Jump to content

Dillon Sqare deal - ferdiginnstillt - nei !


Think!

Recommended Posts

Dillon reklamerer med at sqare deal pressa er stillt inn fra fabrikk, Jeg vil si nei !

 

Helpressing - OK

Ekspander/krutt - Ekspanderer alfor mye = ødlegger hylsene raskere og unødvendig.

Kule isett - COL 30,4 mm - Bether safe than sorry - justert ned til 30 mm.

Krymp - altfor mye krymp - Justert opp slik at bretten ligger inntil kula.

 

Utover dette roterer og kaster den ut ferdige patroner så det er en fryd. Etter å ha plagdes så mye med hettemating på Lyman karusellpresse var det en stor overraskelse å se hvor godt hetteisett funket på denne maskinen.

 

Kryttmålet var definitivt ikke justert for 9 mm. Det tok litt tid før jeg fant ut hvilken vei stilleskruen skulle skrus = det ble mye kruttsøl - bra jeg hadde trykkluft. Løsningen kom da jeg fant ut jeg kunne se på ekstra "kruttmål-skinne" (for store ladninger) for å avgjøre skrurettningen. Skru mot klokka til det ikke går lengere = du har minimum krutt, så kan du øke derfra ved å skru med klokka. Kruttmålet målte Virtavouri N340 veldig jevnt, 4,7 grain målte den helt jevnt 10 ladninger, justerte opp og nå vekslet det mellom 4,8 og 4,9 = vekta er sånn midt i mellom (elektronisk frankford aresnal)

 

Har laget testlading på 17 patroner med 4,8/4,9 grain N340, CCI hette, 115 grain S&B FMJ RN hule, CBC hylse med fjernet hettekrymp, COL 30 mm.

 

Nå er det spørs om kronografen funker innendørs under lysrør.

 

Edit 24 feb 2009: Jeg skrev feil - det riktige er: skrur du stille skrue på kruttmål mot klokka får du mindre krutt, med klokka = mere krutt.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Vedr kruttmål innstillingen. Det er lurt å skru inn (mot klokka) stilleskruen maks før du fyller på krutt. Endel av problemet mitt var at jeg skrudde inn skruen med krutt i = den stoppet opp ganske rask = jeg trodde at nå var jeg på minimum - men det var jeg ikke, hadde bare komprimert kruttet.

 

Edit 24 feb 2009: Jeg skrev feil - det riktige er: skrur du stille skrue på kruttmål mot klokka får du mindre krutt, med klokka = mere krutt.

Link to comment
Share on other sites

At alt skulle passe perfekt til dine hylsedimensjoner og kuler, var kanskje litt mye forlangt. Men du fikk vel et godt utgangspunkt?

Var faktisk litt plaget med tennhettisetting i starten. En justerings-skru som gjenget seg ut, men et par dråper Loc-tite ordnet opp. Fungert 99,9% etter det.

Må si meg enig i presisjonen på kruttmålet, imponerende bra. Var litt redd at når nivået ble lavt, (slumpen skulle brukes opp), at det kom til påvirke, men nei.

Kjempe-maskin når man har fått teknikk og rytme inn.

Link to comment
Share on other sites

Veeeel, hvis man ikke er i stand til å justere diene selv bør man ikke kjøpe en progressiv presse. Jeg grøsser av tanken på en nybegynner på en slik djevelmaskin (uansett hvor bra den er), lading krever mer enn evnen til å dra i en spak.

 

Lykke til med maskina, hadde ikke vært så dyre og utstyrt med rørmagasin for hetter hadde jeg nok vurdert en selv. Loadmasteren fungerer greit nok, men perfekt er den ikke.

Link to comment
Share on other sites

Den er veldig enkel å stille inn. Det "ladeboken" skriver om å velge enstasjonspresse som første presse støttes ikke lengere av meg. Har du normal IQ og leser ladeboka så er du i stand til å juster denne pressa.

