Jump to content

Liten, lett og hendig karabin?


Stalker

Recommended Posts

Edit: Endret trådtittel og litt innhold siden alt lesestoffet jeg har fordøyd de siste dagene har endret mine spørsmål litt.

 

Jeg spurte om det var lett å få tak i en Sako Carbin, dette fordi jeg fant bilde av en, og ble hodestups forelsket i helstokken og alt som fulgte med.

 

Etter å ha lest alt jeg kan oppdrive ved hjelp av google ang Sako'n, og det var ikke så veldig mye, så har jeg funnet ut at jeg også kan vurdere andre alternativer. Det jeg ønsker meg er en karabin som skal være følgende:

 

-Helstokk. Dette er et absolutt og ufravikelig krav. ;) Noe så nydelig som en kort, liten helstokk skal man lete lenge etter, mener nå jeg! ;)

 

-Lett! Ikke mer enn 2,6-2,7 kg maks, uten siktemidler. Dette medfører at helstokken sannsynligvis må bli syntetisk. Har funnet ut at jeg muligens kan få syntetisk helstokk herfra ->http://www.mpistocks.com/index.htm Noen som vet om det byr på problemer å eksportere disse fra USA? Tips om evt. andre steder man kan få tak i tilsvarende, mottas med stor takk.

 

-Kort! Meter'n er absolutt maks! Helst kortere! Pipa må antakeligvis kuttes, se neste punkt.

 

-Lettskutt og presis med minimal rekyl. Kaliber skal helst være 6,5x55, men 223rem kan også vurderes. Under dette punktet må det også tas med at jeg sannsynligvis kommer til å korte ned løpet så mye som mulig, og kaliberet bør være mottagelig for dette. Etter det jeg har lest her er det litt delte meninger om 6,5x55 og kutting av løp, men har forstått det sånn at 47cm skal gå bra i 6,5x55. Noen som vet hvordan samme lengde virker på 223?

 

-Weaver base som gjør at jeg kan veksle mellom kikkertsikte og rødpunkt.

 

Dette er altså hva jeg ser for meg. Endel spørsmål melder seg i den sammenheng og jeg håper at folk vil komme med synspunkter her!

 

F.eks:

-Finnes det noe på markedet som ligner og som kan kjøpes ferdigrullet, for å si det sånn? Har blant annet forhørt meg om en Remington Seven Mannlicher Style fra Remingtons customshop, men Norma skulle ha 29.000 for å importere! :shock:

-Dersom jeg satser på å kjøpe en børse for så å kutte løpet maks og sette på helstokk. Hvilken rifle bør jeg bruke som utgangspunkt? Har sett på sako carbine, som sagt, og diverse remington, tikka og carlgustaf.

-Vil det by på problemer å importere en vanlig stokk fra USA? Dvs. ikke noe fancy army greier...

-I så tilfelle, er det svindyrt å få en børsemaker til å montere en "drop-in" stokk?

 

Flere spørsmål vil sikkert melde seg ettersom jeg leser mer, men per nå er jeg kjempeglad for alle innspill! :D

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jeg har hadt opptill flere slike, men når jeg har villet solgt de, så har det vært liten respons ute på annonsene

 

Det kan jeg ikke skjønne, er jo helt nydelige rifler dette!

 

Her er 2: http://www.huntershouse.dk/kat409-Rifler-Fuldskæftet/ Relativ grei pris var det også. Lett å få hjem. Søk på forumet ang. import

 

Hey, takk skal du ha! Skal søke på import på forumet, ja... Håper det ikke er for vanskelig! ;)

Link to comment
Share on other sites

de er ca meter`n lange. Husker ikke vekta, men kan veie min i morgen. Men spesielt lett er den kke. Gode børser da. Min er i 338WM, men vekta er omtrent den samme på en 6,5. Bruker min tidvis som hundefører børse. Meeeeeeeeget pene børser.

Den kompisen har kjøpte han av meg da jeg kjøpte min 338. Den så ny ut da, og siden har den stått i skapet.

