Jump to content

Blande blylegering


700 ADL

Recommended Posts

Jeg har så heldig å få tak i 55 kg monotype til 3,13/kg i går.

 

Etter å ha finlest diverse tabeller om sammensetting av Pb/Sb/Sn har jeg funnet ut at hvis jeg blander dette med like deler rent bly, får jeg tilnærmet lik linotype.

 

Spørsmålet mitt er om jeg bør bruke linotype til .357 mag og .44 mag og 9mm pistol, eller blande linotypen med like deler hjulvektsbly for å drøye ut linotypen.

 

9mm, .357 mag og .44 mag har vel tilnærmet likt kammertrykk og for meg ser det ut til at linotype er ca en ideell legering til disse.

 

MVH 700 ADL

Link to comment
Share on other sites

Jeg har så heldig å få tak i 55 kg monotype til 3,13/kg i går.

 

 

Heldig-gris!

 

Til normale ladninger i revolver kan du godt blande det ned mye mer enn 50/50 med rent bly , du trenger ikke Linokuler til slikt-kun sløsing med dyrebart metall.

Link to comment
Share on other sites

Jeg ville forsøkt å tynne ut mye mer først, og eventuelt øke på litt etter litt om kulene ikke blir harde nok. 1:7 monotype/ulegert bly ville jeg begynt med - kanskje enda tynnere også. Slipp kulene i ei vannbøtte med en stor svamp liggende på toppen, så herder de. Skal du lade hardt, er gascheck veien å gå - uavhengig av kulas hardhet. Du har funnet den magiske kombinasjonen når kula ikke blyer løpet med tynnest mulig montype/bløtt bly. Jeg tipper du havner på rundt 1:5, kanskje tynnere også - det er unødvendig å blande tykkere med mindre målet er å oppnå samme ytelse som med mantlede kuler.

Link to comment
Share on other sites

hva mener du med like deler? 33%sn 33%sb 33%pb ?

etter å ha lest litt ser hvor idiotisk dette spørmålet er :lol: beklager :lol:

heldig du, jeg har 70-100kg rent bly som jeg ikke helt finner noen løsning på hvordan jeg skal få brukbar hardhet på....

Link to comment
Share on other sites

hva mener du med like deler? 33%sn 33%sb 33%pb ?

 

Det var vel en noe uvanlig legering i kulestøpe-sammenheng.

 

Det jeg mente var å blande like deler monotype og bly. Typisk monotypelegering er 24%Sb/8%Sn/68%Pb, men dette kan visst variere en god del. Hvis man blander like mengder monotype og bly, får man en legering på 12%Sb/4%Sn/84%Bly som også kalles Linotype.

 

Linotype er vel den ideelle legeringen til magnum og muligens 9mm kuler - kanskje? Kulegrossistens legering er 6%Sb/2%Sn/92%Pb (dvs en blanding på 1:3) og den legeringen blyer forsåvidt ikke i mine våpen.

Link to comment
Share on other sites

heldig du, jeg har 70-100kg rent bly som jeg ikke helt finner noen løsning på hvordan jeg skal få brukbar hardhet på....

 

Du kan feks kontakte Metallhuset Bergsø as (metall.no) og kjøpe en barre med "ANTIMONBLY 6%SB, 2%SN, 92%PB 18 kg", eller finne en svartkruttskytter å bytte med-de har ofte motsatt problem og trenger rent bly.

Link to comment
Share on other sites

Da kan du blande hjulvektene 50/50 med rent bly.

 

Tror ikke jeg hadde brukt den blandingen i .357 Magnum - ihvertfall ikke luftkjølte.

 

Luftkjølte hjulvektskuler blyet skikkelig i Rugeren min. Da jeg begynte å slippe kulene i vann rett fra tanga, forsvant blyingen.

