Jump to content

Lucznik 87


Celcius

Recommended Posts

Ha ha,gammel klassiker dette!Men ikke hadde jeg klart å sette det sammen igjen!..

 

Ja dette luftgeværet kjenner sikkert flere igjen.

 

Det er veldig lett å skru på, en splint som holder avtrekker, ei avtrekkerfjær og bakstykke som gjenges ut av eller inn på sylinderen.

 

Dette bakstykke har også fjærstyring av stål, denne kan demonteres hvis man vil benytte fjærstyring av plast eventuelt annen uorginal fjær som har andre dimensjoner.

Link to comment
Share on other sites

blei jo fint, men jeg håper du er klar over hvor lite holdbar slik kaldblånering er?

etter litt bruk blir de reblånerte delene fort grå, ikke blåsorte lenger.

varierer litt med tåltyper, men jeg har aldri fått noe holdbart resultat uansett omganger og fremgangsmåte.(har prøvd diverse kaldblåneringsvæsker:g-96, birchwood(pasta og både normal og sterk væske), hoppes, og en norsk en som heter black king)

Link to comment
Share on other sites

Ja det er det som gjenstår å se, hvor godt denne blånering holder.

 

Blånerte opp Ei eldre Baikal enkelløper for ca 15 - 20 år siden med Hoppes blånering, ihvertfall fulgte det med ett hoppes pusse/vedlikeholdssett for våpen.

 

Med tiden har dette blitt brunaktig i farge, løpet ble da heller ikke polert i den grad som dette er blitt.

Dette har ikke skjedd over hele hagla, men mere ved løpets munning, muligens litt dårlig pussing/polering kan være skyld i dette, eller har det hold seg sånn noenlunde, men med en noe "avsmitting" på de deler som man er mest i kontakt med.

Men denne hagla har blitt brukt i båt og nær sagt over alt, noe som dette luftgeværet ikke vil bli brukt som, mere litt sånn blinkskyting i ny og ne.

 

Men jeg er spent på som du sier om hvor lenge det holder, etter disse poleringsøkter, noe som gjorde det blånerte metall adskillig blankere enn det var orginalt så håper jeg at jeg holder rust unna.

Regner også med at mye pussing/polering med oljefille kan slite på denne type blånering.

 

Greier jeg da å holde rust unna og det i tilfelle vil bli svakere eller mere grålig farge får jeg bare rengjøre med Lynol igjen, dra over med fint poleringspapir og blånere på nytt.

 

At det får en grålig farge etterhvert er vel stålfargen som kommer frem, og jeg har merket at enkelte deler lettere "tar til seg" blånering fortere enn andre.

Link to comment
Share on other sites

Artig tråd, og bra resultat av oppussinga!

 

Finnes det noe manual eller sprengskisse av disse geværene?

- helst ikke på polsk! :D

 

Jeg har to stykker hjemme, og begge kunne sårt trengt litt vedlikehold, olje osv.

 

Evt. om noen kunne komme med tips til hvor/hva som skal smøres med olje, hva man bør bruke fett på osv.?

 

mvh

Ulken

Link to comment
Share on other sites

Artig tråd som bringer fram mange gode minner fra "før i tiden"

 

Har selvfølgelig en 87 stående i kjelleren jeg også.

Alderskode K + tall så den er ikke kjøpt i går :D

 

Hvor mange 10000 skudd den er skutt aner jeg ikke, men fjær / pakning er byttet flere ganger.

 

Stusset litt på den hastigheten trådstarter, mente en fikk i disse børsene,, de gikk vel under betegnelsen "svært kraftig" når jeg kjøpte mitt.

 

Var derfor nå nettopp en liten tur ute på verandaen og testet 5 skudd over Chrony`n, 205 m/sek sa den... og det stemmer bedre med hva jeg erindrer fra "gamle dager"

 

 

Synd du ikke averterte etter ei brukt rifle i dette forum, mulig jeg hadde solgt min til "QXL pris" :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Meget mulig du ligger på omkring V0= 200m/s men kanskje den har en uorginal fjær?

Men med orginalfjær tror jeg den ikke greier dette.

Mener å huske at man fikk noen meter mere med ei Slavia 630 fjær pga. at Lucznik 87 fjæra var vel myk i stålet, men skal ikke garantere det var omvendt.

