Jump to content

Harejakt med rifle i Finnmark?


Malle

Recommended Posts

Jeg har nettopp lest en artikkel i bladet Jakt om harejakt med rifle på øyene utenfor finnmarkskysten. Det skal i følge artikkelen dreie seg om mye hare og krevende skudd :D . Dette tente jeg på, men dette er vel ikke akkurat en kort kyststrekning, og jeg går ut i fra at det finnes en og annen øy der. Det jeg lurer på er om noen har forsøkt seg på slik jakt, og om noen evt kan komme med tips om hvor.

 

Dette tror jeg blir noe jeg må sette på "må-bare-gjøre-det-listen" for sesongen 09/10. Noen andre som kunne tenke seg ta en tur nordover på slik jakt? Eventuelt om det er noen nordfra med tilgang på slik jakt som kunne tenke seg en "byttehandel" med tiurjakt sørpå?

 

Mvh Marius.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 184
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Sørøya, og Rolløya er kjent for god harebestand.

Men tror det er mange øyer der oppe som er bra.

Uten for Tromsø, har du jo og noen gode hare øyer, Vannøya er en av de, den har i tillegg god rypebestand.

Er noen kjente hareøyer utenfor lofoten, og en jeg har hørt om utenfor Bodø, men husker ikke navnet på noen av de.

Men jakt er og blir jakt, og man har vel aldri noen garantier uansett hvor man jakter.

Link to comment
Share on other sites

Utrolig morsomt å gå med rifle etter hare

 

Det er det jeg forestiller meg også. Dessuten har jeg lyst på en tur nordover :D !

Hvordan er snøforholdene på disse stedene/ øyene? Snakker vi skiføre, eller er det stort sett overkommelig å gå på sine ben?

Link to comment
Share on other sites

Trenger ikke bytte til seg slik jakt, det er i hvertfall 4 slike øyer i vest-finnmark med stor harebestand. Haren her er etterkommere av utsatt hare og er ikke rev på disse øyene. Rimelige jaktkort og du skyter fort 6-7 på en dag med aktiv jakt.

 

Her kan du lese litt om den mest omtalte og største øya, http://www.hasvik.kommune.no/jakt-og-fiske.37150.no.html

 

Harejakt er artig, var en tur i dag og det blei pus ja.

Link to comment
Share on other sites

Hvordan er snøforholdene på disse stedene/ øyene? Snakker vi skiføre, eller er det stort sett overkommelig å gå på sine ben?

 

Nå for tiden er d mye snø... enklere å komme seg fram før jul. Fremdeles litt avhengig av vær og vind og hvor i fjellet man jakter. Noen ganger samler vinden så mye sne på enkelte områder at d er et mareritt :? Truger bakpå sekken er fine ting 8)

Link to comment
Share on other sites

Jeg jobber på rolvsøy på vestfinnmarka, og her er det hare ja. Uten at vi skal starte noen diskusjon, så ror jeg at disse øyene huser norges tettteste harebestand. Jaktkort er finnmarkskortet, og det er god plass til alle. Første uke i harejakta denne sessongen tror jeg det ble fellt mellom 1000 og 1500 harer her. Det er rifle som gjelder, og jeg bruker kombi, likevell faller 3/4 av harene for riflepipa. Er tre karer fra kristiansand her nå, og de fikk 13 stk første dagen, i dag vet jeg ikke. De går alle med drilling/kombi, jager med en dreagel, men skyter flest på støkk. Når det gjelder snø, så er det for tiden 50% bart og rundt 0 grader.

 

Det mest effektive er støkkjakt, selv om det er mere morro med en los :wink:

 

Hvis det er noen som kunne tenke seg oppover, så kan jeg være behjelpelg med å formidle kontakt mellom hytte/husuteleiere, samt hjelpe til å samordne transport.

