Jump to content

Samletråd 22-250 ladinger, kuler, erfaringer.


LJL

Recommended Posts

  • 10 months later...
  • Replies 119
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Noken som har prøvd 50 grs ball tip i 1-14" løp?!

Skal lade en som ødelegger mest mulig ved "impact"

Har en vssf 1-14"

Bør eg velge v max eller ball tip?

Ball tippen flyger vel litt bedre enn v maxen?

De er snakk om maxavstand på 300m!

Og bør eg bruke n 140 eller norma 202 kanskje?

Har gått meg litt blind!

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker 55gr Varmageddon, lader med Norma 11, så vil ikke ute med noe ladedata - skytterlagskrutt. Du burde stabilisere FB versjonen i 1:14 uten problemer, 40gr er litt mer shaky på såpass lange hold som 300m - synes JEG da, bruker en TC Encore med 72cm pipe da

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Er det liv i denne tråden fremdeles tro? Jeg prøver..

 

Lurer på bruk av 22-250 til jaktfelt. De skudda jeg lader til rev, kråke, rådyr osv ligger på Ladebokens maxladning. Da får jeg god presisjon (17mm/100m) og kulene går stort sett likt, hvertfall de v-maxene jeg har prøvd til nå (35, 40 og 50 grain). Men går jeg ned et grain på kruttmengde, så detter kula et par cm ned og ut til høyre. Et grain til og enda flere cm ned og enda lenger ut til høyre.

 

Så ser jeg Ladeboken opererer med helmantellladninger under 1000 m/s. Spørsmålet er om jeg skal lade opp noen av disse og skrive opp kneppa, så stille tilbake etter at jaktfelten er ferdig. Eller blir det å brenne unødvendig løp?

Eller er det ikke disse skudda som brenner løpet?

Eller skal jeg bare ta 308n og spare løpet?

 

Har også vurdert å lade opp med Partizan Soft Point 50 grain, men der opererer Ladeboken med hastigheter over 1000 m/s og da er det den løpsbrenningen igjen. Disse kulene er billige og således sikkert fine til jaktfelt. Kan de lades ned i under 1000 m/s, evt er det noe jeg da må ta hensyn til? Jeg har brukt Norma 201 og 202 krutt.

 

Noen som har noen fornuftige betraktninger rundt emnet? Bruker bare 250n til jakt så da blir det litt feil å ta 308n på jaktfelten.

Link to comment
Share on other sites

http://www.jeger.tbt.no/22_250_nar_et_skudd_er_nok.htm

 

“Spiser løp”

Noen hevder at løp i kaliber 22-250 bare har levetid på vel 1000 skudd, men det stemmer ikke. Kammertrykk og kruttypene i dette kaliberet skiller seg ikke fra andre vanlige riflepatroner som 308 og 30.06. 5000-6000 skudd er vanlig levetid også for 22-250. Bench Rest skytterenes bibel, “The Accurate Rifle” referer til våpen som har holdt seg under 10 mm på 100 meters avstand opp mot 6000 skudd. Det burde avlive myten om “pipe-eteren”.

Link to comment
Share on other sites

  • 7 months later...

Jeg har liggende en eske Barnes Varmint Grenade i cal 224 (22hornet).

30 GR HP. Finner ikke noe ladedata på denne. Er det noe i veien for å skyte denne i 22-250 (evt 223)?

Er det noen som har ladedata i så fall? (Helst N140). Det er vel mulig å bruke data for 35 GR?

Fant data på 30 grs Berger kule i tråden. 39,3 grs N140. Virker dette fornuftig?

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...
  • 1 month later...

Bruker 50grs vmax til trening, jaktfelt og jakt (ikke matvilt), men da MÅ du lade selv! Koster 47.5 kr smellen for norma sin ferdigrulla :lol: Prisen for ei 50grs vmax kule er ca 2.4 kr, 55grs Remington FMJ koster ca 1.5 kr i bulk. Den ekstra kostnaden synes jeg er greit da jeg kan bruke en patron til alt, samt 50grs vmax er den kula jeg har fått best samlinger med i Tikkaen.

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...
  • 2 weeks later...
  • 5 years later...
22-250 rem skrev (På 18.10.2016 den 18.27):

Bumper denne tråden og spør om det er noen som lader og skyter tunge kuler (70-90 grain) i sin 22-250, og som kan dele ladedataene sine med meg ???

På forhånd tusen takk.

 Jeg lurer veldig på dette selv. Skal lade 75 grs A-max i 22-250. 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...