Jump to content

Uhøytidelig kruttmål test


Sir jamalot

Recommended Posts

Hau!

 

Når man er sykemeldt på 3 uka med vond rygg så begynner man å gjøre mye rart kun for å få tiden til å gå. Idag fant jeg ut at det var på tide å teste kruttmålene mine.. Ikke det at jeg har noen mistanke om at de er på jordet men det var blitt en stund siden.

 

Jeg lader pr idag 3 kalibre. 45Long Colt, 45ACP og 44Mag. 45`ne får en diett av N340 mens 44`n får N110 (Så lenge lageret rekker)

 

Kruttmålene mine består av to stk Lee Auto Disk Powder mål (De billigste firkanta plæstgreiene) og Hornady Lock`n Load med std fabrikkinsert til 44 Mag. Det er ingen tvil hvilke av de tre målene som ser mest robust ut. Hornady`n ser ut som om den kan overleve en krig, Lee derimot.. Nja. Vi kan si det slik. Jeg er uhyre forsiktig når jeg strammer skruene på de måla.. Det knaser og popper i plast for hver omdreining med skrujernet..

 

Benken klar til dyst

benkkop2.jpg

 

 

Lee måla. Med fargekoding OG skrift... Jeg vet utmerket godt hvor distre og fjern jeg kan være til tider..

mlacj8.jpg

 

Jeg tok 15 testladninger og veide dem på RCBS vekta (Som ble regelmessig sjekka om den var nullstillt, noe den var igjennom hele testen) Turret`n ble ikke dreid rundt ettersom JEG bruker Turret`n som enkeltstasjonspresse. Hvorfor? Joda. Igjen... "Jeg vet utmerket godt hvor distre og fjern jeg kan være til tider.. "

 

Først 45LC 0.95CCU (8.9gr N340 ifølge Lee`s tabeller)

 

9

9

8.9

8.9

9

9.1

9

9

9

9

9

8.95

9

9

8.9

Ikke verst for no plæstikkskrammel som knirker og knaker og ser ut som Kinderegg leke spørru meg :D

 

 

Så det andre målet.

45ACP 0.66CCU (6.2gr N340 ifølge Lee)

 

6.4

6.35

6.3

6.3

6.3

6.3

6.3

6.25

6.2

6.35

6.3

6.25

6.35

6.25

6.4

Heller ikke rævgæli med tanke på at jeg har brukt dette målet siden tidlig 2005 der jeg lada en god del 1000 9mm før det fikk jobb som ACP mål. Plastikken som "wiper" av korna ifra disken er hakkete og opptygd. Om jeg ikke husker helt feil så skrudde jeg det ifra hverandre og snudde hopperen bak frem for å bruke den siden som ikke var hakket opp.. Om dette er rett eller om jeg rabler nå er jeg jammen meg ikke sikker på lenger. Jeg TROR det. Det kommer iallefall ikke på tale å skru det opp igjen for å sjekke.. Plasten knirker og knaker enda verre på dette målet enn det forrige :shock:

 

Så har vi Hornady målet. Jeg kjøpte dette for å bruke til 44`n pga at Lee`s disker ikke går lengre enn 18.8gr med N110. Problemet kan løses med å kjøpe Double Disc settet som jeg da også gjorde. Jeg ble aldri helt fortrolig med det settet.. Jeg tenkte jeg skulle teste det med det samma jeg holdt på her men jeg fant ikke alle skruene.. Kanskje en annen gang hvis noen ønsker det.

 

Hornady`n bruker som sagt std fabrikkinsert. Innstillt på 20.7gr som er sånn akkurat passe vondt med 240gr kuler.

