Jump to content

Fellefangst etter MINK


skogsmann

Recommended Posts

Jeg har kun tatt mink i Syningfelle. Vil tro at cb-feller er det beste pga alle de forskjellige oppsett en kan lage :wink: Mårdyret får da en mye større visuell oppfatning av åtet enn inne i ei blikkfelle. Åteutløser feller betyr kun en ting,- ferske åter hele tiden.

 

Etter at jeg la litt åte i inngangshullet (røret) på syningfella begynte den å fungere for meg, men vis jeg skulle valgt en favoritt så må det bli CB 120 i kassesett eller cubbysett.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 300
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Når det gjelder conibear må man være oppmerksom på at små mink kan smette forbi utløseren. En problemstilling som spesielt er aktuelt på høsten før ungene er utvokst. For å unngå dette kan man gjøre felleåpningen mindre med noen kvister. Har man fella på en stokk hjelper det også med tynn stokk.

Link to comment
Share on other sites

Connibaer feller har jeg ikke brukt så mye til mink. Jeg personelig synes aasebøefella er en av den beste fella til mink, men det er vel sikker bare fordi jeg fikk den første minken i aasebøefelle :) har tatt i de siste tre årene 8 mink i aasebøefella. tørrfisk som åte siden da slipper man å bytte åte hele tiden. Det er ikke alltid minken er intresert i tørrfisken, sikkert på grunn av at den får tak i fersk fisk i bekken.

Link to comment
Share on other sites

Ja 'Bjørn S ' jeg har også brukt bøttesett men med netting og tilpasset hull i åpningen for og gjøre den selektiv så ikke hunder kan stikke snuta inni . :D

Har fått et problem i mitt område de siste åra med at stammen av oter har blitt en del så derfor har jeg tatt et opphold i minkfangsten ellers finnes det ikke letter vilt og fange i felle enn mink.

Link to comment
Share on other sites

Hai har ett spørsmål, viss ein oter går i ei minkfelle og dør, hva sjer da??? :?: må du betale bot eller får du den berre???

 

Du skal vel melde fra til en eller annen myndighet. Vil tippe politiet. Oteren vil jeg tro tilfaller viltfondet og fangstmannen kan trolig regne med ei bot. Men det er en enkel sak å unngå oter i fella. Og i følge reglementet skal fella settes slik at dyr den ikke er beregnet for ikke skal kunne gå i den. Å gardere seg 100% mot ekorn i mårfelle er jo umulig, men å unngå oter i minkfelle er enkelt! Stikkordet er inngangshull! Det er vel rett og slett slik at hvis du får oter i minkfella har du ikke gjort jobben din skikkelig!

 

Prøv denne linken: http://www.dirnat.no/jakt/

Øverst på høyre side finner du link til forskrift om jakt felling og fangst. Les kapittel 9 i denne grundig, så får du oversikt over reglene om fangst!

Link to comment
Share on other sites

Noen som har fått mink med andre fargevarianter enn det normale? Min aktive fangst karriere startet for fullt etter en fisketur i 2005. Sto langs ei lita elv og observerte en mink på andre siden. Var helt blåsvart i fargen med hvit hale og stor. Nevnte dette for endel jaktkompiser og ble nesten latterliggjort. Da gikk det en faen i meg at den skulle jeg fange. ventet til pelsen var fin og satte ut en haug av feller på de mest stategiske stedene. Fikk et rimelig heftig antall mink den høsten og siste minken jeg fanget var jammen den. :D Ble sendt et par mms bilder da.. Veide 1,3 kg og i tillegg til den hvite halen, hadde den en tilsvarende flekk som måren på brystet, bare kritthvit og hvit snute.

 

Min allerførste mink var hvit. Den var ikke albino, men palemino som de har på mink farmer.

Link to comment
Share on other sites

Jeg bor ved kysten og den størte minken jeg har fanget og veid er 1,4 kg og de andre har ligget på 1,1 kg.

Her som jeg bor så er det ingen mink farmer, de farmene som var her er lagt ned forlenge siden.

