Jump to content

260rem


pettern

Recommended Posts

  • Replies 106
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

38 gr med Norma 11 eller VV N140 har jeg brukt i 260 til Scenar 123 gr og SMK 120. COL= 71 mm. Rem hylser. SMK'en gikk best i mi børse i hastigheter rundt 800ms. Scenaren liker litt bedre fart og bør jasses opp til ca. 830-850 ms. (Er min erfaring). Siden scenaren er litt lengre enn SMKen så ordner dette seg selv med samme ladedata da det blir litt høyere trykk med samme settedybda :)

Link to comment
Share on other sites

Vil tro det fungerer bra. Står jo data på boksen med N11 til 6.5x55 og 130 GT. Min erfaring er at de samme dataene kan brukes til 260 om man holder seg under maks og bruker hodet litt. Hylsevolumet er jo mindre med 260 enn x55'n, men i 260 så må man ha mer konvensjonelt trykk. Maksladninger til 55'n m¨derfor ikke brukes i 260.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ikke erfaring med 130 GT kule i 260, så det vil jeg ikke spekulere i, men om du begynner på min ladning til 6.5x55, som er oppgitt på boksen mener jeg at det ikke skal være noen fare. De ladningene er jo alltid langt nede på Krag-trykk, så man har en del å gå på i moderne rifler i så måte.

Link to comment
Share on other sites

Eg har testa mykje rart i mi 260rem (Remington 700) og mi rifle går desisert best med VV N-160, omtrent uansett kva kule eg putta i. Eg har lada både Nosler Accubond 130grs og Lapua Scenar 108grs med 43 grs N-160. Begge har utgangshastighet på 850m/sek (66cm løp) og har ca 2 cm forskjell i treffpunkt på 100 meter.

 

3-skuddsamling med Scenar låg på rundt 10mm, medan Accubonden samla ein del betre. Målte ikkje samlingane, men vil anslå att mesteparten av dei låg mellom 3-6mm.

 

Ein merkelig sak med børsa mi er at den går desidert best med nye uskotne remingtonhylser som kun er prima og satt kule i.

Link to comment
Share on other sites

skal på bana i morgen og teste i benk, har kun skutt over kronografen nå. må få riktig hastighet så det passer på elgen.så får jeg se hva den samler i morgen.

men jeg ble veldig fornøyd med balansen i børsa så det virker lovene. få komme seg til osen til lørdag og prøve elgen tenkte jeg.

Link to comment
Share on other sites

Beklager at jeg kupper tråden litt, men det er jo om samme emne, blir det galt, så send PM og jeg sletter innlegget.

Tenker på å kamre om TRGen min, og i den forbindelse lurer jeg på hva max COL dere får med feks 8 gram Scenar i børsene deres. Jeg har mulighet for 75mm lange patroner i mitt magasin, og kan derfor vurdere og sette kulene lengre ut, enn ved standard kort kasse/magasin.

Dette for å se om et standard kammer/brotsj er lang nok, eller om jeg må forlenge kuleskråningen.

 

Håpet var om et standard kammer aksepterte patronlengde på 73mm med min 0,5mm friflukt. Da står kula 6,2-6,5mm ned i halsen med denne kula, og man får da maksimert krutt/hylsevolumet.

 

NB! både maxmål for 8 og 9 gram Scenar er av interesse.

Link to comment
Share on other sites

Har en Sako 75 som har magasinlengde på 75mm. Med 123 grs Scenar får en godt hold på kula med COL 73mm, og brukbart hold med COL 73,5mm. Med lengre COL tror jeg holdet på kula blir for dårlig. Fikk pipa laget for 73mm COL og 1mm friflukt, med 123grs Scenar.

 

Når det gjelder Norma 11 i 260 Rem så får ikke jeg mer en ca 830 m/s fra en 55cm lang pipe. På grunn av lengre COL en vanlig må jeg opp i 39,5 grs med norma 11 for å få til den hastigheten. Har prøvd N160 med 120 grs Nosler BT, og hastigheten lå omkring 880m/s.

 

Jeg mener at 108 grs Scenar sammen med Norma 11, er et bedre valg til elgbane. Hastighet opp til 890m/s.