Link to comment
Share on other sites

Selvfølgelig slipper man kulene i vann - rett på svampen, som forsinker fallet mot bunnen av bøtta slik at kulene ikke deformeres. Det er helt bortkastet å ikke ta med all hardheten man kan. Hjulvektbly begynner å bli vrient å få tak i ettersom de ikke lenger brukes på personbiler (kun lastebiler, og de brukes gjerne omigjen...). For beintråkka .357-ladninger bør man også vurdere gaschecks.

Link to comment
Share on other sites

Er ikkje heilt einig i at hardare alltid er bedre, sjølv i magnumkaliber. For harde kuler kan gi like mykje blying som for mjuke. I mine .357 fekk eg iallfall ein del blying med kuler støypt av reine hjulvekter, bråkjølt til 22-24 BHN. Blanda eg hjulvektene 50/50 med reint bly og så bråkjølte fekk eg ein BHN på 16-18, som minska blyinga betrakteleg. Monotype ville eg blanda 1/4 med reint bly, du får då den mest vanlige kommersielle legeringa som kan brukast til omtrent alt, bortsett frå svartkrut og denslags. Denne legeringa treng du ikkje bråkjøle i vatn, og BHN vil sikkert lande på rundt 15. Ekstra tinn er heller ikkje nødvendig, 2% er rikeleg. Til slappe kaliber/ladningar kan du blande med endå meir reint bly, men då kanskje óg med ein liten klatt ekstra tinn.

 

Der er eit par formlar for å rekne ut kor harde kulene bør vere. Ideell BHN er kammertrykk / 1920. Maks BHN er kammertrykk / 1422. Dette kan gi ein peikepinn på kva legering du bør satse på.

Link to comment
Share on other sites

Med å ta med seg all hardheten man kan, mente jeg selvfølgelig i forhold til legeringen. Det er meningsløst å støpe kulene av 100% hjulvekter og ikke herde når man kan bruke halvparten og få tilnærmet samme resultatet med herding. Hadde det vært fri tilgang på hjulvekter ville saken vært en annen, men det er desverre ikke tilfelle. Ulegert bly er derimot ganske greit å få tak i til en rimelig penge.

 

Jeg har hørt om at (for) harde kuler kan gi blying, men det har jeg aldri opplevd i mine våpen, men så passer jeg alltid på at kula har minst like stor dimensjon som største løpsdiameter.

Link to comment
Share on other sites

1:7 monotype/ulegert bly ville jeg begynt med - kanskje enda tynnere også. Slipp kulene i ei vannbøtte med en stor svamp liggende på toppen, så herder de.

 

Men inneholder monotype arsen? Jeg trodde arsen var nødvendig for at vannherding skulle virke?

Link to comment
Share on other sites

Arsen er ein nøkkelingrdiens når ein skal vasskjøle bly. Det er óg det som gjer at ei legering gradvis kan bli hardare over tid, men legeringa må óg innehalde antimon. Ei legering med høgt innhald av antimon og lite arsen vil ikkje bli spesielt mykje hardare over lang tid, men vil oppnå full hardheit tidleg. Dess høgare innhald av arsen, dess kortare tid tek det å oppnå full hardheit på legeringa. Slik som eg har forstått det så virkar arsen meir som ein katalysator for herdinga, mens antimon er ingrediensen som faktisk gjer legeringa hardare.

Link to comment
Share on other sites

  • 8 months later...

Etter å ha brukt opp de 100 kiloene jeg kjøpte hos metallhuset, har jeg nå endelig begynt å eksperimentere med blanding av blylegering.

 

Den legeringen jeg trodde mest på (3 deler monotype, 3 deler rent bly og 4 deler hjulvektsbly) er nok i hardeste laget. Etter 4 måneder er de luftavkjølte kulene 18,6 BHN og de vannavkjølte 24,8 (ifølge Lee's hardhetstester). Når jeg blandet dette 50/50 med rent bly (det blir vel noe noe slikt som 3 deler monotype, 4 deler hjulvektsbly og 13 deler rent bly) fikk jeg 15,4 BHN for luftkjølte og 22,7 BHN for vannkjølte kuler.

