Jump to content

Minor eller major ipsc standard?


OskarJ

Recommended Posts

De aller fleste skyter .40 S&W i major i STD.

Ulempen med major er jo mer rekyl og mindre magasinkapasitet (i forhold til en pistol i 9mm som går i Minor).

Fordelen er mer poeng for C/D treff.

Av våpen går det vel mest i 2011 med noen andre som tanfoglio.

Link to comment
Share on other sites

Pleier å si, litt flåsete, at det er jo bare å skyte Alpha-treff så kan man skyte 9mm slik som jeg gjør! :lol:

Men jeg har en 10mm Auto også, så jeg kan velge...

Når man har funnet sin balanse mellom hurtighet og treffsikkerhet kan man jo evt vurdere hva man trenger.

Min erfaring viser at om man skyter litt fortere kan man tillate seg noen "slengere" ut i C og D om man skyter Major.

Dette blir der imot "kostbart" poengmessig om man skyter minor...

Jeg mener at der ikke finnes noen praktisk sett negative sider med å skyte .40S&W.

Økonomi kan være en side, men om man lader selv er den så godt som eliminert.

Link to comment
Share on other sites

Jøss, er det så ille dk? :o Du ser vel mye mer resultater enn meg antar jeg.

Har aldri kommet på å se på resultatlistene hva folk skyter...

Jeg har liksom tenkt at der må jo være noen som skyter litt bedre og mye fortere enn meg. :lol:

Skytes det nesten aldri fullt hus på stevnene siden Major er så overlegent?

Siden Alpha er 5p uansett kaliber, mener jeg.

Eller kan det være at de som hevder seg i toppen skyter Major for å ha det lille ekstra å gå på,

men nok ville ligget øverst på listene selv om de hadde skutt Minor?

 

Innimellom lurer jeg nemlig på om enkelte "universelle sannheter" som vi forholde oss til kanskje kan være myter.

Er det f.eks slik at man må skyte Major for å hevde seg i toppen?

Blir litt sånn "høna eller egget" etter min tankegang...

Link to comment
Share on other sites

Har sett mange prod skyttere som skyter like fort som en std skyttere, men de sløser med poeng og det straffer seg i minor.

I minor må man slakke av for å få med seg poengene det er ikke altid det viktigst å være raskest (men det hjelper jo litt).

 

 

Kai

Link to comment
Share on other sites

Jøss, er det så ille dk? Du ser vel mye mer resultater enn meg antar jeg.

Har aldri kommet på å se på resultatlistene hva folk skyter...

 

Synd å si det, men ja det er faktisk det. Jeg ser det jo ganske godt ettersom jeg jobber en del som RO på større matcher, da legger man kanskje mere merke til slike ting (og ikke minst får man se mye flere skyttere). Deen kanskje viktigset observasjonen er at med en moderne .40 pistol er det svært liten forskjell i hvor fort du klarer å skyte, og dersom du ser på de store matchene i dag vil du se at de beste dropper ekstremt lite poeng uansett. Jeg tipper man skyter 2-3 alfa pr charile i toppen.

 

Marginene der oppe er så små at man er helt nødt til å ta med det man kan, det mentale utgangspungtet for en øvelse er å knipe tiendeler fra konkurentene og holde på poengene.

 

Dagfinn

Link to comment
Share on other sites

Selv om det er noen minorskyttere i standard, så er det INGEN av dem som hevder seg overhodet, eller er i nærheten av det.

 

Det var vel kanskje litt bastant. Jeg vet bla om minst skytter som hevder seg meget bra i standard med minorkaliber. :wink: Men på generelt grunnlag må jeg nok si meg enig med deg.

Link to comment
Share on other sites

Synd å si det, men ja det er faktisk det. Jeg ser det jo ganske godt ettersom jeg jobber en del som RO på større matcher,

da legger man kanskje mere merke til slike ting (og ikke minst får man se mye flere skyttere).

 

Ja, jeg mente å huske at du var aktiv som RO.

Så dette var ikke spurt for å trekke dine uttalelser i tvil, bare så det er sagt.

Kunne nesten tolkes som om jeg var ironisk, men det var jeg ikke!

Trodde bare ikke, fra før, at det var så dårlig stellt med oss Minor-skyttere...

