Jump to content

Innsendelse av resultater / Klasseføring NSF


Bromark

Recommended Posts

Lager en egen diskusjon med dette tema som dukket opp i en annen tråd...

 

Jeg er ansvarlig for klasseføring I min klubb og til tider sliter jeg veldig med å få resultater fra stevner som skytterne våre deltar på. Det er greit I de tilfeller som jeg selv er med for da kan jeg følge dette opp selv, men I de tilfeller hvor vi har skyttere som reiser alene og jeg ikke kjenner til dette blir det utrolig vanskelig å følge med når veldig mange arrangører ikke sender lister til deltakende klubber. Det skal ikke være nødvendig å måtte sitte å se I mellom alle lister som ligger på skyting.no for å få klasseført skytterne våre. Og det vil hjelpe lite å poste en egen tråd her på Kammeret om denne saken.

 

Fellesreglementet 5.3.7 sier blant annet følgende:

 

 

Intet stevne eller mesterskap er formelt avsluttet før resultatene er kunngjort på behørig måte. Resultatlister skal sendes forbundets sekretariat, til de kretser som har hatt deltagere med, samt deltakende lag. Listene sendes pr. e-post eller brev, hvis de sendes pr. brev skal forbund og kretser ha to eksemplarer av listene. Utsendelse av resultatlister skal skje innen en uke etter stevnets slutt.

 

Så det jeg gjør da, er å sende en epost til fagkomite og spørre hva de gjør med denne saken, og her er svaret jeg fikk fra de:

 

Hei Kjetil

 

Ja dette kan være et problem når arrangerende klubb ikke vet eller ikke gidder å gjøre ferdig og/eller sende ut resultatliste etter endt stevne. Dette gjelder stort sett de samme klubbene hver eneste gang.

 

Fagkomité Pistol har ingen mulighet til å drive oppfølging av slike klubber. Det må kretsene gjøre.

 

Riset bak speilet er at hvis dette ikke gjøres så får de ikke approbert stevne neste år. Skytterne kan også ”gjøre opprør” ved å hele tiden mase om dette til aktuelle klubber.

 

Her i Midt-Norge var dette også rimelig slapt for mange år siden. Men gjensidig oppfølging mellom klubber og skyttere har ført til at nå sendes resultatlistene ut samme dag eller maks et par tre dager etter avholdt stevne. Dette har nemlig med holdning og kunnskap hos arrangør å gjøre.

 

Selvjustis i egen klubb, krets og region er mitt forslag til løsning.

 

Hilsen Helge Olden

 

Mitt spørsmål videre i denne diskusjonen er hva mener dere der ute? Syns dere at det er greit at arrangører er trege (dvs mer enn den uken som står i reglementet) og hvilken "straff" bør kretsene ilegge disse som åpenbart ikke gidder å kjøre stevnet helt ut. Eneste i mine øyne som kan være en ørliten unnskyldning er dataproblemer ;-) hehe selv om ikke det heller er veldig bra å skylde på (Litt ris til egen bak er bra )

 

En annen ting er hvordan klasseføres det der ute? Manuelt eller har dere ett excel ark eller noe annet dere bruker, selv har jeg laget ett program som resultatene enkelt legges inn i og ved ett tastetrykk får man ferdige lister ut :-)

 

Kjør diskusjon !! (Hvis det er noen som bryr seg da ;-)

 

K.

Link to comment
Share on other sites

Utan å seie noko om "straffesanksjonar" så er eg klar over problemet. Det kan vere mange årsaker til at ting tar tid. Derimot så trur eg da hadde vore ein stor fordel om vi kunne fått eit standardisert program for resultat- og klasseføring. Det har eg sakna leeenge. Nokon sender resultat i Excel, andre i Word og eg har også fått resultat limt inn i e-mail. Sånt frustrerer meg. Viss vi hadde eit likt system for alle som var enkelt og fungerande så trur eg ting hadde gått fortare ang. resultatinnsending.

Link to comment
Share on other sites

Hva med ett resultatprogram som med ett enkelt tastetrykk koblet seg til en tjeneste (web side) og lastet inn en fil som inneholdt all informasjon fra stevnet ?

