Jump to content

Hvor mye trykk tåler et løp/kammer i seg selv..??


LongRange

Recommended Posts

hvordan løp? sauerløp? mauserløp?

 

låskassa holder vanligvis løp og sluttstykke sammen. så de henger ikke ilag uten låskassa, bortsett fra på sauer og andre våpen hvor det er låsing rett i løpet....

 

problemstillinga var derfor litt uklar for meg..

 

men om du setter av en 6,5 i en mauser 98 uten låskasse vil ikke noe holde slyttstykke og løp sammen å du vil få hylsa skutt ut av kammeret å bakblåst.

 

i en 200STR vil det neppe være noe fare forbundet med det om du lukker sluttstykket tilstrekkelig.

Link to comment
Share on other sites

tror kanskje longrange mener om løpets egen godstykkelse i kammerveggene er stor nok til å tåle trykket, uten å være skrudd inn i ei kasse?

svaret er såvdt jeg kan forstå ja, det ville i mitt hode være ganske sinnsykt om godset rundt kammeret i ei pipe var avhengig av å støttes opp av låskassa. hvis ikke ting er gjort meget nøyaktig vil det sjelden være 100%kontakt på alle punkter mellom pipe/kasse.

 

dette blir jo ganske teoretisk, som høggern har nevnt varierer det fra konstruksjon til konstruksjon om sluttskykket låser i pipa eller kassa(det tror jeg du er klar over LR :D )

Link to comment
Share on other sites

Hehe, regnet med det ville bli misforstått, men du tok den evert! :D

 

Godt å høre!

 

Det hadde, som du sier, vert sinnsykt viss løpet/kammeret var avhengig av styrke i låsekassa for å holde sammen radielt!

 

Grunnen til jeg spør er fordi at jeg har satt et kragløp (match) inn i ei mauserkasse og krag er jo som kjent svakt ladet ift 6.5 mauser

og har for det andre et forholdsvis stort utdragerspor (som viste seg å være ubetydelig)

 

Har prøveskutt med knallharde mauserladninger og jeg tipper børsa vil gå j*vlig bra med dette løpet! :D

 

Forresten, kragløpet måtte kortes inn 1 mm i bakkant da 30.06 stikker lenger ut enn 6.5x55.

Link to comment
Share on other sites

Var et par ting jeg lurte her:

 

Grunnen til jeg spør er fordi at jeg har satt et kragløp (match) inn i ei mauserkasse og krag er jo som kjent svakt ladet ift 6.5 mauser

 

Er ikke Kragen linksgjenget? Evnt hva ble gjort med gjengepartiet?

 

Forresten, kragløpet måtte kortes inn 1 mm i bakkant da 30.06 stikker lenger ut enn 6.5x55

 

Kan du forklare den litt nærmere?

 

35 VRM

Link to comment
Share on other sites

Kragen har links trapesgjenger ja, helt rett.

 

Dreiet ned 30mm til M21x1 og krympet/limte på foring i 12.9 stål.

65-1.jpg

65-2.jpg

65-4.jpg

 

Foring ferdig montert.

12TPI.jpg

 

Mausergjenger.

DSC01200.jpg

DSC01201.jpg

 

 

Prøveskyting :D

DSC01209.jpg

 

11* kroning og M18x1 for teleskopdemper :D

65kroneM18x1.jpg

 

 

Når ei 6.5x55 er kamra i et kragløp så stikker den 1.75mm ut fra planet på løpet, ei 30.06 kamra i et mauserløp stikker 2.75mm ut.

Da må kragløpet kortes inn i bakkant med 1mm for å få hylsa i "kontakt" med bolten.

Link to comment
Share on other sites

morro!

 

nå er det vel låsingen i kassa som er det velkjente svake punktet på kragen.

 

foringer som gjør det mulig å montere ei pipe i en annen kasse enn den er beregnet for har blitt gjort før, kanskje noen har noe info om hvilke dimensjoner som har blitt brukt til dette tideligere?

 

det er jo mulig du har svekket kammerveggene mer enn du bør, få en eller annen innsjenør til å regne litt!