 

hornadyac8.jpg

Hva sokken gjør på ladebordet spør du? Joda.. Den er finfin til å tre utpå hopperen til Hornady målet når jeg ikke bruker det.. Slik at huseier og dama hans ikke får noia hver gang de går forbi :lol: Jeg tror de vet sånn halvveis hva jeg driver på med oppå det bordet.. Men jeg er ikke sikker. Begge to stoppa iallefall en stund og så på pressa med et "mmmm skeptisk.." ansiktsutrykk første gangen de gikk forbi. Her er det best å ikke ta sjanser :mrgreen:

 

20.95

20.8

20.7

20.7

20.8

20.8

20.8

20.7

20.7

20.6

20.7

20.8

20.65

20.65

20.65

 

Som dere ser så varierer dette omtrentlig det samma som plæstikken til Lee. Jeg ble egentlig litt forbauset over resultatet da jeg har fått jevnere ladninger av det før under en lignende test. Målet er VELDIG følsomt på hvordan jeg løfter og senker hendelen.. Det beste jeg har kommet fram til er å sette hendelen imellom pekefinger og langfinger og gi den en KLAKK opp.. Og en KLAKK ned. Jeg prøvde engang å skru fast målet på turret`n og lade på den måten man egentlig skal med turret. Men det var fullstendig håpløst. Dette målet MÅ stå ifred, ellers blir det snodige ladninger. Mulig det har blitt bedre med annen insert. Men pøtt pøtt. Det smeller nå stygt og jeg treffer sånn høvelig greit :wink:

 

BB John

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Sir, dette er Interesant å lese. Takk!

Jeg skulle gjerne hørt med om den dubbledisk løsninga, for det er noe jeg lurer på å skaffe meg.

 

Skal se om jeg greier å finne begge skruene her senere i uka, så skal jeg teste det og med det samme.

Double disc settet er igrunn rimelig håpløst og bruke på disse firkantmåla på grunn av at de er så skjøre som de er. Treskruer som gjenges inn i plast er ikke ideelt. Vil anbefale Pro-målet som bruker messingmuttere for dette settet istedet.

 

En uting med disse disc måla er at man har knapt noen som helst finjustering hvis man ikke bruker Double Disc settet. Som et eksempel så bruker jeg 0.95CCU hullet for 45LC som gir meg rundt 9gr, skal jeg justere ladninga ned må jeg bruke 0.88CCU som gir 8.3gr.. Skal jeg justere oppover så må jeg bruke 1.02CCU som gir meg 9.6gr. Double disc settet gir deg mulighet til å finjustere men når jeg prøvde det fikk jeg mye snodige vekter. Man stacker jo to discer oppå hverandre og da kan det fort bli Double Trouble hvis et eller begge av discene gir deg 0.1-0,2gr for mye.

 

Men med tanke på at måla kosta 199,- i sin tid og Double disc settet kostet 99.- så kan man vel egentlig ikke klage. Hornady`n kostet rundt tusingen og det gir ikke såå mye jevnere ladninger enn Lee måla. Så lenge de to måla funker så kommer ikke jeg til å bytte dem ut annet enn å kjøpe nye hoppere som jeg tror ligger på rundt 40,- kroner.. Ingen stor utgift mao.

 

Ang sokken..

Benken står i en høyt trafikkert sone. Og folket som eier huset er igrunn akkurat den typen folk som kanskje ikke trenger å se en hopper full av krutt hver gang de går forbi. Fali vettu..

 

BB John

Link to comment
Share on other sites

Skremte ikke bare skoene av dem nei :-)

 

Denne kan vel være en justeringsløsning - Adjustable Charge Bar (ca midt på siden):

http://www.leeprecision.com/cgi/catalog ... whan1.html

 

Lurer på om den kan brukes i dobbeldisksystemet deres - da har man jo alle muligheter...

 

Si det si det.

 

Har hørt ymse ang den adjustable Charge Bar greia. Men har aldri prøvd den selv. Min mening er at hvis man trenger å bruke det double disc settet så får man det bedre om man kjøper et dedikert kruttmål med skikkelig justering, som feks Hornady. Lee uten Double Disc blir litt sjansespill. Enten går det ellers så går det ikke. Jeg har ikke no problemer med "hoppene" deres. Jeg skyter så dårlig uansett. Skal man lade Max eller nær max så må man jo ty til andre mål hvis ikke en av discene stemmer sånn høvelig da.

 

Men er det bare jeg som savner kruttmål med fargekoding her? Hvis jeg engang skaffer meg nok ett hornady LNL mål så tar jeg frem spraymaling gitt. Må da være flere surrehuer her enn bare meg? :mrgreen:

 

BB John

Link to comment
Share on other sites

Det er flere surrehuer her - tar tømt ut mer enn én hopper, for å si det svært så forsiktig :oops:

 

Vet også at noen kjører LEE Perfect Powder Measure på både karusell og progressive presser - og da har du jo plutselig alle muligheter. Dette er forøvrig et sjokkerende bra kruttmål hva angår repeterbarhet. Kanskje USM1 kan spille inn noen gode tips her?