 

Så det blir antagelig å bruke den siste legeringen for 9mm, .357mag og .44 mag kuler (luftkjølte). Mulig jeg halvblander enda en gang for slappe .38 special ladninger.

 

Jeg har ladet opp noen prøver med 9mm ammo, men nå er det så kaldt at eksperimenteringen får vente.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Nå har endelig våren begynt å komme (selv om det ennå er 30-40cm snø i feltløypa) og jeg har fått testet ut legeringen min.

 

Jeg har skutt Lees .356-120-TC kuler sizet til .357. 250 skudd ga ingen tegn til blying i SVI'en min og med nok presisjon til å holde 10'eren på duellskiva på 25 meter.

 

Blandingen jeg endte opp på, er tre deler monotype, fire deler hjulvektsbly og 13 deler rent bly. Monotype til 3.13/kg. Hjulvektsbly som jeg fikk med når jeg kjøpte det første støpeutstyret og rent bly fra kulefangerene på luftbanen= 50 øre pr kilo og 0,4 øre pr kule.

 

Trenger ikke å lade så veldig mange patroner før støpeutstyret har betalt seg da 8)

Link to comment
Share on other sites

Joda, men jeg ”hoppet” fra bar flekk til bar flekk på høyre side(med mindre det er noen blinker enda lenger opp i skogen da).

Glemte forresten å si at det var en elg der oppe, koste seg i sola, helt til jeg begynte å smelle. :mrgreen:

 

Jeg skjøt vel kuler for en 100 lapp i dag,(ca 160 skudd).

 

40 øre patronen, det er 60 øre billigere en bly ladningene mine…

Link to comment
Share on other sites

Hmm, dette blir vel det neste jeg får lære meg. Men først får jeg lære meg å skyte...

 

Det anbefalar eg på det sterkaste. Kulestøyping er definitivt det kjekkaste og ikkje minst mest tilfredsstillande med å lade sjølv. Besparande er det óg. På ei lita kveldsøkt sat eg igjen med 10 kilo av desse lekre klumpane:

 

IMG_4232.JPG

Link to comment
Share on other sites

Hvordan er det med hardhet på kula og sammenhengen med blystøv som legger seg i pistolen? Tenker ikke på blying i løpet, men generelt blystøv som samler seg rundt om i pistolen.

 

Jeg skyter egenstøpte blykuler i Glock .45 acp uten noen form for blying i løpet, men det legger seg en del bly rundt om i pitolen og spesielt bak ekstraktoren. Jeg bruker flytende LeeAllox smøring. Et alternativ er jo gascheck, men da går prisen opp så mye at det blir uaktuelt. Har planer om å starte og støpe også for 9mm, men er litt usikker. Orker ikke pusse så mye, da det faktisk går en del skudd i 9x19.

 

Jeg har ikke målt hardheten i legeringen min, men den er ganke myk. Bruker 50% hjulvekter og 50% bly fra 22lr kulefangere.

 

Det jeg lurer på er om jeg kan lage en legering som gir litt mindre blystøv?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
i dag snublet æ over en blykokers store drøm... mellom 200 og 250 kilo linotyp..... og 500 kilo reint flatbly,som i rein tilstand er perfekt til skyting av svartkrutt.. så her blir det kulestøping.

Bedre enn Lottogevinst! Kos deg :D

Link to comment
Share on other sites

nå har jeg ikke vært aktiv på skrivefronten her på denne tråden men har skrytt litt i åpent fora som chatten etc. jeg har støpt kuler en tid og synes at jeg får et brukende resultat med mine produkter.

