Jump to content

Våpengarderobe og konkurransevåpen


Wadcutter

Recommended Posts

I den nye våpenforskriften er det vedtatt en såkalt våpengarderobe på 6 våpen. Du kan derfor erverve 6 våpen uten å oppgi grunn. Skal du ha flere enn 6 må du oppgi en meget god grunn.

 

Når jeg startet å skyte søkte jeg på en hagle og salongrifle til trening og konkurranseskyting. Hadde på den tiden ikke tatt jegerprøven så skøyt kun på bane. Begge disse to våpnene kan brukes på jakt, og det jeg lurer på da er om disse våpnene som ble ervervet til trening og konkuranse er med i beregningen av disse 6 våpnene i våpengarderoben.

 

De som skyter mye DFS må vel ha samme "problem". Har du for eksempel 3 sauere som du bruker til konkurranse kan du da kun kjøpe 3 til? Sauer 200 kan jo brukes på jakt, og bør da telle i våpengarderoben?.........

Link to comment
Share on other sites

Du har misforstått littegrann angående den mye omtalte våpengarderoben.

Hvis dette punktet i den nye våpenforskriften trår i kraft vil dette gjelde jaktvåpen. Altså en "jaktvåpengarderobe".

En aktiv konkurranseskytter skal kunne erverve seks dedikerte jaktvåpen utenom våpnene han/hun bruker til trening og konkurranse.

Link to comment
Share on other sites

Ja, det er det jeg håper på. Nå er det nå sånn at jeg ikke har brukt disse våpnene i noen konkurranser, men til rekreasjonsskyting og litt øvelse før jeg begynte å jakte. Våpnene er i senere tid brukt til jakt og de er godkjente til det.

 

Poenget er at jeg ikke helt ser forskjellen mellom en rifle til jakt og en rifle til konkurranse når rifla kan brukes til begge. Betyr det da, har du 6 våpen og ikke får kjøpt flere så kan du likevel bare søke om en rifle til jaktfeltskyting da det er konkurranse. Eller kjøpe en sauer 200 som du kjøper jaktstokk til? Du kan jo etterpå bruke rifla til jakt da den er lovlig til det.

 

Forskriften gir ikke noen pekepinn på hvilke våpen som inngår i våpengarderoben....

Link to comment
Share on other sites

Forskriften gir ikke noen pekepinn på hvilke våpen som inngår i våpengarderoben....

Tja hva kaller du overskriften i §12 som omhandeler nevnte våpengarderobe da? (i nye våpenforeskriften)

Der står det nemligt §12 Erverv av våpen til jakt.

Og under i §13, står der §13 erverv av våpen til øvelses og konkuranseskyting.

Klarere blir det ikke etter mitt syn, hva som er hva.

Link to comment
Share on other sites

Poenget er at jeg ikke helt ser forskjellen mellom en rifle til jakt og en rifle til konkurranse når rifla kan brukes til begge.

Betyr det da, har du 6 våpen og ikke får kjøpt flere så kan du likevel bare søke om en rifle til jaktfeltskyting da det er konkurranse.

Eller kjøpe en sauer 200 som du kjøper jaktstokk til? Du kan jo etterpå bruke rifla til jakt da den er lovlig til det.

 

Vel, på søknaden skriver du hva våpenet skal brukes til!

Dersom du bruker den til noe annet en du har sagt i søknaden at du skal så bryter du loven,

eller ihvertfall premissene som lå til grunn for innvilgelsen.

Så om våpenet eller kaliberet i seg selv er godkjent til noe annet enn du har ervervet det til,

er det ikke dermed sagt at du har lov å bruke det til det...

Link to comment
Share on other sites

Tull.

 

Dersom du erverver ei rifle til "hjortejakt", så har du selvfølgelig lov til å skyte elg og reinsdyr med den. Du har også lov å bruke den på skytebane utover storviltprøve, t.o.m. utover dei 30 obligatoriske skota - faktisk kan du bruke den på skytebana så ofte du vil og kan. Dersom du plutselig har lyst å skyte jaktfelt, så har du også lov å bruke denne til dette. Og dersom du erverver eit våpen på grunnlag av "arv og affeksjon", har du selvfølgeleg lov til å bruke denne til anna enn veggpynt og arvegods til neste generasjon.

 

Forskriften gir ikke noen pekepinn på hvilke våpen som inngår i våpengarderoben....(...) Eller kjøpe en sauer 200 som du kjøper jaktstokk til?

