Jump to content

tolking jaktfelt


pettern

Recommended Posts

tolking av skiver i jaktfelt. har vært på lisetera og skutt i dag.kommer så inn på stående hold 89m og hare,er ganske stor ringen,skrur et knepp ned og skyter det jeg vil si 5 perfekte skudd.anvisning 4-4.altså en bom under,jeg protestere.men det jeg vil fram til er at et hull er ikke bare et hull,en må da tolke kaliber for og forvisse seg at det ikke har detti av klisterlapp.det skjedde på ekornet for meg.slikt gjør meg forbanna,er jo ingen vits og si at en protestere når det ikke er så nøye.på ravn hadde jeg et skudd som satt i ringen og var sikker på at den ville bli tolket inn.på boj så er det 8mm tolk som blir brukt.fikk og sniper arne til og vurdere skiva mi og han sa seg enig med meg og var sikker på at den ville gå inn.men så ble det ikke.dette er JÆVLIG FRUSTERERENE.VIL IKKE FRAMSTÅ SOM EN KVERVELANT.men rett skal være rett

Link to comment
Share on other sites

Enig med deg her !

I approberte stevner (njff stevner) så er det kun tolk med 8 mm flens som skal brukes. Det bør også være erfarene folk som tolker skiver. Det skal ikke bare dømmes verdi men ved særdeles tette samlinger så kan det være en utfordring i å finne alle skudda ! feks 2 skudd hull i hull lett for at det blir dømt bom da !

 

Er vel også svært sjelden at en protest fører fem ! så lenge annviser er suveren så har han bestemt seg i det han annviser skiva. her bør regelendringer til slik at ved en 2 gangs protest så burde skiva tas ned og bringes inn for en jury mener nå jeg da !!

 

Nesten samme situasjon for meg i dag på nannestad stående på jerpe 59 m fikk annvist 4/4 ?? protesterte på dette og her kunne de si hvor bommen satt og da er det greit ! hadde de ikke kunnet si hvor den var så ville jeg ha følt meg snytt !

Link to comment
Share on other sites

Men bommen din satt da vel under, Pettern? Hørte at de som anviste på det holdet prata på det. Virka ganske opplagt på meg. Men det er vanskelig av og til, ja. Hadde et tilfelle på ekornet i dag der det var fire definerbare høl, midt i, men det femte var sporløst forsvunnet. I det tilfellet ble det dømt 5/5, og forutsatt at det 5. satt i det dobbelhølet, men selv emd tolk var det ikke noe som tydet på at det hadde gått fem skudd der, om du skjønner. Anvisere gjør vel som regel så godt de kan, men noe av problemet er at mange er uerfarne. I dag på Lisætra var det hyret inn lokale jegere for å anvise og mange av disse løsner ikke skudd mellom 1. september og 1. november, og har slettes ikke skutt et jaktfeltstevne noen gang. Anvisning er ingen eksakt vitenskap, desverre :(

 

Men,-men. Johnsen og en odøling gjorde rent bord i dag. Må ta av seg hatten for de gutta når enn ser hva som presteres i dette været.

Link to comment
Share on other sites

nei for all del mener ikke at det er lett bestandig, men dem sa at skudde satt under,men tolka dem skudde så det ikke var et 6,5 hull for eks.for som sagt så var jeg gaske så sikker på at skudda satt,ellers så hadde jeg ikke sagt noe.er enig med 375 her som sier det at etter andre protest så skal skiva ned og bringes inn for jurien,ellers så er jo dette med protest bortkasta og bruke energien på. ellers så var løypa og aransjemanget fint. ja johnsen er kandidat til pokalen i år er min påstand, og den har han fortjent.meget god skytter :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Protesterte selv på hold 1 på Lisetra i dag, fordi jeg fikk anvist 4/4. Jeg fikk ny anvisning og 5/5 tilslutt. Gikk greit det, de hadde vel sett på feil skive; naboskiva hadde nemlig 4/4 :wink:

 

Det er irriterende at slike ting skal ødelegge stevner for folk, men sålenge anviserne påviser hvor bommen sitter, mener jeg at det ikke er noe mere å lure på for skytterens del. En annen ting er at blinkene også skulle vært byttet ut oftere. Da jeg skaut på ekorn hadde jeg ikke sjans til å se innerringen :?

