Jump to content

XXL nettbutikk erfaringer?


WinchesterM94

Recommended Posts

Bestillte "Berry`s Bullet Puller et kulehammer for uttak av kule. 4 stk Collet medfølger" fra nettbutikken deres for ei stund siden.

Varene kom fort og greit i posten som bestillt men de 4 stk Colletene såg eg ingenting til.

Men gikk kjapt og greit.

 

John

:mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Da jeg skulle bestile kuler fra XXL i Sandvika Inforama fikk jeg beskjed at de sender ikke kuler med posten.

 

Dette har jeg skrevet mange ganger her inne, men kan si det igjen: XXL sin netthandel har ikke noe med varehusene å gjøre, utvalget på nettet representerer heller ikke utvalget i varehusene. Så hvis du bestiller noe på nettet blir ikke det plukka fra et varehus.

Link to comment
Share on other sites

Seriøst? Er da ikke mulig og si noe så dumt? Jaja skulle handle hos en annen våpenbutikk(nevner ikke navnet) der de måtte høre med sjefen om de kunne sende hylser med posten :mrgreen:

 

Hvorfor er det dumt å si når du må vise våpenkort og id for å kjøpe kuler?

Hylser er vel det eneste en kan kjøpe uten våpenkort så det går så klart fint å sende.

Link to comment
Share on other sites

Da jeg skulle bestile kuler fra XXL i Sandvika Inforama fikk jeg beskjed at de sender ikke kuler med posten.

 

Dette har jeg skrevet mange ganger her inne, men kan si det igjen: XXL sin netthandel har ikke noe med varehusene å gjøre, utvalget på nettet representerer heller ikke utvalget i varehusene. Så hvis du bestiller noe på nettet blir ikke det plukka fra et varehus.

 

Ny praksis dette eller?

Link to comment
Share on other sites

Har handlet fra nettbutikken et par ganger

 

Summa sumarum: Håpløst, umulig å komme i kontakt med nettbutikken pr tlf. De henter fra div butikker rundt om da mine str 47 Viking støveler måtte hentes inn fra Sandvika, null tilbakemelding på noe som helst. Jeg måtte selv ringe og purre på info.

De skal komme med ganske bra tilbud om jeg skal handle der igjen.

Hva angår butikkene i seg selv, så har jeg fått kjempeservice i våpenavdelingen og skoavd på Alnabru

 

Ikke som på G-sport hvor jeg spurte om våpen, fikk til svar av ekspeditøren at de nok ikke hadde våpen. Måtte peke ut de som hang på veggen bak ham :lol:

Nei, gammelmodig som jeg er må jeg vel trekke paraleller til bensinstasjoner: Trenger du en vindusvisker eller en tennplugg, så får du spørsmål om du skal ha rekesalat, rå eller stekt løk på..........

Link to comment
Share on other sites

Utsnitt av loven om skytevåpen og ammunisjon :

 

§ 3. Med ammunisjon forstås i denne lov:

a. patroner bestående av prosjektil, hylse, drivladning og tennmiddel.

b. prosjektiler av enhver art bestemt for utskyting eller utsending ved de i § 1 nevnte skytevåpen,

c. hylser når de er forsynt med ladning eller tennmiddel,

d. håndgranater, bomber, raketter, miner o.l.

e. lys-, brann-, gift- og tåregassbokser,

f. gift- og tåregasser til bruk i de § 1 nevnte skytevåpen eller i ammunisjon som nevnt i denne paragrafs bokstaver a, b, d og e.

§ 13. Den som vil kjøpe eller på annen måte erverve ammunisjon, må ha tillatelse fra politiet.

 

Altså, i følge loven, så skal du har tillatelse frå politet/våpenkort for å få kjøpt ammunisjon, eller ladekomponenter. Hylser er vel muligens mulig å få kjøpt uten våpenkort.

 

Så er det nokon som har eventuelt kjøpt dette, uten å ha framvist våpenkortet, bør ein ikkje poste dette her.

Link to comment
Share on other sites

Ja! Nettbutikken ligger jo i XXL-butikken på Alna med tilholdssted bak på lageret, og nettbutikkansatte går jo rundt på Alna med handlevogn og shopper :wink:

 

Nettbutikken er flyttet fra Alnabru til et lager på gardermoen på grunn av plassmangel og for hyppigere levering. Dette skjedde for godt over 1 år siden. Nettbutikken sender i utg.punktet bare varer fra lageret hvor også de som sender varene har kontorer. På Alnabru er fremdeles hovedkontorene som har ansvaret for blant annet innkjøp fra leverandører til varehusene i hele landet. Alt av varer til varehus går via lageret på gardermoen.

 

De som selger kuler uten krav om våpenkort og ID gjøre en straffbar handling og kan risikere å miste våpenkonsensjonen viss de blir tatt. Dette burde da alle vite! :roll:

 

Hjortetrekk

Link to comment
Share on other sites

 

De som selger kuler uten krav om våpenkort og ID gjøre en straffbar handling og kan risikere å miste våpenkonsensjonen viss de blir tatt. Dette burde da alle vite! :roll:

 

Hjortetrekk

 

Definer hva du mener med kuler?