 

OBS! OBS! Mine ladedata kan ikke brukes i en vanlig 260 Rem.

Link to comment
Share on other sites

fikk testa noen serier i benk i dag, nå er ikke jeg noe til benkeskytter men. det gikk 18mm , kansje med mer forstørring på kikkert og en som kan benkeskyting bra så hadde det kansje blitt bedre. børsa er knall god og skyte med,veldig lite rekyl og god balanse.pipa er rustfri lothar walter virke veldig glatt og lettpussa. skal teste noen ladninger med odin krutt. og kansje 160krutt. skal og kjøpe meg noe scenar 108gr og teste. virker lovene dette, så da står det på piloten :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Jaktladninger kan jeg først tilby når jaktfeltsesongen er over..

 

Har noen en bruksanvisning hvordan man omformer 308-hylser til 260-hylser?Har kjøpt en del 260-hylser, men har haugevis av engangsskutte 308-hylser. Har forstått at det ikke er nok å bare presse de i 260-die. Hvordan er hele "prosessen" og hva trenger jeg til det? (Etter å ha skutt de en gang, så vil jeg bare bruke en neck-sizer, har fått tips om at lee collett skal være veldig enkel og bra)

Link to comment
Share on other sites

Jaktladninger kan jeg først tilby når jaktfeltsesongen er over..

 

Har noen en bruksanvisning hvordan man omformer 308-hylser til 260-hylser?Har kjøpt en del 260-hylser, men har haugevis av engangsskutte 308-hylser. Har forstått at det ikke er nok å bare presse de i 260-die. Hvordan er hele "prosessen" og hva trenger jeg til det? (Etter å ha skutt de en gang, så vil jeg bare bruke en neck-sizer, har fått tips om at lee collett skal være veldig enkel og bra)

 

Jeg kjøpte meg en sizer som helpresser, og smurte inn hylsa og lot det stå til. Gikk greit det, men for optimal presisjon bør man vist dreie godset i hylsehalsen litt tynnere. Hylsa får en liten mage i overgangen mellom bryst og hals, men det går vekk etter første skyting. Kanskje ikke lurt å legge ladningene helt opp mot maks første gangen.

 

Ellers er det my enklere å bruke .243-hylser hvis man ikke har .260, men de ligger ikke akkurat i bøtter rundt omkring slik som .308-hylsene..

 

- Øivind

Link to comment
Share on other sites

Vi har skyte med fabrikkladde lapua i 308 de siste åra så vil gjerne bruke noen timer og dager på å presse om en god del så jeg er ferdig med det, og tenkte også på å gjøre alt "riktig" (har vel sikkert en noen tusen, og greit å få brukt de). Er ny i lading og til nå bare fulgt med og hjulpet når min far har ladd. Så hva trenger jeg til å trimme/dreie hylsehalsene og hvordan går jeg frem?

Link to comment
Share on other sites

Jeg presser 308 hylser i 260 dia, og det er ikke noe problem. Norma hylsene får en liten smultering nederst på halsen, mens med Lapua hylser er ikke dette et problem. Hvis kula går forholdsvis lett inn i ei skutt hylse, er det ikke behov for å dreie av halsene heller.

Link to comment
Share on other sites

har og en del 308 norma hylser.går det greit og helpresse dem rett ned til 260 eller burde jeg ta vegen om 7-08 dia.

har ladd 123scenar moley med 43gr med 160.kronografert 838ms col 71,20mm.

skal og prøve og lade noen med odin 41-42gr tenker jeg. blir vel og bestille 108gr scenar og teste det og.men få bli ferdig med 123gr først :P er veldig godt fornøyd med kaliberet til nå.mater som smør og rekyl som en moped. ikke umulig dette er børsa jeg blir bruken til vintern i jaktfelt.bare med mer optikk på toppen

Link to comment
Share on other sites

Hadde vært flott hvis folk kunne lagt ut noen gode jaktladninger her og! Det hadde i alle fall jeg satt pris på... :mrgreen:

 

Har bare lada til rådyr.

N-160\ 42 gr

Nosler Accub.\ 130 gr

cci 200 hetter

Col. 71,9 mm

m\s 845

Lapua 243\260 hylser

MEGET presis i rifla mi.

