Jump to content

260rem


pettern

Recommended Posts

  • Replies 106
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

260 rem er et veldig anvennelig kaliber, står ei avhandling i nye jakt som er verdt og se på. jeg har og en 6br som jeg bruker til jaktfelt, men trur ikke jeg skyter noe merkbar bedre med den egentlig.

og kuler er det jammen mye lettere tilgang på har jeg merka i det siste. 6.5 kuler er det nesten så kiwi selger hehe. mens 6mm sierra tar jo år og dag og få tak i hvis det er tomt på norma virke det som.

Link to comment
Share on other sites

Prøvde igjen idag, Diamond Line istedet for GT. Starta som det har gjort hver gang, kuletreff overalt bortsett fra i lappen. Tok av dempern etter 10 skudd for å prøve uten, ble like ille, nesten verre. Så plutselig etter 30 skudd (230 totalt) skjedde det noe, stilte meg inn i lappen igjen. Pussa børsa et par ganger med boresnake, så hadde jeg ei samling på ca 15 mm og var storfornøyd. De 2 neste seriene var ikke like bra, men begynner kanskje å ligne på noe. Skudda sitter ihvertfall i nærheten av lappen og det får være godt nok til årets siste jaktfelter, så får jeg heller teste litt når jeg får tid. Håper bare ikke den begynner å spre igjen med en gang. Har vært flink til å pusse og aldri jobba så med et løp så kan ikke forestille meg at bare 5 skudd kan ødelegge presisjonen. Håper at det nå har "løsna".

 

Takk til alle her inne for gode innspill, kommer til å prøve ut det meste som er nevnt.

Link to comment
Share on other sites

Jeg hiver meg på diskusjonen, siden det er min favorittpatron som diskuteres. Jeg lader enten 120 grs S-MK med 43 grs N-160 eller Norma 4, og får da rundt 830 m/s. Alternativt bruker jeg 39 grs N540 bak en 100 Norma rekruttkule, avhengig av hva jeg kan legge mine klamme hender på. Sistnevnte får jeg opp i rundt 915 m/s, og har da fortsatt en del å gå på.

 

Pussig nok får jeg også nesten best samling med førstegangs omforma .308 hylser, som Magnumlars var inne på her tidligere, så hvis noen kan finne opp en die som gjør om necksizede hylser til førstegangs omforma, så gi meg et tips.

 

Ellers så fikk jeg kappa løpet for litt siden (etter begredelig stående på NM), fra ca. 58 cm til 55 cm. I henhold til Prochronyen har jeg nå ca. 10 m/s lavere hastighet enn før. Jeg synes imidlertid dette er en lav pris å betale for bedre balanse i børsa, og bedre uttelling på ståendeholda.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

testa partizan 120gr mk som jeg har lagt på moley på. Var vel ikke så store forhåpninger jeg hadde før jeg testa dem. Lagde to trappe ladninger med n11- lot 75056 .en på 38gr col 71 samla 25mm. Den andre med 39gr kronografert 864ms dne samla utrolige 15MM. det vil jeg si er bra når det er så billige kuler,skal lade opp flere og teste flere samlinger så en ser gjendomsnitte.Er et veldig billig alternativ hvis en får det til og gå rundt 20-25mm.og slipper og få noe fluer innemella da.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Noen her som kan hjelpe en nybegynner i ladeverden litt?

 

Jeg har som sagt en Remington Seven i 206 med 47cm løp med 1:9 snurr. Siden jakta nærmer seg med stormskritt og jeg enda ikke har fått gjort laderommet helt klart enda, så har jeg bestemt meg for at jeg skal gjøre det enkelt og forholde meg til èn kule når det gjelder jakt. Jeg skal jakte alt fra hare til hjort med denne rifla og trenger dermed tips og hjelp fra dere.

 

For å klare storviltkravet med denne så må jeg jo opp på en 140gr. kule, og det tror jeg nesten er maks med denne snurren(denne rifla skal egentlig kun brukes på rådyr og mindre vilt og da bruke lettere kuler, men jeg vil ikke få klar storviltrifla til denne høsten).

 

Kan noen hjelpe meg med ladedate til en 140gr kule som egner seg til hjort og mindre vilt?

Link to comment
Share on other sites

Takk for svar! Jeg hadde tenkt meg Accubund i 130gr som ren rådyrpatron etterhvert - har lest mye godt om den her, men hadde ikke fått med meg at den finnes i 140gr og.

 

Da tror jeg jaggu at jeg prøver den!

 

Takker

 

 

P.S. Er det andre der ute som har andre forslag og/eller erfaring så skrik ut!