 

En mink på 1,4 kg er en veldig stor mink, den minken jeg fanget på 1,4 kg skal jeg få utstoppet. og den ene minken jeg fikk på 1,1 kg skal jeg flå og henge opp på veggen :D håper at den skal få besøk av en rev også :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Mink på 1448g er en godt voksen mink ja, h11te. Har fanget nokså mange mink siste årene og min pers er på 1,3 kg. Fått flere på den str. Jeg fangster langt, inn i innlandet, så har inntrykk av at minken blir større ved kysten. Jaktet endel mink med terrier på sørlandet og der var det noen ganske store iblandt. Største jeg var med på veide 1650g, men hørt om folk som har fått helt opp i 1,8 kg. Men kan jo fort ha vært en mink som har rømt fra et oppdrettsanlegg også det? Måtte melde pass på en i høst som hadde vanvittig store spor. Gikk rett forbi fella 2 ganger og ikke sett spor etter den siden.

 

Jeg trodde nok det var en stor mink :) Den er fanget ved kysten så teorien din om at de er større ved kysten holder hvertfall der :wink:

 

Rune

Link to comment
Share on other sites

Jeg trodde nok det var en stor mink :) Den er fanget ved kysten så teorien din om at de er større ved kysten holder hvertfall der :wink:

 

Rune

 

Den teorien stemmer nok ikke her, de fleste minken jeg har fanget eller skutt, har veid rundt 0,7 - 1,1

Jeg har fanget 1 mink som har veid 1,4 kg og jeg tviler sterkt på at det er så mange av dem, og når de lever som konger at med et lakseslakteri og har mat hele tiden så synes jeg ikke at de er så veldig stor her :|

 

men nå er to av de 6 minkene jeg har fanget vært onger men de husker jeg ikkje va de veide :?

Link to comment
Share on other sites

Vanligvis trives oteren og minken i terreng av forskjellig beskaffenhet. Oteren liker grov ur og lite vegetasjon, mens minken foretrekker mer vegetasjon. Minken liker også roligere sjø enn oteren og finnes dermed ikke like langt ut mot grovhavet som oteren. Men jeg har opplevd å jage ut to otre fra et naust for så like etter å skyte en mink under samme naustet, så det er ingen regel som sier at du ikke kan finne dem sammen eller svært nært hverandre. Gode venner er de derimot ikke.

Link to comment
Share on other sites

Tipper det blir omentrent det samme vilken kattemat på boks man bruker. Har kjøpt det med mest volume for pengene jeg:p men siden mange av fellene mine bruker "dra ekanisme" blir det litt værre:) men forer gjærne med kattemat på utsiden. Kan legge kattematen i små tøyposer og henge dem i kroken, men siden jeg nesten alitiss har flyndre som i mitt syn er det desidert beste åta på denne tiden på året, blir det brukt nå:)

Link to comment
Share on other sites

Hei!

Skal koke opp noen feller en av de nærmeste dagene. Under motto:"man tager hva man haver" har jeg kikket i kjøkkenskapet og funnet banos(søt pålegg), honning, og anisfrø, som jeg koker sammen og lar fellene koke i dette!

 

Banosen lukter jo godt og ganske kraftig, så dette blir et lite eksperiment, mens honning og anis er gammelt nytt!

 

Noen som har tanker rundt dette?

Link to comment
Share on other sites

Honning og anis og søtsaker er vel helst til mår. Minken vil helst ha fisk e.l. Hva slags feller er det snakk om? Er det feller som trekker til seg av guffa vil de nok lukte godt for måren. Til conibear vil jeg nok heller bruke vanlig dye og putte blandinga i en pose av nylonstrømpe og bruke som åte.

Link to comment
Share on other sites

Har fanget flere mår, mink og røyskatt med levendemus som åte.

Måten jeg gjør det på er å bygge en stor kasse med en åpning som passer til en conibearfelle. Fyll kassen med tørr halm, solsikkefrø og brødsmuler.