 

Resultatprogrammet trenger kun å lage en xml fil som leses inn i en database, formatet og feltnavn må så klart defineres av NSF slik at de som har slike resultatprogram enkelt kan sette opp en slik export jobb.

 

Ved en slik mulighet gjør vi jobben for klubbene mye enklere og for ikke snakke om raskere, for de som ikke har internett kan de enkelt lagre filen på en minnepenn/diskett og evnt laste det inn selv eller sende til fagkomite som gjør denne jobben for arrangøren.

 

Det aller beste med en slik løsning er at vi får ett felles klasseførings system og vi kan feks sende ut hvert år ett startkort (plastkort med magnetstripe/brikke) som inneholder all informasjon som er nødvendig. Dette kortet kan leses av en arrangør eller han henter ned informasjon fra NSF i en tekstfil (medlemsnr, navn og klubb) som gir grunnlaget for resultatlisten. Vi har kommet ett stykke på vei siden alle medlemmer i NSf er registrert i ett felles register med en unik id. Dette kortet kan også programmeres til å kunne brukes på skytebaner med elektronikk (gis tilgang) av klubber som har dette.

 

Tenk så gøy å kunne reise på ett stevne, skyte og når du kommer hjem ligger resultatet ute på web (alle på topp) og du kan logge deg inn på "din side" hos NSF og sjekke hvem klasse du har skutt til eller lage dine egne rapporter. Man kunne også fått laget en rapport som viste trender og utvikling. Det er svært få begrensinger hvis man gjør dette riktig.

 

Men først må vi få NSF til å forstå at ett sentralt resultat/klasseførings register er veien å gå...

 

K.

Link to comment
Share on other sites

Det har kanskje vært diskutert omkring klasseføring/resultater i NSF tidligere her på forumet men jeg har i så fall ikke helt fått det med meg.

Pågår det noe arbeid sentralt i retning av å få til systemer for klasseføring/resultater slik f.eks. NJFF har det (og helt sikkert også DFS)? Nå tenker jeg ikke bare pistol, men alle disipliner i NSF.

 

Hadde det ikke f.eks. vært mulig å knytte seg til de samme eksterne leverandørene av dataprogrammer for resultater og databasetjenester for klasseføring som NJFF benytter?

Det kan da umulig bli så mange kroner pr stevnestart om forbundet kjøper slike tjenester?

Link to comment
Share on other sites

Tanken har vel vært å kunne tilby en slik tjeneste via det sentrale medlemsregisteret som NSF har og det skulle være for alle. Men om det jobbes noe med en slik løsning pr i dag tror jeg ikke. Uansett er alt mulig.

 

kjenner ikke til de andre løsningene som du skisserer, men hvis noe slikt funker for de bør også NSF klare å få til noe selv om vi nok har det noe mer innviklet med tanke på alle de forskjellige øvelsene. Men dette er kun småtteri med tanke på utvikling av en database....

 

K.

Link to comment
Share on other sites

Her er en oversikt over de stevner som mangler resultater for i 2008 (bane øvelser kun tror jeg) og de er hentet fra fsu.no

 

Følgende resultatlister mangler for fjoråret:

 

Krets Stevnenr

Aust-Agder - 10017 - 10018 - 10019 - 10026

Vest-Agder - 11017

Sogn og Fjordane - 14073 - 14075 - 14076

Finnmark - 20020 - 20021

 

K.

Link to comment
Share on other sites

ja ,det er gjerne slike tilfeller som skjer. Var selv borti ett stevne som Olso Skytterkrets arrangerte 2 feb, og 14 dager senere purret jeg opp ang resultater. Da fikk jeg ett uoffisielt resultat sendt pr epost. så kalrt at det er ikke lett når fagkomite mener at kretsene skal straffe klubbene når det i enkelte tilfeller er kretsene selv som begår feilene. Men kalrt at det kan være tilfeller som pc problemer og annet som gjør at ting blir litt forsinket. Men da må man prøve å informere og evnt hvis man er overarbeidet få noen andre til å fikse utsendelse.....for reglene er jo enkle...stevnet er ikke ferdig før listene er sendt ut....

 

K.

