Jump to content

Rev med merkelig farve


jølle

Recommended Posts

her på vestvågøy i lofoten er det ikke så uvanlig,med både sorte(sølvrever),og korsrever....og dem stammer fra krigstiden da revene rømte fra pelsdyr farmer og ble ville å forplantet seg...er forøvrig slik reven kom hit ut til øyene.....

 

før var det et hare eldorado her,men haren ble utryddet av reven,men noen har satt ut hare igjen,og nå begynner den å ta seg opp,når skogen begynte å få fotfeste for fult....

er forøvrig ei øy igjen her,som har mye hare,og da er det selvfølgelig ikke noe rev der.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har skutt 8-9 rev med mye svart på hals, bryst og buk. Inkl. noen av sølvrevtypen. Det har hvert meget pene skinn.

6-7 av disse revene var av typen som er avbildet i linken til lofottidene over.

Det utgjør ca. 4% av det totale skutte antallet.

Sendte 4 skinn en gang til beredning og fikk ingen av dem tilbake. Det var byttet ut med vanlig rødrev. Jævlig surt.

Berederiet nektet for å ha noe befatning med det.

Link to comment
Share on other sites

I Sogn og Fjordane vart det for nokre år sidan skote ein del "svartrev". Det kunne vere alt frå raudrev med ein svart flekk, til nesten kolsvarte revar. Mange påsto og at dei heilt svarte var større enn vanleg raudrev, og at "svartreven" regelrett gav raudreven juling...

Mange meinte det måtte vere rømd sølvrev, for der er mykje reveoppdrett i S&F. Prøver vart sendt inn, og viss eg ikkje hugsar heilt feil vart det langt på veg konkludert med at der hadde vore ein ganske naturleg mutasjon. Og at ein derfor fekk ein del raudrev med andre fargenyansar.

Link to comment
Share on other sites

Jeg bor og jakter i " nabolaget " til Vmax , nemlig Vesterålen. Har skutt utallige mer eller mindre svarte og korsrever. Jeg bruker å si at ca 40% er vanlige rødrev , 40% korsrev og resterende 20% mer eller mindre svarte.

 

Det er jo i utgangspunktet lett å si at dette er slektninger til rømte farmrev , men det er nok litt mer komplisert enn som så. I naturen finnes det helt naturlig korsrev , selv om de er ganske sjeldne normalt sett. I Alaska finnes det en større prosentandel svarte rev enn her i Skandinavia.

 

På Langøya som jeg bor på står det skrevet i gamle skrifter om svartrev , og det var nok lenge før farmrevene kom hit. Når det er sagt så ble de første sølvrevene impotert fra nettopp Alaska. Langøya er jo Norges 3 største øy , og for å komme hit må reven over Norges største øy , og samme hos Vmax i Lofoten så er det øyer og grunnet dette så blir det begrenset med innvandring av " friskt " blod , noe som igjen utspeiler seg i mange rare reve varianter.

 

Og det finnes helt sikkert endel farmrevblod i revene hos oss også , så man kan trygt si at vi har mange typer revevarianter her hos oss.

 

Her er et par bilder av et par korsrever , nå fikk jeg ikke til å legge inn bilder av et par av de svarte revene jeg har skutt denne sesongen.

 

normal_Vikmarka_001%7E0.JPG

 

normal_Stavdalen_004.JPG

Link to comment
Share on other sites

Bor og jakter på Innherred, har sikkert utført og vært med på et sted i overkant av 150 revefellinger, og om jeg regner med jaktkamerater og folk jeg prater med rundt omkring, snakker vi sikkert om et firesifra antall revefall jeg burde ha fått høre om i fall det datt en utypisk rev. Har aldri sett, skutt, eller hørt om slike her i området. Individer som er tydelig mørkere enn gjennomsnittet finnes, men aldri noe i nærheten av de det er lagt ut bilde av her...

Link to comment
Share on other sites

er vel liten tvil om at det finnes naturlige fargevarianter av rev,men poenget mitt er at reven på vestvågøya kom ikke hit naturlig,siden det ikke var broforbindelse før i tida.så stamfedrene til dagens rever er nok rever fra revefarmer :wink:

bestefaren min fortalte at da han var guttunge var det et inferno av hare her på vestvågøya før revene rømte.han fortalte også at de la ut gift og sovemedisin,for å få tak rømlingene,og sporet opp noen,men alle greide de "heldigvis"ikke å ta.og det er jeg glad for!liker bedre revejakt enn harejakt,så tapet av hare er vel ikke det verste som kunne hendt.... :roll:

Link to comment
Share on other sites

rødreven var også en del av pelsdyrneringa før i tiden....ikke det at jeg har noen dokumentasjon på dette,men det er det jeg har blitt fortalt.