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

følte jeg fikk til ståene skytinga bra i dag,holdt midt i og bra avtrekk,men jeg skyter enten vldig bra eller det går raka vegen til h ser det ut til.men inner ringen på haren er ganske stor.når jeg trener ellers så står je på 100m og skyter på ravn,og det meste går inn.men en får nok mer press når det er stevne.ellers så er det vanskelig og få klisterlapper til og sitte i det været som var i dag.mårhund synes jeg nesten var det letteste holdet egentlig.skrudde 3 knepp for vind og skudda satt.

Link to comment
Share on other sites

Ja lapper kan så klart falle av. Men hvis du protesterte så håper jeg de telte skudda dine en gang til. Sjansen for 2 skudd i et hull er jo ganske liten på stående da, men muligheten er jo der så klart. Problemet med haren er vel at innerringen er stor, men det er lite utenfor hvis jeg ikke tar helt feil. Synes vi må være litt forsiktig med å kritisere anvisere også, hos oss er de fleste anvisere ikke skyttere selv og jeg synes de gjør en god jobb når de møter opp, særlig i det været som var i dag.

Link to comment
Share on other sites

ja en er så klart avhengi av frivillige stiller opp. er veldig viktig at anvisere er opplært riktig så bedømminga blir lik.jeg er ikke ute etter og henge ut noen,men tenker mer på etter tiden,tror njff reglemanget må ses på litt her. på bojen synes jeg er klarere en njff sitt egentlig.dette med at det skal bruke tolk som er 8mm flens på.dette med figurer kansje må byttes oftere og.har egentlig mer tro på at det benyttes større figurer med poengskiver for og skille,og heller ha hold på 80-90m og opp.da blir det ikke så skudda sitter i værandre.men ser ut som aransjøra rundt har kutta ut di holda på under 30m,så det er bra.en får bare glemme dette stevne for min del,dette holder ikke for en bra plasering. alt under 144p er jeg ikke fornøyd med sånn er det bare.

Link to comment
Share on other sites

Reglene slår klart fast at anvisersjef er suveren i sin tolkning av skivene. Slik må det være også. Når du anvender tolken så påvirker du blinken. Løser du skiven ned fra stativet påvirker du ofte i enda større grad blinken. Anvisersjef har 1 mulighet til å bruke tolk på kulehullene, og juryen har ingen mulighet til å gjøre noe annet enn å avvise en protest på anvisning av inner/ytter/bom.

 

Når anvisersjef er suveren så har han selvsagt også et stort ansvar og bør derfor ha tilstrekkelig erfaring, særlig på mesterskap.

 

Forøvrig, uten at noen i denne tråden skal føle seg truffet:

På stevnet i dag på Os i Hordaland var det en standplassleder som gjerne kunne tenke seg å forby kikkerter med stor forstørrelse. Han var rett og slett dyktig lei av alle skytterne som gjerne og høylytt ville hjelpe anviseren i tolkningen av skivene. De var jo alle helt sikker på at hullet var så nær streken at det måtte tolkes inn. Dette kunne de selvsagt se mye bedre på 70 meters hold enn anviseren kunne se på 10 cm hold med tolken i kulehullet...

 

Jeg kan forstå frustrasjonen til denne standplasslederen. Også jeg synes at det av og til kan bli litt vel mye gnål fra enkelte skyttere. Det er helt greit at skytteren ønsker å vite hvor bommen/ytteren/samlingen sitter, det kan være lærerikt. Men når skiven er sjekket og dobbeltsjekket, da er anvisning gitt! Skyttere som da fortsetter å gnåle, de tilfører etter mitt syn ingenting positivt til jaktskytingen, men bidrar kun med å skape en dårlig stemning for alle de skytterne som er med kun fordi de synes det er trivelig å delta.

Link to comment
Share on other sites

Anviser er suveren i sin bedømmelse. Det tillates protest, men etter andre gangs anvisning er saken oppgjort. Dette reglementet har DFS fulgt i mange år uten problemer. Forskjellen mot jaktfeltskyting er som man påpeker, at mange skyttere har kikkerter gode nok til selv å se kulehullene. Og enkelte mener de ser bedre i sine kikkerter enn anvisere.

 

Ordninger med at skiver tas inn, skyttere som får gå fram og kontrollere anvisere etc. er heldigvis ett tilbakelagt stadium. Dette forsinker arrangementet, og undergraver arrangøren`s suverenitet.

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

Angående det å se kulehull med kikkerten. Jeg har selv en med 24x forstørrelse og det hender så ofte på trening at jeg tolker skudda inn med kikkerten, mens de da er helt klart utenfor streken når jeg går for å sjekke. Har altså blitt lurt av kikkerten flere ganger, og det blir tydeligvis også andre.