 

Legger ved et par deasere, som også ligger i Harajakt tråden.

normal_DSCF0117_%5B640x480%5D.JPG

 

Og dette resultatet er ikke noe problem på en dagsøkt :D

Jakt1.jpg

 

Og så kan hylekoret starte, at dette er slakt, og ikke jakt. Kanskje det, men de lokale innbyggerene er veldig glad, og de spør om jeg heller kan skyte noen husharer, slik at sommerblomstene skal ha en sjangs. Det er vanvittig med hare her, og du får minst 25 skuddsjangser på en lang dag.

 

Hilsen Makkieboy

Link to comment
Share on other sites

Hvis det er noen som kunne tenke seg oppover, så kan jeg være behjelpelg med å formidle kontakt mellom hytte/husuteleiere, samt hjelpe til å samordne transport.

 

Da hører du fra meg nærmere høsten :D ! Og skulle du føle trang til storfugljakt, så står tilbudet ved lag :D !

 

Noen flere som kunne tenke seg å prøve slik harejakt :?:

Link to comment
Share on other sites

Hvis man velger bort den første uka, så er det mye greiere. Dette fordi det vrimler med jegere her, så de fleste bosted er bortleid. Venter man til ut i oktober, så er det gjerne kaldere, samt haren begynner å bli hvit, så den trykker helt annderledels, og er mye lettere å ha med å gjøre. Det er også sinnsykt og gå på måneskinnsjakt på denne tiden. Er man 4-5 personer, så flyr man til Alta for en billig penge med norwegian, leier bil der, og kjører til Havøysund, videre derfra med hurtigbåt. Jaktkort kan kjøpes på nettet, eller på lokalbutikken. Her oppe har jeg ingen hemligheter, så jeg forklarer (nesten) alle de beste plassene mine.

Dette er en plass og leie hus:

 

http://www.izzanova.no/opplevelser.html

 

Vi sees.

Link to comment
Share on other sites

Da synes jeg at vi skal gjøre som Makkiboy foreslo og organisere en Kammerjakt. Det ble nevnt at man burde være en 4-5 mann, men er det noe i veien for å være flere?

 

Det er fortsatt en god stund til høsten (sukk... :? ), så det burde jo være muligheter for at man klarer å stable en del jegere på bena.

Link to comment
Share on other sites

Harejakt

 

Etter krigen ble det i likhet med andre øyer i Finnmark satt ut hare på Sørøya. Noen steder døde bestanden ut i løpet av kort tid, men på Sørøya økte harestammen raskt. Årsaken til det er først og fremst at haren ikke har noen naturlige fiender her . Det er smått med store rovfugler bortsett fra fiskeørn, og den er dårlig skikket til å fangste på levende landdyr. Det finnes heller ikke rev på Sørøya.

En periode var det en eventyrlig harebestand på Sørøya. Det var ikke uvanlig å se store flokker av dyr like ved veien, og jegerne kunne felle utrolig mange dyr i løpet av en helg. Sørøya ble da i likhet med Rolvsøy kjent som en av de lukrative hareøyene i nord. Harestammen på Rolvsøy ble faktisk så stor at den brukte opp vinterbeitet, og en del dyr må ha sultet ihjel. På det verste gnog de utmagrede dyrene på panelet på husene for å stille sulten.

 

Også på Sørøya har det vært en markert nedgang i harestammen, spesielt etter vinterene 1997 og 2000 da harebestanden hadde problemer med å finne mat på grunn av store mengder snø. Da var det ikke uvanlig å observere hare helt nede i bygda, og mange fikk skader på hagebuskene fordi haren i mangel av annen mat gikk løs på dem.

 

 

Harejakt foregår i likhet med rypejakt i perioden 10.9. til 15.3. Den mest gunstige perioden for harejakt på Sørøya synes å være i slutten av jaktsesongen som går til 15. mars. Da begynner dagene å bli lange og lyse igjen, det er gjerne lite snø eller helt bart. Snøen som ligger er gjerne så hardpakket at ski er unødvendig. Jaktforholdene kan i denne perioden være nesten fullkomne.

Det største fortrinnet er at man kan jakte effektivt uten hund. Her er det de fleste steder helt bart, og total mangel på rev og rovfugl. Harene finner man dermed i åpent terreng slik at de kan skytes med hagle i uttaket, eller med rifle når de setter seg etter en rask sprint.

