Jump to content

kjøp av pistol, i samme kaliber...


tnBMG

Recommended Posts

er du "konkurranseskytter" får du lov å ha reservevåpen.

klarer du å argumentere for hvorfor du trenger to forskjellige våpen i samme kaliber, og kan vise til at de ikke brukes innenfor samme klasse/regelverk/forbund, burde det gå fint å få to pistoler i samme kaliber om du ikke har en saksbehandler/våpenkontor som velger å være vanskelig.

 

to like våpen uten at det ene våpenet er reservevåpen er ikke normalt å få innvilget.

Link to comment
Share on other sites

Det formelle kravet for reservevåpen er at du har minst 10 starter i approberte stevner per år med dette våpenet.

 

Dette gjelder selvsagt ikke om det gjelder klasser som krever ulikt våpen feks en konkurransepistol i .22 til bane og finfelt og en annen .22 til spesialfelt.

Link to comment
Share on other sites

Som flere her sier, har du et reelt behov får du/bør du få innvilget søknad!

Men dette med erverv av håndvåpen er altså behovsprøvd i Norge.

Så hvis du kan i din søknad vise til hvilken klasse/division du skal ha det våpenet du søker på nå,

og dette ikke kan dekkes av allerede ervervede våpen så kan søknaden innvilges.

Desverre er der litt varierende praksis rundt om i landet, oftest grunnet manglende innsikt i de forskjellige skytegrenene.

 

Vi vet jo at om du f.eks har en GSP eller liknende "rørtang" av en .22lr så er ikke denne noe du kan stille med i Spesialfelt etter i Sivilpistol 1

men det er ikke dermed sagt at navnet GSP umiddelbart gir saksbehandleren på våpenkontoret noen assosiasjoner.

Derfor bør man, så langt man klarer, forklare på både søknaden og om nødvendig muntlig

hvorfor den man har fra før ikke er egnet eller lovlig i den klassen du nå vil erverve våpen til.

 

Nylig skulle jeg ha meg en ny .22lr

Den jeg hadde fra før skulle selges til en i klubben, men det kunne ikke skje før om noen uker.

Uansett "måtte" jeg ha søknaden godkjent der og da, så den fantastiske dama på våpenkontoret her ringte til kontoret i Stavanger for å sjekke.

"Det går bra uansett om han selger den han har eller ikke", svarte han der.

"Med sånn en aktivitet som søker kan vise til kan han i alle tilfeller ha reservevåpen i flere klasser!"

Så sånn skal det lyde om folka kan det de holder på med! :wink::lol:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...