 

Det er ikke legitimasjonsplikt for kjøp av kuler til hjemmelading eller annet.... Derimot er det leg. plikt på krutt og tennhetter, samt ferdig ammunisjon...

Link to comment
Share on other sites

Xprez: Kan du gi oss på forumet en naturlig forklaring på hvorfor det skal være leg.plikt på kjøp av tennhetter med ikke på kuler?? (treng vel ikke utdype mer hva jeg mener med ei kule :roll: ). Har ikke kuler noe med ladning å gjøre kanskje? Viss du tenker deg litt om, når du kjøper ammo, så vil du legge merke til at tomhylser somregel aldri ligger innelåst eller usynlig i butikken, men henger like gjerne sammen med alt anna av jaktutstyr. Kuler derimot er ALLTID innelåst, eller skal være utilgjengelig for kunder. Hylser kan du av naturlige årsaker plukke fritt på banen uten leg.plikt :idea:

 

Viss du eller din forhandler ikke kjenner til dette regelverket, hadde jeg ikke oppgitt forhandler på kammeret.no viss jeg var deg...

Link to comment
Share on other sites

Definer hva du mener med kuler?

Det er ikke legitimasjonsplikt for kjøp av kuler til hjemmelading eller annet....

Derimot er det leg. plikt på krutt og tennhetter, samt ferdig ammunisjon...

 

Da bare drar jeg fram LOVEN gjengitt lenger fram i tråden, så kan jo du og andre synes hva de vil... :roll:

 

Utsnitt av loven om skytevåpen og ammunisjon :

§ 3. Med ammunisjon forstås i denne lov:

a. patroner bestående av prosjektil, hylse, drivladning og tennmiddel.

b. prosjektiler av enhver art bestemt for utskyting eller utsending ved de i § 1 nevnte skytevåpen,

c. hylser når de er forsynt med ladning eller tennmiddel,

d. håndgranater, bomber, raketter, miner o.l.

e. lys-, brann-, gift- og tåregassbokser,

f. gift- og tåregasser til bruk i de § 1 nevnte skytevåpen eller i ammunisjon som nevnt i denne paragrafs bokstaver a, b, d og e.

§ 13. Den som vil kjøpe eller på annen måte erverve ammunisjon, må ha tillatelse fra politiet.

 

Min utheving i rødt for å framheve § 3b

Sånn at ALLE kan ha en sjans til å få fasiten, eller den gjeldende lov om du vil, med seg!

Har vi fatta det nå? :lol:

:idea: At man iflg § 13 må ha tillatelse fra politiet til å kjøpe ammunisjon!

:idea: At loven også definerer "prosjektiler av enhver art bestemt for utskyting eller utsending" som ammunisjon!

 

Jada! Det kan kanskje være at man kan få en annen form for skriftlig tillatelse fra politiet til å kjøpe ammunisjon,

men det som for enkelhets skyld brukes i Norge er våpenkortet i det kaliber man ønsker komponenter til.

Link to comment
Share on other sites

Våpenloven:http://www.lovdata.no/all/nl-19610609-001.html

sitat våpenloven:

§ 3. Med ammunisjon forstås i denne lov:

 

a. patroner bestående av prosjektil, hylse, drivladning og tennmiddel.

b. prosjektiler av enhver art bestemt for utskyting eller utsending ved de i § 1 nevnte skytevåpen,

c. hylser når de er forsynt med ladning eller tennmiddel,

 

§ 11-5. Ammunisjonsprotokoll

 

Den som har bevilling til å drive handel med ammunisjon plikter å føre en ammunisjonsprotokoll. Bevillingshaver plikter å oppbevare ammunisjonsprotokollen i minst 3 år.

 

Protokollen skal føres på fastsatt formular godkjent av politiet og inneholde en fortløpende fortegnelse over alt kjøp og salg mv. av ammunisjon. Protokollen skal videre inneholde opplysning om:

 

a) dato for mottaking/levering,

b) navn på selger og kjøper,

c) gyldig ervervstillatelse gitt av politiet, kjøperens våpenkortnummer eller jegerregisterkort, og legitimasjon,

d) art og kvantum av ammunisjon som mottas/leveres.

mvh Taiko

 

Edit. Beklager at det ble en posting lik den over, nesten :oops:

Link to comment
Share on other sites

Innlegg ryddet for stygt språk. Kjell Olav

 

Tilbake til tema folkens.

 

Tror jeg blåser i og bestelle fra de er jo ikke mulig og gjenomføre handelen jo da de spør om hvordan du vil mota pakken men de kommer jo ikke med noen alternativer :evil: Nei da handler jeg heller hos noen andre til en dyrere pris :evil:

Link to comment
Share on other sites

Vell, da praktiseres det veeeldig forskjellig i dette langstrakte land.....

 

Og når det gjelder det at tomhylser "henger sammen med alt det andre", så i de butikker/foretninger jeg handler i, så ligger også selve prosjektilene åpenlyst. Samt at jeg har aldri blitt spurt om legitimasjon ved handlig av "bare" kuler...... Enten det være sei over disk eller via nettbutikk....

 

Men men.. skal ikke henge meg mer opp i det...

 

@trådstarter...... sorry OT.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...