 

Det ser ut som den jeg har nå har lærpakning, de jeg var borti først på 70-tallet hadde stempelpakning av kunststoff.

 

Har den alderskode K så er den vel fra 1977

 

Nei jeg har ikke sprengskisse til disse, men de er veldig greie å skru på, bare man holder seg unna ladearm/spennarm for den er klinket.

 

De selger stempelpakninger av kunststoff hos:

http://konceptus.iweb.pl/sklep.konceptus.pl/index.php

Samme gjelder fjær, tror de benytter Haenell 312 fjær.

 

Men Slavia 630/631 fjær gjør også susen.

Link to comment
Share on other sites

Pass på å olje blåneringen ofte, ellers kommer den desverre til å se ut slik som avtrekkerbøylen allerede antyder.

Har prøvd mye av denne kaldblåneringen og ingen av de gir holdbare bruksresultat, den beste, viss en kan kalle det det, er Gun BluE Gel som f.eks T.W.Chambers selger,

men KUN viss den brukes i store mengder og sammen med god varme fra f.eks en industri-varmluftpistol. Har brukt denne metoden på en RB med et akseptabelt resultat i forhold til alternativet, men ikke mer enn det.

 

Hadde ikke tidligere eier gjort en møysom jobb med børsa før han solgte den..?? syns jeg så det på et forum... ;)

Link to comment
Share on other sites

Hei,

har en Lucznic 88, trolig samme børse som 87, men med montecarlo bøkestokk.

Skulle også hatt en sprengskisse, da den står i deler for tiden og venter på en liten service med tihørende rens

og sjekk. Finner vel ut hvordan delene skal på plass etterhvert.

Kjøpte denne i 1974/75 hos Gresvig i Oslo. Den er merket "D" ved siden av en 4-sifret tall.

Den har gått mange tusen skudd og var min start på jakt og skyteinteressen.

 

bjødn

Link to comment
Share on other sites

Så moro.

 

Jeg fikk ett slikt gevær ca 1969. Også mitt gevær fikk uendelig mange nye fjærer og pakninger før det ble pensjonert på hytta. En eller annen av de som leide hytta tok med seg geværet da de dro, så jeg har ingen luftgevær.

 

Jeg husker at det var vanskelig å få kjøpt kuler før vi fylte 16 år! Jeg var vel ca 13 da jeg fikk geværet! Den gang var det ikke unormalt.

 

Vi testet om i trengte ny fjær ved å skyte på blikkbokser. Hvis det ikke ble hull, ny fjær :evil:

Link to comment
Share on other sites

Ja den var lett å oppnå høyere hastigheter med, enten ved ei sterkere fjær og/eller kombinert med ei mellomleggskive mellom fjær og stempelbunn.

Denne bør ikke være for tykk, ellers får man ikke spent opp våpenet.

 

Så jeg er nesten 100% sikker på at den ovenfor som oppnår V0 205 m/s må ha ei uorginal fjær.

Presisjonen var også bra på disse Lucznik 87.

 

Tidligere så smurte vi inn stempel og fjær med Vaselin og det hadde merkbar virkning i positiv retning angående effekt.

Bruker ennå dette sammens med Moly 60%.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Har fått deler fra Konceptus nå, skal legge ut bilder senere.

 

dette innbefatter 1 tuningsett for Haenel 312, dvs. fjær, fjærstyring og stempelpakning.

Har også fått 2 seperate stempelpakninger for Lucznik 187.

 

Denne stempelpakning som fulgte med tuningsettet Haenel 312 vil ikke passe Lucznik 187, hadde for liten Ø, dette viste jeg allerede på forhånd.

De 2 seperate stempelpakninger har jeg ikke fått sammenlignet med den orginale lærpakning enda, men de var oppført for Lucznik.

Den orginale lærpakning så meget pen ut forresten.

Vil avvente til får Slavia 634 sammens med noen Slavia 630/631 fjærer, vil da prøve å sammenligne fjærer for å se hva som passer best effektsmessig.

Link to comment
Share on other sites

Ja også jeg og mine kompiser hadde luftgeværkuler oppbevart i munnen under skyting.

Rart at man ikke tenkte noe mere over dette, etter noen 100 skudd var man gråfarget på fingrene av blystøv, og tomeskene var også gråe inni etter blystøv.