 

Edit; du hadde jo forklart sokken i testen, når jeg leser alt...

Link to comment
Share on other sites

Men med tanke på at måla kosta 199,- i sin tid og Double disc settet kostet 99.- så kan man vel egentlig ikke klage. Hornady`n kostet rundt tusingen og det gir ikke såå mye jevnere ladninger enn Lee måla.

 

Eh, faktisk kom Lee-målene best ut i denne testen med standardavvik på hhv 0,05 og 0,06 mot Hornady på 0,09. Nå var mengdene forskjellige, og Hornady kom best ut på SD målt i %, men erfaringsmessig synker det prosentvise avviket med økende volum.

På den andre siden brukte du et grovere krutt i Hornady-målet som kan øke avvikene. Alt i alt kan jeg ikke kåre noen vinner basert på disse dataene. Hvis du kjeder deg en gang kan du prøve å måle ut omtrent samme mengde i begge målene, det bør gi et bedre grunnlag.

 

Så lenge de to måla funker så kommer ikke jeg til å bytte dem ut annet enn å kjøpe nye hoppere som jeg tror ligger på rundt 40,- kroner.. Ingen stor utgift mao.

 

Jeg vil anbefale å oppgradere til deluxe-modellen, denne har en silikon-foring som hindrer slitasje på plasten. I tillegg er den utstyrt med avstengingsmulighet og maskinskruer som løser problemet med treskruer i sprø plast.

 

Når det gjelder den justerbare disken har jeg bare prøvd den en gang eller to, men la den fort vekk på grunn av unøyaktighet. Hvorfor dette skulle være et problem aner jeg ikke, og det er godt mulig at jeg gjorde noe feil eller var uheldig med testene, men jeg foretrekker uansett de idiotsikre faste målene til vanlig.

Link to comment
Share on other sites

Eh, faktisk kom Lee-målene best ut i denne testen med standardavvik på hhv 0,05 og 0,06 mot Hornady på 0,09. Nå var mengdene forskjellige, og Hornady kom best ut på SD målt i %, men erfaringsmessig synker det prosentvise avviket med økende volum.

På den andre siden brukte du et grovere krutt i Hornady-målet som kan øke avvikene. Alt i alt kan jeg ikke kåre noen vinner basert på disse dataene. Hvis du kjeder deg en gang kan du prøve å måle ut omtrent samme mengde i begge målene, det bør gi et bedre grunnlag.

 

Det har du helt rett i.. Beklager min feil.

 

Denne testen var som sagt uhøytidelig og mest basert på at jeg skulle finne ut hvor nøye de målte med de krutta jeg brukte i de forskjellige målene. Skjønner at det ble feil å sammenligne Lee/Hornady`n på det grunnlaget.

 

BB John

Link to comment
Share on other sites

Jeg følger like godt opp med en test av mitt eget kruttmål som er en autodisk med deluxe-settet. Den står i Loadmasteren og er dermed fast (i motsetning til feks en turret).

 

Alle ladningene er tatt ut av en full hopper og veid til ±1mg (0,015grs) på en analysevekt.

 

Først N340 (0,66CC):

6,22

6,17

6,16

6,22

6,20

6,16

6,22

6,17

6,20

6,16

6,22

6,08

6,22

6,17

6,11

6,22

6,13

6,28

6,16

6,20

 

Dette gir følgende resultat:

Snitt: 6,18grs

Max spredning: 0,20grs (3,2%)

Standard avvik: 0,05grs (0,75%)

 

 

Så N110 (1,57CC)

18,41

18,49

18,30

18,50

18,47

18,38

18,78

18,67

18,56

18,38

18,55

18,49

18,78

18,87

18,61

18,55

18,82

18,65

18,81

18,73

 

Som gir følgende resultat:

Snitt: 18,59grs

Max spredning: 0,57grs (3,1%)

Standard avvik: 0,17grs (0,91%)

 

Nå er ikke disse testene gjort under samme forhold, men det ser likevel ut som om Hornady-målet slår Lees.

