Jump to content

Gaupebås


chhaug

Recommended Posts

Noen som vet om bruk av viltkamera med mms-funksjon godkjennes som tilsyn 2 ganger pr dag? Hvis man setter kameraet ved siden av båsen slik at man ser på bildet om båsen er igjen eller ikke og bestiller bilde morgen og kveld bør det jo være like godt som å fysisk dra dit og sjekke. Eller sjekke med kikkert fra avstand for den saks skyld.

 

Dette spørsmålet har vel regelverket enda ikke tatt stilling til siden slike kamera er helt nytt, men hvis det blir godtatt vil det jo nærmest revolusjonere levendefangsten.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 100
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Interessant spørsmål 1AR. Du kan jo kontakte viltforvaltningen å høre om de har tatt noen stilling til dette ???

 

Jepp skal sende en mail til DN og høre hva de mener.

Link to comment
Share on other sites

Noen som vet om bruk av viltkamera med mms-funksjon godkjennes som tilsyn 2 ganger pr dag? Hvis man setter kameraet ved siden av båsen slik at man ser på bildet om båsen er igjen eller ikke og bestiller bilde morgen og kveld bør det jo være like godt som å fysisk dra dit og sjekke. Eller sjekke med kikkert fra avstand for den saks skyld.

 

Dette spørsmålet har vel regelverket enda ikke tatt stilling til siden slike kamera er helt nytt, men hvis det blir godtatt vil det jo nærmest revolusjonere levendefangsten.

 

Såvidt jeg har fått med meg tidligere er det søkt om tillatelse til å bruke elektronisk overvåkning (ikke mms kamera, men annen alarmteknologi) for å kontrollere båsfeller. Dette har ikke blitt avvist av DN, men elektronisk alarm skal ikke erstatte visuell kontroll men være i tillegg. Dvs er vi like langt...

 

Det påstås at teknologien er for usikker osv. osv. Men det er fritt fram å søke om dispensasjon...

 

De er jo best kjent med litt grøvre teknologi. Helikopter og sånt... :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hvor mange brukere her inne har plassert eller skal plassere ut båsen for fangst denne sesongen ?

 

Hadde vært moro med en liten oversikt her inne !? Legg gjerne inn bilder og følgetekst !

Opplys gjerne om antall båser og kontrollører dere bruker under fangsten.

 

Lykke til med gaupefangsten til mandag :D

 

Sesongen 2010

-------------------------------------------------

kvernland = 2 båser

 

Stian84 = 1 bås

-------------------------------------------------

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

I dag kom det endelig brev fra fylkesmannen med svar om at søknaden til bruk av bås var godkjent.

Jeg har to båser stående ute i år. En ved ei bru hvor gaupa pleier å passere når det ikke er is, og en i en smal skogstripe mellom dyrka mark og et bratt fjell.

Jeg bruker ledgjerder inn mot begge båsene. Båsene er tenkt som gjenomgangsfeller med trampeplate og luktestoff.

 

Så nå er det bare å vente til klokken blir 00:00 mandag og håpe på det beste!

Link to comment
Share on other sites

Synes det er moro og interessant å få delta i ett slikt prosjekt... Blitt noen mil med sporing for og finne rett plassering, så nå får jeg bare ta tiden til hjelp :D

skal mye til å fange akkurat dem dagene jakta varer. Kommer bilder om det skjer noe.

 

Bjørn S

Prøver og blogge litt, noe treg på oppdatering :D Ja står mange båser i Tinn men er bare 2 stk som er godkjent til jakta i år. Den står i Hovin leste jeg i avisa, veit ikke hvem som har ansvaret for den. Veldig mye pus her nå så skulle nok fått i orden noen flere båser. 4 laika og 4 plott er klare til mandag så da får vi se om det kommer noe godt ut av det :)

Link to comment
Share on other sites

I dag tidlig måtte jeg få svigers til å syne båsen for meg, måtte en tur avgårde med jobb. Å jo da svigers gikk ut på kanten av berget over båsen og såg at fall lemmene var nede... Med børsa på ryggen gikk han med ett stort håp om sin første gaupe, vel nede ved båsen åpnet han forsiktig skyte luken og synet som møtte han var skogen på andre siden av båsen :D luka på andre siden sto halv åpen... problemet veit jeg ikke enda men skal sjekke ikveld. Det kan jeg si at unner ingen i hele Gaupe Norge den skuffelsen. Håper ikke noen må oppleve det samme noen gang :cry: jaktlaget blei ringt opp og ringen satt. 3 timer seinere bllei gaupa skutt. Har ikke fått bilder eller kjønn enda men veit det var en unge ut av familiegruppe på 3.

