Jump to content

Fellefangst etter MINK


skogsmann

Recommended Posts

Dette bilde står litt lenger fremme i trådennormal_DSC_mink1.jpg

 

 

Fella der fanger mye mer en mink :P

liker ikke slike feller siden alt fra fugler, kattonger minkhunder osv, kan finne på og drepe seg i den der :?

 

Nå står det der hvor bilde kommer fra at dise kasene er bygget inn i stein, nettopp for å forhindre uønsket fangst.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 300
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Jeg bruker hovedsaklig Syningfella med rør og Haugenfella. Monterer fella alltid så minken ikke blir utsatt for unødvendig "gnaging og hakking". Oppgangsstokk eller på en stein litt fra land !

 

Rakafisk med mye tran er ett suverent agn. Bruker også alu.folie for å vekke minkens oppmerksomhet !

Link to comment
Share on other sites

jeg hjalp onkel med båt puss for to dager siden, mens vi jobba kom det en mink netsten oppi båten, da dro jeg rett hjem etter felle. satt opp fella på kvelden, og håpet på det beste :D sjekka fella i natt, da satt det en hann mink i fella, det var allerede larver på`n. så han gikk vell i fella samme kveld jeg satt den opp. minken skal ikke sitte lenge i fella med denne sommer tempraturen før larvene kommer på`n. En død mink er en god mink :wink:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

god dag god dag :D ja no etter ca 20 dager med fellene ute uten fangst blei d ein mink til :D ein ung liten hann mink bror min har sett den der inne fleire ganger så var på tide at den gjekk i fella no.. forer med fersk pale og det funker visst bra det.. det var den 8 minken dette året.. :D og sesongen er jo egentli nett begynt så det lover bra dette :twisted:

Link to comment
Share on other sites

Gratulerer Ripp90 :)

Fikk en telefon fra fadern nå nylig om at han nesten kjørte over en stor mink på tomta våres :D . Den løp rett ned til bekken (10 meter unna huset), så nå er en synningsfelle, CB 120 og en aasebø felle satt opp. Bruker bare abbor som åte.

I fjor vinter så visstnok modern minken ved bekken, og hadde lagd et blodpøl i snøen ved vannkanten.. Men så ikke noe spor i vinter, men tydligvis kommet tilbake nå. Blir noen spennende dager fremover :)

 

14ujmzb.jpg

Dårlig mobilbilde, så skal se når regnet slutter om jeg tar med et bedre kamera ut

Link to comment
Share on other sites

spennende bilde skogsmann :D har hatt fellene jævnlig ute på det område i ca snart rundt 2 måneder.. tenkte eg skulle flytte fellene og finne nye plasser veit om mange aktuelle plasser det kan være og er blitt observert mink.. :) og det virker som og variere plassene du setter fellene er nødvendig for og fange fleir mink.. når eg først har fanget ein mink flytter eg fellen kansje bare 10 m unna eller meir alt etter som.. fanger ikkje fellene på noen uker flytter eg dei igjen. virker som dette funker :D bruker ikkje noe spesiell type agn bare det eg har i frysen og har aldri brukt noe som helst form for dye eller andre luktestoffer. :roll: også leiter eg rundt i område etter nye stier som minken bruker og hulrom og diverse. når eg var litt mindre trudde eg at det bare var i steinrøyser og sånn minken holdt seg til men det har vist seg at midt oppe på øyer, langt til skogs (100 m fra sjøkanten) finner eg disse minke stiene og.. lyng og brake er veldig aktuelle områder eg pleier finne disse stiene. stå på folkens :) du får den sikkert snart skogsmann :)

Link to comment
Share on other sites

Var ute på en plass i Oslofjorden i dag på noe jobb greier. Der sliter de med mink. Har tatt det som er av fugleunger, og drar fisk og kadavre inn i bygninger. Hjelpsom som jeg er lånte jeg 5 syningfeller de hadde stående, og satt de ut på plasser der det var observert mest mink. Åte var skinn av fersk kveite jeg fikk tigga til meg på en restaurant i nærheten. Da jeg var ferdig, og skulle dra, titta jeg på en av fellene, mest for å forsikre meg om at den sto fint til. Da satt jaggu den første minken der! Fella hadde maks stått 2 timer. Er observert opptil 5 husvarme mink der, så jeg har trua på fangst de neste dagene. Vaktmester på plassen skal følge med daglig, og gi meg fangstrapport.

 

Er litt usikker på hva jeg skal skrive på fangstrapporten til SSB etter årets jaktsesong, og Predatorjaktkonkurransen her på forumet for den saks skyld, hvis det blir fangst de neste dagene. Tilskrives minken meg selv om det er noen andre som følger opp fellene som jeg har satt ut? Har ingen stor betydning, men jeg lurer litt allikevel...