 

Den har rørmagasin til hetter OG ALARM for lavt hettenivå :wink:

 

DYR :!: Den kosta kr 2.953 med vedlikeholds-sett og oppkrav. Prisen ble raskt justert opp til kr 3.900 ++ på Dillon.no

Link to comment
Share on other sites

Jeg også kjøpte Dillon proggresiv presse (550) som min første, og er meget fornøyd med resultatet.

 

Men når jeg ser nærmere på SD pressa så lurer jeg på hvorfor denne er oppført med en lavere produksjonsrate enn 550? Da men tanke på at SD er helautomatisk og 550 er halvautomatisk.

Link to comment
Share on other sites

Tja. Loadmasteren koster 1000-lappen mindre og kommer med hylsemater (får man det til SD?). I motsetning til SD bruker LM standard dier, veldig greit om man har noen kaliber fra før. Og den kan ta riflekaliber, skal man ha en helautomatisk presse for dette fra Dillon må man ut med langt mer.

Link to comment
Share on other sites

Jeg ville ikke hatt noen ny loadmaster om jeg fikk den kasta etter meg (sorry Fulmen), kan leve med pro 1000 og enkeltstasjonene til Lee. Har hatt både loadmaster og pro 1000 før, og laodmasteren er det rett og slett for mye prakk med.

 

Richard, hvis du har en 550 trenger du ikke noen annen presse for riflebruk ihvertfall... Det måtte i så fall være en 1050 for å få avnitta hettelommene automatisk:-) En 550 til hadde jo ikke vært å forakte da, det ønsker jeg meg....

 

/D

Link to comment
Share on other sites

Jeg er enig med deg dk.

Jeg slet med en Loadmaster et par års tid før den fikk fyken ut døra. Det største problemet var indekseringen av hylseholderplata, denne vred seg til stadighet ut av posisjon uansett hvor godt jeg strammet den fo#&¤de mutteren på undersiden av stempelet.

 

Ladet 45ACP, 9mm og 223.

Når alt fungerte var den lynrask å lade på, og den kunne fungere bra i perioder for så å lage hell som fikk bannskap og stygge besvergelser til å tyte ut døra på laderommet. :roll::mrgreen:

 

Tror jeg hoppet av fryd når en stakkars jævel bare måtte ha den pressa..... :mrgreen: Men han fikk den særdeles billig.

 

Det ble en 550B ja, angret ikke på den.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har akkurat fått hylsemater til 550'n min - lader en del 38 super, og med 10,2 grs N105 er de hylsene breddfulle, og i presser med autoindex blir det en del søl. 1050'n min funka bra men den har jeg ikke lengre (ble solgt i et tilfelle av akutt plassmangel, hulk:-( men 650'n sølte. Viser seg at 550 med hylsemater er perfekt. Det er så og si like raskt som 650'n (uten kulematern vel og merke) men sålenge jeg slipper sølet er det greit. Ulempen er jo at svineriet er en del jobb å montere/demontere, så nå må jeg ha en 550 til som jeg kan lade riflepatroner på.

 

:P

 

/D

Link to comment
Share on other sites

Det største problemet var indekseringen av hylseholderplata, denne vred seg til stadighet ut av posisjon uansett hvor godt jeg strammet den fo#&¤de mutteren på undersiden av stempelet.

Dette er en velkjent feil som SVJV ble fikset for mange år siden. Problemet ligger i manglende friksjon mellom stempel og stempeltopp, de skal nå være serraterte så dette ikke kan skje. Min er også av tidlig årgang, og løsningen ble å blokke ut toppen på stempelet litt med tang så man får litt skarpe kanter å gripe tak i.

 

Jeg skal ikke påstå at LM er verdens beste presse, men jeg har fått den til å fungere ganske så greit. Og den har en del funksjoner som hettemating fra brett, hylsemating og autoindeksering som jeg aldri ville vært foruten, og skal en ha det fra Dillon så havner man i en helt annen prisklasse.

Link to comment
Share on other sites

Det var godt å høre at det har fått orden på problemet med hylseholderplata som vred seg ut av stilling. Jeg fikk mark av det, men som jeg sa så er pressa svært rask å lade på når alt fungerer.

