Jump to content

Ekstrem prisstigning Sauer 202 Jaktmatch


oddvar

Recommended Posts

Hei,

 

Jeg har begynt å spare til en rifle som bare skal benyttes til jaktfelt, og en av de riflene jeg vurderer sterkt er Sauer 202 jaktmatch (har både 202 classic og 200str fra før, og jeg er godt fornøyd med begge). Imidlertid så ser jeg at prisen hos Landrø har steget noe helt enormt, pris i 2008 var 19'500, pris i 2009 er 25'800! Nå er jo landrø kjent for å være ekstremt dyr, men likevell da!

 

Årets modell heter Jaktmatch Wolverine, og slik jeg har forstått det har man da nettskjæring på forskjeftet. Men er det noe annet som rettferdiggjør den enorme prisstigningen? (+32%)

 

mvh

Oddvar

Link to comment
Share on other sites

Jeg har nylig besøkt butikken og registrerte at prisnivået var stivt, særlig dobbeltrifler fra Merkel og Chapuis var hinsides enhver samenlikning.

 

Men, nå er det slik at markedskreftene som rår og hvis Landerø ikke får solgt varene sine mot forlangende, så setter han sikkert prisene ned til markede aksepterer disse.

 

Til syvende og sist er det vi som bestemmer prisene.

Link to comment
Share on other sites

Jeg vet ikke hvor mange slike børser han selger iløpet av et år, men det er vell en del, slik at i teorien kunne man påvirke ved at mange nok utsatte kjøp/vurderte andre løsninger istedet. Problemet med det er vell at folk generelt fortsatt har mye penger, og har man bestemt seg for en børse så punger man fort ut mer enn man hadde tenkt i utgangspunktet. Får håpe Landrø har moderert seg til jeg skal kjøpe til sommeren, selv om jeg har mine tvil.

 

mvh

Oddvar

Link to comment
Share on other sites

De var to forskjellige rifler i fjor (Marginale forskjeller men dog.). På sauer sin hjemmeside og i landrø sin prisliste for 2009 heter riflen "202 Jaktmatch wolverine" og fåes bare i .308 og 6.5x55. En modell som bare heter "202 Jaktmatch" finnes ikke noen av de to stedene.

 

mvh

Oddvar

Link to comment
Share on other sites

Klart kronekursen spiller inn, men en svekking av kronen fra 8kr til 9kr mot euro tilsvarer en prisstigning på 12,5%. Tja, når man begynner å summere så blir jo prisen kanskje noe mer forståelig. 2500kr i svekket krone, 2000 for flutet pipe og 2300kr for Ilaflon ?? (Men Ilaflon har jeg fint lite bruk for, så da er det litt kjipt å betale 2300 for det...)

 

mvh

Oddvar

Link to comment
Share on other sites

Dette er to forskjellige våpen!

Regner med du tenker på Sauer 202 S Classic Jaktmatch og jeg tror den går ut, den sto ikke i

forhåndsordrelisten for kommende sesong.

Wolverine er en nyhet for året så der har det ikke vært noen prisøkning.

Hadde jeg vært deg så hadde jeg tatt kontakt med landrø, det er jo mulig de har igjen den du tenker på :wink:

mvh Taiko

Link to comment
Share on other sites

Dette er to forskjellige våpen!

Regner med du tenker på Sauer 202 S Classic Jaktmatch og jeg tror den går ut, den sto ikke i

forhåndsordrelisten for kommende sesong.

Wolverine er en nyhet for året så der har det ikke vært noen prisøkning.

Hadde jeg vært deg så hadde jeg tatt kontakt med landrø, det er jo mulig de har igjen den du tenker på :wink:

mvh Taiko

 

Wolverine er ikke ny av året. Den har vært en stund, står iallefall i 2008 katalogen, men jeg tror den kan ha kommet før det og.

Jaktmatch wolverine er ny av året.

 

Edit: Å si at det er to forkjellige våpen mener jeg er å dra det litt langt, man har puttet et annet forskjefte på Classic Jaktmatch, flutet pipen og tatt på Ilaflon (slik jeg har oppfattet det iallefall) og gitt det nytt navn. Det er oppgradering, ikke et "nytt" våpen.

