Jump to content

Treningsammon i 30.06


petter0105

Recommended Posts

Både Jakt & Friluft i Arendal som fører Remington UMC og Jaktdepotet som fører Federal American Eagle har treningsammunisjon til 3006,

men det er noen år siden det var rimelig.

Tror du må regne med minst 6kr smellen.

 

Hvis du lader selv får du presset (pun) det ned i rundt 2,50-3kr.

Link to comment
Share on other sites

Ditt lokale skytterlag kan levere Norma Golden Target til omkring 6 kroner smellen. Det er rimelig treningsammo av god kvalitet, og jeg er hellig overbevist om at det er samme patronen som selges i butikkene som Jaktmatch til 9.50 pr. smell. Patronene er ihvertfall til forveksling like...

 

 

Hvis du lader selv får du presset (pun) det ned i rundt 2,50-3kr.
Hvordan får du til det? Jeg har regna litt på det, og med Sierra MK til ca. 2 kroner stykket fra skytterlaget samt skytterlagskrutt får jeg lada .30-06 til hårfint under 4 kroner smellen. Her er regnestykket mitt:

 

57 grains skytterlagskrutt, kr. 360,-/kg: 1.33 kr

Sierra MK, kr 200/100 stk: 2.00 kr

CCI 200 hette, 350 kr/1000 stk: 0.35 kr

Sum: 3.68 kr

 

Hylser kan jeg få billigst ved å skyte Norma Golden Target à kr. 6.025/stk. Trekker jeg fra kr. 3.68 (krutt+kule+hette), gir det en hylsepris på 2.35kr. La oss anta at jeg får 10 omladinger utav ei hylse, det gir meg 0.235 kr i hylsekostnad og en totalpris pr. patron på 3.92 kr. .223'en får jeg pressa ned i 2.30 kr/smell, med Winchester hylser, Vihta N130 og kuler som jeg kjøpte til 83 øre stykket for ei tid tilbake.

 

Så hvordan du klarer å lade .30-06 til 2.50 pr smell, ville jeg gjerne likt å vite ;)

Link to comment
Share on other sites

Du må være gjerrigere og mer krokrygget.

 

Hyls stjeler man på banen av elgjegere som etter 30 øvingsskudd kaster 30 fine norma eller lapuahyls i søpla.

Krutt: 1.33 som du sier

Tennhette cci standard: 0.26 på Jaktdepotet.

Kule: 175grs Partizan fra Jaktdepotet til kr 1,10.

 

Da lander man på kr 2.69 per skudd. :)

Link to comment
Share on other sites

6 kroner smellen er det billigaste eg har vore borti. XXL har Norma Jaktmatch til 9,49 pr smell, elles ligg Jaktmatch på mellom 10 og 11 kr pr smell.

 

Ditt lokale skytterlag kan levere Norma Golden Target til omkring 6 kroner smellen.

(...)

Jeg har regna litt på det, og med Sierra MK til ca. 2 kroner stykket fra skytterlaget samt skytterlagskrutt får jeg lada .30-06 til hårfint under 4 kroner smellen. Her er regnestykket mitt:

Så du sparer 2 kr pr smell på å lade sjølv... gitt investering i størrelsesorden 3.000 kr eller så, betyr det 1.500 skudd før investeringen har betalt seg.

 

Det var det reknestykket eg la til grunn når eg fann ut at eg ikkje skulle lade sjølv. Men det spørs om eg må revurdere det gitt min stadig aukande skytefrekvens... 8)

Link to comment
Share on other sites

Hvis du kjøper ei billig presse til rundt 1500kr og bruker mitt regnestykke sparer du ca 3kr på å lade selv,

og da er det tjent inn etter 500 skudd. :)

 

Men hvis man faktorerer inn tiden i det så går man nok med tap ved å lade selv.

Hvis man ikke liker det, og bare synes det er et ork og heller vil gjøre andre ting, så bør man heller kjøpe ammunisjon etter min mening.

 

Selv synes jeg det er ganske greit å ha en furtebu å søke tilflukt i.

