Jump to content

Lucznik 87


Celcius

Recommended Posts

  • 3 weeks later...

har noe mere info angående disse nye fjærsett, da med stempelpakning i lær.

Disse har jeg solgt noen få sett av.

 

Fikk denne tilbakemelding av en kjøper:

..............................................................................................................................

 

Fikk pakken i dag. Har installert pakningene, og prøveskutt litt. Med min relativt billige airsoft-kronograf målte jeg 250-300 fot per sekund før de nye pakningene ble installert. Etter installasjon målte jeg 700-750 fot per sekund. Etter å ha skutt litt falt den til 600+ fot per sekund. Pakningene har gjort en kjempeforbedring!

 

Takk for en hyggelig handel, og takk for den raske sendingen. :)

 

..............................................................................................................................

 

Som man ser så har faktisk hastigheten mer enn fordoblet seg ( fra ei gammel og utslitt fjær og sannsynligvis sliten stempelpakning også ).

Dette med ei ny stempelpakning i lær.

Vil tro at hastigheten stabiliserer seg på i overkant av 700 fot/sek.

Orginalhastighet er ca 160 m/s eller like over.

 

Selv har jeg montert Polymer stempelpakninger på alle mine 3 Lucznik, men har ennå ikke kjøpt en Chrono, så V/0 vet jeg ennå ikke.

Men 2 av Lucznik,ene er betydelig kraftigere enn Slavia 630 montert med ny fjær og ny pakning, forsåvidt den 3 Luczniken også.

Har heller ikke skiftet løpspakninger, kanskje jeg kunne tjent noen m/s på det også?

Link to comment
Share on other sites

  • 5 weeks later...

hei, har nå lest alle inleggene her, og med stor interesse. har selv en lucznik 87, ser ganske så strøken ut, men litt slitt treværk. geværet trenger bla. en ny fjær, og stempelpakning som er sprukket(komprimerer ikke), løspakning def. og sikte foran på løpet borte.

ser du har skaffet deg en kontakt i polen som fikser. har selv lett rundt, og det virker som du er eneste som har dette. noen mulighet å få tak i dette igjennom deg?

ble litt gira når jeg så at det VAR mulighet å skaffe dette da geværet er 30 år gammelt.. :o

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Får inn noen extra sett med fjærer, stempelpakninger i lær, løpspakninger, avtrekkerfjærer og annet som baksikte, 2 uorginale forsikter, begge typer klinker og noen få uorginale justeringskruer for avtrekker.

I all hovedsak er dette reserve og utbyttingsdeler for meg selv.

Men har noen få av disse til overs tror jeg hvis noen skulle mangle noe om noen uker.

Dette gjelder fjærsett / fjær / forsikte og justeringsskrue for avtrekker.

 

Polymer stempelpakning hoppet jeg over da de var såpass dyre denne gang.

Får også spesiallaget denne bolt som går inn i sylinder spenner opp fjæra, denne er montert i enden av spennarmen.

Link to comment
Share on other sites

Hei Celsius.

 

Kjempebra tråd du har laget. Har lest den flere ganger og må bare bøye meg dypt i støvet :)

 

Godt å se noen som kan hobbyen sin, og ikke tror de kan, lik mange gjør :)

 

Leser alt du skriver om Slavia og Lucznik :)

 

Et spørsmål, Slavia 631. kjøpte ny fjær fra Chambers, den er på ca 28 viklinger+ og det er ganske tette. Hard fjær. Dette er vel standardfjær som gir rundt 170 hvis pakninger er ok ?

 

Litt skummelt å skrive om fjører her har jeg funnet ut. Da kommer det en ivrig mod og peser :shock:

Link to comment
Share on other sites

På de 2 Slavia 630 jeg har demontert hadde begge 37 viklinger ikke 28 som du nevner, mener også de jeg får fatt i har samme antall vinklinger.

 

Jeg kunne velge tykkere tråddiameter, eventuelt litt lengre fjærer.

 

Standard trådtykkelse er 3mm, kan i hvertfall få fatt i fjærer som har 3,2mm tykkelse.

orginalpakningene, de hvite som ser nesten gjennomsiktige ut er heller ikke spesielt gode.

Skjørtet i forkant av stempelpakningen er svært tynt, tetter bra ved avfyring av skudd grunnet lufttrykk i forkant, men rives lett opp og skades lett.

 

Disse sorte spesiallagede stempelpakninger i Polymer har tykkere skjørt i front av pakningen, dette gjør dem sterkere slik at skjørtet ikke skades så lett.

 

Slavia 634 fjær har 30 viklinger og en trådtykkelse på 3,1mm, men finnes fjærer med tykkere tråd / og noe lengre fjærer.

 

Stort sett går de grøvste deler igjen på Slavia 630 - 631, og 634, men med en del forskjeller, særlig mellom 634 og 630/631 utgavene.

 

Når det gjelder V/0 så har jeg ikke måleutstyr for dette, har heller ikke standardfjær eller standard stempelpakning på noen av mine 630 ( 2 stk ).

Så da blir det å forholde seg til fabrikk opplysninger som sier 170 m/s.

De fleste overdriver en del, men her tror jeg Slavia er nærmere sannheten enn hva de fleste produsenter er.

Link to comment
Share on other sites

Hei ja.

 

Var nok en skrivefeil fra min side :) Er 38 + litt i den nye fjøra. Har ikke målt tråden, men 3mm er nok riktig. Og det er tette viklinger. Skal legge ut et bilde en dag.

 

Vet at de fleste produsenter oppgir maksimalt på det meste. Gjelder jo toppfart og aks på biler, rekkevidde på ditt og datt. lengder på organer, you name it :)

 

Krono er fine saker :)

 

Må få meg min egen :)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Da er nye deler til Lucznik på vei ( sammens med Slavia deler for både 620/630/631/634 ) :shock:

 

Får baksikte, ett par uorginal forsikter uten kornbeskytter ( kan lages selv ved å splitte ett stålrør + litt sveising ), justerskruer for avtrekker ( også uorginal ), fjærer, klinker, avtrekkerfjærer og stempelpakninger av Polymer og lær.

 

meget mulig det dukker opp noe uventet også.

Men er ganske sikker på at jeg ikke har dette før jul, kanskje i romjula.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 14 years later...

Hei! Er det noen som vet hvor man kan få kjøpt/bestilt ny pakning til Lucznik 88 luftgevær? Pakningen er slitt, gammel og inntørket og kula blir stående i geværet pga av at lufta lekker til sidene og ikke treffer sentrert på blykulen. Mvh Ove Bjørken

Link to comment
Share on other sites

Ove Bjørken skrev (På 22.4.2024 den 11.08):

Hei! Er det noen som vet hvor man kan få kjøpt/bestilt ny pakning til Lucznik 88 luftgevær? Pakningen er slitt, gammel og inntørket og kula blir stående i geværet pga av at lufta lekker til sidene og ikke treffer sentrert på blykulen. Mvh Ove Bjørken

https://www.customairseals.com
 

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...