Jump to content

Fellefangst etter MINK


skogsmann

Recommended Posts

Regner med det er flere her inne som driver med minkfangst, så syntes det var på tide med en egen tråd om dette.

 

Jeg driver nå å lager en kasse til en aasbøfelle jeg har, og håper på å få den ut så fort som mulig. Også venter jeg på et par synningsfeller som skal brukes aktivt.

Er forhåpentligvis ikke lenge til jeg får meg et nytt område å fange mink på, så denne sesongen håper jeg kommer til å bli bra.

 

Hva slags feller bruker dere og hva slags åte?

 

Så legg ut fangsten deres, og husk; tråden blir mye bedre med bilder :)

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

  • Replies 300
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

må prøve å ta litt mink her heime på garden no når eg har tatt ned mårfellene mine! Eg har 2stk CB120 som skal brukast til mink på ein plass der eg såg mink i sommar, men eg har eit problem: det er huskatter rundt omkring der :roll: so korleis skal kassen byggast? :| Gjerne bilde! 8)

Link to comment
Share on other sites

Bra, syntes det begynte å bli på tide med en ren minkfangsttråd som er litt mer oversiktlig enn den andre lange felletråden :) Er på tide å få slengt ut noen feller igjen nå, etter et par uker uten noen oppspente. I første omgang kommer jeg til å bruke Syningsfella, men skal vel få ut en CB, eller fler etterhvert også. Spurte i den andre felletråden, men prøver her også; funker det greit med cb 160 på mink, hvis kassa er riktig tilpasset?

Link to comment
Share on other sites

@fangstgutten: tørrfisk hørtes ut som et bra åte. lukter godt. Skal så fort som mulig nå sette ut en haugenfelle og en aasbøfelle, så skal gi tørrfisk en sjanse i en av dem.

 

Hadde en hjemmelaget levende felle sist sesong som jeg satte på en øy i en litt stor bekk, men vannet steg plutselig og frøs fella fast i bakken så det var umulig å få den løs. Og når isen først smeltet, kom vårflommen over natten og dro med seg fella + en annen felle jeg hadde lengre oppe som resulterte i pinneved :( Så har nå lært at det ikke holder med tunge steiner over og rundt fellene..

Link to comment
Share on other sites

var ute å så etter spor i dag i bekken å der hadde det gått mink, så jeg må vel sette ut en aasebøe felle og håpe at han kommer ned igjenn. 8) til dere som bruker conibaer og er redde for at katteskinnet skal gå i fella da går det ann å gjøre dette, conibaer fungerer også bra som "blind sett" sperrer av en liten bekk med noen steiner eller felle et tre over bekken sånn at treet berører vannet. da setter man fella under vann, og sperrer sånn at minken bare kan svømme igjennom fella. Da slipper man åte og å lage kasse. :D

bilde av spor

368880.jpeg

 

En mink jeg tokk i et "Blind sett"

368877.jpeg

Link to comment
Share on other sites

Høres veldig smart ut. Nå har ikke jeg brukt CB (ennå), men hvordan setter du det da slik at den får fritt spillerom når minken svømmer i den? For regner med at den da ligger inntil steinene?

 

Da var kassen ferdig.

 

Har skrudd fast fella og for å spenne den, så skrur jeg opp to skruer og tar bort bakveggen. Har alltid med leatherman, så det er ikke noe hinder.

 

77500_s.jpg

Fullversjon: http://sportsfiske.nu/foto/arkiv/31116/77500.jpg

 

77501_s.jpg

Fullversjon: http://sportsfiske.nu/foto/arkiv/31116/77501.jpg

 

77502_s.jpg

Fullversjon: http://sportsfiske.nu/foto/arkiv/31116/77502.jpg

 

Gleder seg til å fange mink i denne ja!

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Tok en tur ved fellene i dag, og så en del nattferske spor i flere av bekkene, så ble litt småflytting av feller. :D Regner med at det er 3 eller kanskje 4 mink man snakker om her.

 

Har også fått låne 4 stk helt nye synningsfeller, og her drives det å lage musesikkert åtekammer.

n55504.jpg

 

4 stk feller klare til fangst !

2ufd2py.jpg

 

Noen som har noe erfaring med minkfangst midt i parringsesongen?

Link to comment
Share on other sites

Har brukt Synningsfella med tut i noen år.

Der er det spesielt ei felle som har tatt Mink.

 

Har fellene på holmer og øyer, da fisker jeg fersk fisk før jeg kikker i fellene.

Har noe vann i ei bøtte som jeg hiver fisken i etter bløgging.

Får da mye blodvann som jeg heller rundt fellene, lar det tidvis også dryppe fra bøtta slik at jeg lager ett spor som ender i fellene.

 

Har en bråte med Connibear feller også, har ikke fått Mink i de enda.

Dette er Conibear 120.

Har laget 5 kasser/oppsett til disse, spekulerer i å bestille noen flere av Synningsfella også.

Syns de er helt greie.

 

River av litt hår fra fellefanget Mink som jeg gnur nye feller inn med, lar det gjerne ligge en hårdust inni fella også.

