Jump to content

Rengjøring av rifle mm.


marwe

Recommended Posts

Hei,

 

Jeg er litt usikker på om dette er riktig plass for posten, så jeg ber om forlatelse hvis så ikke er.

 

Jeg har nylig kjøpt meg en sako quad (.22 lr) og en fabarm alpha .12. I forhold til sakoen lurer jeg særlig på hvordan jeg mest mulig skånsomt og effektivt kan rengjøre denne. Slik jeg har forstått det skal man være svært forsiktig med kronen hvis man vil bevare presisisjonen. I manualen står det at man ikke skal "skrubbe" løpet, men skyve børsten gjennom løpet mot munningen. Er dette virkelig nødvendig. Virker utrolig tungvint å skru av børsten hele tiden istedet for å trekke den tilbake gjennom løpet.

 

Andre tips mht rengjøring tas imot med stor takk. Jeg er rimelig blank på dette, så jeg må ha det inn med teskje (jeg har kjøpt et sett bestående av pussestang, børster/lapper, solvent og våpenolje).

 

Det andre jeg lurer på er effektiv rekkevidde med .22 lr. Jeg skjøt den inn på 50 meter, men det var litt for "enkelt" å få gode samlinger, så jeg tenke jeg skulle prøve meg på litt lengre hold. Er 75 meter for langt, eller kan jeg gå opp mot 100 meter?

 

Marwe

Link to comment
Share on other sites

Hei og velkommen!

 

Det er skrevet mye om generell våpenpuss på forumet tidligere, så søkefunksjonen kan gi svar på dette.

Det har også vært diskutert mye når det gjelder puss eller ikke puss av .22LR.

 

Når det gjelder avstander er nok ikke 75-100meter noe problem, men prosjektilet er lett og blir lett påvirket av vind.

Bortsett fra dette med vind er det ikke noe problem å skyte på 100meter med .22LR, dette er noe jeg selv "bedriver" de få gangene .22LR'en er ute av skapet.

Link to comment
Share on other sites

Effektiv skuddvidde er mellom 75 og 100m, alt etter amo en skyter med (jeg skyter gjerne på gong på 200m med sub amo, men begrenser meg til 75m med samme amo v/jakt).

 

Puss med børste. Ikke puss fra munningen, puss fra kammeret. Ikke snu rettningen på børste etc i løpet, få disse helt gjennom før du trekker tilbake (selv drar jeg sjeldent pussefilla tilbake til kammeret, der er det nok dritt, om jeg ikke skal fylle på mere. Men børsta går helt gjennom og tilbake).

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...