 

 

 

Hentet fra hasvik.com

http://www.hasvik.com/jakt-og-innlandsf ... 37875.html

Link to comment
Share on other sites

Da synes jeg at vi skal gjøre som Makkiboy foreslo og organisere en Kammerjakt. Det ble nevnt at man burde være en 4-5 mann, men er det noe i veien for å være flere?

 

Det er fortsatt en god stund til høsten (sukk... :? ), så det burde jo være muligheter for at man klarer å stable en del jegere på bena.

 

Her er det plass til minst 100 jegere, så bare organiser. Aberet er innlosjering, men det tar vi på strak arm :wink: Gleder meg, tenk og høre på 100 harabikkjer lose samtidig :mrgreen:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Og så kan hylekoret starte, at dette er slakt, og ikke jakt.

Øyh, vet hvem du sikta på der, harejakt med nødvendig uttak i en bærekraftig bestand er da bare sunt! Enig? :wink:

 

Jeg sikter ikke på noen, MEN du har fart med visse utasagn ( i en annen tråd) , uten og vite hva man snakker om,

Link to comment
Share on other sites

@Makkieboy og andre med jakterfaring fra Det Høye Nord:

 

Det hadde vært fint om noen kunne komme med tips til bekledning og nødvendig utstyr. Det er ikke umulig at en "søring" som meg er forholdsvis begrepsløs når det kommer til høst og vintervær i disse kystområdene :roll: . Jeg er opprinnelig fra vestlandet, men jeg forestiller meg at været kan bli relativt friskt i de nordliggende kyststrøk om høsten.

 

Jeg har i utgangspunktet tenkt å bruke en .223, men burde man heller ta med feks en .308 med tanke på vind? Hva bruker dere?

 

Hvordan er det med rype på disse øyene? Er det såpass at man kan retferdiggjøre vekten av en hagle i tillegg til rifle?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har bare vært med på støkk jakt der oppe.Innbiller meg at ei hara bikkje kunne fort blitt manisk depresiv over å ha så mye spor på kryss og tvers og over alt.Men kanskje bra for ei ung bikkje? Får ihvertfall hare lukta godt inn i nesa der.Bare mine tanker om bruk av bikkje der oppe

Link to comment
Share on other sites

He he, Glock34: Har sett ei ungbikkje ta laus 2 harer og 2 rådyr samtidig inne i et kratt, bikkja sprang sikk-sakk i den generelle retningen 100 meter, før hu satte seg ned og visste ikke hva den skulle gjøre. Kom tuslende inn til far, totalt forvirra! :lol:

Link to comment
Share on other sites

ser rolløya er nevnt ja :D fin plass å jakte hare på det :D aldri jaktet der sjøl men kommer sånn halveis derfra så har vært der mye, så en gang om et par år blir det harejakt på rolløya... med dunker selvsagt sjøl om riflejakt seinhøstes ser litt morro ut :wink:

Link to comment
Share on other sites

Det ser ut til at det finnes en del "interessenter" til en slik tur. Jeg har bestemt meg for å dra til høsten, men hvis det er flere som vil være med så kan det kanskje være en ide om vi oppretter en egen tråd med tanke på organisering?

 

Kanskje kombinere harejakt og havfiske?

Link to comment
Share on other sites

Siden jeg er så heldig å har revet noen senefester i armen og må operere, så ser det ut til at årets padletur i Canada går til helsike. (Sånn da fikk jeg klaget litt idag også...)

Dermed kunne nok en slik jakttur kanskje være et bittelite plaster på såret :wink:

Jeg skal ihvertfall følge godt med i denne tråden.

Link to comment
Share on other sites

Foreløpig er det sju personer i tråden som direkte sier at de kunne tenke seg en slik tur til høsten, og det før tråden har strekt seg over to sider :D !

 

The Kid

Makkieboy

Ilatad

gordon setter

peacemaker

Amstaff

Malle

 

Hvis det er flere som har lyst, så si i fra! Personlig kunne jeg tenke meg å dra til denne øyen som Makkieboy snakker om. Hva tenker dere andre?