Link to comment
Share on other sites

Kunne nok ha komponert en tråd om "prosjektet" en gang når den blir ferdig ja :)

 

Foringa er som sagt laget i 12.9 stål og styrken i det betviler jeg ikke i det hele tatt, gjengene har 0.02mm presspasning og

løpet stod i fryser for å krympe på foringa + at den ble limt med grønn locktite. De nye mausergjengene har samme pasning mot kassa og er også limt.

 

Det jeg i grunn lurte på var om løp generelt er "trykkgarantert" til å holde sammen radielt uten hold fra kassa løpet står i..? for det burde de absolutt være!

Har sett endel slarkeguri fra "børsemakere" som ville vært direkte farlig om løpet ikke tålte det radielle trykket alene :roll:

Link to comment
Share on other sites

:oops: En ting jeg lurer på............ riflene i ett kragløp har jo stigning motsatt vei av en mauser, som i en krag fører til at løpet skrur seg til ved skyting.

Dette løpet vil i ditt tilfelle forsøke å skru seg ut.............har du tengt på det :?:

Link to comment
Share on other sites

Klarte å sprenge løpet på min kombi når jeg skulle skyte den inn...

Laser hjelpemidler til å putte i løpet er ikke all verden...

Ikke når man har det travelt og skal på jakttur. uff og huff

rw6pdy.jpg

 

Så da ble det stuttkombi og stuttbeint bikje...

Skutt 4 rådyr med den etter det, funker som f!

Link to comment
Share on other sites

tror kanskje longrange mener om løpets egen godstykkelse i kammerveggene er stor nok til å tåle trykket, uten å være skrudd inn i ei kasse?

svaret er såvdt jeg kan forstå ja, det ville i mitt hode være ganske sinnsykt om godset rundt kammeret i ei pipe var avhengig av å støttes opp av låskassa. hvis ikke ting er gjort meget nøyaktig vil det sjelden være 100%kontakt på alle punkter mellom pipe/kasse.

Helt riktig, evert - derfor er det også løpets godstykkelse over kammeret (plan spenningstilstand) som ligger til grunn for styrkeberegningen av løp. Pmax er dimensjonerende trykk - hvilken faktor som brukes er ikke standardisert så vidt jeg vet, men minimum 1,5 ser ut til å være det de fleste slutter seg til.

Link to comment
Share on other sites

tror kanskje longrange mener om løpets egen godstykkelse i kammerveggene er stor nok til å tåle trykket, uten å være skrudd inn i ei kasse?

svaret er såvdt jeg kan forstå ja, det ville i mitt hode være ganske sinnsykt om godset rundt kammeret i ei pipe var avhengig av å støttes opp av låskassa. hvis ikke ting er gjort meget nøyaktig vil det sjelden være 100%kontakt på alle punkter mellom pipe/kasse..

- Er ikke så sikker på at pipegodset rundt kammeret kan regnes som tilstrekkelig alene. Mauser M98 finnes f.eks. i utførelsene "Large ring" og "Small ring" (refererer til dimensjonene på låskassehalsen) og jeg har i det minste lest at den siste anbefales helst ikke brukt til kalibere over 6,5x55. Dette tolker jeg slik at låskassehalsen utgjør en viktig forsterkning for bakre ende på pipa. Mulig at dimensjonene her også har betydning for styrken i sluttstykkelåsingen. En annen ting er at en også må regne inn visse sikkerhetsfaktorer her..

Link to comment
Share on other sites

:oops: En ting jeg lurer på............ riflene i ett kragløp har jo stigning motsatt vei av en mauser, som i en krag fører til at løpet skrur seg til ved skyting.

Dette løpet vil i ditt tilfelle forsøke å skru seg ut.............har du tengt på det :?:

Diskuterte dette litt med en kompis i miljøet og kom frem til at det er av ubetydelig innvirkning med tanke på presspasningene og limingen.

Sjangsen for at dette vil bli et problem tipper jeg er like stor for som å vinne i lotto, men skulle det mot all formodning skje så tror jeg det blir loddet sammen med et lite punkt ;)

 

Når det gjelder fjerning av utvendig kammergods så var tanken å settherde foringa, men kom her frem til, i dialog med tiligere arbeidsgiver (dedikert ingeniør), at det ville bli smør på fleskefett.