Skulle nok heller skutt Production, men da nytter ikke en Glock 34.

Jeg må ha en pistol til! Kanskje to... :lol:

Link to comment
Share on other sites

No offence taken:-)

 

Neida, du trenger slett ikke ut og handle deg pistol. Når du begynner å lukte på 80%'en i nasjonale stevner kan du begynne å vurdere det for å klatre videre, men opp til ett gitt (og ganske høgt) nivå vil jeg påstå det er mere efekt i å bruke pengene på ammo, trening, kurs og stevnedeltakelser:-)

 

Dagfinn

Link to comment
Share on other sites

Hmm, ikke så oppløftende lesing dette da når man er 1 dag unna å bli ferdig med godkjenningskurset og egentlig hadde tenkt på en 9mm for økonomiske årsaker. Vet ikke hvor mye .40 cal koster for skuddet jeg men, antar det er mer enn 9mm.

 

Jaja, kanskje standard klassen ikke er så oppnåelig for de med magre budsjett. Blir vel production da:)

 

Dette sa ikke Bjørn E. noe om. hehe

Link to comment
Share on other sites

Er jo egentlig ikke noe problem for en "nybegynner" å starte med 9mm i Standard. Vil jo uansett gå en viss tid før man vil dra nytte av major.

 

Og det er jo egentlig enklest å lære seg å skyte i Standard. (bedre avtrekk) så kan man evt. gå over til Production når man blir mere erfaren(eller til Open :D )

Link to comment
Share on other sites

Er jo egentlig ikke noe problem for en "nybegynner" å starte med 9mm i Standard. Vil jo uansett gå en viss tid før man vil dra nytte av major.

 

Og det er jo egentlig enklest å lære seg å skyte i Standard. (bedre avtrekk) så kan man evt. gå over til Production når man blir mere erfaren(eller til Open :D )

 

Jo da, har tenkt på det også, er jo kanskje litt ambisiøst og tro at man som nybegynner kan hevde seg i toppen. Haha.

 

Men bare vent folkens, jeg kommer etter og tar det øvre sjiktet raskere enn dere tror. Muhahahahahaha...... :twisted:

Link to comment
Share on other sites

Er jo egentlig ikke noe problem for en "nybegynner" å starte med 9mm i Standard. Vil jo uansett gå en viss tid før man vil dra nytte av major.

 

Og det er jo egentlig enklest å lære seg å skyte i Standard. (bedre avtrekk) så kan man evt. gå over til Production når man blir mere erfaren(eller til Open :D )

 

Er sterkt uenig i den første delen av det du sier her. En nybegynner har mye mer nytte av major enn en toppskytter, fordi nybegynneren stort sett skyter flere C/D.

 

+1 for å starte i Standard. En Sti Edge er etter min mening det beste nybegynnervåpenet. God ergonomi, god presisjon og godt avtrekk, samt passe nesetyngde for rolig munningsvipp selv med faktor på 185+ med 180gr og N320 så lenge grepet er sånn passe.

Link to comment
Share on other sites

Er sterkt uenig i den første delen av det du sier her. En nybegynner har mye mer nytte av major enn en toppskytter, fordi nybegynneren stort sett skyter flere C/D.

 

Den smarte nybegynneren (som har ambisjoner om å bli virkelig god), tvinger seg til å skyte "rent" med sin minor standardpistol. Det går tregere i starten, og man bruker lenger tid på å komme seg oppover på listene, men etterhvert som farten kommer og treffene sitter like godt, så går man kraftig forbi de som har skutt hurtig og urent med major. Sånn sett er jeg ikke helt sikker på at et majorvåpen er det beste for nybegynneren. :wink: Faktum er at nybegynnere ofte fokuserer for mye på hurtighet og for lite på god skyting. Denne taktikken bringer dem ganske raskt opp på 50-60%, så stopper det kraftig opp fordi presisjonen ikke er god nok. Man bør erfaringsmessig skyte 80%+ A for å komme opp mot toppen (og ha hastigheten også!).

