Jump to content

Sauer 303 men hvilket kaliber


khlb85

Recommended Posts

Jeg har tenkt til å kjøpe meg en Sauer 303, men jeg vet ikke hvilket kaliber jeg skal velge. Det står mellom 30-06 og 300 win.mag. Jeg har ingen erfaring med 300win.mag, så jeg lurer på om noen har noe erfaringer i forhold til avstand/kulebane og kjøttskader på dyr? Jeg har 30-06 som jaktrifle i dag, og er veldig førnøyde med det, men jeg er åpen for å prøve noe nytt.

Link to comment
Share on other sites

Det er sant. Det burde jeg tenkt på. 9.3x62 har jeg tenkt på, men den har jeg erfart at ikke er pålitelig på hold lenger enn 150m. Tanken har hele tiden vært på 30-06, men jeg tenkte at jeg kanskje skulle gå opp litt i kaliber ved kjøp av ny børse. Men da har jeg en god grunn å komme med i heimen for å kjøpe meg en ekstra børse :D

Link to comment
Share on other sites

Det jeg har erfart er at kula faller altfor fort etter 150-175. Dette har jeg testet med forskjellige ladninger, men jeg ser jo ikke bort i fra at andre har bedre erfaringer.

 

Dette gjelder de aller fleste patroner, faktisk. Det er derfor det er vanlig å skyte inn på lenger hold enn 100 m. Eller skyte så den går litt høyt på 100. Sev med de tyngste kulene er 9,3x62 helt grei ut til 250 meter - og så veldig mye lenger hold enn det er det vel ikke så mange av oss som sender av gårde skutt mot levende vilt på.

Link to comment
Share on other sites

T. urogallus

Hvor kommer denne innformasjonen fra?

Sist jeg snakket med importøren, fikk jeg et hint om levering fra og med juni/Juli.

 

 

Denne mailen fekk eg frå tyskland!

Vielen Dank für Ihre Anfrage vom Montag, 2. Februar 2009 um 18:09:

 

Dear Morten,

 

we just talked to SAUER and they told us that the S303 in calibre

9,3x62 will not be on the market before 2010.

 

And all NEW orders of S303 (means not back ordered by the seller by

now) will also not be delivered in this year.

 

Denne mailen fikk eg frå http://www.triebel.de

 

Men han tar jo sikkert feil da. Hehe. siden importøren seie da! Og Da har dei sakt i Lang tid at den skal komme om ca 6mnd heile tida!

 

Men eg veit ikkje!!

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

det er jo en grunn for att 303 bare blir levert i 300wm, den lader ikke godt nok med svakere patroner.

har fundert på og kjøpe ei 303 i ca 1.5 år nå men får fortsatt ikke bestemt meg pga kaliberet, 300wm i så kort pipe er det samme som og skyte med 30-06 når det gjelder fart og energi. 300wm er jo fryktelig dyrt og trene med i forhold til 30-06.

oppspennet/sikringen er en helt utrolig fin løsning i forhold til andre automatrifler, det er og få nye 303 i sverige nå får ca 15000nkr

Link to comment
Share on other sites

Kjøp for all faans del ikke Sauer 303 i 300WM. En kompis har en sånn. Og jeg har all lading og test skyting med den. Fy faan så mye bråk jeg har hatt med den. For det første har den relativt ofte matnings feil. Til bjørnejakt hadde jeg heller tatt med meg en kniv en den greia der. For det andre synes jeg presisjonen er ræva. For det tredje så er løpet for kort til å få noe særlig utbytte av den hylsa. Skal prøve raskere krutt og se om åssen det går. For det fjerde er munnings smellet og flammene formidable. Skumringsjakt på hjort er fint ser du. Etter første skudd er du så blind av glimtet at du ser ikke fingrene dine. Og da er i grunnen vitsen med automat totalt borte. Dessuten så mener jeg at 300 wm og alle kalibre som gir en brukbar rekyl helt borte i natta å bruke i en automat. Du mister noe av vitsen. For min del er det raske andre skudd som er greia med automat.

 

Jeg har en Molot Vepr Super med lyddemper. Da snakker vi ingen flamme, ingen rekyl og andre skudd som er på vei nesten før det første er fremme. Får du funksjons feil den på er du like uheldig som Donald. Preisisjonen er langt bedre enn 303`n også.

Link to comment
Share on other sites

Jeg fikk 303`n i 30-06 før jul, til og med med 56 cm pipe.

Med den får jeg omtrent de hastighetene en 30-06 skal ha.

Har skutt en 70-80 skudd uten omladningsproblemer.

Beste 3 skudds samling 9mm, sikkert litt flaks, men igen problemer å holde samlingene på 20-30 mm.

Link to comment
Share on other sites

30-06 er akkurat passe i den børsa, 30-06 og 8x57. Hold deg til den og angre ikke på kaliber valget. Det største problemet på den i 300 WM er at den ikke lukker sluttstykket ved skudd 2,3,4 osv....... Trodde først det var et innkjørings problem, men etter flere hundre skudd er det fortsatt der. Puss hjelper heller ikke....egentlig tror jeg det bare er å levere hele greia og få tilbake en i 30-06 eller 8x57js...Leverer dem forresten den i 8x57?? Eller var det en av kalibrene dem trakk tilbake??

 

 

Jeg fikk 303`n i 30-06 før jul, til og med med 56 cm pipe.

Med den får jeg omtrent de hastighetene en 30-06 skal ha.

Har skutt en 70-80 skudd uten omladningsproblemer.

Beste 3 skudds samling 9mm, sikkert litt flaks, men igen problemer å holde samlingene på 20-30 mm.

Link to comment
Share on other sites

Har hørt at de nye 303`ne som nå kommer i 30-06 og 8x57 har et sluttstykkehode som har mindre omdreining når de roterer i lås, enn de som var i de første i 300 win mag.Dette skal vistnok ha løst problemet med at den ikke ladet om.Min i 30-06 fungerer hitill i hvertfall perfekt.

Link to comment
Share on other sites

Jeg ville kjøpt i 30-06 eller aller helst i 8x57.

 

Den største fordelen med 8x57 er levetid på løp. Minst 10000 skudd før pipa er utslitt. 300wm har vel levetid på maks 2000.

 

Jeg synes det forøvrig er utrolig at Sauer har problemer med funksjonen på ei ny halvautobørse.

Link to comment
Share on other sites

Det var et problem med de første som kom på markedet. 5-6% av solgte 303 ble sendt i retur. Kan sikkert hoste opp det eksakte tall på mandag.

Virker her som omtrent alle 303 har hatt de samme problemer :?

Legg på men null på de prosentene du oppgir så er vi i nærheten, uansetthva de påstår hos gullsmeden. Dette sammenfaller også med tall fra Sverige.

Synd at det som kunne vært den beste halvautoen ble en flause

Link to comment
Share on other sites

Du har sikkert helt rett...

Og "gullsmeden" og fabrikken tar feil :?

Innlysende, hverken puchere eller langere er vel tjent med fete %er av feil vare, og vil naturlig nok tone det ned.

 

Skjønner egentlig ikke hvorfor folk vil ha halvauto til jakt, de er jo ikke akkurat kjent for å være driftsikkre etter noen døgn i all slags vær ute i buchen.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...