Jump to content

Prøveskyting hjemme...


LongRange

Recommended Posts

Vet ikke helt hvor jeg skal legge denne tråden...men here it goes.

 

Titt og ofte får jeg ladeabstinenser og hiver meg rundt og forsker litt på div ladninger, ved nye utarbeidinger så er det sjelden

jeg lader opp mer enn 5-10 skudd, spesielt viss jeg er i øvre grenser. Jeg bor slik til at jeg kan ta med børsa nedi kjelleren og smelle av en

4-5 skudd uten at andre enn ØKH reagerer. Sikkerheten er selfølgelig i høysetet med ca 1m "tømmer" som kulefanger med en 80cm tykk gråsteinmur bak fanger'n.

Det holder oftest med 5 skudd for å få et god snitt over kronografen, men trykket i kjelleren er gjerne så høyt at nabbiperlene hopper i stua ovenfor...

ØKH reagerer sterkt, men gemyttene roer seg relativt fort nå jeg "forklarer" at jeg MÅ gjøre det for å bevare helsa med hjemmerulla ammo.

Vanligvis tråkker jeg meg oppom huset, men her på sunnmøre er det ikke ofte været gjør det særlig aktuelt, spesielt vinter og høst...

 

Skal man vente til man kan dra på bana så blir hvertfall abstinensene ustyrlige for min del!

 

Klart, jeg skjønner at dere som bor i byer o.l forhold ikke kan gjøre dette, men for dere som har muligheten...gjør dere det..? er det "lov"..?

Hvordan reagerer resten av husstanden/naboene på slike innendørs-smell..?

Link to comment
Share on other sites

Pinglekjerring du har Jørgen... :mrgreen:

 

Neida, eg har skutt i kjelleren med luftgevær og .22 LR uten demper, kan vel trygt sei at det var langt frå populært, he, he..

 

Uten lyddemper, så ville eg nok aldri ha prøvd meg, og heller ikkje uten ein skikkelig kulefanger eller ein gjenstand som bremser ned kula og sikrer splinter og rikosjetter. Kort sagt, så med ei grovere rifle hadde eg nok aldri forsøkt å gjere dette i kjelleren heime.

Har fått rikosjett frå luftgeværet susene forbi øret mitt, og det med eit skudd i kulesamleren, og ikkje på kanten av den, så eg har LITT respekt for det der..

Link to comment
Share on other sites

Hadde nok ville vært litt forsiktig.rikosjett er ikke noe bra.Men treværk er nok av det bedre og skyte inn i.

Jeg har egen feltløype hjemme her,Når jeg skyter 1 til 2 ganger i uka, og skytebana er nedlagt(dem har planlagt ny i 30 år nå) Så ser det ut som en må ordne ting selv,Naboene er vant til skytinga mi, Og jeg skyter på formidag i uka.

Får håpe skytterlaget får til ting med den økonomiske delen nå,da blir det dugnads arbeid og få opp ny bane, Med skyte tider der håpe jeg. Kan jo ikke bygge ny skytterbane til 2millioner og skyte 100 storvilt prøver og drekke kaffe. Må søke om romslig skyter tider og samarbeid internt i skytterlaget, Men så var det DFS-NJFF da, dette virke ikke enkelt, Hadde jeg skutt i dfs regi så hadde det nok blitt trenings tid virke det som.

Link to comment
Share on other sites

Har skutt en del skudd i garasjen selv, når jeg kun skal kronografere noen skudd. Da bruker jeg ei rockwoll-plate og 2 tykke hoggstabber som bakgrunn, så jeg ikke blåser gjennom leca-muren min :). Funker fint dette og har heller ikke hørt noen klager fra naboen. Dette gjøres kun på dagtid og ikke seint på kvelden. Er bakgrunnen sikker kan jeg ikke skjønne at andre har noe med hva du bedriver innomhus, så lenge lyden ikke er veldig generende for naboene.

Link to comment
Share on other sites

Det man først og fremst må huske, er lovens bokstav. I dette tilfellet de lokale politivedtektene (som er meget like landet rundt).

 

Det jeg tenker på er dette med skremmende oppførsel, om ingen ser eller hører dette utenfor egen eiendom (men man kan også komme langt ved å informere eventuelle naboer om hva som skjer og når det skjer). Da er der så vidt jeg kan se ingen problemer, utover utlufting/avsug og eventuelle ØKH. Og selvsagt ett adekvat kulefang til sporadisk kuletetsting i hjemmet (så lenge prosjektilet ikke kommer inn i/gjennom egen ytter vegg, så er der ikke noen krav til dette for egen sporadisk bruk).

Link to comment
Share on other sites

Jeg har sporadisk testet noen ladninger i kjelleren, men har aldri begitt meg særlig langt oppover i kaliberverdenen og stort sett holdt meg subsonisk. Hoggestabbe og mangelags vedstabel har tatt støyten for anslagene, og det har vært en fint fungerende ordning, særlig da jeg har liten tilgang på utendørs skyting utenom oppsatt skytebanetid. Så lenge du ikke forstyrrer noen og ingen sikkerhetsregler er brutt skulle jeg anta du er på rett side av loven :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg bor midt i skauen, med få naboer. Har aldri fått klager på skyting, men prøver å ta litt hensyn ang tidspunkt. Har dønn sikker bakgrunn og skyter på egen innmark :wink: Eneste hintet jeg har fått var fra moder`n i romjula, hun syntes ikke 50 skudd med 30-06 var passende i "julefreden" 8)

Link to comment
Share on other sites

Artig med litt "uvanligheter"! :lol::lol:

 

Dette tror jeg ingen har noe med, sålenge du har sikkerheten i orden. At kjerringa blir litt sur, er ikke en faktor som er viktig. Det går over......hihi :mrgreen:

Jeg har ikke lysanlegg til min kronograf. Det ønsker jeg meg, og planlegger å lage det. Tror ikke jeg behøver å flytte ned i kjelleren, men det kan være fint å kunne ha kronografen i låvedøra, under tak feks...

Til nå så funker det fint ute også da. Litt kronografering for naboene tåle... :wink:

 

Har en kompis som testskaut sin nye 585 Nyati :shock: i kjelleren, med rekylbrems på. Det var visst veldig mye glinsende partikler fra glassvatten i lufta en stund etterpå............hehe. :lol:

Link to comment
Share on other sites

Godt å høre at det er mange av oss! Bruker selv den at dette er noe alle gjør, hun himler bra med øya når hun hører det; Åh?? ja..HELT bombesikkertsikkert! :mrgreen:

 

ØKH takles helt fint, i værste fall er det bare å ta seg ei lørdagsrunde på kjøpesenteret , da tilgir hun det meste :D

Grunnen til jeg måtte lufte dette var at jeg var usikker på om det er lov ift onkel! Gjør dette under 110% sikre omgivelser,

men jeg kan ikke legge skjul på at det "føles" litt brutalt å druse avgårde en salve med "big bore" i kjellern.

 

Klart, når været tillater det gjør jeg det selvfølgelig utendørs ;)

Link to comment
Share on other sites

Har mine hull i hoggstabben jeg også.. under en periode med mye kronograf testing, tok jeg meg bryet å polstre kjellervinduet med en skummgummi madrass + rulle en annen sammen som jeg skjøt gjennom. For å unngå unødvendig støy fra øverstkommanderende, ble testingen gjort når hun ikke var hjemme.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...