 

På begynnelsen av 70-tallet var kuler å få i 100 - 200, og 500 skudds esker.

Hadde man en 500 skudds eske ja da var man bra skodd for noen dager, men så var det så som så med å få fatt i penger til innkjøp av kuler da.

 

Huff jeg greide helt selvstendig å ødelegge noe av den fine blåneringen også, må ta dette pånytt.

Link to comment
Share on other sites

Huff jeg greide helt selvstendig å ødelegge noe av den fine blåneringen også, må ta dette pånytt.

 

kanskje på tide å begynne å forske i skikkelig blånering? mulig de gamle børsene er rustblånert, ellers er ikke vanlig varmblånering utenfor hobbysmedens rekkevidde om man gidder å gjøre en innsats.

Link to comment
Share on other sites

Ja nå var det jo en liten stripe jeg skulle fikse, som i seg selv ikke ga inspirasjon til noe forskning i og med at jeg hadde blånert hele våpenet tidligere med brukbart resultat synes jeg selv, og det var jo det viktigste.

Hadde heller ikke lyst til å demontere luftgeværet for en liten stripe ved kikkertsiktfeste.

Hadde heller ikke lyst til noe videre oppvarming av sylinder med fett, fjær og lærpakning inni.

 

Men så viste det seg at den lille stripe ble vanskeligere å fikse enn hvis man blånerte ett helt stykke, blir nesten som å lakke?

 

Å lakke ett helt panser går greit hvis man tar tiden til hjelp og gjør grundig arbeide, værre blir det med riper, for da skal overganger og fargenyanser ikke vises opp mot det gamle - akkurat som ved blånering.

 

Det var dette som skjedde, det vistes mot det gamle, den jevne blånering var ikke der lengre, slik den var når hele partier ble blånert.

 

Forsåvidt ingen katastrofe, er penere enn mange 2 år gamle luftvåpen, men det var penere før dette skjedde.

Link to comment
Share on other sites

Har nå demontert Lucznik 87 igjen.

 

Settet som jeg fikk med tuningsett til Haenel 312 har jeg målt.

Dette settet var også anbefalt Lucznik 87.

 

Innvendig Ø = 13,5mm på fjæra

Tykkelse tråd = 3mm

Antall viklinger fjær = 30

 

Stempelpakninga i plast som fulgte settet Haenel 312 passer ikke ( skal prøve den på Slavia 620 senere) den hadde for liten Ø.

 

De 2 stempelpakninger til Lucznik ser ut til å være 100% lik stempelfjærpakning i lær når det gjelder Ø.

Har forøvrig montert denne, den "Gamle" stempelpakning i lær blir gjemt i en kneppose til senere bruk, den ser ny ut.

Tør ikke å fukte den i silikonolje før lagring, den får heller en stund i dette før eventuelt senere bruk.

Har ei extra stempelpakning i kunstoff også.

 

Fjæra som var i Lucznik 87 som muligens ikke er orginal hadde følgende mål.

 

Innvendig Ø = 14,9mm på fjæra ( kan stemme etter bilder jeg har sett ).

Tykkelse tråd = 3,1 eller 3,2mm ( kan også stemme etter bilder jeg har sett ).

Antall viklinger fjær = 27 ( stemmer ikke med bilder jeg har sett, der hadde fjær ca 30 - 32 viklinger ).

 

Men jeg avventer med montering av fjær til jeg får Slavia 630 fjær i hus, skal sammenligne disse, de må passe slik at jeg får spent våpenet, dvs at lengde på sammenpresset fjær ikke blir for lang, siden fjæra jeg fikk hadde 3 viklinger mere, men samtidig var en smule tynnere i trådtykkelse så er jeg spent på hvordan dette går.

 

Er også spent på om den orginale fjærstyring i stål går inn i ny fjær, fulgte med ei fjærstyring i plast, men vil bruke orginal fjærstyring hvis det går.

 

Ser også ut som den nye stempelpakning i kunststoff kan være noe kortere enn stempelpakning i lær, dette kan gi meg noen mm extra.

 

Motsatt vei ( dvs. litt kortere fjær ) er ikke så kritisk, der kan jeg alltid skimse med skiver i forskjellige tykkelser, gjerne i begge ender av fjæra, dvs. i stempelbunn og mot bakstykke.