Link to comment
Share on other sites

Da ble det jammen meg like kjedelig idag og. Så jeg leta frem skruer og Double Disc kit.

 

double1jg4.jpg

 

double2zi9.jpg

Settet består av noe så enkelt som ett ekstra sett med disker, to lange skruer og shims for å legge imellom hopperen og "kroppen" til målet. Fiklete som f å montere.. Og det må monteres av og tilbake for hver innstilling man gjør.. Bare det alene er nok til at jeg får lyst til å hive det ut vinduet. Menmen..

 

Tre ladninger, som man MÅ bruke Double settet på for å få til. Jeg brukte tabellene til Lee for å finne frem til hvilke discer jeg skulle bruke. Altså dette er som Lee vil at vi skal gjøre det.

 

Ønsket vekt: 7.3gr N340

Disk hull 40CC Nederst (3.8grN340) og Disk hull 37CC over (3.5gr N340) = 7.3gr

 

7.35

7.3

7.3

7.4

7.4

7.4

7.4

7.4

7.45

7.35

7.3

7.4

7.35

7.35

7.4

:shock:

 

Ok.. La oss prøve å mane frem no faensmakt. Jeg leta etter den godkjente kombinasjonen av discer som ga meg størst mulig variasjon på hullene.

 

double3lx2.jpg

 

Ønsket vekt 15.3gr N340

Disk hull 1.02CC nederst (9.6gr N340) .61CC øverst (5.7gr N340) = 15.3gr

 

15.75

15.65

15.75

15.7

15.8

15.75

15.8

15.7

15.9

15.9

15.75

15.7

15.75

15.7

15.7

 

Ikke fullt så bra.. Jeg lurte på om jeg hadde gjort en aldri så liten feil, men etter dobbelsjekking av både discer og tall så fant jeg ut at det var rett. Det ER faktisk så mye avvik. Dette skjedde også når jeg skaffet dette settet for å bruke til 44`n med N110. Stabilt var det, men det var feil iforhold til tabellene. Og når man må prøve og feile for å finne den rette kombinasjonen blir det mye ball med tanke på hvor fiklete systemet er å demontere/montere.

 

Så tenkte jeg å prøve den aller minste kombinasjonen jeg kom over. to discer med samma størrelse.

 

Ønsket vekt 5.6gr N340

Disk hull .30CC over og under

 

5.75

5.7

5.7

5.7

5.7

5.7

5.7

5.75

5.75

5.75

5.8

5.75

5.75

5.8

5.75

 

Hva man lærer av dette? Ikkeno jeg ikke vet ifra før av iallefall. Det funker jo greit nok så lenge man har noenlunde samma størrelse på begge hulla. Men sent og fiklete er det. Personlig har jeg ikke tålmodiget til å holde på med dette settet, det er måte på hvor kjedelig selv jeg har det..

 

En ting jeg iallefall vet er at hopperen min ikke tålte denne testen. Skru skru *Knas*

 

audasl6.jpg

 

Tror jeg tar Fulmens råd og kjøper Pro målet denne gang..

 

BB John

Link to comment
Share on other sites

Tar en liten oppsummering for deg, Jamalot.

 

Lee - 0,95cc/N340:

AVG: 8,98grs

ES: 0,20grs (2,23%)

SD: 0,05grs (0,58%)

 

Lee - 0,66cc/N340

AVG: 6,31grs

ES: 0,20grs (3,17%)

SD: 0,06grs (0,89%)

 

Hornady - N110

AVG: 20,73grs

ES: 0,35gs (1,69%)

SD: 0,09grs (0,43%)

 

Lee DD - 0,37+0,40cc/N340

AVG: 7,37grs

ES: 0,15grs (2,04%)

SD: 0,05grs (0,62%)

 

Lee DD - 0,61+1,02cc/N340

AVG: 15,75grs

ES: 0,25grs (1,59%)

SD: 0,07grs (0,46%)

 

Lee DD - 0,30+0,30cc/N340

AVG: 5,74grs

ES: 0,10grs (1,74%)

SD: 0,04grs (0,61%)

 

Hornady - N340

AVG: 9,79grs

ES: 0,10grs (1,02%)

SD: 0,04grs (0,36%)

 

Harrel - N540

AVG: 29,980grs

ES: 0,40grs (1,3%)

