Jump to content

Fellefangst etter MINK


skogsmann

Recommended Posts

  • Replies 300
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

jo det er riktig. men som han sa var at røyskatta er mye mindre enn mink og fenn fella slår gangske høyt, så når man setter den opp for røyskatt lager man en kasse som fella går inni. så når fella slår ut da er taket på fella er rett over fella. da får man et slag over nakke. litt vanskelig å forklare.

Link to comment
Share on other sites

Finnes 2 utgaver av Fenn: MK4 og MK6

 

DSC_0412-1.jpg

 

Slår med sakseslag og har i praksis 2 tilslutningsunkter, ett slag over bok/rygg ett slag mot nakke/hals. Burde falle innunder Norsk reglement etter mitt skjønn men opplever dem som svake. Mink og Røyskatt har vel samme krav ifht lov.

 

Potensialet for ett feilslag er minst like stort som med CB fellene.

Link to comment
Share on other sites

hehe, morsomt emne dette:D

før jeg fikk meg terrier jaktet jeg mye med minkfeller:) har prøvd det meste jeg kan lage selv, og kom frem til at det enkleste og efektive var små "revbåser" :twisted: bittesmå :D disse var fine:) tror det har med minken føler en trygghet når det er åpent i begge ender :) har tegninger for de som vil prøve.

 

til åte har jeg også prøvd så og si alt. og kommer frem til at du må bruke det minken spiser på den årstiden du jakter. minken spiser jo mye rart men dere sjønner va jeg mener. nå ville jeg ha brukt kjøtt, og da har jeg frosset ned nyrer og lever fra sau, og rådyr. på vinteren er fisk en klar favoritt. beste er steinbit og flyndre, disse lokter ferskt lenge, paga det er fete fisker."dette er mine erfaringer, jeg tror ikke jeg har en fasit xD" men tørfisk fungerer også(må bankes godt)

 

når jeg setter ut feller pleier jeg og smøre fellene godt inn med åta jeg skal bruke, også matblo kjøpt på coop mega :twisted: dette mener jeg fungerer:) bruker også å strø rund småbiter rund fella, og ha en bit i en liten stolpe eller lignende ovenfor fella(ikke rett ved siden av men noen meter unna) slik a lokten blir bedre spred med vinden. ikke nødvendig om vinden har godt tak i fella der den står, men ofte har den jo ikke det:)

har det litt på forskningsstadiet det med å ha en liten plastlappe eler lignende i samme stolpe, for å lage lyd. ser ut til å virke, men har ikke funnet ut om det er bedre med, eller uten :) skall prøve med en liten bjelle bare for skøy :lol:

 

har ikke tatt mange mink i feller i år, siden jeg jakter mye med terrier. men skal sette opp noen feller nå, for å forske mer xD

 

hviss derre får en mink, ta dere tiden til i gni denne inn i fellene, særlig om det er en hunnmink, ser ut til og fungere med hannmink også. med en hunmink er det lurt å klippe av små hår og legge ijen i fellene, (jeg klipper fra der gutta vill til :twisted: )

når fellene ikke er i bruk er det lurt og benytte anledningen til å trekke dem med mye god lokt:D samle fellene og strø inn tørfisk, og evt, hår fra mink og legge over en presenning eller lignende, dette tror eg fungerer godt på trefellene. vet ikke så mye med de nye av stål.

 

fyfy og grise med bensin og lingende før du skal ta i minkfeller :shock:

 

håper mine erfaringer kan helpe noen til å fange mink :D skriv gjerne hviss du lurer på noe :)

Link to comment
Share on other sites

Finnes det andre måter enn salong å avlive mink i feller? :|

Det som det står i jegerprøveboka på levende fangst er 'Bruk våpen som tilfredstiller ordinære krav til jakt på den enkelte viltarten, og tenk sikkerhet!'

 

Men nå vet ikke jeg hvordan det er med regler på dette forslaget, men har du ikke våpen, så kan du jo sette en gjennomgangsfelle med CB, og sleppe minken igjennom den :)

 

Nå har jeg fått skaffet luktstoff, og smørt litt utover tre feller jeg har nedover en bekk hvor det ikke har vært noe fangst på en tre ukers tid. Blir spennende å se om dette kan hjelpe til litt. Bruker også abbor sammen med luktstoffet.. Er forresten fra langvind.no

Link to comment
Share on other sites

Finnes det andre måter enn salong å avlive mink i feller? :|

 

 

jah, maaaange måter xD

 

spørs bare hvor kreativ du er ;p men dette skall jo også gjøres humant.

neppe låv, men vet at hvis du senker fella 2 meter ned i van med en stein og drar den opp ijen er minken død pagga trykket xD

Link to comment
Share on other sites

Finnes det andre måter enn salong å avlive mink i feller? :|

 

 

jah, maaaange måter xD

 

spørs bare hvor kreativ du er ;p men dette skall jo også gjøres humant.

neppe låv, men vet at hvis du senker fella 2 meter ned i van med en stein og drar den opp ijen er minken død pagga trykket xD

 

Trur eg heller skal holde meg til salong :wink: Men takker for svar! :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

[...]neppe låv, men vet at hvis du senker fella 2 meter ned i van med en stein og drar den opp ijen er minken død pagga trykket xD

 

Neppe riktig heller (dør av trykket altså....) og hvertfall ikke hverken lov eller særlig "humant*"...

