Jump to content

Førsteganskjøp


Hansporter

Recommended Posts

Hei!

Jeg er ferdig med nybegynnerkurs om noen uker, og skal da søke om å få kjøpe pistol. Har planer om å kjøpe en 9mm, og en .22 kaliber. Planen er vel å prøve litt feltskyting, samt generell trening. Når det gjelder 9mm, er det 3 pistoler jeg har lyst på: Beretta 92FS, Sig P226 eller Glock 17. Har lite erfaring med alle tre, så jeg lurer på om noen her kan komme med noen tips eller anbefalinger. Er f.eks Beretta eller Sig verdt 4-5 lapper mer enn en Glock? Har prøveholdt alle, og føler at de har greit grep, og passer meg bra

 

I .22 har jeg sett litt på Sig Mosquito, men lest mye dritt om matningsfeil osv. Men har også lest at de nyere modellene er fikset, og skal være driftsikre. Er ikke ut etter topp presisjon, men et greit treningsvåpen til en rimelig penge.

 

Takker for svar!

Link to comment
Share on other sites

Jeg liker faktisk Glocken best av de tre. Sig-Sauer er flotte pistoler og avtrekket føles nesten som et urverk, men den høye kjernelinjen kan gjøre dem litt vanskelige å beherske rekyl med. Bytte av sikter og tilsvarende er en grei sak med begge disse, selv om jeg nok tror at Glock har et større utvalg i customdeler.

 

Berettaen er veldig behagelig å skyte med, spesielt hvis man har store hender, men avtrekket er langt som et vondt år og den er et veldig dårlig valg hvis du har tenkt å bytte sikter osv. Det er også svært få børsemakere som kan skru Beretta, selv i statene.

 

Jeg har null peiling på norske priser for tiden, men hvis du fikser grepsvinkelen som Glock har og det noe spesielle avtrekket, go for it.

Link to comment
Share on other sites

Beretta 92FS er en god pistol, men den har et bredt grep. Den er single og doubble action noe som setter sitt preg på avtrekket. Personlig synes jeg avtrekket sitter for langt bak i grepet noe som gir meg liten avtrekkskontrol.

 

Sig226 har jeg ingen erfaring med, men som fortalt så har den en høy kjernelinje som er negativt i forhold til rekyl.

 

Glocken er min favoritt. Grepet er godt, men den har en litt uvanlig vinkel som du må venne deg til. Mange liker ikke siktene på Glocken, men de kan du bytte om ønskelig. Selv synes jeg de fungerer bra. Det eneste du trenger å gjøre med en glock er å bytte en del i avtrekket slik at det blir lettere. Delen du trenger heter 3.5 lbs connector og den får kjøpt for en 50 lapp. Den byttes på 5 min. Et stort pluss med Glocken er at den er i plast. Skal du skyte om vinteren blir du fort kald med stål mellom hendene, plast er godt og varmt :)

 

Når det kommer til presisjon så er alle disse våpnene "tjenestevåpen" og ikke konkurransevåpen. Du kan uansett forvente mer en god nok presisjon.

 

Siggen i 22 du snakker om lider også av doubble action avtrekket. Det sitter langt bak. Som et billig treningsvåpen er det aktuelt, men jeg ville nok heller valgt en Ruger Mark 3 selv om den ikke ser like kul ut :)

 

Lykke til med valget og søknaden. Tror du blir fornøyd uansett hva du velger av de våpenen du har nevnt.

Link to comment
Share on other sites

Kjøpte selv en p226 i fjor, og er kjempefornøyd. Det er muligens litt mer vipp i den enn de to andre, men det kan jeg leve med. Kan virkelig anbefale denne pistolen, kvalitet tvers igjennom. Og for min del var den verd ekstrakostnaden. Her er en side med p226 linker. Blant annet noen reviews http://www.mahalo.com/Sig_Sauer_P226

 

Når det gjeder .22 pistol så vurderte jeg også lenge sig, men havna på en Beretta 87 Target. Denne har jeg vel skutt et par tusen skudd med, og hatt en klikk. Dette tror jeg skyltes ammunisjonen og ikke pistolen. Presisjonen er bra og så ser den tøff ut. Eneste minuset jeg kan se er at prisen er høyere enn den du vurderer. Legger ved en link til en test av denne også

http://findarticles.com/p/articles/mi_m ... _n15402278

Link to comment
Share on other sites

Jeg er selv Glock-skytter og anbefaler den til alle som sliker den!

Men jeg vil sterkt anbefale deg å få testa de tre du nevner.

Man kan vel nesten ikke finne 3 mer ulike pistoler enn Glock 17, Beretta 92 og Sig P226 . :lol:

Joda, man kan det! Men de er svært ulike...

 

Til Praktisk, som jeg skyter, ville jeg ikke vært i tvil!

Da er Glocken best egnet av de tre.

Grepet på en Beretta gjør at jeg ikke ville hatt en om den var belagt i 24k gull en gang.

Men det er, nok en gang, min mening.

 

Felt har jeg for lite greie på.

Men man har vel tid nok til å tåle litt munningsvipp og likevel finne igjen siktebilde og få plassert gode treff på gitte tid?!

Ville i utgangspunktet trodd at P226en måtte være den beste her, men ingen regel uten unntak.

Skjøt selv med en del "superpistoler" før jeg fant ut at jeg uansett gjorde det best med Glock 17en til Klubben...

Link to comment
Share on other sites

Er det noen her som har noen erfaringer med å kjøpe pistol fra utlandet? Kan man spare mye penger, og er det noen som evt. har link til noen bra nettbutikker?

