Jump to content

Wachtelhundtråden


Eirik

Recommended Posts

  • Replies 189
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Gled deg!

Utrolig sosiale og uredde hvalper. Godtar uten å mukke både hunder, katter, unger og mere til. Ergo sover fra 11 om kvelden til 06.30 om morgenen, og er tilnermet stueren. (Noen uhell skjer, mest fordi matfar og matmor bruker for lang tid på å finne skoene...)

Link to comment
Share on other sites

Hei folkens og takk for responsen!

 

Som noen forespådde har det vert en travel uke. Jeg har fordelen av å sitte hjemme for egentlig å skrive masteroppgave, men med solskinn ute og hvalp i hus er det kjekkere ute. Ergo er en aktiv krabat, men jeg får heldigvis hjelp av tre jentunger hos naboen til å aktivisere han, for han trenger mye aktivitet.

 

Vi har så vidt begynt på den viktige opplæringen, så blod og fôrvannspor på noen meter er fine greier. I tillegg har vi lært innkalling på fløyte, som er en veldig grei funksjon.

 

Legger ut noen bilder av Ergo mens han utforsker hagen, fortsat god helg!

 

8uker1.JPG

8uker2.JPG

8uker3.JPG

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Nå har bikkja rukket å bli over tre måneder og vokser som bare det. Har nå passert 8 kg.

 

Her trengs mere info!!

 

Flere bilder, info om foreldre, bruk, premieringer, planer for framtia etc!!

Fin valp av en spennende rase.

 

Johan

 

Foreldrene er:

 

Far

Kärrmarkens Ernst

S35082/2004 H:A

 

Mor

N VCH N UCH

Dark Forest's Certa

S16563/2005 H:A A:A

Brun

 

Planen er hjortevilt og ettersøk, og apport som tredje valg.

 

Premieringer er det lite av da vi ikke driver med det ennå, eneste sløyfe til hunden var 17.mai sløyfe...

17mai.JPG

Men vi får se med tiden. Fremtidsplanen er å trene blodspor og jakt. Fungerer det bra blir det unghundprøve, og da må en vel stille ut for å bli avlsgodkjent om UHprøven går bra.

Link to comment
Share on other sites

Da er sportreningen godt i gang. Har etterhvert gått en del små spor ute for å finne matskåla. Dette gikk så fint at vi prøvde noen litt lengre etter forskåla med sele og line.

På med sele line,

spor1.JPG

Søke,

spor2.JPG

Søke søke søke,

spor3.JPG

Og masse ros og matskål i enden! Ære være blod i kosten fra første stund!

spor4.JPG

I dag har vi vert på sporkurs med Ås JFF. Da eldstetispa lurer på løpetid og oppfører seg der etter fikk Ergo gå i stede. Fikk bekreftet at det var blod og ikke mine spor som ble fulgt. 50 meter med vinkel, runderte så fint atte! Men det var en sliten kar som kom i hus....

sliten.JPG

Link to comment
Share on other sites

Nå går sportreninga fremover. Har fått sjekket at det er blodet han følger og ikke min fot, da andre har lagt spor for oss. Har og begynt med vinkler. De to siste sporene var som følger:

 

:arrow: 70 meter med tre vinkler uten opphold, 1,5 time gammelt, småskog.

:arrow: 80 meter med to vinkler uten opphold, 4 timer gammelt. Tett gammel skog med ur under i siste del.

 

Så det virker lovende :mrgreen:

 

Har i tilleg startet med forsiktig apporttrening. Dette kommer vi tilbake til.

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...

Da var jakta over og det er tid for en oppdatering på wachtelvalpen. Han er forresten ingen valp lenger, han er nå 22 kilo, men har beholdt en del valp i hodet.

 

Blodsporingen har gått fint. Nå ligger snøen så det blir en god pause. Utenom blodspor har vi øvd en del apport, noe som fungerer greit. Største ulempen med Ergo og apportering er at han ikke sitter stille på post... Det første han apporterte på jakt var due, brukte han til å finne "buskasduer" med. Han finner, avliver og apporterer også skadede duer. Med litt finpuss så kan det bli bra.