Link to comment
Share on other sites

Her er en oversikt over de stevner som mangler resultater for i 2008 (bane øvelser kun tror jeg) og de er hentet fra fsu.no

 

Nuvel, no veit eg at det er innsendt "resultat" for dei for S&F. Litt seint, men likevel. Derimot så var det ingen deltaking på dei stemna. Det er ulike grunnar til at slikt skjer.

Link to comment
Share on other sites

Nuvel, no veit eg at det er innsendt "resultat" for dei for S&F. Litt seint, men likevel. Derimot så var det ingen deltaking på dei stemna. Det er ulike grunnar til at slikt skjer.

 

Det er nå slik at det skal sendes inn resultater selv om det ikke var deltakere med, det er for at fagkomite og de som styrer med dette faktisk skal kunne følge med på hva som skjer.....ingen resultater er ikke dermed sagt at det ikke var noen deltakere der. Og en annen ting, hvis en klubb arrangerer ett stevne så deltar vel klubbens egne skyttere ???? :-)

 

K.

Link to comment
Share on other sites

Det er helt utrolig at forbundet sentralt fraskriver seg ansvaret for klasseføringen og skyver dette ned på kretsnivå. Det sentrale medlemsregisteret var vel markedsført som en måte å sentralisere og automatisere klasseføringen. Det ligger totalt sett mye jobb i klubbenes ajourføring av forbundets sentrale medlemsregisteret. Kanskje like greit hvis klubbene dropper dette knotet med registreringen da, siden det nå kommer for dagen at det ikke skal gi noe tilbake allikevel? :evil:

Link to comment
Share on other sites

Det er nå slik at det skal sendes inn resultater selv om det ikke var deltakere med, det er for at fagkomite og de som styrer med dette faktisk skal kunne følge med på hva som skjer.....

Ja, som sagt så er resultat sendt inn.

 

Og en annen ting, hvis en klubb arrangerer ett stevne så deltar vel klubbens egne skyttere ???? :-)

Det er på ingen måte sjølvsagt.

Link to comment
Share on other sites

Og en annen ting, hvis en klubb arrangerer ett stevne så deltar vel klubbens egne skyttere ???? :-)

Det er på ingen måte sjølvsagt.

 

Nei, men det er jo viktig at klubben som arrangerer selv stimluerer til deltakelse på egne stevner eller tenker jeg helt feil nå ?? For hva er egentlig vitsen med å arrangere stevner hvis folk fra egen klubb ikke engang gidder å stille opp.....

 

K.

Link to comment
Share on other sites

ja ,det er gjerne slike tilfeller som skjer. Var selv borti ett stevne som Olso Skytterkrets arrangerte 2 feb, og 14 dager senere purret jeg opp ang resultater. Da fikk jeg ett uoffisielt resultat sendt pr epost.

K.

 

Venter også på offentliggjøring av resultater fra det stevnet... Siden for hovedstadserien er ikke altfor oppdatert...

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 1 month later...

Ser det står litt om dette tema på Kammeret.

 

Søkte og littt på nettet og fant knapt ei liste med nokre poengkrav for dei forskjellige øvelsane.

Da først og fremst baneprogram, men gjerne og felt.

 

Kunne nokon tatt seg tid til å sette opp ein enkel oversikt om korleis ein kvalifiserer til dei forskjellige klassane og kva krav som gjelder ?

Er det nok å nå denne poengsum ein gong pr sesong, sei at ein har "flaks" og skyter seg opp ein klasse eller må ein halde over ein viss sum fleire gonger pr sesong ?

 

Takker for innspel.

Link to comment
Share on other sites

Da har eg søkt litt sjølv og lest i NSF lover.

 

Fant denne oversikten med merke og opprykkskrav

http://www.skyting.no/files/%7B29077001-D288-4B0E-A29D-8EA60C360B16%7D.pdf

 

Slik eg no har forstått dette er det nok å skyte kravet ein gong i løpet av sesongen for å endre klasse neste sesong.

 

Du må og skyte deg ned igjen. Deltar du ikkje ein sesong blir du ståande med same klasse.

Er dette korrekt oppfatta ?

 

feltskyting er vel litt andre reglar, men fant dei ikkje i farten. Sikkert mykje same prinsipp, men prosent av toppscore.