hadde forøvrig prosjektarbeid om pelsdyrhold i lofoten,i 10 klasse. :D

 

og for å stille deg litt opp til veggen :lol: hvordan mener du at revene kom seg hit,uten menesket?svømme er helt utelukket,for da måtte reven ha svømt over hadselfjorden,(som forøvrig tar 20 min med ferge for å komme seg over)så gimsøy straumen,som er ganske så hard,og så siste sundklakkstraumen....er ikke mange alternativer igjen :roll:

Link to comment
Share on other sites

Har ingen tro på at rødreven som vi kjenner den har vært oppdrettet på noen måte her , nå er jo svartrev , korsrev , sølvrev og gullrev alle sammen rødrev bare med andre fargepigmenter.

 

Når det gjelder rev og svømming så er det helt uproblematisk for en rev og svømme. I Gimsøystraumen er det bare 900m på det smaleste , og da har jeg ikke tatt med de holmer og skjær som er imellom. I raftsundet er det bare 200m på det smaleste. Så at reven har svømt over er fullt mulig.

 

Kan jo nemne at i Øksnes vestbygd så har de fått rev på øyene der ute. Nærmeste øy ligger ca 600m fra land , og derfra til neste øy er det snakk om 300-400m og der er det rev nå. Ble skutt rev der i fjor + at jeg så selv revespor på den ytterste øya i fjor vår når jeg var på minkjakt.

Link to comment
Share on other sites

men så kommer 1000kr spørsmålet.hvorfor kom ikke reven lenge før det ble pelsdyroppdrett da?og hvorfor er det ikke rev på flakstadøya som det er bare 400 meter ca overtil(nå skal jo sant sies,at den straumen er jævlig hard)?reven har mulighet å svømme over nappstraumen,eller gå i den undersjøiske tunellen,forbi revefella(piperen)...?er mange teorier på hvordan den kom seg hit,men pr nå er eneste sikre påstand,den de gamle har fortalt....(min mening) :wink:

Link to comment
Share on other sites

Der er hundrevis av forskjellige måtar rev kan spre seg på. Med direkte, indirekte eller heilt utan menneskeleg hjelp. Eg reknar for eksempel med at båtar har gått til og frå desse øyane i alle tider, og her kan mykje rart snike seg med.

Hadde det vore rømt oppdrettsrev som hadde danna grunnlaget for stammen på desse øyane, ville den sett heilt annereledes ut enn normal raudrev. No kjenner eg ikkje til revedrifta i Lofoten spesielt, men ser ikkje for meg at denne kun har basert seg på raudrev når resten av landet har utvikla andre rasar.

 

,men pr nå er eneste sikre påstand,den de gamle har fortalt....(min mening) :wink:

For det første, so fins ikkje "sikre påstander". Mildt sagt sjølvmotseiande.

For det andre, det dei gamle forteller skal vi ha respekt for og ta med i vurderinga. Men det held dessverre ikkje som bevis for noko som helst. Skal ein ta alt dei gamel forteller for god fisk, vil ein til stadigheit møte seg sjølv i døra.

Link to comment
Share on other sites

Nå vet ikke jeg når pelsdyroppdrettet begynte i Lofoten. Men her i Vesterålen var det nesten heller ikke rev i " gamle " dager. Pelsdyroppdrettet i Vesterålen begynte vel sånn ca på 50 tallet , iallefall før 1960. Man skal huske på at for å komme til Langøya her hos meg eller på Vestvågøy hos deg , må reven først komme seg over til Hinnøya. Og da må den over Tjeldsundet og det er ikke mange hundre metrene. Jeg regner det som sannsynlig at bestanden måtte vokse endel på Hinnøya før den tok seg videre.

 

Jeg jakter en god del også på Hinnøya og Andøy , og her har jeg kun skutt den rene rødreven som vi kjenner igjen fra fastlandet , bortsett fra 1 rev skutt i vinter på Andøy. Og på både Hinnøya og Andøya har det vært mange pelsdyroppdrett , det er bare å se hvor mange nedlagte gårder som står igjen. Hvorfor finnes det ikke den mørkere reven her da ?

 

Men jeg har lest en plass , og finner det selvsagt ikke igjen , at i gamle skrifter stod skrevet at Langøya var berømt for sine svartrevskinn. Og da snakker vi om 1500 tallet.

Link to comment
Share on other sites

men så kommer 1000kr spørsmålet.hvorfor kom ikke reven lenge før det ble pelsdyroppdrett da?og hvorfor er det ikke rev på flakstadøya som det er bare 400 meter ca overtil(nå skal jo sant sies,at den straumen er jævlig hard)?reven har mulighet å svømme over nappstraumen,eller gå i den undersjøiske tunellen,forbi revefella(piperen)...?er mange teorier på hvordan den kom seg hit,men pr nå er eneste sikre påstand,den de gamle har fortalt....(min mening) :wink:

 

Nå fortelles det at det er kommet rev til Flakstad.