Link to comment
Share on other sites

Her er det bare å gå til kilden:

 

Steyr Mannlicher mod L helstokk i 308. Veier ca 2,6-2,7kg med 51cm løp. Bruker samme magasiner, tennstempler, utdragere, avtrekk, etc som Steyr SSG. De jeg har skutt med ( minst 10 stk ) har alle gått meget bra.

 

Steyr Mannlicher mod M helstokk i 6,5x55 ( eller alle kalibre opp til 9,3x62 ). 51cm løp og vekt på ca 2,8-2,9kg.

 

Begge disse børsene har låsklakkene bak og har dermed kortere totallengde enn vanlige boltrifler. Mod L i 308 tilsvarer Sako Vixen i lende og mod M tilsvarer Sako Forerster/Rem700kort.

 

Hvis du kan tolerere litt mer vekt er Luxus-utgaven med stålmagasin ei utrolig fin børse. Den beste av disse er Luxus med sidesikring.

Link to comment
Share on other sites

Se på Ruger sin helstokk også selv om du må bytte løp for å få 6,5. Syntstokk på en helstokk?? :shock: Blir som å putte syntstokk på en fin gammel førkrigsdrilling- med haner. Enkelte ting bare gjør man ikke :lol:

 

:oops:Det ante meg at dette var litt banning i kjerka, men vil ha minst mulig vekt og da må jeg bare.. ;) Synststokken skal jeg prøve å få i en "trelignende" farge, eller så var i alle fall planen. :oops: Har sett på denne fra Ruger http://www.huntershouse.dk/images/v%C3%A5ben/ruger/ruger-77/m-77-rsi.jpg, men tente ikke like mye på den som på f.eks. denne->http://www.huntershouse.dk/images/v%C3%A5benliste/5516.jpg

Så en evt ahem.. syntstokkmå ligne mer på en sako/tikka helstokk enn på Ruger sin...

 

 

Her er det bare å gå til kilden:

 

Steyr Mannlicher mod L helstokk i 308. Veier ca 2,6-2,7kg med 51cm løp. Bruker samme magasiner, tennstempler, utdragere, avtrekk, etc som Steyr SSG. De jeg har skutt med ( minst 10 stk ) har alle gått meget bra.

 

Steyr Mannlicher mod M helstokk i 6,5x55 ( eller alle kalibre opp til 9,3x62 ). 51cm løp og vekt på ca 2,8-2,9kg.

 

Begge disse børsene har låsklakkene bak og har dermed kortere totallengde enn vanlige boltrifler. Mod L i 308 tilsvarer Sako Vixen i lende og mod M tilsvarer Sako Forerster/Rem700kort.

 

Hvis du kan tolerere litt mer vekt er Luxus-utgaven med stålmagasin ei utrolig fin børse. Den beste av disse er Luxus med sidesikring.

 

Interessant! Skal sjekke ut disse! Men i utgangspunktet så syns jeg ikke Mannlicher sine helstokker hadde den helt ultimate fasongen heller, men Steyr Mannlicher er gjerne et annet merke? Takk skal du ha uansett! :D

Link to comment
Share on other sites

Da har jeg grublet og lett litt i noen dager og har bestemt meg for å satse på en Remington Seven/Remington 600 låskasse.

Har også blitt nødt til å vurdere .308 fordi alle børsemakere jeg snakker med sier at 6,5 ikke funker bra i korte løp pluss at det smeller noe aldeles forferdelig. Det er også .308 som er aktuellt med en evt Remington kasse. Løpet blir maks 51 cm langt.

Helstokk kommer fra MPIstocks uten problemer. Er ikke sikker på hvilken farge jeg skal velge på denne enda. Har laget en skisse der jeg har plassert en Seven låskasse/løp inn i en av MPI's mannlicher stokker.

 

normal_medmm.jpg

 

Tror dette kan bli en lett og hendig sak, om ikke veldig pen. ;)

Link to comment
Share on other sites

308 i kort løp smeller bra det også. Men 308 er en mer passende patron i en karabin da (har du kikket på 358Win?? Passer enda bedre (synes jeg)).

 

EDIT-eller en 6,5-08 (heter vel 260Rem i fabrikkversjon)

Link to comment
Share on other sites

Om du ikke lader selv er 308 rett valg!