 

Derimot er det ett ypperlig bidrag til å sikre ett permanent forbud mot alle typer fellefangst....

 

 

[OT]*Kan ikke noen snart finne ett bedre ord.... human avlivning er jo gjerne sånt vi setter folk i fengsel for... for ikke å snakke om "human jakt" [/OT]

Link to comment
Share on other sites

Neppe riktig heller (dør av trykket altså....)

 

jo det er riktig, for hvis du senker feller sakte opp og ned virker dette ikke ;) må sje fort, da minken ikke får blåst ut trykket, slik han gjør til vanlig. (man fant ut mye rart før man fikk våpen her i gården)

 

det beste er nokk salong eller anen småkalibret våpen,

eller slippe den ut til en terrier (a)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Hei! Har lyst å prøve meg på minkfangst! Har ei "levende-felle" stående i garasjen som jeg snekra ihop på ungdomskola, men har aldri satt den ut pga. usikker på hvordan jeg skal få tatt livet av minken når den eventuelt går i fella. Noen tips/råd å komme med?

 

Har lyst å gå til innkjøp av et par conibear-feller, 120 har jeg forstått et fella for minken. Hvor er disse biligst, og er det noen som sitter på noen tegninger av effektive kasser disse kan bygges inn i?

 

Og til siste spørsmålet; Gode plasser og sette opp fellene? Har trua på bergura langs elva, men er det andre gode steder man bør sette ei felle?

 

Dette ble kanskje litt mye på en gang, men jeg tok like godt alle spørsmålene i en smekk! Jeg vet mange her inni sitter med mye kunnskap, kom med det! :D:D

Link to comment
Share on other sites

Hei! Har lyst å prøve meg på minkfangst! Har ei "levende-felle" stående i garasjen som jeg snekra ihop på ungdomskola, men har aldri satt den ut pga. usikker på hvordan jeg skal få tatt livet av minken når den eventuelt går i fella. Noen tips/råd å komme med?

 

Har lyst å gå til innkjøp av et par conibear-feller, 120 har jeg forstått et fella for minken. Hvor er disse biligst, og er det noen som sitter på noen tegninger av effektive kasser disse kan bygges inn i?

 

Og til siste spørsmålet; Gode plasser og sette opp fellene? Har trua på bergura langs elva, men er det andre gode steder man bør sette ei felle?

 

Dette ble kanskje litt mye på en gang, men jeg tok like godt alle spørsmålene i en smekk! Jeg vet mange her inni sitter med mye kunnskap, kom med det! :D:D

 

Selfølgelig skall du begynne med minkfangst!

hvis du skall kjøpe deg noen feller hadde jeg personlig kjøpt feller som var ferdige, (noe anet en conibear) når man alikavell må betale så mye;p hvor fellene er biligst vet jeg ikke, men det er nå bare og ringe rundt til jaktbutikkene i nerheten og samle tilbud, eller bestille på nett:)

 

hmm, gode plasser? er det oppservert mink i området?:) du kan jo starte med og finne ut av det:) er det noen plasser i området der det sjer noe med fisk? fiskmotak eler lignende?:) da er jo det noe som kan trekke til seg mink :) viss ikke er jo steinrøyser, og lignende aktuelt. :)

Link to comment
Share on other sites

Hei Husby

 

Jeg har nettopp importert Connibear 120 til meg selv fra USA som jeg vil bruke på mink og mår.

Jeg importerte flere feller enn jeg trenger i samme slengen da jeg trodde portoen ble nesten det samme.

 

Så hvis du trenger Conibear feller kan du få kjøpe hos meg helt nye Orginale Conibear 120 feller for 140,- pr stk. + porto.

 

Disse må ikke forveksles med billigere feller av samme sort F.eks Duke. osv

bare send en Pm eller en mail på perkjartan@live.no vis du vil kjøpe av meg.