Link to comment
Share on other sites

Hei igjenn

Mye riktig her, ville annbefalt selv at man kan kjøpe seg en CZ shadow, Tanfoglio stock2, sphinx 3000. Med ett av disse våpnene er det bare å lade opp våpenet og sette på sikringen så skyter man standard med 9mm, og ettehvert kan man skyte production, da man også har DA avtrekk.

Det fine i production er at man må skyte poeng og da går automatisk farten ned, til og med en "nybegynner" kan gjøre det bra bare poengene er der og muligens slå flere erfarne skyttere.

 

Kai

Link to comment
Share on other sites

Er sterkt uenig i den første delen av det du sier her. En nybegynner har mye mer nytte av major enn en toppskytter, fordi nybegynneren stort sett skyter flere C/D.

 

Den smarte nybegynneren (som har ambisjoner om å bli virkelig god), tvinger seg til å skyte "rent" med sin minor standardpistol. Det går tregere i starten, og man bruker lenger tid på å komme seg oppover på listene, men etterhvert som farten kommer og treffene sitter like godt, så går man kraftig forbi de som har skutt hurtig og urent med major. Sånn sett er jeg ikke helt sikker på at et majorvåpen er det beste for nybegynneren. :wink: Faktum er at nybegynnere ofte fokuserer for mye på hurtighet og for lite på god skyting. Denne taktikken bringer dem ganske raskt opp på 50-60%, så stopper det kraftig opp fordi presisjonen ikke er god nok. Man bør erfaringsmessig skyte 80%+ A for å komme opp mot toppen (og ha hastigheten også!).

 

Hvorfor kan ikke den smarte nybegynneren skyte tregt og trygt med major? Farten vil jo komme da også.

En .40 S_i ladd til major er ikke vanskeligere å skyte godt med enn de aller aller fleste 9mm'ere med fabrikk ammo.

 

Trådstarter spør jo etter hva de beste skyter med, og det er jo major.

 

Fra mitt synspunkt er det beste for nybegynneren å starte med en Glock/CZ/M&P (gjerne litt brukt) etc som er bare å plukke opp fra eska, lade magasinene og skyte med. Ei brukt Square Deal B e.l for enda billigere ammo er også en god ide som fort spares inn.

Hvorfor en PD-pang? Den er billig. Å investere i en dyr standardpang for en hobby som kansje eller kansje ikke er bare ett blaff kan fort bli kjedelig. Om nybegynneren blir plaget med kjipe magasiner og en kresen på ammo 2011 kan det fort drive det hele til ett blaff som forsvinner også.

En enda bedre grunn til en lett brukt PD-pang er at den stort sett gir penga igjen når den selges for oppgradering.

 

Selv startet jeg med en Sti Edge i .40 S&W, som jeg ladda til major etter selgern på Scanarms ladetips. 175pf var ikke vanskelig å lære seg å skyte med. Med hjemmelading kosta det ikke all verden kontra kjøpe 9mm heller.

Men denne investeringa gjorde jeg først etter å ha skutt noen tusen skudd med klubb-Glock så jeg visste jeg kom til å fortsette med det.

 

mvh.

Jostein

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor kan ikke den smarte nybegynneren skyte tregt og trygt med major? Farten vil jo komme da også.

 

Fordi det er psykologisk lettere og fokusere på å skyte gode treff når du vet at du ha poeng. :wink:

Fra mitt synspunkt er det beste for nybegynneren å starte med en Glock/CZ/M&P (gjerne litt brukt) etc som er bare å plukke opp fra eska, lade magasinene og skyte med.

 

Enig. Men etter min mening er det underordnet om man konkurrerer i production eller standard med en 9mm, poenget er å sikre god læring. Og da kan man skyte standard også med en billig pistol.

 

Hvis man har begrenset budsjett:

 

- Bruk mesteparten av pengene på ammo (dvs ladeutstyr og komponenter slik at man er i stand til å skyte mye).

- Bruk resten av pengene på å kjøpe en prisgunstig pistol (dvs det du har råd til etter å ha kjøpt inn etter pkt 1).

 

Hvis man ikke har begrenset budsjett:

 

- Kjøp topp ladeutstyr + nok komponenter for ett år.

- Kjøp det beste våpenet og utstyret du får tak i.

 

Felles for begge over:

 

- Tren så mye som mulig innenfor økonomiske og faktiske rammer.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...