Link to comment
Share on other sites

Tar du en titt i filen du selv la ut, finner du også kravene til feltskyting. Det eneste man må passe på er at man beregner utifra høyeste oppnådd poengsum i øvelsen (Fin, Grov, Militær eller Revolver) og er dette over 85% av maks poengsum på løypen er den godkjent for klasseføring.

 

Dvs enkelt forklart:

 

Finfelt

maks poeng på løypen: 102p

Maks poeng finfelt: 100p

Maks oppnådd: 100p = 100%

 

Skytter A skøyt 100p = 100%

Skytter B skøyt 95p = 95%

 

Grovfelt

maks poeng på løypen: 102p

Maks poeng grovfelt: 102p

Maks oppnådd: 102p = 100%

 

Skytter A skøyt 100p = 98,03 %

Skytter B skøyt 95p = 93,13 %

 

osv...osv...

 

Men det enkleste er å bruke et ferdig klasseførings program som gjør jobben ;-)

 

K.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
  • 7 months later...

Litt gammel tråd og litt off topic MEN:

 

Jeg har ikke skutt på flere år, sist jeg var aktiv var jeg i klasse A i felt. Hvilken klasse skal jeg starte i nå som jeg har begynt å skyte igjen?

Jeg fikk startkort fra klubben i forbindelse med våpensøknad, der der var jeg i full fart satt opp som D skytter, dette vet jeg ikke er riktig da det er forbeholdt nybegynnere. Samtidig som det føles litt urettferdig å bli plassert i A.

 

Joda jeg har lest reglene på NSF sin hjemmeside, men vet ikke helt hvordan jeg skal tolke det. ;)

Link to comment
Share on other sites

Litt gammel tråd og litt off topic MEN:

 

Jeg har ikke skutt på flere år, sist jeg var aktiv var jeg i klasse A i felt. Hvilken klasse skal jeg starte i nå som jeg har begynt å skyte igjen?

...

Joda jeg har lest reglene på NSF sin hjemmeside, men vet ikke helt hvordan jeg skal tolke det. ;)

 

Fellesreglementet pkt. 2.2.2.3 bokstav c):

Skytter som i løpet av en sesong ikke har deltatt i et stevne, blir stående i klassen.

 

Ser ikke helt hva slags tolkingsproblem som oppstår her :?:

Link to comment
Share on other sites

der der var jeg i full fart satt opp som D skytter, dette vet jeg ikke er riktig da det er forbeholdt nybegynnere.

Dette er ike riktig. Klasse D er den klassen for de som ikke klarer å kvalifisere/ikke har kvalifisert seg for høyere klasse.

 

Alle nybegynnere starter i den klassen, ja, men de blir der dersom de ikke klarer å skyte seg opp selv om de holder på i 50 år.

Link to comment
Share on other sites

I denne sammenhengen var det mer om han fortsatt skulle skyte i klasse A som før selv om han hadde vært borte i 8 år. Den gangen fulgte alle de andre grener også etter finfelt. Så det vil si at du skal skyte i klasse A i antagelig alle grener ;-)

 

Men skøyt du deg opp den gangen er det ikke mye som skal til før gamle kunster er tilbake :-)

 

uansett så må man skyte seg ned selv om man har vært borte i mange år....

 

K.

Link to comment
Share on other sites

Litt gammel tråd og litt off topic MEN:

 

satt opp som D skytter, dette vet jeg ikke er riktig da det er forbeholdt nybegynnere. Samtidig som det føles litt urettferdig å bli plassert i A.

 

 

Om du ikke "føler" hjemme i D klassen, er det ingen ting i veien for å "skrive seg opp" i den klassen du selv føler du hører hjemme i.

 

Motsatt, å skrives seg ned i klasser er derimot ikke tillatt :!:

Link to comment
Share on other sites

 

 

 

Motsatt, å skrives seg ned i klasser er derimot ikke tillatt :!:

 

Selvfølgelig.

Har selv gremmet meg over at det er mange som skyter mistenkelig bra i klasse D.

Driver å jobber med saken, har funnet ut at jeg skyter i klasse A i felt Fin og Grov.

 

Rett skal være rett, gidder ikke å jukse, det betyr egentlig ikke så veldig mye da målet er å lige i A klassen uansett.

Det skal bli spennende å skyte felt igjen, gleder meg :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...