 

Morten

Link to comment
Share on other sites

Hei, har nytta 260 i nokre år, og skote både bever, rådyr, hjort og elg med den.

Universal jaktladning er 10,1 gram Oryx med 41,5 grains MRP (Norma har ladedata på norma.cc).

 

Har og brukt Nosler Accubond i 130 grains på rådyr, ladd med N 160, 42 grains.

Begge ladningane er svært presise og effekten upåklageleg.

 

mvh Lindu

Link to comment
Share on other sites

hva kan i "verste fall" skje hvis jeg bare helpresser 308 i 260-die? Kan jeg se på hylsa at alt har gått greit eller kommer problemene først ved kuleisetting?

 

Kuleisettinga går nok fint, men det er ikke sikkert patronen kamrer hvis du har trangt kammer. Det unngår du heller ikke ved å gå via en 7mm-08-die, men du får kanskje penere resultat (første gang - når først patronen er skyteformet, så begynner ting å gå seg til, gitt at den kamrer altså.). Har sett at hylsemunningen av og til blir ujevn - har bare frest hylsa uten å bry meg om det. Av og til blir hylsa skeiv - da kaster jeg den.

 

- Øivind

Link to comment
Share on other sites

Hei, har nytta 260 i nokre år, og skote både bever, rådyr, hjort og elg med den.

Universal jaktladning er 10,1 gram Oryx med 41,5 grains MRP (Norma har ladedata på norma.cc).

 

Har og brukt Nosler Accubond i 130 grains på rådyr, ladd med N 160, 42 grains.

Begge ladningane er svært presise og effekten upåklageleg.

 

mvh Lindu

 

Hva slags løpslengde har du på rifla?

Link to comment
Share on other sites

Takk for svar folkens! Jeg kjøpte 260'n for bruk på rådyr og mindre vilt, så jeg har kappet løpet til 47cm. Hva tror dere om kravet i forhold til større vilt - hvis sjansen skulle by seg? Lurer litt på å kjøpe en gammel Mauser 98 i 9,3 i tilfelle, den holder i alle fall mål! :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Testa odin krutt i dag. 39gr med odin og 123gr scenar kronografert 800ms. virke som dem er veldig lave på trykk men skal prøve om det passer på løpene. Sette opp skiver på 100m, rigga opp med front og bak rest. og når jeg gorde jobben riktig så var 5skudd oppmålt 10mm. Hadde og noen som var ladd med 41gr odin og dem var kronografert 850ms. dem gikk 12mm 5skudd. testa og sierra 120mk moley, di har jeg ladd med n11- 38gr kronografert 846ms, 5 skudd 18mm. så er vel fornøyd med hva jeg har sett av børsa og ammo i dag. og noe benkeskytter er jeg sannelig ikke gitt. :P så jeg må si meg fornøyd med enda en utmerket jobb av børsemaker SIVERTSEN på skreia :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Det er bra at du er fornøyd! Sliter litt med presisjonen enda gitt, har vel skutt ca. 200 skutt, pussa bra i starten og skyte et par jaktfelter med et par skudd som ikke har gått dit jeg skal. Noe samling i benk kan jeg ikke snakke om..

 

Til nå har jeg bare prøvd Golden Target med 37 grain Norma N-11, oppmålt til 826 m/s i gjennomsnitt på 3 skudd. Skudda kan fort ligge 2-3 cm fra sentrum og både oppe og nede og til høyre og venstre. Har et 55 cm Walther rustfritt løp 19mm med A-tec demper.

 

Er det noen "regel" om hvordan jeg kan oppnå bedre presisjon? mer eller mindre krutt? Har også 1000 Diamond line liggende nå, selv om det er samme kule, kan jeg her oppnå bedre presisjon? Håper noen har noen svar til meg her..

 

Hilsen Kjetil

Link to comment
Share on other sites

Golden target kan være litt sær å få til pga VLD-profilen på kula. Kulevekter rundt 120 gr er lettere å få til i 260. Det pleier å være "bankers" med 120 gr SMK i hastigheter rundt 800ms. Hadde jeg vært deg hadde jeg prøvd den eller 123 gr scenar. Rekruttkula til Norma er sikkert ikke dum den heller-

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...