Link to comment
Share on other sites

Enig med at det var ganske håpløst når enkeltskyttere skulle frem og se skiven og diskutere med anviser.

Jeg er også enig i at det er lett å bli lurt av kikkerten, selv nå når jeg har en helt ny 24x. På trening har jeg tatt feil så mange ganger at når jeg på stevne er i det minste tvil så glemmer jeg det jeg så i kikkerten og avventer anvisning.

 

Når det gjelder dette med tolking/anvisning vil jeg gjerne fremheve det opplegget de har bla. på Karmøy, selv om det høyst trolig er umulig å gjennomføre på stevner med stor deltakelse og store lag, slik som f.eks. BOJ.

 

På Karmøy tar 1 standplassleder laget med seg rundt løypen, der det ikke finnes egne anvisere. Funksjonærbehovet er derfor betraktelig redusert. Når holdet er skutt fører standplassleder laget frem til en meter fra skivene, arrangerer med skriver/kontrollør/lappere blant skytterne, og anviser blinkene mens skytterne ser på. En ting er at det blir helt minimalt med protester. Viktigere er det at særlig de mindre erfarne skytterne får se hvordan anvisning foregår, og nøyaktig hvordan de selv treffer. Det er langt mer lærerikt enn å stå på avstand og få høre "4/1", og kanskje dersom du ber om det at "de står lavt". Kanskje er det erfarne skyttere fremme ved skivene som kommenterer at den tendensen din ned mot høyre kan tyde på nappavtrekk, eller tilsvarende nyttig info for dem som ikke har skutt så mye.

 

Også sosialt synes jeg at denne måten å organisere skytingen på fungerer bedre enn den tradisjonelle der skytterne venter på anvisning på standplass. Jeg synes praten flyter litt lettere og skuldrene kommer litt lavere på enkelte, når man rusler til og fra skivene og hjelper til med lapping etc.

 

Jeg skulle gjerne sett at vi kunne få til noe tilsvarende hos oss selv, men vi sliter trolig litt med topografien. Det bør være lett å gå og enkelt å få skytterne ut av skytesektoren og mot neste standplass, slik at neste lag kan slippe til.

Link to comment
Share on other sites

Det som er veldig kjedelig er når man har 5 gode avtrekk, får anvist 4/4 og anviserene ikke finner det siste skuddet verken i sin egen eller naboskiva. det skjedde for meg på prøve nm. jævla kjedelig men slikt skjer når mar skyter på papp.

 

elektronikk er greit sånn.

Link to comment
Share on other sites

Tar denne litt opp i dagen igjen

 

Etter å ha hvert på 2 stevner nå i helga og sett og opplevd dette med uforklarlige bommer flere ganger så bør det gjøres noe med dette! men vet ikke helt hva?

 

rena på lørdag her opplevde jeg selv å få 4/3 på bjørn liggende på 150 m protesterte på dette for å få vite hvor bommen var hen. Men til ingen nytte det var ikke flere skudd i skiva og heller ikke i noen av de andre skivene. Nå er ikke jeg noen super skytter men mener da at jeg har skutt såpas at jeg ville ha sett hvis det var bom på hele plakaten ! hadde de kunnet fortlle hvor bommen satt så er det greit men ikke når de ikke kan finne skuddet.

 

samme skjedde i dag på grasåsen. skytter på skive 1 i laget mitt mener selv å ha 5 gode skudd på tiur 68 m sittende men får 4 treff og de finner heller ikke her det skuddet som mangler ??

dette er en skytter som ligger jemvnt på 140 p

 

samme skjedde en gang til i finalen på bjørkelangen i dag Der jan kristian larson også får en bom på et av finale holdene her finner de heller ikke siste skuddet skytter mente selv å ha gode skudd

 

Må da spørre hva kan gjøres for å unngå slikt i fremtiden ? er no dritt å bli bortdømt treff på denne måten !

Link to comment
Share on other sites

Pussig detta, det er da ikke så lett å skyte en serie så tett at det ikke lar seg gjøre å telle skudd. Selvfølgelig kan to sitte nøyaktig i samme hull, men skulle ikke tru det skjer så ofte som det tilsynelatende gjør nå.

I br skyting mener jeg de har en papp rull bak skivene som snurrer hele tida nettopp for å sjekke antall skudd, men detta blir vel tungvint i jaktfelt.

