Jump to content

Hvilke våpen?


Lasse

Recommended Posts

Hei, har arvet noen våpen som nå samler støv i våpenskapet, det jeg lurer på er om dette er noe og ta vare på eller om dette er bare skrot ?

 

Våpen 1: står "Husquarna våpenfabriks aktiebolag 1943" på våpenet, det er en 6,5x55 rifle med "hellquist" diopter på. meget fin stand med fint treverk, stokken er av engelsk type?(uten veldig sånn pistolaktig grep) og går nesten helt fram til munningen, det er en pussestokk integrert i stokken. det er plass til 5 kuler i magsinet og det kan se ut som dette er hengslet uten at jeg har fått til dette enda :oops:

 

Våpen 2: Står "Spesial poldi elektro" på våpenet, samt "71060 69" både på løp & låskasse, veldig fin og tight sidebyside kal 12/70 hagle med choke: 17,6/17,3. er en "slik kinnstøtte" på stokken.

 

Hadde vert veldig fint om noen vet hva dette er samt om man burde ta vare på disse :)

 

Hilsen spent arving

Link to comment
Share on other sites

Våpen nr 2 er som Raunakke sier en brno Har en slik hagle selv den er så gammel at den ikke er reg pliktig. det er vel din og så den må du ta vare på. Brukte den en del på slutten av åtti tallet og skjøt min første double med denne hagla

 

Ps: Gamlingen kjøpte denne hagla for 200kr + en halvliter på den lokale puben. Første eier mente den hadde dårlig drepert og hadde hatt den inne til børsemaker for ordne problemet :lol::lol::shock:

Link to comment
Share on other sites

Våpen nr 2 er som Raunakke sier en brno Har en slik hagle selv den er så gammel at den ikke er reg pliktig. det er vel din og så den må du ta vare på. Brukte den en del på slutten av åtti tallet og skjøt min første double med denne hagla

 

En BRNO med modelår før 1885? jøss 8)

Hagla er nok registreringspliktig, når den skal overtaes av ny eier. Den er ikke registreringspliktig så lenge den har blitt lovlig ervervet før regplikt og fortsatt eies av den som kjøpte den da.

Link to comment
Share on other sites

Våpen nr 2 er som Raunakke sier en brno Har en slik hagle selv den er så gammel at den ikke er reg pliktig.
Har du overtatt den så er den nok reg.pliktig ved overtagelse. Men, siden det er arvegods er det rimelig greit å få ordne, og gratis gebyr :)
Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Med forbehold om minnefeil:

 

Haglen er - som flere her påpeker - an BRNO eller CZ, alt etter hva man velger å omtale den som. CZ er en forkortelse for Ceska Zbrojovka som var et statseid industrikonsern som eide all tsjekkisk våpenindustri. En av fabrikkene var lokalisert i byen Brno, men den er så vidt jeg vet nedlagt for lenge siden. Våpenproduksjonen i nyere tid har foregått i Uhersky Brod, hvorav webdomenet til denne divisjonen er czub.cz.

 

Modellen er enten ZP-47 (med ekstraktor) eller ZP-49 (med ejektor). Dette er våpen av en klasse milevidt over det prisnivået de lå på skulle tilsi. Bl. a. har de ekte sidelåser. De fantes også i utgaver med enkel gravyre, da under betegnelsene ZP-147 og ZP-149.

 

Tror ikke den haglen er spesielt godt egnet for stålhagl, men uansett, du har et nydelig våpen som fortjener å bli tatt vare på !

Link to comment
Share on other sites

det er visst en slik 1938. produsert mellom 42 og 44.

er interessert i og kjøpe den messingskiva som skal sitte på stokken visst noen har en slik liggende?

ser ut som en M1896 faktisk. på lengda. å på det at sluttstykket har rett hevearm.

 

 

Ser ikke bildene i tråden?? Finnes også en M96-38, altså en M96 nedkortet til "karabin"-lengde. Aaserud solgte slike for småpenger dengangen svenskene tømte mobiliseringslagrene sine for gammelt utstyr.

Link to comment
Share on other sites

Låner tråden litt

En kompis har en likedan rifle på hånda bare at det står 1941 i stedet for 1943 og det er ikke montert diopter.

 

første børsa høres ut som en svensk mauser M1938(M96 kasse med bøyd hevearm og pipa er 60 cm istedenfor 74 på M96)

Dette stemmer overens med våpenet, så går ut fra at det er en m38.

 

Har noen spørsmål ang. denne:

1. Er disse riflene originalt kammret for 6,5x55?

 

2. På baksiktet (skuret) er det stemplet en T. Har hørt at dette er et merke for at sikte er kalibrert for en spesiell type ammo med tanke på kulebane etc. Stemmer dette?

 

3. Hva er en fornuftig pris for et slikt våpen?

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
Ser ikke så ulik ut den nei, min er mørkere i treet og så er framsiktet annerledes. Eller så var de jo nesten identiske :) er denne verdt noe mere enn en 200lapp`?

 

Det er samme børsa som du har ja :) Jeg tipper du kan få ca 1000-1500 kr for den. Mer eller mindre :)

Jeg kjøpte min for 1200 kr fra dødsboet til en kamerat...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...