Jump to content

Fellefangst etter MINK


skogsmann

Recommended Posts

Skal bygge ei kasse til en conibear 160, som skal settes opp etter mink, det passerer endel mår på samme plassen så blir kombinertfangst, problemet er at det streifer katter og forbi og dem vil jeg ikke ha i fella.

Noen som har ide på passende diameter på hullet inn i kassen. Stort nok for mår og for liten for katt?

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 300
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Får å være sikker på at katter holder seg unna fellene ville jeg satt opp 2 feller i dette tilfellet !? :roll: En syningfelle for mink på bakken med dertil godsaker + en 160-cb i bokssett med honning for måren. Honningen gjør at katter ikke går i fella. Kanskje du da også kan få en liten double !? :roll::wink:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Hei, skal prøve meg på mink fangst etter at ungene har blitt store nok til å klare seg selv:) Skal bruke levende felle for mink da jeg lager disse selv. Er det andre her som bruker levendefeller når dere fangster ser de fleste bruker slagfeller. men det jeg lurte på er hvordan dere avliver de ? Skyter dere de i fellene eller hva gjør dere ? Takker for svar :)

Link to comment
Share on other sites

Probe: jeg bruker levende feller når jeg fanger mink, jeg kombinerer ofte slag feller og levende feller. Jeg har kun brukt levende feller i 1 år og har fanget 3 minker i dem, disse minken brukte vi til og trene hund så dem trente vi hunden på og så slapp dem ut og avlivet dem med hagle. Men det er ganske vanskelig vis du er alene siden minken ikke går ut frivelig, de neste minkene jeg fanger i levende feller skal jeg avlive med 22lr.

 

Ser at du skal vente til ungene er store nok det bruker jeg også og gjør det er vell som regel i juli en gang, jeg sett ut fellene 15 juli, også fanger jeg helt til slutten av april.

Link to comment
Share on other sites

Det tror jeg ikke, men som sakt jeg har ikke gjort dette enda siden vi har avlivet de med hagle etter at vi brukte dem som trenings mink.

Har ikke hørt at reven skyr båsen vis det er avlivet en rev der før, men det tror jeg ikke er sant vet om flere som har skutt rev i bås også fanget rev ikke så lenge etter på :?

Men det kommer vell ann på om det er en gammel rev eller en ung rev ? det blir vel sikkert det samme med mink :?

 

Men dette er ikke noe jeg har fått testet ut enda

Link to comment
Share on other sites

På et reve kurs jeg var på for et par år siden sa de at visst man avliver reven i fella så blir det vanskeligere å få rev i den igjen. Men har ikke prøvd selv. Har avlivet Grevlig i felle å så fått rev i etterpå så det gikk ihvertfall.

Link to comment
Share on other sites

hehe, synes jeg dreit meg ganske ut siden det er lov å fange mink i dem :P

hadde æ vesta dt så skulle jeg også kjøpt meg mink feller i gitter siden det er billigere og jeg tror dem funger bedre en tre fellene når det er regn og frost ute :evil: er plaget at mekanismen fryser fast :|

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Tenkte å sette ut ei synningfelle jeg har stående, et sted hvor jeg vet det er mink. Har observert han mange ganger, så vet hvor han går..

 

Men hva skal jeg bruke som åte? Honning?

Må være noe jeg enkelt får fatt i, og honning har jeg i skapet :)

Link to comment
Share on other sites

Ja du sier noe der... Hmm.. Men tenkte det var greit om det luktet litt.. Drar jo om få dager, så ville få fangst litt fort ;)

 

Testa fella nå. Syntes det måtte mye press til på den luka for at fella skulle slå. Noe man kan gjøre med det? Eller skal det være slik?

Link to comment
Share on other sites

Faen! Agna fella med ørret, og i dag var ørreten vekk, men fella ikke løst ut.. Hva kommer dette av? Hvordan i huleste har minken klart å få den ut, uten å løse den ut?

 

Har agnet på nytt nå, og satt pinnen helt ytterst, slik at det er mindre som skal til for å løse den ut.. Burde kanskje satt det inn med noe fett.. Glir litt dårlig føler jeg!

Link to comment
Share on other sites

Herlig!

 

Første dag med minkfelle ute, gav full klaff :D Som skrevet litt lengre opp, så ble den ranet uten fangst tidligere i dag, men agnet den på nytt, og i kveld lå det en hunn-mink i fella.. :D Er ikke vant med mink, så kan noen si om denne er stor eller liten? Hadde ikke annet enn statoilkoppen å måle etter:

 

5a4977a4.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Har kjøpt meg noen Fenn MK 6-feller som jeg tenkte å prøve på måren til vinteren. I mellomtiden tenkte jeg å prøve dem på minken. Men hvor skal jeg sette fellene min? Jaktområdet er en dal med åkre i bunnen og en midddels stor elv, omgitt av skogkledde åser. Renner en del bekker ned fra skogen og ut i elva. Tenkte å sette ut fellene ved disse utosene, tror dere det kan funke eller har noen bedre tips?

Link to comment
Share on other sites

Utoser hvor vannveier møtes er et godt sted for feller. Du kan også gå en tur langs elva og se etter sportegn som fotavtrykk og markering med avføring.

 

Her er revirmarkering med avføring. Disse finner du ofte oppå steiner eller tuer:

2s10j09.jpg

 

Poteavtrykk i gjørme:

kd25pv.jpg

Link to comment
Share on other sites

lure meg litt på om menneskeblod ikkje e heilt bra å få på fello ?

Skar meg nemlig når J****g i tommelen når eg skar i makrellen eg sku ha i fello.. fekk blod på alt av åte, kasse å fella...

Bør eg vaska da vekk? no står fello ute med blod...

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Har prøvd de litt ja, og er meget fornøyd. Du kan bygge dem inn i en kasse da fanger de middels, slik som alle kasse og conibearsett gjør. Men de kan også bygges inn i cubbysett av stein eller sette dem i løpegangene, til sistnevnte er de bedre egnet enn conibear.

 

Fjæren virker litt svak, men har ikke opplevd annet enn perfekte slag og human avlivning. Må ha lengre utprøving for å få en endelig dom, men forløpig synes jeg de leverer.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...