 

Karlslunde sport i danmark. sparte 7500.- på å sende søknaden nedover og fikk pistolene i posten :)

Kjøpte to pardinier en 9mm og en 22.

Link to comment
Share on other sites

:) Henger meg på en anbefaling av Glock. Men du bør vurdere å skifte ut et par deler, noe som ikke koster

mye! Deler til Glock er billig. Og jeg vil vel anbefale deg å kjøpe i Norge! Veldig greit å forholde seg til en 'lokal'

våpenbutikk hvis du trenger service på våpenet. (Dette finner du en tråd på her på kammeret..)

Link to comment
Share on other sites

vel, jeg blir nesten nødt til å støtte glock-positiviteten du får rundt her, glock er den av de påistolene du nevner som egner seg best til de formene for skyting vi bedriver hertillands. i mitt hode ihvertfall.

 

men kanskje du skal titte litt på de nyere CZene og tanfoglioene før du handler?

 

har du forresten noen ideer om hvaslags skyting våpnene skal brukes til?

Link to comment
Share on other sites

Noen som vet av noen butikker som selger håndvåpen i nærheten av Trondheimsområdet forresten? Eneste jeg vet om er XXL.

 

Du har Rogne Våpen på Heimdal, de er Schou partner og selger b.l.a. CZ.

Så har du denne shoppen; http://www.sportsvapen.no/ som selger BUL og STI, men jeg tror de også skaffer på forespørsel.

 

Når det gjelder valg av håndvåpen så er dette et veldig subjektivt valg, og prøving er en nødvendighet. Personlig liker jeg ikke å skyte Glock noe særlig, men for andre fungerer den utmerket. For min del heller jeg til CZ 75. Til felt finnes jo også en hel del 1911 pistoler av forskjellig fabrikat.

 

.22 kalibre som er billige og fine som treningspistoler er b.l.a. Ruger MK og Browning Buckmark. Det er ikke matchpistoler, men fungerer godt til trening.

Link to comment
Share on other sites

Har et lite spørsmål angående søknaden. Må man skrive inn fabrikkmerke, og evt. modell på pistolene man skal søke på? Eller holder det å skrive bare kaliber, sånn at man ikke nødvendigvis trenger å bestemme seg før man søker ? Har prøvd å søke litt, men finner ikke noe om det :!:

Link to comment
Share on other sites

hei! etter pause fra pistolskyting siden 82 startet jeg på nytt for 4-5 år siden med lånt Glock 17. Bare gode erfaringer med standard militær Glock og militær ammo. Fant i fjor ut at det var på tide å kjøpe eget våpen, valget falt på Glock 34 og har ikke angret på det valget. Får OK presisjon med mil. ammo. Vil derfor anbefale 34 i stedet for 17 hvis du velger Glock.

Ser av innlegg at siktemiddel og avtrekk enkelt kan forbedres, ett tips, litt håndballklister forbedrer grepet mye. lykke til!

Link to comment
Share on other sites

Angående klister eller ting for å bedre grepet så anbefaler jeg anti-skli teip fra Biltema. Du får en rull på 10 meter til ca 50 kroner. Den er lett å klippe slik at den passer sidene på grepet, og den sitter faktisk veldig godt. Ikke er den tykk heller så har ikke merket noe bredere grep av den.....tipper den bygger på 1mm når du kar klemt den godt på plass.

Link to comment
Share on other sites

Har bare et lite spørsmål, så jeg poster det her.

Var å så på en ubrukt Sig Mosquito i dag, men ble litt skeptisk da jeg fant ut at det gikk an å trekke av med sikringen på. Er det noe slags intern sikring så skuddet ikke går av uansett, eller var pistolen rett å slett "ødelagt" ??

Link to comment
Share on other sites

er ikke 100% sikker (lenge siden jeg har skutt med mosquito), men med Sig pistoler så kan du spenne ned hanen uten at skuddet går av (kalles de-cock). Mulig du brukte denne funksjonen. Mener sikringen kun legger en barriere mellom hammeren og tennåla slik at hammeren faller, men tennåla beveger seg ikke fremover.

 

Har en P22 og den har en slik sikring. Med flere avtrekk går faktisk denne sikringen av slik at skuddet kan gå av, men det tar ca 3-4 forsøk.

 

Disse sikringene er etter min mening ikke brukanes til noe. Dette er doubble-action pistoler, og bør derfor være sikre nok i seg selv da de bæres med hanen spent ned. Det skal MYE til for å dra av et skudd da.

 

Jeg ville ikke vært bekymret. Den beste sikringen har du i pekefingeren :) Hold den borte fra avtrekkeren før du skal skyte så er det det beste

 

edit: trykkleif

Link to comment
Share on other sites

Hvis jeg ikke husker feil er euro Mosquitoer utstyrt med samme sikring som DA Sig'er.

 

Sig-Sauers normale avtrekkssystem er DA/SA med nedspenner og ingen passiv sikring. Sikringene er hele tiden aktive og man må ha avtrekkeren i bakre stilling for at tennstiften skal kunne treffe tennhetten. Skal man hylstre pistolen etter å ha avfyrt den benyttes nedspenner.

 

Dette systemet er minst like sikkert som en standard DA revolver. Er man så klønete at man klarer å prestere en ND fra double action mode bør man egentlig revurdere pistolskyting som fritidsaktivitet. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Vet om dette, men på mosquito er det en sikringsbryter i tillegg til de-cockeren. (i motsetning til p226). Da denne sto på safe, kunne man fortsatt trekke av. Trodde kanskje at den egentlig skulle sperre avtrekkeren, men kan vel hende at den er sånn at skuddet ikke går av likevel om man mot formodning skal klare å trekke av.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...