 

Det første viltet han som ble skutt for han var hare. Harejakt er fine greier synes Ergo, og i høst ble det skutt 10 harer for ham, en del av disse var ungharer og ikke så vanskelige, men også senere på høsten skøt vi hare.

 

Stolt jeger og hund med en av de første harene skutt i los for Ergo:

ErgoHulloya.JPG

 

To dagers jakt:

Hulloya.JPG

 

En kammerat og Ergo etter vellykket harejakt i November:

ErgoPekka.JPG

 

 

Det store målet i høst har vert å få skyte et hjortevilt for ergo. Vi har jaktet ved alle anledninger som har bydd seg. Dette har resultert i en hel del rådyrloser, hvor det aldri ble avsluttning. På den ene turen etter rådyr hadde Ergo også en los på elgku med kalv som turet gjennom postrekka.

 

Det begynte etterhvert å se dårlig ut for mulighetene for hjortevilt da en telefon fra Lærdal bød på nye muligheter. Først en tur etter hjorten i to dager uten resultat. Så en ekstra tur 21. og 22. Desember (sambo var virkelig happy for den :roll: ). Etter to los dag en og en los dag 2 begynte håpet å svinne, men på siste turen ettermiddagen den 22. tok Ergo ut en hjortekalv som kom rett til meg. Så i tolvte time fikk jeg skutt en hjort for Ergo.

 

Ergo og hjorten:

Ergohjort1.JPG

Ergohjort2.JPG

 

Så nå er tiden inne for et langt halvår uten jakt. Det vil si at hvis muligheten for å prøve rev byr seg så jakter vi nok litt allike vel. Treningen for våren får da bli blodspor når snøen forsvinner, apport og lydighet. Ellers er det vel og mulig vi prøver oss på en unghundprøve om annledningen byr seg.

Link to comment
Share on other sites

Dette var artig lesning, og gratulerer med hjortefelling. Jeg har jo også en hanne fra samme kull(egon). Det ser ut til at disse har mye til felles. Egon jager alt klovvilt med stor entusiasme, hadde flere loser på over ti minutter de siste turene. Hare har det ikke vært mye av i terrengene våre, men vi hadde et par flotte loser rett før jul, virker minst like tent på denne oppgaven. Fugl har ikke hatt prioritet fra min side, men bikkja er absolutt interessert og tok bla opp et par fasaner for meg.

 

Men det beste av alt er at den kommmer rett tilbake etter los, dermed blir det mye jakt og lite venting på bikkjer på langtur.

 

Godt nytt år og lykke til videre med bikkja!

Link to comment
Share on other sites

Flott tråd :!:

 

Etter kvart har eg kome til at wachtelhund må vera det rette for meg/oss. Har den andre ESS no, og dette er fantastiske familiehundar og ettersøkshundar. Som kortdrivarar har dei skuffa - dei går for lite ut i terrenget. Her ser eg at wachtel truleg fungerer mykje betre. Men eg har eit par betenkelegheitar:

 

1.) Kor tøff er wachtelen mot kattane i nabolaget. Kverkar han dei?

2.) Er van til å ha la ESS springa laus på fjellturar viss det ikkje er folk eller sauer i nærleiken. Går det med ein wachtel?

3.) Kan du ha han i huset eller eignar han seg best i hundegarde?

4.) Har du erfaring med at wachtel på ettersøk etter hjort med skadd framfot, at hunden kan sleppast på den skada hjorten og "halda" hjorten til jegeren får koma innåt og skyta?

 

Uansett svar: Det blir kanskje ein wachtel snart, berre me får kontakt med ein dyktig oppdrettar :!::D

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil tro at enhver hund kan man si ja på til dette (eller nei på første spørsmålet da 8) ) - det er kun et spørsmål om trening.

Første ettersøkshunden min (en tervueren) tok en skadeskutt spissbukk og holdt den i halsen til skytteren kom og fikk avliva den.

 

Wachelhund er som jeg kjenner dem (via sporprøver og venner som har rasen) kjempeflotte familie- og jakthunder. Og det frister meg også med en slik ;)

Link to comment
Share on other sites

1.) Kor tøff er wachtelen mot kattane i nabolaget. Kverkar han dei?

:arrow: Ergo bor med katt inne, de leker og sloss som det passer de, og er god venner.