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Kupper denne tråden - skyter 260 og lader selv, og er svært fornøyd. Ulempen med å være svært fornøyd er at man prøver å fikse ting som virker :roll: . Børsa går helt supert med Hornady SST 129 grains (rød plastspiss), 37 grains N160 satt til 71mm, og det er rådyrmedisinen min. Så kjøpte jeg MRP og 140 grains Core Lokt for å snuse litt på kravet til anslagsengergi for storvilt. Fant en side http://www.jegeren.com/hjemmelading/hjemmelading_260R.htm med noen temmelig hårete ladninger, sammanliknet med Norma sin ladebok, og fant ut at ca 44 grains med MRP samt oal 70mm burde være trygt. Det var det, og presisjonen var antakelig grei (ladet kun 3 skudd), men munningsflammen ble så stor at jeg så den i kikkertsiktet. Tror heller ikke denne ladningen klarer storviltkravet, og ladningen var ikke komprimert - kunne høre kruttet raske når jeg ristet på hylsa. Spørsmålet er om noen lader noe tilsvarende, og i tilfelle om forbrenningen blir bedre om ladningen er mer komprimert, dvs mer krutt. "ww.jegern.com" lister en ladning på 49 grains, og det fra en rifle som er lik min, men lurer da på om jeg får munningsflamme som en 105mm, eller om økt trykk gir bedre forbrenning etc.?

 

Er det noen som skyter Core Lokt og MRP til storvilthasitigheter?

 

- Øivind

Link to comment
Share on other sites

men munningsflammen ble så stor at jeg så den i kikkertsiktet.

Helt vanlig å se munningsflammen, det er bare å holde øynene åpne.

Ikke noe problem unntatt visstnok ved nattjakt. MRP, MRP2 og VV500 serien er kjent for å lage ekstra mye munningsflamme. Lader en magnumkalibre med disse kruttene så ser det fort ut som en bredside fra Bismarck.

 

49grains MRP bak 140grainer i .260 høres bra friskt ut ja. Har ikke erfaring med .260, men likevel..

 

Generelt, om du vil tyne ut mest fart så prøv å lag så lang patron som mulig uten å komme for nær (1mm?) bommene med kula. CoreLokt kula kan du sette til 75-76mm om du har friflukt til det, da vil du kunne få i betydelig mer krutt før trykket går i taket.

Iht QL så er 49grs @70mm en solid overladning, 67kpsi, mens 50grs og 76mm gir 60kpsi, som er makstrykk i .260Rem. DETTE ER IKKE LADEDATA, MEN ET EKSEMPEL PÅ BETYDNINGEN AV PATRONLENGDE!

I teorien skulle den siste ladningen gi godt over 850 m/s. Gutta Boys skyter jo storviltkravet i 6.5x47, så det må da gå i .260?

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Takk, dette var interessant. Tror jeg stopper på 44 grains MRP til CL. Kanskje enklere å oppnå kravet ved å gå for en 155/160grains kule? Virker som om N160 er mer harmonisk i mitt gevær, selv om det ikke gir de høyeste hastighetene.

 

- Øivind

Link to comment
Share on other sites

Hei, har ladd med 44 grains N-160 (gamal ladebok data så vidt eg hugsar), dette gav 835-840 m/s med 9,1 gram Core Lokt. Remongton VLs 66 cm pipe.

 

Ladar og 9,1 gram med 44 grains MRP som gjev god fart og klarer kravet. Max i følgje Normas ladebok er 43,8-45 grains avh av kule.

 

Men kvifor ikkje prøva 10,1 gram Vulcan eller Oryx? Desse gjev god fart (nesten 800 m /s med max ladning på 42,5-42,8 grains MRP (sjekk ladedata på norma.cc !). Eg har god røynsle med denne kombinasjonen på storviltjakt. God presisjon får eg og.

 

Mvh Lindu

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Hei, har kjøpt meg ei eske med 100 gr (6,5g) normal kuler for å teste disse i .260 rem. Har brukt 130 gr Norma DL før, men ikke helt fått til en god samling med disse. Tenkte å prøve en litt lettere kule etter tips her på forumet og fra andre at Diamond Line/Golden Target kan være vanskelig i .260.

 

Er det noen her som har ladedata på 6,5 gram og Norma 11? Tenkte på sånn rundt 38-39 grain.

 

God helg! :)

Link to comment
Share on other sites

Har ikke data for akkurat den komboen der, men tror nok ikke du er så langt unna.. I følge Ladeboken er det data for 100 grs Lapua FMJ med både Vihtavuori 140 og Norma 202 som vel begge skal være ~ N-11. De har begge startvekt på 38 grs., og en max på 40 grs.

Link to comment
Share on other sites

Har ikke data for akkurat den komboen der, men tror nok ikke du er så langt unna.. I følge Ladeboken er det data for 100 grs Lapua FMJ med både Vihtavuori 140 og Norma 202 som vel begge skal være ~ N-11. De har begge startvekt på 38 grs., og en max på 40 grs.

 

Flott! Har du også en hastighet på de? :)

Link to comment
Share on other sites

49grains MRP bak 140grainer i .260 høres bra friskt ut ja. Har ikke erfaring med .260, men likevel..

