Jump to content

ang, skyting på egen eiendom


Roy

Recommended Posts

har en eiendom på 17 mål. her har jeg lagt ut åte til rev,har enda ikke skutt noe enda, da jeg ikke er sikker på om det er lov.. bor delvis i ett byggefelt men det nermeste huset er 150 meter fra meg bak en fjøs. hva sier loven om jakt/skyting på egen eiendom?

Link to comment
Share on other sites

Man har i utgangspunktet eksklusiv rett til å skyte/jakte på egen eiendom. Om det finnes noen regler eller forordninger som tilsier at det ikke er tillatt på en gitt eiendom/lokalitet er ikke godt å si uten videre. Det enkleste er å spørre kommunen og/eller den lokale sheriffen.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Du skal ha sikker bakgrunn, og det skal ikek være noe organisert skyting. Og naboene skal ikke være utsatt for generende støy. Og noen skudd i ny og ne er IKKE generende. :wink:

Faktisk så er det bare sunt for alle å høre et skudd nå og da, så får de ikke panikk hver gang man skyter en rev..... :wink:

Jeg passer på å holde naboene mine "litt varme" med noen skudd nå og da. :lol:

Link to comment
Share on other sites

den filosofien likte jeg godt, men er det lov, sitter på loftet så alle skudd går rett ned i marka, skal ettervert lage gutterom i fjøset såda blir det enda bedre..det folk reagerer på er jo smellet så er vell vanskelig uansett..

Link to comment
Share on other sites

Skyting på egen eiendom er vel et spørsmål hvor det i utgangspunktet er viktig å ikke bare ha øye for hva som er lov og ikke lov. Det er vel så viktig å vurdere på hva som er lurt og ikke lurt.

 

Eksempelvis er ikke nødvendigvis èn nabo lik en annen..... Viktig å ta hensyn, kanskje noen ganger ut over hva lover og regler sier.

Link to comment
Share on other sites

Jeg ville sjekket om det var et grunneierlag som din eiendom kan være med i. Ellers kan du spørre viltnemda om det er lov å skyte rev på din eiendom. Er det lov er det greit å si ifra til nærmeste nabo at det kanskje smeller engang innimellom. Da det gjelder jakt er det greit å være litt lur. Det kan fort bli bråk.

Link to comment
Share on other sites

ok, har sakt ifra til de nermeste naboene, men lyden bærer jo ganske langt. bruker avogtill å ta ei kråke eller to så de bør være vant. og burde vell strengt tatt hørt noe til nå..

 

takk for alle svar..

Link to comment
Share on other sites

Som jmonsen sier: det er i utgangspunktet lov å skyte på EGEN eiendom. Jeg bor i bergen, i et nokså tettbygd strøk, og jeg koser meg med salongen i hagen flere ganger i uken (riktignok lyddemper og sub)

 

Sjekk politivedtektene for kommunen for sikkerhets skyld. Her i Bergen er det eksempelvis ikke lov å skyte i umiddelbar nærhet til offentlig eiendom.

 

Det er også grunn til å gjøre oppmerksom på straffelovens § 390a, som blant annet setter forbud mot hensynsløs opptreden. Men du skal nok skyte nokså mye i relativt tettbygd strøk får den blir aktuell.

 

Ellers gjelder det vel egentlig bare å bruke sunn fornuft.

Link to comment
Share on other sites

Og glem ikke å prate med folk du treffer ute på jakt.

Det er utrolig hva det hjelper på med velviljen etter en prat.

 

Traff på en kar som bor langs veien under hjortejakta i høst. Spurte hvordan det lå an med hjort og rådyr rundt heimen hans.

Endte opp med avtale om måneskinnsjakt i hagen med tilhørende kaffeavtale. :D

Link to comment
Share on other sites

Som nevnt har du i utgangspunktet lov til å skyte på egen eiendom. Du må selvfølgelig ha sikker bakgrunn. Det kan være lurt å si ifra til naboer slik at de ikke blir skremt eller ringer politiet. Skal du jakte på natta ville jeg absolutt gitt beskjed til naboer. Skudd på natta er skummelt og jeg ville selv ringt politiet om jeg hørte skudd i nabolaget på natta.

Skudd på dagtid er bare koselig :)

 

Det kan også være lurt å sjekke opp den lokale politivedtekten. Den finner du under lokale forskrifter på lovdata.no

I den lokale politivedtekten hvor jeg bor står det;

 

§ 5. Farlig eller skremmende virksomhet

 

På, ut over eller i umiddelbar nærhet av offentlig sted er det forbudt:

 

1. å skyte med gevær eller annet skytevåpen eller med bue, sprettert e.l.,

2. å brenne av krutt, fyrverkeri eller eksplosive stoffer uten politiets tillatelse,

3. å kaste eller slippe stein, snøball eller annet som kan være til skade eller ulempe for dem som ferdes der.

 

Det er forbudt å bære ladd skytevåpen på offentlig sted.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

De ulike lovene har ofte egne definisjoner som du finner i de innledende paragrafene. Finner du ikke det så er det opp til jussen å tolke ordlyden.

 

Hva som legges i organisert skyting kan sikkert variere noe, men jeg vill gått så langt å si at det ekskluderer alt uten skyting i skytterlag og offentlige stevner. En kameratgjeng som skyter er ikke organisert.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...