2.) Er van til å ha la ESS springa laus på fjellturar viss det ikkje er folk eller sauer i nærleiken. Går det med ein wachtel?

:arrow: Jeg tørr ikke det, det kan være sau som har lurt seg unna.

3.) Kan du ha han i huset eller eignar han seg best i hundegarde?

:arrow: Som sagt i spm 1 bor Ergo inne. Dette går veldig bra. Blir bedre og bedre jo mer av valpen han vokser fra seg.

4.) Har du erfaring med at wachtel på ettersøk etter hjort med skadd framfot, at hunden kan sleppast på den skada hjorten og "halda" hjorten til jegeren får koma innåt og skyta?

 

Uansett svar: Det blir kanskje ein wachtel snart, berre me får kontakt med ein dyktig oppdrettar

Flott tråd :!:

:arrow: Ergo er 10 måneder og ikke godkjent ennå.Snakk med Hans Inge Justnes hos Kennel Støyletufta. Han er jeg er og ettersøksjeger, og vil kunne svare deg på spørsmål om wachtel på ettersøk. Veldig hyggelig fyr som er interessert i at wachtelen skal brukes til jakt og ettersøk. Han driver og oppdrett og er veldig seriøs.

Link to comment
Share on other sites

-Egon er klart motivert for kattejakt, vet ikke om han vil kverke dem, men har heller ikke lyst til å la ham få mulighet. Det er imidlertid helt sikkert mulig redusere dette problemet med å gi valpen mye kontakt med katter før ca 12 ukers alder.

 

-Vi har også bikkja inne, men begge deler er mulig. Wachtelen har god pels og jeg ser at det lett blir for varmt inne. Senest i går ville bikkja heller ut og ta seg en lur i -10, enn å sove inne.

 

-Jeg vil tro at det vil være mulig ha bikkja løs på fjelltur, jeg har bekjente som praktiserer dette uten problemer. Rasen er gjerne sterkt førerorientert og vil ikke stikke av. MEN jaktlysten er sterk og jeg ville vært helt sikker på det ikke fantes sauer i området.

 

- I linjene til Ergo og Egon er det mye viltskarphet og mange av disse vil kunne slippes og avlive et dyr som en ellers ikke kommer innpå. Dette er en stor fordel kontra mer tradisjonelle jakthunder i ettersøk.

 

Ellers vil jeg på det varmeste slutte meg til rådet ovenfor. http://www.stoiletufta.com/ er en svært seriøs oppdretter der ingenting blir overlatt til tilfeldighetene. Jeg må imidlertid advare mot å ringe Hans Inge, det blir lett nødvendig å kjøpe seg wachtel etterpå :D

 

Vil samtidig understreke viktigheten av å finne slike seriøse oppdrettere, rasen er svært populær i sverige og der er det litt av vært på markedet!

Link to comment
Share on other sites

Glemte siste del av setningen om Ergo og katt ute; det loses til katten sitter i et tre og Ergo lærer at han ikke kan klatre...

 

En ting til hvis du ringer Hans Inge, ha god tid, første gang jeg ringte ham tok det tre kvarter (og jeg stod på valpeliste etterpå).

Link to comment
Share on other sites

:D:D:D Flotte svar :D:D:D

 

Wachtelen sine eigenskapar som ettersøkshund og ettersøkshund, er eg ikkje i tvil om :!::!::!:

 

Det eg er usikker på, er kva omsyn ein må ta ved å ha ein slik hund som familiehund i eit byggefelt. Eg får meir tiltru til folk som nemner problem dei har med hunden sin (for det har alle... :!: ), enn dei som berre nemner kor fortreffeleg hunden er.

 

If you can't live with them ... etc.

 

:D Fint viss endå fleire wachteleigarar kom med pluss og minus... :D

Link to comment
Share on other sites

Hei eies.