Både Synningsfella og Connibear dekker jeg godt til slik at de ikke blir stjålet, må vite hvor de står ellers finner man dem ikke.

Link to comment
Share on other sites

Da har jeg vært ute med den første mink fella i år, legger ut noen bilder av der jeg har satt den:

 

img1847o.th.jpg

 

Det var noen mink spor der så nå er det bare å håpe på det beste :D

 

Det jeg bruker som åte har jeg kjøpt på fangstutstyr.no det heter "Åte nr.3"

 

 

 

Er det noen andre som har satt opp mink fellene eller har de ute :?::?::?:

legg ut bilder av hvordan dere har satt de opp har løst til å se hvordan andre gjør det :)

Link to comment
Share on other sites

Det jeg bruker som åte har jeg kjøpt på fangstutstyr.no det heter "Åte nr.3"

 

Får ikke opp bildene :(

 

Har du noe erfaring med det åtet?

Skal se å få tatt noen bilder av fellene mine ute i feltet. Alltid vært for mørkt for mobilbilde, så skal huske kameraet neste gang!

Satt ved bekken i går kveld og da løp det en mink rett mot fella mi og skrek, så håper og tror ikke det er så lenge til det sitter en i fella.

Link to comment
Share on other sites

Skall prøve på nytt å legge ut bilde:

normal_IMG_1847.JPG

 

Jeg synes at åten virker bra den lokter noka bortinatta så minken skal være bra tett i næsa før at den ikke skal lokte det.

Men personelig så synes jeg at den er best å bruke i lage med annet åte, jeg bruker å ta fiske å smøre den inn med "åte 3" å legge den inn i fella. det kan være lurt å smøre felle inngangen med "åte 3" så minken ikke blir så skeptisk til den :) Har ikke fått testen den i minus grader ennå :? så vet ikke hvordan den virker da :wink:

Link to comment
Share on other sites

ExXo Lux Lite----> Postet bildene for deg her slik at man slipper å klikke på alle linkene jeg :)

 

normal_P3021176.JPG

 

normal_P2251152.JPG

 

normal_P9110601.JPG

 

normal_P3206205.JPG

 

normal_P3011163.JPG

 

normal_P3206210.JPG

 

Har kjøpt seks nye CB120, og disse er smurt inn i et eller annet fett som det er en svak lukt på. Bør dette fjernes på noen måte før bruk?

Link to comment
Share on other sites

Har 3 synningfeller og 3 conibear 120 ute nå.

 

Den ene synningfella har storfloa tatt, hadde ikke fastgjort denne med tau.

Alle har tut, vet ikke om de flyter heller, har sjekket stranda rund der fella var, skal sjekke bedre senere.

I det ene conibear oppsettet var det en Mink, det er den første jeg har tatt med conibear siden jeg kjøpte de i fjor sommer.

De har rustet endel, så jeg tok de med hjem for litt oppussing, får eventuelt sette ut andre nye feller i kassene.

Fersk fisk blir brukt som åte.

Link to comment
Share on other sites

Her har det skjedd en del siden sist ja.

Har nå i det siste hatt 5 feller ute, og to av de i et område jeg vet det er mink, men ble desverre ingen på meg. Grunnet noe regn og mye snøsmelting, lå de aller fleste fellene under vann, så tok de inn før påsken, og venter nok til å sette de ut til vårflommen er over.

 

Så i mellomtiden har jeg skaffet plater og begynnt å lage kasser til pakken jeg fikk for en ukes tid siden:

fbdfki.jpg

4 stk cb 120 og 4 stk cb 160 fra nwtrappers :D Så stiller mye sterkere om litt.

 

Samme som jmonsen sier, så er det også liten bestand i det nærmeste området mitt, så blir glad om man fanger et par.

Tatt noen bilder av felleoppsettet mitt, men ikke jeg som har de på kameraet, så skal mase litt på han om å legge de ut.

Link to comment
Share on other sites

@ Skogsmann - Jada, jada, jeg skal legge de ut. Kjas og mas! :wink: Vi får vel smelle isammen de siste CB-kassene en dag snart også vel.

 

@ bragisen95 - Jeg kjenner en som fikk mink i mårfella i høst. Han brukte honning som åte.

 

Selv sliter jeg for tiden med vårflom og druknede feller, men for et par ukers tid siden fikk jeg en liten hunnmink i den ene syningsfella jeg har stående ute. Åtet var abbor, og minken veide 570 (?) gram.

Link to comment
Share on other sites

Sykla forbi eit vatn i stad der eg såg mink i fjor. Eg gløtta litt ned på den stille vannflata, som blei brutt av noen små bølger som såg ut til å vere mink :? .Eg slengte ifrå meg sykkelen og sprang ned, jaggu var det mink :D , minst 3-4 stk :shock: . Etter på gikk eg opp til grunneigar og spurte om tillatlse får og sette ut felle, nå er to feller såtten ut :twisted: , så da er det berre å vente! 8)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Det spørs hva du skal gjøre med skinnet. skal du få det garvet blir lukta borte når det blir garvet. skal du bare ha det tørket så burde det bli tørket i et rom med jennom lufting, lukta blir ikke helt borte når det blir tørket, men det blir mye bedre enn det var :wink:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...