Mange ganger kan det være en fordel med skiver der, godt innsmurte i Moly/Vaselin, skivene vil nesten fungere som glidelagre for stemplet, de tar av for vridninger i fjæra.

 

I mellomtiden får jeg rett opp blåneringen jeg har herpet, startet med en liten ripe , huff og jeg som hadde blåneringspenn som jeg kunne ha brukt.

 

Så forresten på ei side at hastighet på Lucznik 87 var oppgitt til V0 160m/s

Dette kan begynne å stemme, mener å huske det lå rund Slavia 630 når det gjaldt effekt, og Slavia 630 er oppgitt til V0 170m/s.

 

Så når Lucznik 87 blir målt til V0 205m/s så kan det ikke være med orginal fjær, men jeg tror man kan komme opp mot dette ved bruk av annen fjær, mener å huske Slavia 630 fjær gjorde underverker, dette får jeg sjekket senere.

 

Har begynt å legge inn mål / data angående orginalfjærer til enkelte luftvåpen på ett Microsoft Excel ark, skal legge dette ut på hjemmesiden min når jeg har ett brukbart antall mål / data.

 

Man kan da bare gå inn der for å finne ut hvilke fjær som passer til sitt gamle luftgevær om det ikke finnes orginalfjær å få fatt i lengre.

Dette vil ta en tid, da jeg er avhengig i å få fatt i disse mål, noen kan jeg måle selv etterhvert på luftvåpen jeg har, andre ganger må jeg få denne info tilsendt.

 

Det beste er at jeg har mål på orginal fjæra, men mål på erstatningsfjær går også.

I de fleste tilfeller når det gjelder eldre luftvåpen, så er det erstatningsfjær man må gå for.

 

Det er nettopp det som er poenget med denne oversikt jeg holder på med, orginalfjær til de fleste nyere luftvåpen er lette å få fatt i, men hvilke ny orginal fjær kan passe til hvilke eldre luftvåpen som erstatningsfjær?

Har man målene, så er det bare å sammenligne i oversikten.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Har nå reblånert sylinder og noe av løp på Lucznik 87

 

Dette holder ganske sikkert ikke som fabrikkblånering.

For å få en mørk og meget blank finish, måtte jeg blånere, polere med veldig fin stålull uten såpe, og så blånere igjen.

 

Dette gjentok jeg ett utall av ganger, fargen ble mørkere og fishen blankere for hver gang.

Fordel om man har plasthansker tynne, disse får man kjøpt på apotek eller bandasje forretning.

Blåneringsvæske er ikke bra å få på bare hender.

 

Jeg bruker Mesoft kompresser til påføring av blånering.

Disse bruker jeg også som pussefiller på øvrige våpen.

De er 10x10 cm og loer ikke, kan klippes opp til passelige lapper for løpspuss også.

 

På hagla bretter jeg en slik over pussebørsten av bomull, slik at jeg ikke griser til pussebørsten så mye.

Koster kr 25,- for 100 stk usterile.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Har nå fått hentet disse Slavia 631 fjærer.

 

De var spinklere og tynnere i tråden enn Hanel 312 fjæra.

Mener disse 630/631 hadde 36 viklinger også mens Haenel 312 fjæra hadde 30 viklinger.

Får prøve etterhvert for å se hvilke fjær som passer best og gir mest power.

 

Faktisk så disse Slavia 630/631 fjærene veldig lik ut de som står i 2 av mine Slavia 620 luftgevær.

Dette får jeg sjekke opp senere.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Nytt:

 

Fjærsett fra Konseptus "Haenel 312" er ikke ideel til Lucznik 87.

( Selv om de oppga dette som ei erstatningsfjær ).

Men stempelpakning i syntet passet 100%.

 

1. Kan ikke bruke orginal fjærstyring som tildels er en integrert del av bakstykke til sylinder.

 

2. Den nye fjæra blir også for lang, den medfølgende fjærstyring forlenger det hele med 2-3mm + fjæra som i seg selv er for lang.

Har kuttet fjæra flere ganger med vinkelsliper og pusset enden fint til uten at det hjalp, har satt i gammelfjæra igjen og luftgeværet ble betydelig kraftigere.

Muligens den nye stempelpakning i syntet som gjorde susen, luftgeværet ble mye kraftigere enn hva det var da lærpakninga sto i.

Har ytterligere kuttet litt etter at jeg satte "gammelfjæra" i igjen, får se senere hvordan dette går.