SD: 0,09grs (0,31%)

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Nå synes jeg vi skal teste noen kruttmål med riflekrutt. Det snakkes varmt om Lees Perfect Powder, har noen lyst til å teste det? Jeg har allerede testet mitt RCBS UniFlow, resultatet er som følger:

 

RCBS UniFlow - N150 (30 paralleller)

 

AVG: 54,71grs

ES: 1,14grs (2,1%)

SD: 0,26grs (0,48%)

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en liten ide om å teste mitt Lee Perfect, mot Caine's Harrell når jeg en gang får tatt turen oppover. Han veit ikke noe om det enda, men jeg tipper han er med på leiken. :wink:

Tenkte kanskje noe sånt som at vi bruker samme krutt/mengde, og etter justering slår 10- 20 doser, og etterpå veier opp og sammenlikner. Det gir mulighet for å bruke kruttmålet man kjenner, og eventuellt helle tilbake de dosene man"føler" ikke er optimale. Jeg har noen slike av og til, og har ofte rett i at akkurat de som "knekker" et kruttkorn ikke er helt topp.

 

Hvis vi skal teste måla bør det sies noe mer om metoden. Skal man slå ti ganger og måle akkurat disse ti, eller skal man slå ti doser man tror er optimale?

Link to comment
Share on other sites

I utgangspunktet er det målet som skal testes, ikke operatøren. Men med mindre noen her lager en dispenser-robot som kan utføre testene må nesten operatøren bli med på lasset. Når det gjelder forkastede ladninger bør man oppgi grunnlaget for for dette og så lage statistikk med og uten disse. Et mål som gir presise ladninger med mye "vrak" kan være greit til manuell ladning, men i automatisk utstyr har man ikke den luksusen.

Link to comment
Share on other sites

I utgangspunktet er det målet som skal testes, ikke operatøren. Men med mindre noen her lager en dispenser-robot som kan utføre testene må nesten operatøren bli med på lasset. Når det gjelder forkastede ladninger bør man oppgi grunnlaget for for dette og så lage statistikk med og uten disse. Et mål som gir presise ladninger med mye "vrak" kan være greit til manuell ladning, men i automatisk utstyr har man ikke den luksusen.

 

Jepps. Det kan jeg selv skrive under på med å dra hendelen på Hornady målet sakte opp og ned. Alt avhenger av operatøren her. Men det er uansett artig å se hva folk får til. Man får satse på at folk har som meg, gjort litt eksperimenter med hva målet liker eller ikke. Så ta resultatet som en liten pekepinne.. Men ikke som den absolutte sannhet.

 

Hadde vært fint om noen hadde litt utradisjonelle mål som feks. Harrel/Lyman og kunne testa de. Her er det vel ingen konkurranse om å ha det mest nøyaktige målet tross alt..

 

BB John

Link to comment
Share on other sites

Jepps. Det kan jeg selv skrive under på med å dra hendelen på Hornady målet sakte opp og ned. Alt avhenger av operatøren her.

 

Her er vi inne på noe viktig, det blir ikke helt riktig å sammenlikne manuelle kruttmål betjent med nennsom hånd med hylseaktiverte mål i en karusellpresse. Jeg gjorde mine tester i loadmasteren i normalt tempo, og da går det litt røffere for seg. Kunne vært artig å sett samme test med et håndbetjent autodisk-mål...

 

Forøvrig bruker jeg en Sartorius analysevekt med glasskabinett og 0,1mg oppløsning til det meste. Den er riktignok utrangert (holdt ikke kalibrering), men avviket var kun noen få milligram ved svært små innvekter etter det jeg husker. Uansett er den mer nøyaktig enn en vanlig kruttvekt som har en oppløsning på 0,1grs (6,5mg).

Link to comment
Share on other sites

Satt å ladet 6mm Norma br å tenkte jeg skulle kjøre en test med Harrel's målet mitt, har stilt inn målet til å kaste 30grs n540, cirka halfull hopper.