Link to comment
Share on other sites

At Minken dør etter et par timer i fella siden stress, Det er bare tull iallefall, send en pm til han som sente deg den pmen og spør om han har vondt i magen :lol: Man kværker minken med salong rifle., hvis du ikke har det, så går det ann å knekke nakken på`n men vet ikke om det er lov her i norge. vet bare at dem gjør det i usa.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

At Minken dør etter et par timer i fella siden stress, Det er bare tull iallefall..

 

Jeg er veldig skeptisk jeg også til denne teorien. Også er det jo det med det moralske angående human avliving. Synes ikke dette er en human avlivingsmetode om det funker eller ikke...

 

Noen andre tips enn salongrifle(for det har jeg ikke...) og knekke nakken på'n?

Link to comment
Share on other sites

... så ville jeg ha laget en firetalls felle.

Jeg har lest at firetalls felle er nevnt i flere tråder. Jeg har lest og googlet men jeg finner ikke noe tegning og/eller beskrivelse på hvordan man lager en slik! Noen som har tegninger/nyttige linker å komme med? :)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

er det noen her inne som sitter på tegninger eller bilder av sine kasser de bruker for å bygge inn cb 120 til henholdsvis mink å mår? Har planer om å kjøpe 2 cb120 som skal ut i skogen, men har ingen idè om hvordan jeg skal bygge inn disse...

Link to comment
Share on other sites

Her er mange bilder over innbygningskasser for alskens feller også Conibear, bla har jeg lagt inn noen bilder av hva jeg bruker.

Søk på feller og fellefangst, like greit du gjør det selv som noen andre gjør det for deg.

Begynner du under småviltjakt så er du på god vei.

Link to comment
Share on other sites

Slike Conibearfeller og kasser som bla. jeg har bør stå steder der det ikke ferdes katter og hunder.

En mindre hund kan få seg en kraftig smell hvis den stikker poten inni, derfor setter jeg disse opp på holmer og skjær, private sådanne, egentlig burde de merkes, men siden her finnes de som stjeler feller ( og alt annet ) her i området så merker jeg de ikke.

Synningfella med tut er grei når det gjelder hunder.

Link to comment
Share on other sites

... så ville jeg ha laget en firetalls felle.

Jeg har lest at firetalls felle er nevnt i flere tråder. Jeg har lest og googlet men jeg finner ikke noe tegning og/eller beskrivelse på hvordan man lager en slik! Noen som har tegninger/nyttige linker å komme med? :)

 

For en nybegynner er firetallsfella genial! Den koster ingen ting, er litt kilen å sette opp, men når den først er på plass funker den hundre prosent! Husk bare å bruke masse stein oppå!

 

Her er to bilder fra hjemmesiden min:

 

normal_firetall.jpg

 

firetall2.jpg

Link to comment
Share on other sites

Satte en synningsfelle under rorbua for to dager sia nå, og kom hjem fra fisketur nå og stakk under rorbua for å sjekke om det er kommet noe mink i fella. Jaggu var det ikke en liten LEVENDE mink inne i fella. Ble ganske desperat når den så meg, og klarte å smette ut av fella igjen uten å løse den ut ! :evil: irriterende som fy.

Stinker mink i fella og rundt nå, så burde nå være en sjanse for at det kommer noen andre og er nysgjerring på lukta. Noen som vet/tror om den kanskje kommer tilbake igjen nå som åtet er fylt opp igjen?

Link to comment
Share on other sites

Var god gjort at den hadde kommet seg inn i fella!

På mine synningsfeller har den ingen sjanse for dette uten å utløse slagmekanismen.

Jeg har tut på mine uten at det betyr noe, tror ikke Minken greier å snu seg i tuten heller, særlig større mink.

Må slite minken ut av fella hvis det er noe størrelse på den.

 

Når det gjelder drensrør som nevnt ovenfor, så ble drensrør brukt av enkelte her tidligere.

Disse ble satt nærmest på høykant med mye netting i enden.

Minken gikk ned i fella mot åtet og kom seg ikke ut da den hverken greide å krype bakover eller å snu seg.

Noen minker spiste hull i nettingen hvis den var for tynn i enden og kom seg ut slik.

Dette var neppe noen human jaktform, og det var kun ved ett par tilfeller noen nevnte de brukte dette.

Link to comment
Share on other sites

Kan virkelig ikke skjønne hvordan den klarte å lure seg rundt utløseren og over fjæra via den lille åpningen som er der.. Men skal nok ta den igjen, og denne gang med våpenet klart i hånden..

 

Det med drensrør ned i bakken ol. var noe brukt før ja, men langt fra noe human fangstmetode. Men minken er glad i rør, hull og ganger, så et drensrør som fører til en CB, levende bås osv takker ikke minken nei til å utforske.

Link to comment
Share on other sites

Er jo en nettingvegg som er festet til utløser, denne presser minken mot når den skal nå åtet, og vips så slår slagbøylen ned.