 

3. Slavia 630/631 fjær passet ikke, noe som jeg mente å huske at den gjorde.

Muligens det var motsatt - at Lucznik 87 fjær passet i Slavia 630/631.

Fjæra hadde for liten innvendig Ø og var i lengste laget.

Orginal fjærstyring passer ikke til denne fjæra da den har alt for liten innvendig Ø, og man MÅ ha bakre fjærstyring, prøvde uten men da bøyde fjæra seg og kilte seg.

 

 

Dimensjoner på Lucznik 87 fjær som passer er:

 

Innvendig Ø 14,9mm

 

Trådtykkelse: 3,1mm

 

Antall viklinger: 27

 

Var / er denne fjær som stod i luftgeværet da jeg kjøpte det.

 

Muligens denne kan skaffe fjærer, han har 1000-vis av fjærer inne i følge ham selv.

 

Link: oamr1@hotmail.com

 

Skal bestille fjærer av ham senere når jeg har flere dimensjoner klare, og hvis han han skaffe dem.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Jeg har selv to 87ere. Det ene med montert kikkertsikte, Tallet på bakstykket er 4509, hvis jeg ikke tar helt feil.

 

det som er det store spørsmålet er; hvordan i alverden tar man av bakstykket. jeg har ikke kjangs til å få det av. Har du tips celcius?

Link to comment
Share on other sites

Hei

 

Du skrur bakstykke av, men du må demontere avtrekkeren først.

Det gjør du ved å banke ut den gjennomgående bolten med en dor.

Pass på så du ikke mister fjæra.

 

Er ikke noe spenn på orginalfjæra heller.

Akkurat samme fremgangsmåte er det på Slavia 630/631/634 - der er også bakstykket gjenget på, litt mere spenn på fjæra der.

Slavia dvs 630 og muligens 631 har 2 avtrekkerfjærer, ei spiralfjær i forkant av avtrekker og en spesiell fjær man trekker ned over avtrekkeren.

 

Fjæra på Lucznik 87 skal stå i bakkant av avtrekker, mener å huske der var en "tapp" for fjæra på avtrekker.

 

OBS! Du må også skru ut feste for bakre festeskrue som går gjennom bakre avtrekkerbøyle og inn i dette feste som igjen er gjenget inn i bakstykke gjennom sylinderen.

Håper du skjønner dette?

 

I hvertfall er det mulig å få feste med skiftnøkkel eventuelt fastnøkkel i dette festet for bolt/skrue.

Hvis du ikke skrur denne ut får du ikke gjenget ut bakstykke, det samme hvis du ikke tar av avtrekker.

 

Hvis du ser på side 1 mine bilder og deler i en plastkopp så ser du denne "skrue" du må gjenge ut, den er hul litt tykk og ca halveis gjenget, gjenget også innvendig for denne bakre skrue som går gjennom avtrekkerbøyle i inn i denne.

På samme bilde ser du også avtrekker og alle deler.

På baksiden av avtrekker er der en "tunge/tapp", denne skal stå i den ene enden av fjæra når du monterer avtrekkeren.

Glem ikke å smøre løpslåsen, eventuelt montere den når du skruer dette sammen.

Spennarm er også "låst" mot sylinder av en type "klave".

Derfor må du demontere løpet også hvis du skal ha stemplet ut.

Da drar du bare spennarmen ut av denne "klave" etterpå, og selvfølgelig inn igjen ved montering.

Link to comment
Share on other sites

takk, men det som er greia, er at jeg har gjort alt dette. jeg har festet våpenet i en snekkerbenk, og puttet baksiden på en skiftenøkkel inn der hvor avtrekkeren pleier å være, og vridd til. men den sitter bom fast. heller ingen tegn til rust. prøver med wd40 løsning i natt så ser vi i morgen.

Link to comment
Share on other sites

Når jeg tenker meg om, trenger du strengt tatt ikke å demontere avtrekkeren heller, den kan følge med bakstykket når det gjenges ut.

Jeg brukte en dor som jeg presset inn i hullet hvor festesplinten til avtrekkeren står.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Joda, sendingen er stoppet opp hos postens utenlandsavdeling igjen :evil:

 

Nesten hver enda gang skjer dette, fikk brev nå - 2 stk til og med, med beskjed om å dokumentere kjøpspris som er greit.

