Jump to content

260rem


pettern

Recommended Posts

1 hour ago, pererik said:

Bergerkula har kortere bæreflate enn 130DL. Syns uansett 780ms var litt lavt på 60cm+ løp. (du har og skrevet 70cm) Har fått 820-830 i flere 66cm løp med 36gr og 130DL

Beklager, har aldri vært flink med rettskriving 😅 Mente 60cm. Var ikke klar over at bæreflaten er forskjellig. Bør vel også nevne at da eg kronograferte en ladningen hadde løpet gått under 150 skudd, men likevell hadde eg håpet på rett over 800ms. 
 

Brukte du også n150?

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 106
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

PakningPå skrev (Akkurat nå):

 Brukte du også n150?

ja, N150. Med raskt krutt som n150 kan det noen ganger ta flere skudd før farten øker i ny pipe, i motsetning til type N550 etc har jeg erfart. Men piper er jo individuelle, så ingen garanti for at den kommer opp uansett. 

Link to comment
Share on other sites

12 minutes ago, pererik said:

ja, N150. Med raskt krutt som n150 kan det noen ganger ta flere skudd før farten øker i ny pipe, i motsetning til type N550 etc har jeg erfart. Men piper er jo individuelle, så ingen garanti for at den kommer opp uansett. 

Alle er forskjellige ja. Er vel på tide å ta en ny runde med kronografering

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Hei!

 

Tenkte å dele noen egne erfaringer med .260. Jeg har to rifler i dette kaliberet, en tikka med Walter løp og en Impact med IBI løp. Begge har 1:8 snurr. Tikkaen kom først i hus og var ganske lett å få til å gå, 130DL var kula den likte og har brukte denne siden. I IBI pipa har jeg enda ikke fått noen kule til å gå så bra jeg ønsker. Jeg har derfor testet litt forskjellig, først og fremst fordi kula jeg ville bruke var DL(lang historie kort: pris)og kruttet Norma N19. Jeg forsøkte derfor å sette kula litt forskjellig og litt forskjellig mengde krutt. Det beste resultatet jeg fikk var med 39grs N19 og kula på 2,8 tommer, dette ble ca 2cm på 100m.

Etter å ha lest litt og sett litt på Yt så fant jeg ut at jeg skulle teste hastigheter, så jeg satte sammen 100skudd med noen forskjellige kuler og litt forskjellig lengde på enkelte kuler. Det ble 10 forskjellige sammensetninger og 10 skudd i hver(bortsett fra to som ble 9). 

Resultatet kan dere se nedenfor, men først ett par merknader:

1. temperaturen var -28 grader, ganske kaldt, patronene ble oppbevart inne i ei bu helt til de skulle skytes. N19 ser ut til å bli lite påvirket av kald temperatur da det er samme hastighet i +10 grader.

2. Samlinger ble skutt på 300m, dette for å se på samlinger. Det var ganske vindstille(0-1ms). Pipa får veldig fort en annen temperatur enn omgivelsene så det blir en del mirage. Derfor skal samlingskyting skje på nytt, på 100m med de ladningene som ga jevnest hastighet.

3. det kan hende jeg burde bruke et annet type diagram da det er litt vanskelig å visualisere de forhold til hverandre.image.jpeg.94f129dfb281d3126e5dd506115f679c.jpeg

 

gjerne kommenter om det er noe dere tenker jeg burde prøve eller noe annet!👍

 

Målet er å komme seg ned på 1cm på 100m.

 

Link to comment
Share on other sites

1983 skrev (På 11.12.2023 den 19.23):

Har du prøvd et annet krutt?

skjønner at man vil bruke et krutt grunnet tilgjengelighet og pris, men om du har mulighet til å teste et annet krutt kunne det vært interessant å sett resultatet.

Jeg skal se, har noe Hogdon Benchmark jeg tenker å prøve etterhvert. Har en del N19 så jeg skal bruke opp det først. Var på banen igjen i dag og testet litt, skal legge ut resultatene snart. Denne gangen med samlinger.

Link to comment
Share on other sites

Da var jeg på banen igjen, da Sierra 140grs var best sist, testet jeg den i forskjellige dybder. Jeg satte sammen 30 Hornady ELDM140 også som jeg fikk av en kamerat. Satte målet på 200m og skjøt 10 skuddsserier. Første bilde er hastigheter, se bort fra Tikkaen nederst på tabellen.

 

image.jpeg.53b369465b447f065e9dfc898a25bbe5.jpeg

 

Deretter samlinger, det er skutt på venstre øvre først, deretter nedre venstre og til slutt midten. Her er Sierra 140grs 2,8 tommer lang som gir beste resultat.

 

Dette er Sierra 140grs

image.jpeg.61851673538c7249a78981fdce9fa805.jpeg

 

Dette er Hornady ELDM 140.

IMG_1012.jpeg.a9ea9d28564fe9d32a7b232092ac2f9b.jpeg

 

For nå har jeg bestemt meg for å gå for Sierra SMK 140GRS med Norma19.

 

Jeg har noe annet krutt også, så når jeg har tid skal jeg gjøre noen forsøk igjen med Norma DL

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...