Jump to content

Førsteganskjøp


Hansporter

Recommended Posts

Hei!

Jeg er ferdig med nybegynnerkurs om noen uker, og skal da søke om å få kjøpe pistol. Har planer om å kjøpe en 9mm, og en .22 kaliber. Planen er vel å prøve litt feltskyting, samt generell trening. Når det gjelder 9mm, er det 3 pistoler jeg har lyst på: Beretta 92FS, Sig P226 eller Glock 17. Har lite erfaring med alle tre, så jeg lurer på om noen her kan komme med noen tips eller anbefalinger. Er f.eks Beretta eller Sig verdt 4-5 lapper mer enn en Glock? Har prøveholdt alle, og føler at de har greit grep, og passer meg bra

 

I .22 har jeg sett litt på Sig Mosquito, men lest mye dritt om matningsfeil osv. Men har også lest at de nyere modellene er fikset, og skal være driftsikre. Er ikke ut etter topp presisjon, men et greit treningsvåpen til en rimelig penge.

 

Takker for svar!

Link to comment
Share on other sites

Jeg liker faktisk Glocken best av de tre. Sig-Sauer er flotte pistoler og avtrekket føles nesten som et urverk, men den høye kjernelinjen kan gjøre dem litt vanskelige å beherske rekyl med. Bytte av sikter og tilsvarende er en grei sak med begge disse, selv om jeg nok tror at Glock har et større utvalg i customdeler.

 

Berettaen er veldig behagelig å skyte med, spesielt hvis man har store hender, men avtrekket er langt som et vondt år og den er et veldig dårlig valg hvis du har tenkt å bytte sikter osv. Det er også svært få børsemakere som kan skru Beretta, selv i statene.

 

Jeg har null peiling på norske priser for tiden, men hvis du fikser grepsvinkelen som Glock har og det noe spesielle avtrekket, go for it.

Link to comment
Share on other sites

Beretta 92FS er en god pistol, men den har et bredt grep. Den er single og doubble action noe som setter sitt preg på avtrekket. Personlig synes jeg avtrekket sitter for langt bak i grepet noe som gir meg liten avtrekkskontrol.