Noe annet var at de forlangte Politi tillatelse for ett cal .177 luftvåpen.

 

Fikk fatt i en kundebehandler hos utenlandsavdelingen, i min forbannelse.

Merkelig nok viste personen om gjeldende regler angående luftvåpen :shock:

Merkelig at dette ikke lar seg videreformidle i systemet, har tatt dette opp med utenlansavd. posten minst 4 ganger og sendt dem rundskriv angående luftgevær like mange ganger.

Ser ut som jeg må ta en ny runde med emailer og vedlegg for å vekke diverse personer opp.

 

Fikk denne linken nå fra Tollregion Midt-Norge:

 

Jfr link: http://www.toll.no/templates_TAD/Articl ... anguage=NO

 

Der står det bla:

 

Våpen tillatt innført uten tillatelse

 

En rekke våpen, våpendeler og produkter er tillatt innført til Norge uten at du trenger tillatelse fra politi eller lensmann. Dette gjelder blant annet:

 

 

luftgevær/luftpistol

signalpistol

redningsgevær

harpungevær og startvåpen (det forutsettes at våpenet er konstruert på en slik måte at de ikke kan avfyre skarpe patroner og/eller at våpenet ikke lett kan bygges om til å kunne avfyre skarpe patroner. Dette gjelder også gasspatroner).

sverd

air-softgun

paintball

 

Dette viste jeg selvfølgelig på forhånd.

Utrolig at de da kan kreve tillatelse fra Politiet.

I tillegg har de rundskrivet fra 2004/05

Link to comment
Share on other sites

Joda nå er Luczniken på vei:

 

17.06.09 12.02 VIDERESENDT TIL MOTTAKER 0024 OSLO

11.06.09 12.31 ANKOMMET LAGER 0024 OSLO

11.06.09 12.30 TIL TOLLAGER 0024 OSLO

10.06.09 06.46 TIL TOLLVURDERING 0024 OSLO

10.06.09 06.46 ANKOMMET MOTTAKERLANDET 0024 OSLO

 

Har ikke fått ett eneste svar på email jeg har sendt dem!

Må innrømme jeg ble temmelig rød i toppen da de ba om polititillatelse pr. brev for fullt lovlige omsettelige luftvåpen i Norge, dog med 18 års aldersgrense.

Kan ikke nekte for at jeg tilkjennega hva jeg syntes om dem, så de så seg vel ikke tjent med å svare.

 

Men OK, luftgeværet er på vei og jeg har det sikkert før helga.

Link to comment
Share on other sites

Nå begynner det å dra seg til.

Fikk en email fra en bruker av ett Polsk våpenforum som tilbød seg å skaffe meg deler jeg trengte uten at han skulle ta seg betalt.

Han hadde fått hjelp av en Tysker en gang når det gjaldt våpendeler.

 

Billige deler skulle han sende og få betalt i etterkant, dyrere deler / luftvåpen måtte jeg betale i forkant.

Har svart ham, og venter på respons, etter en del sonderinger i Polen ser jeg de har bra utvalg av deler til Lucznik, når det Gjelder Slavia er utvalget enormt.

Kan kjøpe flere typer tuningsett med dreide topphatter og fjærguider i metall til Slavia, er flere typer fjærer å velge mellom, når det gjelder trådtykkelse og / eller antall viklinger på fjæra.

Får jeg ham til å sende deler i en bråte med brev så blir prisen så lav for hver forsending at jeg slipper MVA, har han alternative betalingsmetoder også f.eks. Paypal så slipper jeg bankgebyr i samme slengen.

 

Hvis ikke dette er en luring så kan dette bli moro :D

Link to comment
Share on other sites

Ja da er også dette Lucznik 87 hentet ut hos posten :D

Skjeftet på det forrige er vel penere, dette skjeftet er lysere med noen få merker.

Blåneringa var bra, eller god, noe bortslitt blånering riktignok enkelte steder under løpet.

Sylinderen var pen i blåneringa.

Bra effekt i luftgeværet, prøvde som vanlig ett skudd i treplanke rett etter utpakning.

Kula forsvant i treverket.

Alt av metall er oljet inn og luftgeværet er satt til side for senere demontering og oppsmøring.

 

Var stemplet B, så da er det ett 1968 modell, i veldig bra stand. :D

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Hej Celcius.