 

Jeg er enig i at pressa har mange fikse løsninger på hettemagasin indeksering osv, men for meg så ble følelsen av plastikk litt for stor. Men funker det så funker det.... :D

Link to comment
Share on other sites

Føler Dillon SD er forholdsvis optimalt for mitt vedkommende: lader kun .38 special, både til revolveren og snuben, samme ladning. "Masseproduksjon" i ett kaliber, år etter år....... Da spiller det heller ingen trille at man ikke kan bruke standard dier.

 

samme her, bare 9mm til 1 pistol. Etter å ha ladet 6500+ 9 mm på karusell presse er dette rene himmelriket. Skal jeg noensinne oppgradere så er det til .40sw standard klasse skyting. Da kan jeg enten bytte "topp" på SD eller kjøpe ny presse.

 

Forøvrig har jeg 9mm diesett til bruk i karusell pressa i tilfelle jeg skal mikse en ny ladning slik at jeg ikke får produksjonsforstyrrelser i fabrikken.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

støtter fumlen i at man ikke burde lade om man ikke kan justere verktøyet selv- et visst nivå av innsikt i det man driver med er alltid fornuftig.

at en presse skal være levert med ferdigjusterte dier høres ut som det rene sludder spør du meg.

 

faksen: du sier at du skrudde ned fra 30,4mm til 30,0mm COL? normallengde på 9x19 pleier å ligge rudt 29mm?

trimmer du 9mm hylser??!!

Link to comment
Share on other sites

Gir Dillon SD mulighet til å dytte kula langt ned i hylsa, dvs. tuppen av kula 3-5mm under hylsekanten, eller er diene litt for spesielle i så måte ?

 

Det følger vel med noen forskjellige kuleisetter dier, så det skal gå fint.

Link to comment
Share on other sites

Kjøpte en Sqare Deal omtrent med en gang de kom på markedet, i kal 45acp.

Lader kun dette kalibret med denne pressa.

Ja...nei den var ikke ferdig stilt inn :D

Men det var nok for at jeg ville bruke ei 200 grains SWC kule og ikke den RN kula den sansynligvis var stilt inn for.

Aner ikke hvor mange tusen skudd jeg har ladet på pressa, men minst 30 tusen :lol:

Har ikke byttet en eneste del enda.

Rengjør og smører litt når jeg gidder og det ser litt "for galt ut"

 

Pressa kan anbefales på det varmeste, kjapp og presis, gir for meg kvalitets ammo til mine (og brodern`s) 45 pistoler :D

 

At den benytter spesielle dier syntes jeg ikke har så mye betyning.

Bytting til annet pistol kaliber er jo raskt og enkelt !

 

Har forøvrig modefisert kruttmålet etter disse rettninslinjer:

http://arne.nohlberg.com/dillon_modifiering.htm

Link to comment
Share on other sites

El Gringo: Tror kanskje man må "Mikke-Mekke" litt for å få det til. Fulgte med to kule-isetter dier/skruer til både .38/357 og 9mm settet, den er vel beregnet rundnesete kuler og den andre for flatere neseformer. Selve diameteren på disse er 9,40mm og det blir vel tøfft og få så langt nedi hysa. Har dog ladet hulbaset WC "flush" med hylsemunning uten problem.

Link to comment
Share on other sites

støtter fumlen i at man ikke burde lade om man ikke kan justere verktøyet selv- et visst nivå av innsikt i det man driver med er alltid fornuftig.

at en presse skal være levert med ferdigjusterte dier høres ut som det rene sludder spør du meg.

 

faksen: du sier at du skrudde ned fra 30,4mm til 30,0mm COL? normallengde på 9x19 pleier å ligge rudt 29mm?

trimmer du 9mm hylser??!!

 

Jeg har ikke noe problem med å stille inn pressa, poenget mitt er at dillon sier at pressa er innstillt fra fabrikk.

 

Col 30 mm er valgt som "sikkerhet" inntil ammo er prøvd. Jeg bruker CBC hylser som har hette krymp og er "stein" harde å helpresse (også ved 2 gang helpressing = krympen er borte) i forhold til vanlige 9 mm hylser = det er mye messing i dem = det er lite innvendig volum - derfor denne forsiktige tilnærmingen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...