 

rjk0w0.jpg

 

 

Denne kula, ei 405 grains med gascheck er støpt og sizet i 0,458 og satt en egen krymperille laget med cannelureverktøy og skutt i en marlin 1895 ladet til 1900ft/s presterte dette:

 

14ad447.jpg

 

Samme kula ble døtta gjennom en lee sizer til 0.452 og satt i samme krymperilla i en 460 S&W magnum og ladet med en god porsjon n120 til ei hastighet på 1580 ft/s, som da blir en powerfaktor på 627 og skutt i magnum2 og endte faktisk på tredjeplass i nordnorsk mesterskap i helga som var. Mista bare et eneste poeng.dvs 79 av 80 poeng. lengste hold var på 100 meter og kula lå faktisk 5 cm over siktepunktet på det holdet og samlet stående ca 30 cm i konkurranse

 

godt fornøyd med resultatet så langt og en spesielt personlig tilfredsstillelse er at jeg får gode resultater i konkurranse med EGNE kuler.

Link to comment
Share on other sites

chopper, kva tang er denne kula di støypt med? Er på utkikk etter fleire dugande tenger til rifle i 45-kaliber. Har hatt glimrande resultat med denne kula i .450 Marlin, samlar lett på ein femkronar på 50m med opne sikter. Det er ei SAECO 350 grain.

 

IMG_4278.JPG

Link to comment
Share on other sites

denne tanga er ei saeco 021a i 405 grain... fant den ikke på midway. Noen påstår at tuppen er for liten til rørmagasin i og med at den er litt mindre enn tennhetta. den går så det griner og har ikke hatt tilløp til merker i hetta til fremste patron i magasinet. kanskje en ide å bruke harde hetter som f eks cci bare for å være litt ekstra forsiktig.

Link to comment
Share on other sites

Fann den ikkje på Midway eg heller, merkeleg sidan den er i Redding-katalogen. Uansett, ser ut som ei bra kule, men du har rett i å vere forsiktig med å bruke den i røyrmagasin. Det kan gå bra tusen skot, men det treng berre gå gale ein gong. Alternativet kan vere å berre lade med to skot. Kula på 350 grain frå same produsent har ikkje dette problemet, så den kan vere verdt å sjekke ut óg. Kva legering brukar du?

Link to comment
Share on other sites

bruker reint hjulvektsbly med en liten neve linotyp. legeringa e hard og god. fikk tak i reint bly i dag, mjukt platebly så æ må pønske ut blandingsforhold etterhvert som hjulvektene havner i myra. men kulelegeringa går bra i mange forskjellige våpen alt fra 9mm 38 spes, 357 mag, 44 mag 460S&W magnum 30-30 winchester og 45/70. nå er det kanskje overkill å bruke så hard legering i 38 spes og 9mm , men gidder ikke justere for hvert kaliber.. bruker like harde kuler i alle kalibere...

Link to comment
Share on other sites

Eg brukte tidlegare å herde kulene ved å bråkjøle dei. Eg fekk betre resultat med å blande ei hardare legering, og heller luftkjøle alle kuler. Dei får då ein mykje meir homogen hardheit, og det er enklare å kontrollere kor harde kulene skal bli frå batch til batch. Eg skyt heller litt for mjuke kuler, enn litt for harde. Frosting unngår eg, sidan vektvariasjonane blir større, og kulene kan bli under ønskeleg storleik.

Link to comment
Share on other sites

i dag kan æ puste lettet ut. Fikk sikra meg lasta med 300 kilo med typografbly og trilla ei tønne med 250 kilo reint bly inn på låven. typeblyet hadde ligget der i 7 år å ventet på meg. dårlig avsetning hos skraphendlern. Det var en lykkelig alkymist som kjørte heim igjen med tung henger.

typebly blir bare værre og værre å få tak i no framover.

Link to comment
Share on other sites

  • 10 years later...

Ja det gjør det og det hadde vært knall å ha 50-60 kilo av stoffet. 

Har sendt om til @stigamundsenog fått adressen  😊

 

Jeg må foresten være helt elendig på å øyemål angående bly. Nå veide jeg for første gang blydungen jeg har samlet den siste måneden og fant ut at det var 331 kilo. Det kan bli morsomt å veie opp det jeg har fra før.. 😅

Edited by tailgunner
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...