 

Hoppas det är OK att jag skriver på svenska ?!

 

Jag har fått min pappas gamla Lucznik 87. Har skjutit mycket med den och den har nu inte används på 15 år. Hittade den vid en städning på vinden.. Det var som att träffa en gammal vän igen.

Jag vill reparera den.. Kan du hjälpa mig ??

 

Ny fjäder och packningar. Men det värsta av allt, front siktet är borta.

 

Tacksam för svar. Tack för underbar läsning

Link to comment
Share on other sites

Hei

 

Ja kan hjelpe deg med med noe etterhvert, har bestilt noen deler til Lucznik 87, dette skal passe 187, 87, 188 og 88 utgaven i følge selger.

Kanskje jeg får fatt i forsikte også, hvis kontaktperson jeg har produserer dette selv, skal høre med ham og eventuell pris.

Har ennå ikke fått bekreftet hva jeg får da jeg også nettopp har oppdatert bestilling med deler til Slavia 630/631 og 634 fra samme person.

 

Siden denne person også selv lager deler etter katalognummer / orginal deleliste så er det ikke umulig at jeg får fatt i forsikte også.

Sender deg en PM med info.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...

Det siste Lucznik 187 har gått gjennom tollen og er videresendt meg i dag :D

Kom til tollvurdering i går og sendt til meg etter knapt døgnet.

Dette var rask behandling, ikke minst nå i ferietiden.

 

Har forresten vært på det lokale Lensmannskontor i dag og hentet 6 stk erhvervstillatelser.

Blir å søke om ca 3 luftgevær i cal .22 - 1 i cal .25 og en pistol i cal .22

Muligens det går greit bare å oppføre luftvåpen og kaliber uten at det er nevnt gevær/pistol.

Da har jeg forhåpentligvis godkjente kjøpetillatelser klar senere i høst, ca 5 stk for luftvåpen.

Disse fungerer som importtillatelser også, bare å sende dem til tollen når eventuelle luftvåpen blir kjøpt i utlandet og ankommer tollen.

 

I tillegg tror jeg at jeg søker på ei storviltrifle, er ikke helt sikker på kaliber ennå, men tror det blir 30.06.

Link to comment
Share on other sites

Ja da har jeg fått bekreftet att delene ble sendt i dag fra Polen.

Skulle få bilder og sporingsnummer senere i dag på email.

 

Håper jeg har dette i løpet av neste uke, og rette deler håper jeg.

 

Desverre fikk jeg ikke det antall Polymer stempelpakning som jeg bestilte til Lucznik.

Jeg fikk noen få da selger hadde fått tilsendt feil Polymer stempelpakninger fra leverandør.

 

Men jeg fikk erstattet dette med lærpakninger og vel så det.

Nå er jo disse nærmest evigvarende også.

 

Venter ett 30 talls fjærer, nesten samme antall stempelpakninger, løpspakninger, avtrekkere, sear, avtrekkerfjærer+++ til diverse eldre luftgevær modeller.

Link to comment
Share on other sites

Da har jeg også mottatt det siste Lucznik, model 187 Predom Lucznik.

Luftgeværet var nydelig med ett lyst og nesten lytefri skjefte.

 

Ble faktisk kontaktet av selger fra Nederland og tilbudt dette luftgeværet :shock:

Har aldri hatt kontakt med selger før.

 

Da er det bare å vente på ei stor eske med deler som er send og på vei til meg.

Har ikke prøveskutt luftgeværet, men fjæra kjentes stram i forhold til de 2 andre Lucznik jeg har, muligens jeg har strammet litt for mye på skruene til forskjeftet.

( Mottok luftgeværet demontert ).

 

Strammes disse skruer for mye så låser/kiler spennarmen seg fast.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Da er pakken med deler ankommet tollen i Norge :D

Blir spennende å se, min kontakt har laget flere stempelpakninger i lær til meg for Slavia 620 uten at jeg ba om det.

Dette får jeg gratis med på kjøpet sammens med mye annet.

 

Får også 2 stk frontsikter til Lucznik, hvor i hvertfall det ene ikke har kornbeskytter.

Dette har selger laget selv.

 

Skal være en bråte med fjærer, avtrekkerfjærer, pakninger, klinker, sear, avtrekkere til diverse luftgevær - i hovedsak Lucznik og Slavia.

