Jump to content

Av og til stemmer det... :D


Recommended Posts

Var en liten tur på banen i dag for å teste en ladning og sånn generelt smelle avgårde noen skudd. I den ene ammoboksen lå det ti ensomme patroner ladet med 75gr Partizan og en passende mengde N540, og siden det blåste nokså surt og merkbart måtte jo disse være helt kurante å bruke til litt sånn omhyggelig skyting pga. den høye BC'en.

 

Som tenkt, så gjort. Jeg la meg ned, stramma opp reima og smelte avgårde 2x5 skudd. Uten anlegg. Det så lovende ut i i kikkerten, men da jeg kom bort til skivestativet var det bedre enn jeg egentlig turte å håpe på:

dsc00195a.jpg

 

Synd med de to fluene, da 8) Men jeg er ikke en bedre skytter enn at sånt som dette, det blir jeg nokså blid av å se :)

Link to comment
Share on other sites

I disse to-fot dager synes jeg det er rart at ikke flere bruker reim. Sikkert vel og bra med en to-fot hvis du finner en grei plass å ligge, og liker å drasse på mye ekstravekt. For min del har jeg aldri gått på riflejakt uten skytereim de siste 10 åra. Er man vant til DFS-skyting så burde det jo være en selvfølge å ta med seg det beste hjelpemiddelet på jakt. Hadde feks alle reinsjegere lært seg å bruke reim tror jeg nok skadeskytingsprosenten hadde gått drastisk ned.

Link to comment
Share on other sites

I disse to-fot dager synes jeg det er rart at ikke flere bruker reim.
Det er jeg egentlig enig i. Jeg har brukt tofot på gåsejakta, der går man ikke særlig langt og det er alltid et svaberg å plassere tofoten på. Da har VersaPod'en vært grei å ha når pulsen er lovlig høy etter et litt omfattende smyg over myrer, rabber og berg. Lav vegetasjon er det oppi der også, så jeg er ikke påfallende plaget med at grønnsakene legger seg borti skytinga mi. Som nevnt ovenfor, må man uansett ha prøvd den på banen for å vite om treffpunktet forandrer seg med ulik stilling på tofoten. I fjor mista jeg tofoten i lyngen et eller annet sted oppi der og fant den ikke igjen. Det var ikke noe stort savn, men for moro skyld kjøpte jeg en SnipePod på Winge i vinter. Den er mindre egnet som banetofot og uegnet som do-fot, men jeg forestiller meg at den vil være mer fleksibel i felt enn hva VersaPod'en var. Og den er faktisk forbausende stabil på banen også bare man har en underlag med nok friksjon. Ellers går den rett i spagat...

 

Men skal jeg bære børsa særlig langt, som etter rypa eller tiur'n, gidder jeg ikke å dra på tofoten. Da er skytereima og eventuelt ryggsekken som anlegg godt nok for meg.

Link to comment
Share on other sites

Fanken, Lottoen glemte jeg, gitt :oops:;)

 

Nei, det er selvsagt ikke bare flaks. Men alle som har skutt en del veit inderlig godt at av og til, av og til, stemmer alt og man får den gode skrytesamlinga. Som man tar bilde av og slår seg på brystet over. Så går det både vinter og vår før man ser noe tilsvarende igjen, for gjennomsnittlig samling er betydelig større. Naturlig nok. Og det er gjennomsnittlig samling eller helst gjennomsnitt av de dårlige samlingene som skal brukes som grunnlag for hvor langt unna dyrene kan være når man skyter på dem, ikke den ene beste samlinga. Så jeg vil fremdeles skyte kroppsskudd og ikke hodeskudd på rypa når jeg er i fjellet med rifla ;)

 

Men det er jæ... moro å se slikt en gang i blant 8):D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...