullt magasin kryper vekta til nesten 3 kg, blir en fryd å bære i hjorteliene :D

 

Morten

Link to comment
Share on other sites

Som nevnt i andre anledninger slet jeg litt i startfasen med min 84M Montana / 308 Win.

Det var behov for å finne riktig ladning / kuletype, men fra da av gikk den helt ok.

 

Tynt løp er synonymt med varmgang etter få skudd.

Det er prisen for å ha en ultralett rifle.

Ingen problemer i jaktsammenheng, men ikke mest egenet for å pøse ut 50 skudd på en treningskveld.

 

Super jaktrifle, fin liten "mauserkasse", glatt sluttstykkegange, M70 sikring og meget bra avtrekk.

Synth-stokken med Decellerator kappe er også godt over det som leveres som standard fabrikkstokker.

 

På grunn av det tynne løpet vil jeg stille spørsmål om den er særlig egnet til å montere lyddemper på.

Men dette vet jeg alt for lite om. Jeg har uansett ingen slike planer.

 

Kimber84M2.jpg

Link to comment
Share on other sites

Ei lettvektsrifla kan vera utmerktet å skyta med.

Mi Remington Seven Custom i 308W veg under 3 kilo.

Den har kort løp som gjer at det er ei utfordring å skyte med våpenet.

Eit godt mekanisk avtrekk er nøvendigt.

Rekylen er kjapp.

Med ein lyddempar på, er rifla nesten som eit salonggevær.

Det er ei SUVEREN hjorterifle i bratte bakkar.

Link to comment
Share on other sites

Mye tvil... skal, skal ikke, osv...

Spennende med 2,3 kg...

Etter å ha surfet rundt i diverse forumtekster ser jeg jo at en og annen har hatt litt trøbbel.

Løp blir byttet for å få til samling ? .. på ei ny børse ..?

Håper for produsentens del at slikt tilskrives mandagsbørser og ikke er noen stor plage.

Men om børsa er laget slik at løp kanskje må byttes... tja da er det ikke noe for meg.

 

Kanskje gå for ei Tikka T3... denne veier 2,8 kg som Lite utgave...

Selv har jeg ikke hørt om noen tilsvarende negative opplevelser med denne.

Link to comment
Share on other sites

Som nevnt i andre anledninger slet jeg litt i startfasen med min 84M Montana / 308 Win.

Det var behov for å finne riktig ladning / kuletype, men fra da av gikk den helt ok.

 

Jeg har og kjøpt meg en Kimber 84M Montana / 308 Win som min første rifle.. Kan du si noe om hva slags ammunisjon du har forsket deg frem til er best ? Og eventuelt om det er noe en bør styre unna ?

Link to comment
Share on other sites

Tynt løp er synonymt med varmgang etter få skudd.

Det er prisen for å ha en ultralett rifle.

Ingen problemer i jaktsammenheng, men ikke mest egenet for å pøse ut 50 skudd på en treningskveld.

Dette er vel noe en som ikke har mere enn den ene rifla bør tenke nøye på, for med rask varmgang kommer gjerne også stor løpsslitasje.

Link to comment
Share on other sites

janfrode.

Nesten umulig å gi et godt svar her da det som går bra i ett våpen, ikke nødvendigvis gjør det i et annet.

De to ladningene som går best i min Montana er 165 gr Sierra Game King over 43 grn N150, samt 150 grn Nosler Partition over 45 grn N150.

 

Treskudd samlinger på rundt 35 mm for begge ladninger.

Ingen bench rest presisjon, men godt nok til rådyr og hjort.

Har nettop fått fatt i 150 og 156 grn Woodleigh og er spent på å få prøve disse da Woodleigh er en av mine favoritt jaktkuler.

 

Rekyl i 308 Win er lik null, dvs den er så lett at det ikke bør skape problemer.

Høres kanskje litt storkjefta ut her, men etter å drasset rundt med 375 H&H, div 338 Winmag og 35 Whelen i flere tiår, blir 308Win og rekyl et ikketema.

 

Uansett...lykke til med utvikling av gode ladninger :wink:

Link to comment
Share on other sites

"Gammel" rifla; Tikka T3 Super Varmint 6,5x55 veier 3,8 kg + 3-12x56 kikkert + reim = Totalt 4,4 kg

Fjellstø posteringsrifle....

 

"Ny" rifla; Tikka T3 SS .308 win veier 2,8 kg + 2-12x56 kikkert + reim + lyddemper = Totalt 4,2 kg

 

Denne nye rifla skulle liksom være rifla for bratte hjortelier :D

200 gram... :lol: men den var fin da.... :roll:

 

Ikke alle innkjøp som har like gode begrunnelser :D

 

Kan vel hente noe ved å la lyddemperen ligge hjemme kanskje. 300 gram kanskje...

 

Jaja.. da blir det kanskje ei ultralett rifle ved neste korsvei :lol:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...