 

 

30

29,8

29,9

30

30

30

30

29,9

30,1

30,2

30

29,9

30,2

30

29,9

30,1

30

30

29,9

30,1

30

30

30

29,9

30

30

30,1

29,9

29,9

29,9

30

30

29,9

30

30

29,8

30,1

29,8

30

29,9

 

Alt er målt med Frankford arsenal digitalvekt. Som faktisk er ganske bra :lol:

Link to comment
Share on other sites

Veide du på ut- eller innpust Erlend - og satt du og røyka da du veide? :wink:

 

Jeg skal gjøre en test en dag jeg også. Under VM i BR-skyting i Østerrike i høst kjøpte jeg et nytt kruttmål - et fra Bob Dodd (vel, egentlig ikke nytt, for det ble benyttet av Mike Ratigan under VM :oops:)

 

Egentlig så spiller det ikke noen rolle åssen resultater jeg får med dette kruttmålet - det er et smykke! Jeg har aldri opplevd makan til "finish"... :P

 

Dodd_kruttm%C3%A5l.jpg

Link to comment
Share on other sites

Hmmm, det hadde vært morsomt å sett disse testene med og uten baffle! Er det noen som bruker det? Jeg har laget meg en provisorisk baffle som jeg har stappet nedi, tanken er jo at det skal være like stor kruttmengde over sylinderen til enhver tid. Er etterhvert blitt komfortabel med RCBS sitt kruttmål, men det tok litt tid før jeg skjønte at jeg måtte være litt stygg med den. Som trådstarter skriver; KLAKK opp og KLAKK ned. Uten det ble det helt håpløst. Skal se om jeg gidder å kjøre en lignende test. Jeg har ikke digitalt kruttmål eller vekt, så her må det kjøres i den vanlige kruttvekta.... :P

 

Her er RCBS sin baffle jeg har prøvd å etterligne i plast:

image?saleitemid=493217

Link to comment
Share on other sites

Hmmm, det hadde vært morsomt å sett disse testene med og uten baffle! Er det noen som bruker det? Jeg har laget meg en provisorisk baffle som jeg har stappet nedi, tanken er jo at det skal være like stor kruttmengde over sylinderen til enhver tid. Er etterhvert blitt komfortabel med RCBS sitt kruttmål, men det tok litt tid før jeg skjønte at jeg måtte være litt stygg med den. Som trådstarter skriver; KLAKK opp og KLAKK ned. Uten det ble det helt håpløst. Skal se om jeg gidder å kjøre en lignende test. Jeg har ikke digitalt kruttmål eller vekt, så her må det kjøres i den vanlige kruttvekta.... :P

 

Her er RCBS sin baffle jeg har prøvd å etterligne i plast:

image?saleitemid=493217

hva er en baffle :?:

Link to comment
Share on other sites

hva er en baffle :?:

 

Ordet står i engelsk/norsk - norsk/engelsk ordbok som "forvirre" .. :mrgreen:

 

Det er en skråstilt plate som plasseres i kruttbeholderen for å bremse presset fra kruttmengden i en halvfull til full beholder. Riktig plassert 2/3 ? ned mot selve målet gir dette jevnere ladninger fordi det blir som å ha en halvfull kruttbeholder helt til kruttmengden har kommet ned til baffelen.

 

Hmm.. vanskelig å forklare. ..

Link to comment
Share on other sites

Aha, ja, jeg kunne kanskje heller vist dette bildet:

 

powderbaffle.jpg

 

Poenget er at når du har krutt til over denne, så betyr det ikke noe om det ligger nok krutt til å bare dekke den eller om det ligger krutt helt opp til toppen. Med en sånn så blir trykket på sylinderen det samme. Det er for å få jevn fordeling av kruttet, og skal visstnok hjelpe. Derfor hadde det vært morsomt å teste om det holdt vann :-)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Interessant å se hvilket kruttmål som er mest nøyaktig, Arne Nohlberg har testet Dillon sitt kruttmål med følgende resultat:

 

Efter modifiering av krutsliden gjorde jag följande test genom att "ladda 100 st 38 hylsor" med WV 320 krut med inställt mått 3,6 grain.

Vågen jag använde RCBS digitalvåg med bästa upplösning 1/10 dels grain.

Av dessa 100 laddningar fördelade sig vikten vid mätning enl följande:

 

12 laddningar visade på 3,5 grain

10 laddningar visade på 3,7 grain

78 laddningar visade på 3,6 grain.

 

 

Dere kan lese mere om testen her:

http://arne.nohlberg.com/dillon_modifiering.htm

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...