Link to comment
Share on other sites

Minken har desverre ikke vist seg ennå, og på vei hjem fra jobb så jeg en mink ligge på veien en 800 meter over bekken. Stakk rett bort og henta den som var en hunnmink på 700g, ingen synlige skader, og fin pels. Ikke mange minuttene siden den ble drept.

Tok å gnei bakparten hennes på taket på synningen for å se om det blir noe resultat ut av det. Noen som har noe erfaring med dette? Evnt legge igjen litt pels i åtekammeret?

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
I dag sjekka jeg mink fella jeg har satt ut, da jeg kom bort til fella var fella dratt framm fra steinura. ikke noe i fella. men det var mink pels over hele plassen, og hunde spor. en hund hadde fått tak i minken og dratt ut fella og spist hele skiten :evil:

 

 

Blir trivelig for hundeeiern når bikkja spyr halvfordøyd mink utover parketten :D

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
  • 2 weeks later...

Snikkret meg ei prøvefelle igår :lol: . den er av typen som fanger levende.. vippefelle.. da ein må sjekke desse fellende ganske ofte ( 2 ganger for dagen, påstår de) har eg laget ein makør på fella som indikere når minken er fanget. :idea: .. på denne måten kan eg sjekke de på lang avstand. tenkte å sette de langs sjø kanten, så de berre er å ta ein runde med båten :P .... skal prøve å sette ut fella i dag...

Link to comment
Share on other sites

Det er Trapper 90 felle. (Ser hvertfall slik ut) Den er svenskprodusert og må bygges inn i kasse. Utrolig god felle og veldig populære hos søta bror !

De fleste mår/minkfellene i Sverige er bygget på den måten. Legger med en link med arbeidstegninger over mink/mårfeller fra Sverige.

Svenskene har hele tiden påstått at dems godkjente feller er bedre enn de norske. Dette på grunn av anslagsenergien av slagbøylene. Har dessverre ingen test å legge med for å bekrefte det utsagnet :cry:

 

svensk-mink.gif

 

Fant dennehos Fangstutstyr i Drammen :) Tror faktisk at det er kun der de selges i Norge :wink:

 

Link til godkjente svenske feller: http://www.venari.no/index.php?p=9696

 

v-max, det er lov å fange mink i levendefelle, men ikke mår

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

har lenge lovet flere "kammerater" at jeg skal gi dem tegninger på minkbåsene jeg har konstruert :) nå viser det seg at de har gått til helvete sammens med pc'n de lå på. siden jeg har lovet flere denne tegningen bestemte jeg meg for og hive meg rundt og lage en ny bås samt ta bilder underveis..

 

må minde om at denne minkbåsen er stor, tung, vanskelig og plassere, og tar stor plass under transport!

MEN de er de beste fellene jeg har prøvd noen gang! og de er enkle og lage, man kan bruke "rask" planker. gammel bordkledning osv.

har prøvd alt man kan lage selv og det meste av vanlige kjøpingsfeller :)

har laga meg en teori om at minken føler seg tryg paga den store størelsen på fella, og at den er åpen i begge ender :roll::)

 

det jeg starta med var og kappe opp gammel bordkledning til 1 meters bord.

25zmt1i.jpg

da har jeg lage en vegg eller gulv. de 2 veggene og gulvet er jo lagd på samme viset, så er jo ikke nøye hva man bruker til hva.

til og holde bordene sammen bruker jeg avkapp jeg finner i vedbingen :mrgreen:

34gsx2v.jpg

alle vegger, og gulv ferdig

2s7fj0k.jpg

veggene og gulvet spikret fast, og "taket" er ferdig :lol:

30lj404.jpg

fant noen bord, som er funnet på rak samt 1 bordkledningsbord ble passe dør. 60 cm lang :)

xy612.jpg

hiver på en list på skrått slik at det ikke blir glippe mellom dør og vegg

28sn7eb.jpg

dør og lister ferdig

25hpnk5.jpg

15ev6kz.jpg

va skal jeg kalle dette? en arm for og holde patentstokken?

2hzig04.jpg

det som ble hengsler idag var gummislanger, dører og patentstokk på plass

2db2ao5.jpg

borra et hull til et alu rør som tråden til utløserspikeren skal ligge i

sy30is.jpg

her er åtekroken og utløser spiker

2qu2lp3.jpg

da var utløser ekanismen påplass :mrgreen:

140d99u.jpg

da var fella ferdig med blyklomper til vekt på dørene, disse tas med i sekk, og blir surra fast på døra etter fella er satt opp på sin plass :mrgreen:

2z5mx6d.jpg

klar til bruk

214pco7.jpg

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...