 

Denne kontakt skulle kjøpe seg en dreiebenk med det første.

 

Har allerede fått tilsagn om diverse pakninger i Polymer som han skulle dreie til meg.

Vil også bestille noen Muzzle break og dempere til Slavia, Lucznik og ikke minst en muzzle break i Messing for Crosman 2240, noe jeg har lett etter en stund.

Er jeg ekstra heldig dreier han spesielle fjærguider, og topphatter til meg for Slavia.

Skruer og bolter til Lucznik skulle han da med letthet lage til meg.

 

Har en viss erfaring med dreiebenk for metall selv, da min første vei i utdannelse inkluderte Maskin/mekanikk.

Men det er over 30 år siden jeg håndterte en dreiebenk, og metallfres.

 

Bestilte mere enn hva jeg egentlig trenger i første omgang, men har en del eldre luftvåpen som skal få ny fjærer og pakninger, noe går i reservedelsskrinet.

 

Er også spent på disse "tunings" stempelpakninger til Slavia 630/631.

De orginale er ikke spesielt gode, og Slavia har levert lotter med orginale stempelpakninger som har vært dårlige på tidligere utgaver av 630/631.

 

Er en del som jeg har lovet deler til, disse får ett hint fra meg når jeg har delene og vet med sikkerhet at de er riktige.

Deler til Lucznik er ikke å få fatt i her i Norge.

Skal vist være en "børsemaker" i Trondheim som skal ha noen få lærpakninger til Lucznik liggende etter opplysninger jeg har fått.

Dette er gamle deler som har ligget siden 70-tallet.

Link to comment
Share on other sites

Pakken med luftvåpendeler er sendt til meg fra tollen 29.07.09 tollfritt :shock:

Dette var deler for mange 1.000,- kr

Pakken/følgebrevet var påført opprinnelseslandets verdi også.

 

Må si at tollen også kan gi et positivt inntrykk :D

har i det siste hatt kontakt med posten utland pr. email.

Ser ut til at dette fungerer veldig greit hvis det er noen problemer eller spørsmål.

 

Ved en senere anledning får jeg muligens fatt i andre smådeler til Lucznik, slikt som skjefteskruer, stillskrue avtrekker++

Link to comment
Share on other sites

Da har jeg vært og hentet delene på posten :D

 

Fikk ei lærpakning til stempel for Slavia 620 gratis på kjøpet.

Denne skal jeg ha ett større antall av senere, da de etterspøres overalt.

Selger har laget denne selv.

Ser også ut som at alle deler er riktige, en springguide orginal til Lucznik som jeg også fikk gratis :D passer til fjærene, og fjærene har 27 coils.

 

Tunings stempelpakninger i Polymer til Slavia 630/631 er sorte, og har betydelig kraftigere "skjørt" enn de orginale som lett rives opp.

Disse skal jeg også ha flere av senere.

 

Ellers var det avtrekkere, sear, avtrekkerfjærer til diverse luftvåpen, løpspakninger++

 

Skal legge ut bilder av de forskjellige stempelpakninger senere, de i lær så meget pene ut, fulgt med skruer også til lærpakninger for Lucznik.

Link to comment
Share on other sites

Har montert i ny fjær i det første Lucznik 87 som jeg kjøpte.

Ny Polymer stempelpakning hadde jeg montert fra før.

 

Fjæra passet, og " make my day PUNK " gjett om det ble forandring i power :shock:

Dette er vel fjærene som presser V0 opp til 215 m/s, og enda finnes det fjærer med tykkere trådtype.

Også dette luftgeværet trenger ny blånering på bakstykke, nettopp det bakstykke som jeg fikk blånert så fint i første omgang.

Får prøve en type brunering jeg skal kjøpe her også, funker ikke det så blir det å bruke Duracoat med tiden.

 

Har 2 Lucznik til som skal ettersees, det sist kjøpte har jeg ikke prøvet enda, annet enn at det virket tungt å spenne opp.

Virker som at det er bra futt i den fjæra.

Begge skal få nye Polymer stempelpakninger hvis de trenger det.

 

Desverre har jeg ikke kjøpt Chrony enda, selv om jeg skulle det i sommer, så jeg har ikke fått målt V/0.

Riktige deler her også altså, og min bestilling ble en innertier.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...