 

Generelt, om du vil tyne ut mest fart så prøv å lag så lang patron som mulig uten å komme for nær (1mm?) bommene med kula. CoreLokt kula kan du sette til 75-76mm om du har friflukt til det, da vil du kunne få i betydelig mer krutt før trykket går i taket.

Iht QL så er 49grs @70mm en solid overladning, 67kpsi, mens 50grs og 76mm gir 60kpsi, som er makstrykk i .260Rem. DETTE ER IKKE LADEDATA, MEN ET EKSEMPEL PÅ BETYDNINGEN AV PATRONLENGDE!

I teorien skulle den siste ladningen gi godt over 850 m/s. Gutta Boys skyter jo storviltkravet i 6.5x47, så det må da gå i .260?

 

K

 

 

Testa for nokre år sidan kor langt eg kunne gå med kombinasjonen MRP og 140 grs Gameking. Eg enda opp på 48 grs, då hadde eg samme hylseekspansjon som ved 44 grs. Men ved 48,5 grs var det tydelig økning i trykkringen.

 

Denne ladningen gav 885 m/sek frå 66cm løp. 48 grs MRP/140 grs kule var og maks i ein artikkel Jørund Lien hadde i Jakt for mange år sidan (6,5-308). Til Gameking kula la eg meg på 45 grs MRP som gav utgangshastighet på 845 m/sek og fin presisjon.

Link to comment
Share on other sites

Skal lade noe til .260'en for jaktfelt. Har liggende 100grs sierra kuler og div krutt, deriblandt norma 204. Noen som har ladninger med 204 til 100grs kuler i denne patronen? Ja, jeg vet at det finnes krutt som er bedre egnet, men.... :?

 

Noen som har brukt norma 19 eller URP, og vil oppgi sine data?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Har vært å prøvd 6,5 grams kuler fra norma sammen med N-11 i dag, ladde opp 10 stk med 38 grain. Skjøt 5 stk av disse etter innskyting med diamond line bare for å teste. Ble utrolig fornøyd, samla særs mye bedre enn diamond line, og ca 15 mm, 3 i et hull og 2 i et hull ved siden av hverandre. Bedre får jeg ikke til i benk, så denne kombinasjonen fungerte tydeligvis supert i mi børse (sako 75 med waltherløp 55cm). Håper 6,5 gram er gode nok på 200 meter også, for denne kula kommer jeg til å bruke hele tiden når jeg har skutt opp resten av diamondline..

Link to comment
Share on other sites

  • 11 months later...
  • 2 weeks later...

Min oppskrift på å lade 260Rem er ganske enkel.

 

Jeg bruker Lapua 308Win hylser som jeg necker ned til 6,5mm.

CCI LR tennhetter og N19 krutt.

Ønsker ikke å oppgi antall grains, da skytterlagskrutt variere mye på hver lot.

Samt at den ladningen som gir 900ms er helt opp mot maks, kanskje litt over i noen våpen.

Rifla er en remington 700, med ett 70cm krieger løp.

 

Jeg bruker de data som står på boksen med N19 for 130grs kulen, i 6,5x55.

Start på den laveste ladningen og jobb deg oppover til ønsket presisjon eller hastighet.

 

Husk presisjon er viktigere enn hastighet, det er enkelt å ta noen klikk ekstra!

Link to comment
Share on other sites

"Vinterladning" N15 , Nosler C.C. 140 gr, Lapua hylser(243), Federal Match hetter, col.74,5mm, 865 m/s snitt av 10 kronograferte skudd. Ladningen ga tegn til overtrykk i + grader men er utrolig presis i rifla mi. 67 cm pipe fra Lilja

VPEN046.jpg

Link to comment
Share on other sites

Skal prøve min nylig omkamrede 700. Arbeidet opp til max ladning med MRP og 139 Scenar og 130 Golden Target. 25" Shilen løp. Bare målt et par skudd med hver 835 og 870 msek. Håper på bedre presisjon enn jeg har fått med Sierra MK 140. Sistnevnte har bare gitt greit håndvåpen presisjon (revolver) :oops: Før omkamring hadde jeg ca 15 mm med MK 140 :?:

Link to comment
Share on other sites

  • 8 years later...
  • 3 years later...

Lader 35.5gr n150 og norma 130gr DL, får 780ms i mitt 60cm LW løp. Ut i fra det eg har hørt fra andre rundt om er dette forventet hastighet. Men, ser på ladetabellen hos VV at de har oppgitt 475mm langt løp som testløpet. Syntest det virket litt rart at de klarer å få lik hastighet som eg har i mitt 60cm løp med ett på 47,5cm. Andre som har tenkt på det samme? 
 

Blir uansett å skaffe lengre og tykkere løp når dette er utbrent, da dette er prs riggen min. 

IMG_6927.png

Edited by PakningPå
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...