Link to comment
Share on other sites

du sparer 2 kr pr smell på å lade sjølv... gitt investering i størrelsesorden 3.000 kr eller så, betyr det 1.500 skudd før investeringen har betalt seg
Betalt seg? BETALT SEG???? Unnskyld at jeg ler. Det trodde jeg da jeg kjøpte min første fluebinderstikke for tjue år siden, men den vrangforestillinga har gitt seg. For lenge siden. Nå lader jeg for
Men pokker ikke for å spare penger, det blir anskaffet alt for mye "nødvendig" ræl sånn omtrent like før jeg har "tjent inn" den forrige "investeringen"

 

Mulig at sånne folk som smeller avgårde titusenvis av skudd i løpet av et år sparer penger på å lade sjæl. Eller sånne folk som skyter eksotiske kalibere med dyre patroner. Vi vanlige dødelige gjør det ikke...

Link to comment
Share on other sites

6,-/skudd er meget hyggelig priset nå i 2009.

I forbindelse med messen om 14 dager vil vi ha et parti Igman FMJ til 5,50,-/skudd ved kjøp av kasse.

Kjøp neste nummer av Jeger Hund & Våpen for mer info

 

Når det gjelder lading er det mulig å komme ned på ca 3,- skuddet ved kjøp av de billigste komponentene gitt at en har hylsene selv.

 

Å plukke hylser fra forskjellige våpen er ingen vinnende resept. Du må ha minst ett formingskudd pr hylse for at de skal passe kammeret ditt. Og er du uheldig er presisjonen alt annet enn god på det skuddet. Så egentlig koster plukkede hylser akkurat det samme som å kjøpe nye og det er da ganske mye smartere ;-)

Link to comment
Share on other sites

Å plukke hylser fra forskjellige våpen er ingen vinnende resept. Du må ha minst ett formingskudd pr hylse for at de skal passe kammeret ditt. Og er du uheldig er presisjonen alt annet enn god på det skuddet. Så egentlig koster plukkede hylser akkurat det samme som å kjøpe nye og det er da ganske mye smartere ;-)

Har lada mye med engangsskutte hylser, og er ikke helt enig med deg her. Så lenge jeg helpresser før jeg bruker de, har jeg tilgode og kunne påvise presisjonsforskjell på engangsskutte, og neste omladning.

Derimot efter mange omladninger( 8-15) og harde hylsehalser, har det åpnet opp noe. da antagligvis pga ugjevnt hold på kula.

Link to comment
Share on other sites

du kan nok få ladet skudd til under 3,- pr stk. se regnestykker over.

 

om du skal spare på å lade selv, må du kjøpe kun det nødvendige utstyret. for med en gang du kjøper litt ekstra kjekt å ha dill, så går vinninga opp i spinninga.... for det blir litt mer og litt mer og enda litt ekstra stæsj.

 

om du bruker hylser som er skutt i andre våpen enn ditt eget, alle hylsene er likt helpresset, vil du med stor sannsynligvis ha hylser som er såpass jevne at det neppe er særlig merkbart på presisjonen for den jevne skytter.

 

 

 

 

forresten:

http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=58&t=13897&p=208502&hilit=kan+man+bli+lei#p208502

 

før du begynner lade....les den tråden der.

Link to comment
Share on other sites

Ditt lokale skytterlag kan levere Norma Golden Target til omkring 6 kroner smellen. Det er rimelig treningsammo av god kvalitet, og jeg er hellig overbevist om at det er samme patronen som selges i butikkene som Jaktmatch til 9.50 pr. smell. Patronene er ihvertfall til forveksling like...

 

Sako 30-06

Vet du om disse to patronene går likt?

Link to comment
Share on other sites

Vet du om disse to patronene går likt?
Såvidt jeg veit gjør de det i mitt våpen ihvertfall. Men jeg har ikke gjort omfattende testing på dette, jeg har bare gått over fra Jaktmatch til Golden Target og måttet skru omtrent like langt fra jaktammoen for begge typene.

 

Nå lader jeg sjøl og har nok hylser for ei stund 8)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...