Ser bekymringen din for wachtel i byggefelt. Jeg bor i et hus med fire leiligheter, det det bor fem småunger fra 4 til 14 i de andre leilighetene. Wachtelen er mye liv og røre, og det tok en stund å overbevise de minste barna om at de kunne klappe ham. Hvis du vil ha andre ulemper en hopping så kan stort aktiviseringsbehov og egenrådighet nevnes.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Vel, så var snøen smeltet nok til at årets første blodspor kunne legges. 200 meter oppvarming til en periode med aktiv trening... Siste blodspor gikk vi vel i begynnelsen av November, før snøen kom. Nå har oppdretter sagt han kan skaffe dommer til valpesamling i begynnelsen av mai, men det kan bli litt knapp tid til å få finslipt sporegenskapene etter en så lang pause. Vi får ut i skogen å se hvordan det går og om det håp...

 

Oppdatering:

Vel, jeg kan vel med hånden på hjertet si at det kunne gått bedre, men gikk greit nok. Har vel fått straffen for å jakte for mye med bikkja i høst, sliter litt med konsentrasjonen på sporet. Noen som har gode tips på hvordan øke konsentrasjonen?

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Vel, ting går opp og ned.

 

For en ukes tid siden gikk vi nok ett spor. Dette var 580 meter (legger spor med GPS), og lå et døgn. Ergo gikk som på skinner, runderer fint på vinkler og opphold og gjør en strålende jobb. Været var fint og stille.

 

Så, i dag, ny tur. 670 meter, pøsregn og vind. Et stykke ut i sporet tar vi ut hare, og for å gjøre vondt verre driver noen å skyter litt noen hauger borte. Kan trygt si at Ergo ikke tenkte på blodspor en stund. Etter mye om og men kom vi oss til slutten. Så får vi se hva et spor i neste uke bringer.

 

Hva mer jeg kan gjøre for å motivere til blodsporing? Har skank med tau i enden av spor, og dette er en kjempeleke. Ros og herjing kombinert med kjøttpølse fra lommen er standard.

 

Hmm...

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

http://www.stoiletufta.com/ Holdt kenneltreff i helgen, og 15-20 wachtelhunder med eiere var samlet. Dressur blodsporprøve og to utstillinger var helgens travle program. Denne kennelen har levert svært høy kvalitet på sine hunder. Mange gode premieringer på utstilling, og gjennomgående gode erfaringer med hundene på jakt. Jeg vil igjen anbefale alle som vurderer rasen å ta en titt. Bilder ligger på linken.

 

Og best av alt, egon og jeg besto blodsporprøven :D

Link to comment
Share on other sites

Hei og takk for sist Hank!

Jeg og Ergo bestod ikke prøven, jeg sliter med å lese om hunden er på spor eller ute å går tur. Dette blir fokusområdet fremmover.

 

Det som var mer positivt var at i løpet av valpesamlingen og helga før fikk ergo tre førstepremier, en med CK, på utstilling. Vi trøster oss med det at når Hank og Egon går spor så kan vi stå å se pene ut. I allefall Ergo....

EogE.jpg

Link to comment
Share on other sites

Frå ein forhåpentlevis wacteleigar:

 

Å "lesa" hunden er ikkje alltid lett. Eg har mest tru på å leggja ikkje for vanskelege spor og syta for rikeleg med motivasjon. MOTIVASJON er nøkkelordet. For meg har suksessen vore godbitar langs sporet - fleire stader. Det BESTE hunden veit: Lever, postei, kylling, kalkunpølse, blodpølse... Dette har EG tru på.

 

Men det finst 100% sikkert andre meiningar, også!

Link to comment
Share on other sites

Tror du har rett i at motivasjon er nøkkelen. Det skal være lystbetont å spore. Ved sporslutt skal det skje noe som bikkja virkelig liker, mat lek eller begge deler!

 

Og takk for sist til deg også Eirik, en hyggelig og lærerik helg. Det virket som hundene våre sporet omtrent likt, men vi hadde litt mer stang inn. Det vi fikk kritikk for gikk mer på meg enn bikkja, men det motiverer for videre innsats. Det blir nok flere sporprøver! Og grattis igjen med gode resultater på utsillingene!

Link to comment
Share on other sites

Noen hunder er lette å lese - mens andre kan være mindre lette.

 

Et enkelt spor - som hunden HELT SIKKERT går på - kan gi indikasjoner på lesbarheten.

 

Jeg forsøkte å hjelpe en kompis (for 6 år siden) med en vordende ettersøkshund - og jeg må bare innrømme at den var "håpløs".