Sett den helst ut tidlig på høsten så er det ikke lenge før den er full av smågnagere, bare slipp oppi litt frø og smuler imellom så musene koser seg :D

 

Spenn opp fellen når fellefangsten begynner så er det ikke mange mår, mink eller røyskatter som klarer å motstå fristelsen.

Link to comment
Share on other sites

Interesant metode det der. Levende dyr som åte er jo egentlig forbudt, men i dette tilfelle er det jo oppholdstedet deres som fungerer som åte. Det er ikke snakk om at musa holdes fanget på noen måte.

Men blir det ikke fort skader på skinnet? Kanskje best å bruke der du har mulighet til å sjekke ofte, i alle fall når det gjelder mår som jo har et bra skinn. Minken er det ofte ikke så nøye med?

Link to comment
Share on other sites

Hadde du da foret inn musen i forkant?

 

Når jeg har fått mink i dem har det vært bifangst da de egentlig har vært satt etter røyskatt, dette har vært i områder med lav minkbestand så har intrykk av at det er svært effektivt etter mink og.

 

Kan det være forskjell på mink med sjøen og innlandsmink som jeg har fanget langs bekker ol???

 

Men hadde nok ikke tatt meg bryet å fange bare mink med denne metoden, da den som regel enkelt lar seg fange med fisk...

Link to comment
Share on other sites

Hei

 

tenkte prøve litt fellefangst etter minken og i den forbindelse lurer jeg på ;

Finnes det noen butikk eller lign i trøndelga/trondheimsomr som har gode feller til dette?

feks, connibear eller lign. har ringt rundt endel å undersøkt men ikke funnet noe enda.

Link to comment
Share on other sites

Hei

 

tenkte prøve litt fellefangst etter minken og i den forbindelse lurer jeg på ;

Finnes det noen butikk eller lign i trøndelga/trondheimsomr som har gode feller til dette?

feks, connibear eller lign. har ringt rundt endel å undersøkt men ikke funnet noe enda.

 

Så flott at du vil begynne med fellefangst etter villminken :) All info om feller og aktuelle nettbutikker finnes her: viewtopic.php?f=112&t=30114

 

Jakt og Fangstbua med John S. Opdahl ligger i Steinkjer hvis det hjelper deg ? Han har åpent hvis du ringer.....

Link to comment
Share on other sites

To Belislefeller type 120 ble egentlig kjøpt for å fange mår i skogen. Da de kom i posten for noen dager siden var jeg innom jobb for å lage feste til fellene samt oppspennerverktøy. Da vi har mistenkt noen dager at vi har en mink som stjeler fisk i et kar hos oss har jeg satt opp viltkameraet ved karet. Var nede og skulle sjekke kameraet, og der satt minken i levende live på et rør og kikket på meg. Den var også behørlig fotografert med viltkameraet:

mink.JPG

Så nå er det minkfangst. Har ikke klart å få kameraet til å ta film selv om det er stilt på, så om noen vet hvordan dette gjøres på et cuddeback expert så gi en lyd. Hadde vert morro å hatt en film av mink som går i felle...

Link to comment
Share on other sites

alovset

 

hvor nødvendig er det å dye nye feller?

 

Har aldri gjort dette med noen av mine feller siden begynnelse av 70-tallet.

Eneste grunnen må være å hindre rust.

 

Minken ( Og Oter ) går inn i hus, hytter, naust, fjøs, fiskebruk og utedoer der det lukter sterkt av terpentin, Olje, bensin, tjære, avføring, mennesker, hund, katt, høns, fisk, ja uansett.

 

Men har du først fått en Mink i ei felle så vil det lettere gå Mink i senere, særlig hvis ei Minktispe har vært i fella.

 

Selv har jeg gnidd inn mine feller med lukt av fangede Minker.

Link to comment
Share on other sites

hai celcius :D jeg vet ikke om minken bryr seg så mye om du har dyet fellene dine, men jeg tror nok at den ikkje liker lukten av ferskt metall rett frå butikken. men viss du fanger mår ville jeg garanter ha dyet fellene mine :D

viss du gnir inn litt av minken du har tatt før og kansje setter den på ei løe eller noko.

ein plass der det lukter litt fjøs :wink:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...