 

Jeg lader litt selv, men syns det er greit å ikke være avhengig av det. Kunne gjerne hatt litt mindre rekyl i børsa enn det .308 vil gi allikevel... Men noen kompromiss må man vel inngå. 6,5 i 50cm pipe, går det rett vest? Driter egentlig i smellen...

 

@balter: hehe, den der scouten får jo min fotomontasje til å se nydelig ut! ;)

Link to comment
Share on other sites

Må da være litt bakfull eller lettere "skrudd" for å sette synt. helstokk på NOE i det hele tatt, men det er min subjektive mening.. Fydda..

 

Jau, du er ikke den første som sier det... Men vi får se da :mrgreen:

 

Den Heymen var jo fin! Hvordan er disse våpnene? Noen med erfaringer her?

Link to comment
Share on other sites

Flere spørsmål melder seg etterhvert som jeg tenker/kikker/lurer ;)

 

1. Er det noen som vet forskjellen i vekt og størrelse på en Remington Seven kasse og en Remington 700 kasse?

2. Har lest i andre tråder her om lange og korte Rem 700 kasser, hvordan vet jeg om den er lang eller kort? Vil en 223/308 kasse alltid være kort?

3. Noen som har en Remington Seven/700 i 308/223 og selge til en hyggelig pris? Stokken må gjerne være herpa! ;)

 

Takk til alle som tar seg tid! Veldig satt pris på!

Link to comment
Share on other sites

Kan for øvrig nevne til andre lesere som ikke skal ha helstokk, at Browning X-Bolt (.223 Rem og .22-250 Rem; flere kalibre kommer sannsynligvis) nå kommer i SSA-utgave. 2,8 kg, 60º hevarmsløft, FeatherTrigger, roterende boksmagasin, kolbehalssikring med Bolt Unlock Button etc. Personlig er det nesten sånn at jeg får lyst på en slik framfor en Vixen.

 

ufuhgfugfhu.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Da har jeg fått inspisert Remington Seven og 700 ved siden av hverandre og forskjellen var minimal. Dermed endte jeg opp med en 700 i kaliber 223. Stokk er bestillt fra MPI, så får vi se da, skal legge ut et bilde av hærverket etter hvert!

Link to comment
Share on other sites

Du har en merkelig smak, det skal du ha!

Det blir som å sette taktisk frontgrip og rødpunkt på en sideligger med engelsk skjefte..

Jeg er helt for karabiner, og jeg synes helstokker kan være pent, men å sette en helstokk på en karabin for å spare vekt? "klø meg i hodet".. Og den skal jo være i synt, så det kan jo ikke være utseendet til en pen helstokk du er tiltrukket av?

 

uansett:

6,5x55 krever lang kasse, så det blir feil i en karabin selv med maksimalt kort løp synes jeg.

Patroner fra 308 eller de som bruker 308 hylse (358win, 260rem, 243win) passer i korte kasser.

Må det være en patron godkjennt til storvilt? Om ikke, så er 223, 7,62x39 etc bra alternativer.

Min karabin favoritt er Cz 527

main015.png

Link to comment
Share on other sites

Du har en merkelig smak, det skal du ha!

Det blir som å sette taktisk frontgrip og rødpunkt på en sideligger med engelsk skjefte..

 

Nei, det blir det jo ikke. Jeg skal bare sette helstokk på en karabin, en syntetisk helstokk for å spare vekt ifht en trestokk.

Hvem er det som har bestemt at helstokk er forbeholdt tysk overklasse? Helstokk er stilig uansett materiale da det er fasongen på stokken som tiltrekker meg, både rent visuelt og også praktisk. Det ville ikke kommet mye nytt til verden dersom alle var så oppbundne i det tradisjonelle som det som gjenspeiles her i tråden.

 

Jeg har sansen for mange slags retro produkter, det være seg en Chrysler PT Cruiser, en Kitchen Aid maskin eller en Marlin bøylerifle med syntetstokk og tactical rails og lasersikte. En syntet helstokk er i mine øyne en slig krysning av det moderne og det nostalgiske. Men først og fremst er min begrunnelse for helstokk at rifla da blir mer solid. Pipa blir beskyttet helt frem til munningen, og hvis jeg får til løsningen jeg ønsker meg, også rundt munningen.