Må ha kommet/smyget seg forbi på siden.

 

Forsåvidt mange måter å ta minken på..

Har tatt knekken på mange mink med stokk og stein på 70-tallet, da var det mye mink her.

Ellers var det en kamerat som tråkket en mink i hjel på midten av 80-tallet.

var i ei falleferdig hytte som tilhørte min onkel, der var det både mink og tidvis oter.

Oteren er fredet og var ikke interressant.

 

Minken hadde laget ganger i isolasjonen i veggen.

Men denne gang var den i en langbenk stoppet med fjærer og høvelspon.

Sparket i benken da det luktet pyton i hytta, og minken kom som ett skudd ut.

Min kamerat fikk foten på den, minken vred seg rund og beit i støvla til min kamerat.

Da han kjente det strammet til over foten grunnet bitet la han vekten på foten og minken var død.

Minken hadde bit gjennom støvla og min kamerat mente han kjente minkens tenner.

Link to comment
Share on other sites

Kom hjem fra fisking igjen, og så den løp under rorbua. Hadde tatt ørrethodet ved inngangen, men ikke noe i fella. Håper det ikke er lenge til den tas:D! håper jeg fikk den med på viltkameraet..

 

Celcius: Den har lurt seg rundt den nettingen/utløseren på høyre side ja.

Link to comment
Share on other sites

F***... :cry::cry::evil: I dag skulle eg ned å skjekke minkfellene mine. Då eg kom ned til elva såg eg ikkje fellene, men eg såg at elva rann over der eg satt fellene (store nedbørsmengder -> stor elv). Conibear-kassen hadde elva tatt, men sjølve fella hag fast i tauet så den er trygg no! Syningfella derimot hadde elva tatt, for den hadde eg ikkje nok tau til å binde, men eg la ein stein over so koffor den er vekke veit eg ikkje (Kankje tjuvar). For vente til elva blir mindre slik at eg kan dykke etter fella i kulpane nedover! Har eit spørsmål: Synker syningfella i kraftig straum? :roll:

Link to comment
Share on other sites

Alltid bind fast fellene. Hadde en slagfelle som ble tatt av vårflommen en gang. Var pakket inn i store steiner, men hjelper ikke stort (fant igjen fella et stykke ned.

Vet ikke om den synker, men samme skjedde med en kamerat og synningen hans, og den ble stappa full av sand/stein og ble gravd ned i bunn under vann. Bare en tilfeldighet av vi fant den igjen. Husker ikke hvor lenger opp i elva den egentlig lå..

 

Så, konklusjon, bind alltid fast fellene :) Håper du finner den igjen. Kjedelig å miste slike feller.

Link to comment
Share on other sites

På fastlandet er disse "åpne" Conibear fellene ett sjansespill når det gjelder andre husdyr.

 

Jeg setter alltid mine opp på holmer og skjær, og gjerne private holmer og skjær.

På privat grunn har jeg alt på mitt tørre, ilandstigning på disse holmer er forbudt i egg og yngletiden, ellers har vi jo loven om båndtvang.

Katter finnes ikke på disse steder.

Men har fått Gråmåke i ei Conibearfelle.

 

Kan jo merke fellene med ett skilt, men her i området vil det bety: Kom gjerne og stjel mine feller, jeg har anvist hvor de er.

Link to comment
Share on other sites

Jeg spikrer Aasbø-feller fast på ei trelekt, og setter de ut i vannet for å unngå fangst av andre ting enn mink. Litt kjipe feller de jeg har, da jeg må lage en åtekrok i passende lengde for at minken får treffet over nakken/bakhodet. Ingen fast åtekrok i disse :? Erfaringen sier 4-6cm lengde er passe.

 

Minken jeg tok havnet på reveåtet, gjenbruk er viktig :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

F***... :cry::cry::evil: I dag skulle eg ned å skjekke minkfellene mine. Då eg kom ned til elva såg eg ikkje fellene, men eg såg at elva rann over der eg satt fellene (store nedbørsmengder -> stor elv). Conibear-kassen hadde elva tatt, men sjølve fella hag fast i tauet så den er trygg no! Syningfella derimot hadde elva tatt, for den hadde eg ikkje nok tau til å binde, men eg la ein stein over so koffor den er vekke veit eg ikkje (Kankje tjuvar). For vente til elva blir mindre slik at eg kan dykke etter fella i kulpane nedover! Har eit spørsmål: Synker syningfella i kraftig straum? :roll:

 

Elva hadde gått mykje ned, so var ein tur ned med dukkermaske i dag; Fant igjenn fella!! Den låg i andre kulpen nedafor, ca. 10m har den "svømt/bada"! :mrgreen:

Fella var like heil :D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...