Link to comment
Share on other sites

Må si jeg tenkte på deg stian84 når jeg hørte det med båsen din ,unner ingen den skuffelsen. Vi fikk en bra jakt etterpå men det hadde vært gøy om du fikk den ene i fella. Den andre båsen i Tinn er min har ikke hatt pus på besøk der ennå :!: Fortsatt ett dyr igjen så det er håp :D

Link to comment
Share on other sites

  • 8 months later...

Har vel skjedd at merka gauper er fanget to ganger... men er ening med deg om at den sikkert er vanskekigere å lure. Hadde det ikke vært for scandlynx hadde jeg ikke bygget båsen, var merking som var formålet mitt. Nå har jeg kjøpt plott å båsen vil trolig ikke bli brukt til jakt om ikke noen spørr meg om å låne den der den står under jakta. Vis ikke blir det som fanges der merket om det er 2 feb eller 1 des.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

La merke til at du nevnte problemet mer halvåpen luke i båsfelle, og dette var noe grublet mye på for en 10 års tid siden.

 

Den gangen var vi mest bekymret for snø som kunne blåse inn og forhindre lukene å stenge helt igjen, og at evt. dyr i fella da skulle grave seg ut gjennom snølaget under luken eller få vippet den opp.

Ja kanskje i verste fall bli hengende i klem mellom luke og gulv..

 

Løsningen vår ble å bygge fellen 1,6 meter lenger og hengsle lukene ytterst sånn at de lukket utover og ned.

For at konstruksjonen også skulle være upåvirket av snø oppå fella (frossen gildermekanisme) rigget vi også opp et avtrekkersystem med wire på innsiden sånn at alt av bevegelige deler var innebygget.

 

Konstruksjonen fungerte, men på grunn av plasseringen fanget den alt annet enn gaupe... :?

Link to comment
Share on other sites

Ingen ledegjerde, er 10 m nesten rett opp på innsiden av båsen å 30 m ned på utsiden. Båsen stenger hele fjellhylla som starter i bunn av berget å kommer da ut igjen på toppen. Plasseringen kom som ett resultat av masse masse masse sporing å 70% av gangene gikk den der båsen er satt. Tror det var i Siljan gaupa hedde vinklet 90 grader ca 400m lenger ned i fjellsiden under båsen å gått rett inn i båsen, riktig vind retning gjorde nok sitt at den været lukta fra urin i båsen. Halm som gaupene har sovet på fra Langedrag brukes også....

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
er ikke kult å ha ei utstoppa gaupe på veggen, også er den skutt i bås.

bør ligge blod og svette bak. og ett godt team work

 

Så står det vel heller ingen ting i loven som utrykker noe sånn som " Gaupe skutt i godkjent fangstbås må leveres til preparant for utstopping innen 1 år" eller er det noe jeg ikke har fått med meg....ser ingen ting i brevet fra fylkesmannen hvertfall.

Link to comment
Share on other sites

HALLO!!!!

Ta poenget da. Det er da mye mer moro å skyte en gaupe i los enn å skyte den i bås.

Hvorfor?? Skal du fortelle alle hva som er morro, riktig og kult?!? Kan ikke du se at noen ser minst like stor glede i, og legger arbeid og innsats i å bygge en bås, mislykkes og endre på ting- og kan hende til slutt lykkes. Les trådtittelen en gang til kanskje?

Link to comment
Share on other sites

HALLO!!!!

Ta poenget da. Det er da mye mer moro å skyte en gaupe i los enn å skyte den i bås.

 

Skjønner hva du mener å er enig, har plott selv :D men måtte bare dra den ut litt siden det nesten hørtes ut som om det var en plikt å utstoppe en død gaupe... :) men vis båsen kan gjøre at vi feller 1 gaupe så er det en god gaupe... tenkte la være å søke i år men har bygget den sammen med en kolega på jobben som helst såg at vi søkte i år også...

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...
  • 3 weeks later...
  • 9 months later...

Bilder har jeg ikke men det er da veldig greit å montere synes jeg. Fikk du ingen monteringsanvisning da du kjøpte den ? På hjemmesiden står det nå bilde av forskellige måter å montere den på. Jeg har brukt tramp plate tidligere , skade på wiren gjorde det til at jeg tok bort denne og stripser bare åta i en løkke på wiren , fungerer dette også....iallefall på rev , men tramp plate evt snubletråd er vel anbefalt til gaupe etter det jeg forstår.

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...
  • 8 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...