 

Jeg er helt for karabiner, og jeg synes helstokker kan være pent, men å sette en helstokk på en karabin for å spare vekt? "klø meg i hodet"..

 

Jeg forstår i og for seg tankegangen din. Det er et kurant spørsmålstegn du setter, men stokken jeg bestillte er såpass lett uansett (500g) at de 50 grammene jeg hadde spart på å sette på en normal stokk, ikke er av betydning. Riggen blir i alle tilfeller under 3 kg med kikkert, om ikke jeg har regnet helt hakkendes galt, og såpass skal jeg leve med. Den får også en totallengde på 93 cm, noe som er bortimot perfekt, spør du meg!

 

Og den skal jo være i synt, så det kan jo ikke være utseendet til en pen helstokk du er tiltrukket av?

 

Vel, jeg skjønner at definisjonen din av en "pen" helstokk er en eller annen helt nydelig valnøtt eller noe i den duren. Jeg skal ikke være uenig i at det er estetisk mye finere enn synt. Men min begrunnelse for å velge synt er vekt, slitestyrke og praktisk verdi. Ikke utseende. Jeg skal ikke henge rifla på veggen til pynt, jeg skal dra den med ut i skogen, til sjøs, krype i kratt og sand og gjørme og i det hele tatt bruke den.

 

uansett:

6,5x55 krever lang kasse, så det blir feil i en karabin selv med maksimalt kort løp synes jeg.

Patroner fra 308 eller de som bruker 308 hylse (358win, 260rem, 243win) passer i korte kasser.

Må det være en patron godkjennt til storvilt? Om ikke, så er 223, 7,62x39 etc bra alternativer.

 

Dette fant jeg også ut etterhvert. Trist, for jeg hadde virkelig foretrukket et kaliber med 6,5x55s egenskaper. Men siden jeg ikke vil være avhengig av selvladet, måtte det bli 223. Rekylen i 308 synes jeg ikke er direkte ubehagelig, men den er forstyrrende må jeg innrømme. Så siden jeg ikke jakter større vilt en rådyr foreløpig, så er 223 et greit valg for min del. Det er også, som jeg skrev i innlegget over, det jeg faktisk har kjøpt.

 

Jeg kommer i alle tilfeller til å oppdatere tråden etterhvert som prosjektet stiger fram, så får dere hate det så mye dere vil alle sammen, men vi får se til slutt, om ikke det blir en stilig liten børse. Foreløpig har jeg trua! 8)

Link to comment
Share on other sites

Takk! Følte meg litt i opposisjon her ;)

 

Lurer forresten på montasjer. Skal ha en weaver skinne slik at jeg kan veksle mellom rødpunkt og kikkert. Duger alu base til .223? Eller bør jeg investere i stål og plusse på noen gram på vekta? Hva er forresten greia med "Badger" baser? De var da ukristelig dyre!

Link to comment
Share on other sites

Da skrider det sakte men sikkert fremover her.

 

Børse er, som tidligere nevnt, kjøpt inn. En Remington 700 SPS i 223 Rem.

Kikkert er på veg i posten. En Swarovski 1,5-6x42, kjøpt brukt av Peders her på kammeret.

Montasjer, Leupold QRW ringer og Warner 1 piece tactical rail, bestillt fra opticzone.com.

Stokk; syntetisk helstokk, bestillt fra MPIstocks.com.

 

Har også vært i kontakt med børsemaker angående kapping av løp samt bedding og montering av stokken når den kommer. Ikke så avskrekkende dyrt som man kanskje skulle frykte...

 

Hele budsjettet samt evt sprekker i dette, blir foreløpig hemmeligholdt da man aldri vet hva slags folk som kunne finne på å lese her inne. (f.eks. fruen)

 

Så mye som er under bestilling og mye god ventetid som gjenstår... :D

 

OPPDATERING:

87_1205461594.jpg

 

Da ble rifla ferdigstilt, innskutt og solgt :!:

 

Ble ikke helt som jeg hadde tenkt, og de som snakket nedsettende om syntet helstokk var kanskje inne på noe :wink::lol:

 

Solgt med et ikke ubetydelig tap, som vanlig sikkert er for slike "custom" prosjekter... :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...