Eller figurer med store yttertreff, lettere å akseptere to poeng minus enn fem :D

Link to comment
Share on other sites

Er jammen "godt" og se at andre har vært borti dette problemet.Det første aransjørene kan gjøre er og ha noe lengre hold, Ekorne på fm hed er en typisk vanskelig fig og dømme,prata med dem som dømte der og.var spes ei skive jeg så der.var jo

 

bare et stort hull,og da var diskusjon om det satt 2 eller 3 skudd i samma.jeg så ikke hva som er riktig men.og hvis det sitter 5skudd i skiva så må dem sjekke opp mot kaliber som er brukt.Vet at dette er et problem som kansje ikke er så lett og løse.Men hvorfor ikke gjøre som på pistol, Der tar dem ned skiva og den tolkes av jurien,Etter di episodene som jeg har erfaring fra så vet jeg ikke om "protest" er noe vits og bruke i regelverket.

Link to comment
Share on other sites

Har skutt kun ett jaktfeltstevne i Horten. Det har jeg tenkt å gjøre igjen, men her ble det også strid om hull i hull. Naboskytteren skjøt 6mm BR, og hadde fullt hus på alle de korte holdene, men på siste hold var det 100m+ og der fik han anvist en bom. Hadde dette vært et approbert stevne, så antar jeg han hadde fått skutt en gang til. Skivene var nemlig i så dårlig forfatning at treffene var mer eller mindre firkantede fordi man bare blåste ut klistrelapper fra et lappeteppe av dem. Håper de koster på seg nye skiver i år, for ellers så var arrangementet helt supert. Enkelte setter jo 5 skudd innenfor 16x16mm...

 

- Øivind

Link to comment
Share on other sites

Det ER skrevet om tolking i NJFF`s regelverk.

Dette er sakset ut av NJFF`s "Regler for jaktskyting hagle og rifle" (se link: http://www.njff.no/portal/pls/portal/docs/1/98516.PDF). punkt 17.9.1

 

Anvisersjefen skal være utrustet med tolk (skuddmåler) i kaliber .222

Rem. samt 6,5 mm og 7,62 mm, med flens på 8 mm. Tolken brukes både

for å skille antall skudd og skuddenes verdi. Der tolkens flens berører /

tangerer delestreken, regnes skuddet som verdien som er innenfor

delestreken.

 

Anviser skal ha tolk i aktuelle kalibre for å skille flere skudd fra hverandre. Tolkene skal ha lik flens, 8mm, for å bedømme verdi.

 

Å ta ned skivene for kontroll er ett tilbakelagt stadie heldigvis. Det fungerer kanskje på korte hold (det er i tråden tatt eksempel for pistol), men når holdene er på 100-200 meter blir det vanskelig. For at juryen skal kunne være ajour, må da en person ha som oppgave og hente inn skiver fra forskjellige hold hele tiden. En annen ting er økonomien til arrangørene. En skive koster tross alt noen kroner, og får man en hel del protester som gjør at skiven må hentes ned, må man jo opp med en ny. Selv om det var første serien som ble skutt på skiven. En tredje ting er at dette forsinker stevne-gjennomførelsen.

 

Det står ikke noe krav til utdanning av anvisersjef. Man forutsetter imidlertid at hvert hold har minst en erfaren skytter i anvisergjengen.

Når en erfaren anvisersjef utstyrt med tolker ikke finner skuddet umiddelbart i en samling, hvorfor skal da en jury finne det i en skive som er håndtert, og skuddene har hatt tolker i seg? Ved tolkning av skuddene utvides hullet ørlite. Ved tolkning flere ganger, utvides det ørlite grann mer. Skuddene skal tolkes av anvisersjef, og allerede da er skiven tolket en gang. Før juryen får sine klamme hender på skiven, er ikke hullene korrekte for tolkning.

 

Anvisersjefen er suveren i sin bedømning av skiver. Dette har fungert for DFS i alle år. Den eneste forskjellen er at NJFF-skyttere ser hullene sine i skiva. Anvisere gjør så godt de kan. Det er svært få som har personlig interesse av å fra-dømme skyttere sine poeng.

 

Nei, reglene er totalt sett de rette etter mitt syn. At enkelte arrangører ikke har erfarne anvisere er ett problem for den arrangøren. Men ikke for NJFF sine stevner totalt. At problemet er så stort som man får inntrykk av ved å lese tråden har jeg ikke noen tro på. Jeg har selv hørt om, og har blitt fra-dømt skudd (tror jeg..). Men det er også lett å skylde på anviser i noen tilfeller.

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...