 

Det var masse - som var mye mer interessant enn sporene vi la opp til - selv om vi la spor som vi/andre hunder hadde det "komfortabelt" med.

 

Den tok sporet - når ALT ANNET var luktet på.

Men ALT var jo i hele sporet :?

 

Og det var jo greit å lese hunden sålenge MAN VISSTE HVOR SPORET GIKK.

 

Men ellers :roll:

 

Den kunne få oss til å gå spor til Dovrefjell.

 

Den er pr. idag ikke godkjent, men har funnet fram til flere dødskutte/skadde dyr.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Vel, dystre oppdateringer i dag.

 

For to uker siden var vi ute og gikk sporprøve med Jaktlykke. Dette endte med en tredjeplass, grunnet et noe dårlig arbeid i vinkel med avhopp.

 

Ergo har hatt dårlig mage og matlyst en periode. Dette har blitt tilskrevet av vi driver å flytter til vestlandet, varmen og det stresset dette påfører. Ellers er Ergo i full vigør og godt humør. Etter at dette hadde holdt på i over tre uker ble Ergo med samboer til østlandet (der vi flytter fra og har fast vetrinær), for å besøke vetrinæren, mens jeg er på vestladet.

 

Mandag; Ergo er hos dyrlegen. Han er enig, stress. Vi starter med en dag sulting og påfølgende diett.

Tirsdag; Ergo er i godt humør og har vert å badet og sprunget med de andre hundene på "hundehørnet".

Onsdag; Ergo er helt slapp på morgenen. Hos vetrinæren tar de bilde ogser en blokkering i magen. Kanjse han hae spist en sokk da han ikke fikk mat? Ergo kjøres til Moss og dyreklinikken der. Legen ser på bildene og sier opperere ut. Legene finner ingen sokk, de finner ondartet kreft med lite håp om bedring. Jeg setter meg i bilen og kjører hjem til østlandet. Ergo ligger nå på "sykehuset", og vi har avtale med dyrlegen kl halv ett.

 

Ergo er 15 måneder.

 

Av og til er ting fordømt urettferdig.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Litt over en måned ut i bhandlingen ser det ut til at Ergo er i bedre form en på lenge. Han har snart tatt igjen sin gamle vekt, er i godt humør og vi har begynt kondisjonstreningen til jakta. Det skal sies at den siste måneden har hatt sine tunge stunder, men nå er det verdt det.

 

Den store ulempen er at kreftbehandling av hund er noe som foregår på østlandet. Da min samboer og jeg nettopp kjøpte oss gårdsbruk på vestlandet er det et stykke å kjøre hvis vi skal fortsette behandlingen lenger enn til september når vi overtar. Heldig vis har vi funnet en lokal dyrekinikk som har personell med kursene som skal til, og som muligens er villige til å overta behandlingen.

Link to comment
Share on other sites

Oi Eirik - denne siste utviklingen i tråden har gått meg hus forbi. Det var utrolig trist å høre at Ergo har fått kreft.... :( Han var jo så herlig den gutten da vi var i skogen - en skikkelig goding!

 

Hva skjer videre framover nå da? Han har ikke utsikter til å kunne bekjempe lymfekreften og bli frisk? Jeg sender masse gode tanker over til dere og håper at Ergo vil ha det godt så lenge som mulig.

Link to comment
Share on other sites

Ergo skal i skogen til høsten han. Det er planen enn så lenge. Vi har så vidt begynt å ta opp igjen blodsporet, og skal gå opp til prøve i løpet av høsten hvis det går greit. Det var forresten uka etter vi gikk spor at han fikk diagnosen, så det forklarer hvorfor det var nok etter halve sporet...

 

Fremtidsutsiktene er ikke så lyse, det er ca 4% sjanse for å bli helt frisk, så målet er å være mest mulig i skogen og på jakt til han ikke orker mer av det. Da får han slippe...

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 2 weeks later...

Vel, nå ser det ut til at det blir krøll på planene. Ergo har hatt mye løs mage og direkte diarè i dag. I morgen blir det hastetur til dyrlegen for å sjekke om det er magen som er satt ut av behandlingen, eller kreften som er tilbake. Når kokt ris og Solak ikke fungerer som magestabilisering er det ofte et dårlig tegn... :(

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...