Ikke vet jeg, men tror utifra mine erfaringer fra industrien at 12.9 vil være god knall i denne sammenhengen og i tillegg så HAR jeg jo hold i kassa og ;)

 

 

For å ikke bli videre misforstått, børsa holder så det suser :D men jeg var ute etter å få litt "innsyn" i hvor mye løp tåler i seg selv, de kamres jo gjerne om i hytt og pine og jeg

vil tro det må være noen ekstremt høye sikkerhetsfaktorer fra produsentenes side for å kunne "garantere" at varen holder. Børsene et nytt løp settes inn i kan jo være et skrangleh*lvette

uten like som gir praktisk talt null støtte til kammergodset og jeg håper jo at dette er minst en av sikkerhetsfaktorene produsentene tar hensyn til.?

 

Det kan jo være mange heftige prosjekter som utvinnes av forskjellige typer løpsemner og det er ikke bestandig disse ser riktig proposjonert ut spør du meg :|

Link to comment
Share on other sites

er nok som oftest ikke dimensjonene på gods i kammer og løp som vanligvis er den begrensende faktoren for trykk . låskasse og patronhylse er sannsynligvis større "svake punkt" enn det løpet er.

det du har lagd deg der holder nok i massevis. har sett samme løsning før.

 

men det du altså lurte på var om et kragløp tåler like mye som et mauserløp? der er jo svaret at kragløpet i seg selv tåler ca like mye som et hvilket som helst annet løp av samme dimensjon(forutsett samme materialkvalitet osv).

Link to comment
Share on other sites

  • 10 months later...
Både small- og large-ring holder i forhold til designtrykket på løpet alene. Ingen ved sine fulle fem vil dimensjonere et løp for å klare trykket med støtte fra låskassas gjenger - da er skaden allerede skjedd.

 

Slik var det faktisk på eldre Marlin bøylerifler i .45-70, med småheit ammo var det vanlig at kammeret bulte ut litt i gjengepartiet. For tynt gods i gjengene var årsaken, konstruksjonen var visst opprinnelig styrkeberegnet for en mere finkalibret patron som ga tykkere kammervegger ved samme utvendige løpsdiameter. Folk som bygger om slike Marliner til enda grovere kalibre bruker visstnok noen juksetriks med tight gjengetilpasning slik at låskassa tar en del av trykket. Takke meg til min Winchester, salige Browning visste å bruke god sikkrehetsmargin!

Link to comment
Share on other sites

da omformulerer jeg spørsmålet mitt:

 

hva er minste fornuftige diameter på kammerpartiet, om man skal "sleeve" en pipe beregnet på patroner i 308-familien?

 

Longrange gjenget med 21x1, men jeg synes dette virker en smule spinkelt om man ikke skal stole på "sleeven" som legges utenpå.

Link to comment
Share on other sites

jo, du har rett, vi må slutte å snakke amrikansk!

 

er litt skeptisk til dette med neddreiing av kammerdelen av pipa, men kan umulig tenke meg at f.eks Heen sin pipebyttehylse baserer seg på at hylsa/foringen skal hjelpe, det stiller meget strenge krav til dimensjoner.

 

grunnen til at jeg spør er at jeg funderer på lage noe lignenede på en remington i 308. ser for meg en løsning med piper i 308, 243 og 260. hvis man baserer seg på å bruke banemauserpiper kan dette bli ganske rimelig, men mausergjengene må vekk, og da er jeg litt skeptisk til hvordan dette bør løses på en fornuftig og trygg måte, og hvordan dette bør dimensjoneres.

Link to comment
Share on other sites

Skjønner bekymringen din, hadde selv den samme følelsen inntil jeg fikk noen råd fra Fossdal, du kan være trygg på at det ikke vil eksplodere in your face :lol:

Jeg har nå skutt over 3000 skudd i 6,5x55, rundt 600 i 308 og nærmere 1000 skudd i 6,5-06 og det eneste jeg angret på var at jeg laget presspasning og limte den føste pipa.

Viss du studerer Heenmuffa litt og sammenligner med den jeg har gjort så er det ikke så stor forskjell annet enn på hvilken diameter skillet mellom pipe og muffe er.

 

Egentlig så tror jeg du bare trenger et spark bak, tviler ikke et sekund på at du er kompetent til å gjøre dette like bra som Heen ;)

 

 

Edit: Lag den i sterkt stål, f.eks 12.9 kvalitet, laget min av en M42 skrue.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...