Link to comment
Share on other sites

Jeg sjekket flypriser fra Gardermoen til Alta med retur på en vilkårlig dato midt i oktober. Dette kom på ca kr 1.200,- :D . Det er kanskje en ide å bestemme seg for et tidspunkt for tur i forholdsvis god tid slik at man får kjøpt lavprisbiletter. Fullpris blir over kr 4.000,-.

 

det er joe selvfølgelig mulig å kjøre oppover, men det blir vel en tur på over 200 mil...

Link to comment
Share on other sites

Jeg skal sjekke ut når jeg er på jobb til høsten, hadde jo vært kjekt å være sammen med dere, selv om jeg sikkert må jobbe noen av dagene. Hvis ikke, så er min kolega der, og han er jeger på sin hals han også. Hans nick er Åge Kolsrud her inne. Jeg er fra grimstad, så jeg er sjikkelig søring med andre ord, og Åge er fra Berkåk i trøndelag.

 

Som sakt tidligere, kan det lønne seg å kutte ut første uka, side det for kommer ca 100 jegere på fugle og harejakt. Så slipper man å gå i kø. Hare er det nok av her oppe, så man trenger deffinitivt ikke være tidlig ute.

Denne sessongen var det T-skjorte vær de første 14 dagene, noe som førte at haren var sinnsykt vanskelige å få på beina ved støkk. Med andre ord, så stod ikke resultatet i stil til forventningene. Lønner seg å ha litt is i magen. I begynnelsen av jakta, er det kun mørkt et par timer, så tid til jakt er det nok av.

 

jeg har jobbet her i 3 sessonger nå, så begynner å bli passe kjent, og som sakt er det ingen hemligheter, pløyer du en li for harer en helg, så er det like mange å skyte på et partre dager senere :D

Til de som har drivende bikkjer, selvfølgelig skal dere ta dem med, jeg jager selv med Dachs, og skyter ca 100 harer for han i året her oppe. Det er som å helle brennevin rett i blodet. Bikkja skjønner fort at vi er ute for å drepe dyr, ikke bare trimme dem. Blir fort mellom 5 og 15 fall for bikkja på en lang dag.

 

Vi sees på Kammerjakt-Rolvsøy 09

Link to comment
Share on other sites

@ Shark76

 

Har du tillgang på hus/hytte??? jeg kan skaffe tilveie 2 hus tror jeg, etter det, så er det Izzanova.no som gjelder, men de er stive på pris syns jeg.

Jeg bor selv på annlegget jeg jobber på, så jeg kan ikke huse noen.

 

@ alle

Og til dem som lurer, ja, det er det fiskemotaket som har vært i nyhetene i det siste :D

Vi kan selvfølgelig arangere en omvisning på et av norges største klippfisk anlegg, så kan dere se med egne øyne se at NRK har drevet feilinnformasjon anngående hygienen vår.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Hvordan høres torsdag til søndag i uke 40 ut for folket? Da er det vel høstferie for de som nyter slike goder.

 

I forhold til innkvartering, så er det vel kanskje mulig med lavvu? Litt klumsete håndbagasje, men disse kan man jo sende oppover i forveien. Stabstelt med ovn fungerer jo også, men det er klart at om man får leid hytte eller hus, så har man en større grad av komfort.

 

@Østberg: Sleng deg med!

Link to comment
Share on other sites

Jeg har frivakt uke 38, 39, 40 og 41, så da er jeg på en helt annen kant av landet :(

Men det gjør ikke noe, dere kann jo self jakte dere. Tror ikke kjerringa tilgir at jeg reiser på jobb mitt i friøkta, bare for å jakte, jaktsrikken er tøyd nok som den er.

 

Når det gjelder orging, så frasier jeg meg et hvert annsvar. Men jeg vil som sakt være behjelpelig med å finne bopel, samt hjelpe med å forklare/organisere rutetilbudet her lokalt, siden det ikke er lett å finne ut av, samt koresponderer dårlig med hverandre.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...