Jeg er fra Lofoten selv og traff en likesinnet på skytebanen som fortalte det. Han kommer fra vestlofoten.

 

Edit: Nå kan man jo ikke utelukke at jakt utryddet Rødreven i gammel tid i Lofoten. Revejakt sto høyt i kurs før folk begynnte å se på reven som et kjeledyr.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Den fox color guide minner meg om Rema 1000 reklame en stund siden om han duden som bestiller "kaffe" etter alle andre før han vil ha den ene etter den andre trendy type kaffe. :mrgreen: Snakk om utvalg,det er vel naturlig å anta at revestammen i et området hvor oppdrettsrev kan ha rømt kan ha noe "fancy" gener under overflaten.Morsomt å se de forskjellige variasjonene i Mikkels frakk.

Link to comment
Share on other sites

Korsrev er krysning mellom sølvrev og rødrev. Sølvreven er en fargevariant av rødrev. Det snakkes også om en krysning mellom blårev og rødrev. Blåreven er en annen art enn rødreven, og avkom her vil altså være hybrider og sjansen for at de er sterile er forholdsvis stor.

 

En rød rødrev er vel "normalfargen" for arten, og det er langt fra umulig (uten at jeg kjenner genetikken i detalj) at man kan få en bestand med alle fargevarianter - også rødrev - hvis en starter med rømt farmrev av andre fargekombinasjoner enn rød. Altså at rødfargen kommer igjen i et senere kull.

Link to comment
Share on other sites

I Sør-Odal, ved Finnholt, ble det oppservert en helt hvit rev i fjor. Noen som har sett noe mer til den?

 

 

FJELLREV det da :?::?::?:

 

:mrgreen:

 

For alt jeg vet, kan det være katt. Har bare hørt rykter, men det skal visst være flere som har sett den... :?

Link to comment
Share on other sites

Når det gjelder Rødrev og pelsdyroppdrett, så har jeg ved selvsyn sett at man også drev oppdrett på Rødrev i Nordland, dette helt i begynnelse av 70-tallet.

 

Og det er du helt sikker på var rødrev som vi kjenner i dag som villrev ? Det kan ikke ha vært en såkalt gullrev du har sett , ser ut som en sølvrev bare at den har farger som en rødrev ?

Link to comment
Share on other sites

Det snakkes også om en krysning mellom blårev og rødrev. Blåreven er en annen art enn rødreven, og avkom her vil altså være hybrider og sjansen for at de er sterile er forholdsvis stor.

 

Helt riktig. Blue frost fox i linken om pelsvarianter, er et avkom etter sølvrevhanne og blårevtispe, disse er sterile og lever et kort liv for å si det sånn :wink:

Link to comment
Share on other sites

Bor og jakter på Innherred, har sikkert utført og vært med på et sted i overkant av 150 revefellinger, og om jeg regner med jaktkamerater og folk jeg prater med rundt omkring, snakker vi sikkert om et firesifra antall revefall jeg burde ha fått høre om i fall det datt en utypisk rev. Har aldri sett, skutt, eller hørt om slike her i området. Individer som er tydelig mørkere enn gjennomsnittet finnes, men aldri noe i nærheten av de det er lagt ut bilde av her...

 

tok ut en helt svart en i høst, lå utafor et hi som vi skulle se om det var grevling i.

dette var på skogn, på toppen av gilstadlia hvis det sier deg noe, ovafor travbanen.

har ikke sett noe mer til denne i vinter.

Link to comment
Share on other sites

Ja jeg er 100% sikker på at det var rødrev, de hadde flere varianter for å gardere seg når det gjaldt skinnpriser.

Det ene året kunne skinn av sølvrev være dårlig betalt og rødrevskinn godt betalt og kanskje motsatt det neste, de fleste hadde også mink i tillegg til rev her i området.

Link to comment
Share on other sites

  • 7 months later...

Morsomt med litt variasjoner, ja :)

 

I 05 datt min aller første rev på min første postering. Jeg spratt opp å gikk ut for å hente treofeet, og ble stor i øynene når jeg så at fargene ikke stemte med rev. Bynte å også å lure på om jeg hadde skutt nå ulovlig :lol:

Halvtime etter at jeg hadde vært ute var det plutselig en til rev på åta, som ville avlives :mrgreen: Denne var heller ikke helt normal.

 

93240_s.jpg

 

I stedet for å pelse skulle den blitt stoppa ut...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...