Eg har alltid antatt (og det er ein rimelig antagelse) at det er våpen som er erverva der formål inkluderer "jakt" og som har avhuka "Godkjent til jakt" på søknaden. Dersom du, kjøper ein Sauer 200 med formål "konkurranse" og set jaktstokk på denne, så har du lov til det. Men du vil sannsynlegvis få problem med å få godkjent ny søknad om konkurransevåpen, sidan du allerede har eit.

Link to comment
Share on other sites

Tull.

 

Dersom du erverver ei rifle til "hjortejakt", så har du selvfølgelig lov til å skyte elg og reinsdyr med den. Du har også lov å bruke den på skytebane utover storviltprøve, t.o.m. utover dei 30 obligatoriske skota - faktisk kan du bruke den på skytebana så ofte du vil og kan. Dersom du plutselig har lyst å skyte jaktfelt, så har du også lov å bruke denne til dette. Og dersom du erverver eit våpen på grunnlag av "arv og affeksjon", har du selvfølgeleg lov til å bruke denne til anna enn veggpynt og arvegods til neste generasjon.

 

 

 

det kommer ann på hvor strengt man skal tolke søknaden. som thunderbrd sier, så erklærer du og skriver under på at du ikke skal bruke den til noe annet enn det som er oppgitt i søknaden. har du kun skrevet "hjortejakt" og du bruker den på elg, har du strengt tatt brutt den erklæringen du skrev under på i søknaden. man sjansen for å bli tiltalt for det er jo liten

Link to comment
Share on other sites

har du kun skrevet "hjortejakt" og du bruker den på elg, har du strengt tatt brutt den erklæringen du skrev under på i søknaden. man sjansen for å bli tiltalt for det er jo liten
Tiltalt for hva? Unøyaktighet?

 

Og dette støttes opp i brevet POD sendte til NFPS for noen ukesr siden. Der stod det at det ikke var lov til å bruke hagler som var ervervet til jakt til praktisk skyting
Det stod vel snarere at det å bygge om jaktvåpen [for å kunne øke skuddkapasiteten for å benytte våpenet til PS ansees som en vesentlig endring av våpenets karakter og at det] vil kunne være straffbart.
Link to comment
Share on other sites

 

Det stod vel snarere at det å bygge om jaktvåpen [for å kunne øke skuddkapasiteten for å benytte våpenet til PS ansees som en vesentlig endring av våpenets karakter og at det] vil kunne være straffbart.

 

Det stemmer, mulig jeg blandet litt sammen med det muntlige referatet jeg fikk :-)

 

Men isåfall er vel en Mini 14 med stort magasin forbudt også :-) Samt plussbunner på pistoler... :lol:

Hvis økning av magasinkapasitet er en vesentlig endring :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Hauk må gjerne mene at dette er tull! :roll:

Tipper at han/hun da har sjekket dette med øvrigheta og ikke bare gjetter...

For det jeg skriver her er hva jeg har blitt fortalt av våpenkontoret i forbindelse med en .357mag leveraction som i sin tid ble ervervet til rådyrjakt.

Siden den ikke holder kravet til anslag med mindre man sprenglader ønsker jeg nå å bruke den til SWS/CAS-skyting.

Det kan dog ikke gjøres uten videre. Lovlig, ihvertfall...

 

Derfor er det lurt å ikke bli mer spesifik en man faktisk må i søknadene sine.

En .22lr til småviltjakt istedenfor å spesifisere hvilke arter.

En .308 til jakt, trening og konkurranseskyting om man vil ha alle muligheter åpne.

Men ikke alle saksbehandlere godtar slike litt generelle spesifiseringer av behov...

Link to comment
Share on other sites

har du kun skrevet "hjortejakt" og du bruker den på elg, har du strengt tatt brutt den erklæringen du skrev under på i søknaden. man sjansen for å bli tiltalt for det er jo liten
Tiltalt for hva? Unøyaktighet?

 

 

Du har ikke lest på en ervervstillatelse?

 

Det står og du skriver under på:

"Jeg erklærer at våpnene/våpendelene ikke skal brukes til annet enn det som er oppgitt i søknaden, og at de vil bli oppbevart i samsvar.... "

 

Du skriver også under på:

"Jeg er kjent med at det er forbundet med straffeansvar å gi uriktige opplysninger, jfr strl. §166"

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...