 

mvh

Oddvar

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Og dessuten er monopolisten i Lillestrøm, kalt Gullsmeden i bransjen, kjent for å benytte enhver anledning til å sette opp prisene sine. Jamfør prisene på Lapua kuler som ble satt opp på grunn av råvareprisene. Nå er de falt kraftig, og prisene på kulene har gått opp :?:

Link to comment
Share on other sites

Hva med å lage et nytt forskjefte og modifisere slik at du får justerbar kolbe? Da du har en classic fra før er dette en mulighet som koster deg ca 6000 kroner. Billigere enn å kjøpe ny rifle til 25000 :) Du sparer også søknadsgebyret.

 

Nytt forskjefte til Jaktmatch får du sikkert for ca 4000 kroner. Å lage justerbar kolbekam koster 1500 kroner. Eventuelt kan du kjøpe hele original settet med forskjefte og kolbe. Tyristubben lager også fine produkter som du bør ta en titt på.

Link to comment
Share on other sites

Har sett gjennom prislista til landerø og må si dette var uhyggelig prisstigning på alt. Jeg kjøpte nettopp Nosler kule .338 225grs Accubond hos xxl sport til litt over 6 kr stk og landerø skal ha 12,50 kr. Ser ellers på andre produkter stor prisforskjell forhold til andre. Heldigvis har vi xxl sport ikke så langt unna landerø. Jeg har selv kun vært innom landrø men aldri kommet ut derfra med noe produkter og med di stive prisene dem har tror ikke jeg blir noe kunde heller.

 

Og når dette er en sauer tråd kan jeg også nevne om to i jaktlaget som bestilte sauer 202 med 9,3*62 og 6,5*55 løp, ene i links. Begge skulle ha a-tec demper og toppe den med swarovski z6i 1,7-10x42. Dem bestilte rund juletider 2007 og han ene fikk sin rett før elgjakta i 2008 men bare i 9,3*62 løp. Han med links fikk ikke sin så han avbestilte den da :(

Han som fikk sin venter enda på 6,5*55 løpet sitt og han er vist blit lovet og få den snart om ca 2-3 mnd. Dette er vel goood reklame for landerø siden det er han som importere disse. Og det er vel litt for lang tid og vente etter min mening på helt vanlig løp.

Link to comment
Share on other sites

Er neppe Landrø sin skyld at Sauer ikke klarte å levere tidsnok i en en periode. Men de (Sauer) har gjort grep internt å har klart å komme ajour med mye av produksjonen. Blant annet ny adm.dir der nede. Og flere har måttet gå.

Wolverine, som flere nevner, har vært i produsjon siden 2006. Ihvertfall fra årskifte 06/07.

Sauer har hatt flere prisoppganger i løpet av 08, det er vel det som gjør seg gjeldene nå :?

 

Hyggelig er det at de endelig har fått en spesifisert prisliste over pipene til denoverprisedeingenørbørsa.

Link to comment
Share on other sites

Er det ikke bare å drite i Landrø, og kjøpe billigere av andre da?

 

Nå er Landrø norsk importør så skal du ha det billigere så må du ut av landet regner

jeg med. Jeg personlig får meg ikke til å bruke så mye penger i butikker som ligger

for langt unna med tanke på evt reklamasjoner o.l.

mvh Taiko

Link to comment
Share on other sites

Myste litt på de nye prisene:

 

Outback 22 995,- opp ca.3000,-

Hardwood 25 299,- opp ca 1100,-

Forest 29 795.- opp ca 3900,-

 

En annen ting man må huske på, Landrø er grossit for Sauer og dermed selger ut til andre butikker. Hvis Landrø "dumpet" villedene pris, hva hadde de andre butikkene solgt av Sauer da?

Det går ann å be om rabatter når en er innom der.

 

Til opplysning så gikk Blaser opp litt i underkant av 20%...

Link to comment
Share on other sites

http://www.sauer-waffen.de/index.php?id ... &tx_ttnews[tt_news]=95&tx_ttnews[backPid]=5&cHash=4888011253

 

Syns det var litt interessant å lese dette, med tanke på prisene nevnt i tråden her. Glad jeg fikk tak i den "gamle" classic´en, Ilaflon behandlingen og en edeltrebit kan umulig være verdt prisstigningen på 8000,-

 

En link for de som vil forhandle med andre ord :)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...