Jump to content

Lever action fuglerifle i 7x33?


tailgunner

Recommended Posts

Er det noen som har et godt tips til en lever action i et brukbart fuglekaliber?. Jeg kunne tenkt meg en lever action med kikkertsikte i f. eks cal 7x33. Kan d skaffes? Finnes d et så godt alternativ at et slikt prosjekt bare er tull?

En marlin eller Winchester? kaliber?

Hva er lettest å ta utgangspunkt i? Hvilken rifle kan lettest bygges om til dette kaliberet?

 

Selv om dette bare er tull kunne jeg tenkt meg å gjennomføre d allikavel :wink: Jeg er ikke bestandig så fornuftig av meg :?

Takker for svar :D

Link to comment
Share on other sites

Anbefaler at du tenker deg om en gang til før du tenker på noe i 7x33 Sako. Sako har lagt ned produksjonen av både patroner, hylser og kuler pga liten etterspørsel. Om produksjonen blir tatt opp igjen er det foreløpig ingen som vet. Pga dette hamstres nå disse komponentene av de som har børser i kaliberet, og prisene er deretter. Tror ikke piper med fornuftig stigning eller brotsjer er noe enhver børsemaker har i hylla si heller.

 

Mitt tips: Velg heller noe annet!

Link to comment
Share on other sites

Jeg lader selv så ammo blir ikke problemet. Problemet er at jeg gjerne vil ha 7x33. "Standard kulevekt for 357 er 158grs"... Ikke så rent lite d. En 110 grs kule er oppgitt med hastigheter på opp mot 572 m/s, jeg kunne tenkt meg en mindre kule med høyere fart.

 

Noen som har en bøylerifle i et litt mindre kaliber som egner seg?

 

7x33 sako i en bøylerifle virker bare så tiltalende :lol: Ikke så fornuftig nei, men d kan bli et fint prosjekt og en morsom rifle som ingen andre ha :)

Link to comment
Share on other sites

Du har et problem fordi kuler i 7mm i 78 grain er nærmest umulig å oppdrive, dette er kula som 7x33 er originalt ladet med.

 

Du vil få problemer med riflestigningen med tyngre kuler og ladedata er kun basert på på original kulen.

 

7x33 er desverre en utdøende patron, Hvis du skal "ta`n helt ut" med lever action rifle så er heller .30 US en patron som passer veldig godt i en slik mekanisme og komponenter er uproblematisk.

Link to comment
Share on other sites

En annen ting i prosjektet ditt er våpenet i utgangspunktet; som fuglerifle er vel en M94 noe av det mest dårligste utgangspunkt du kunne finne...

 

Dårlig iboende presisjon.

Høy vekt på våpenet.

Magasin på en fuglerifle ?

Skjeftefasong som ikke borger for god skyting

Høy kikkertmontasje..

Avtrekk som suger

 

Jeg hadde gått i tenkeboksen en gang til og sett litt på parameterene for hva jeg legger i begrepet fuglerifle.

 

Selv har jeg to som er fantasiske til dette formålet en Sako AI i .222 Rem og med extra pipe i 6X45

Og en fallblokkrifle i .22 K-Hornet fra Daniel Frazier.....begge går meget godt og har ingen problem med 3 skudd innenfor tommen på 180 meter.

Link to comment
Share on other sites

Joda... Nå bynner d å demre litt :oops:

 

Nå var det ikke nødvendigvis en m94 jeg skulle brukt.. Jeg har en i cal 30-30 og ja, den ville vært et utrolig dårlig utgangspunkt :?

Jeg tror jeg må få testet noen flere for å bestemme meg. D hadde nokk blitt et morsomt prosjekt selv om d ikke ble den optimale fuglerifla :roll:

 

Her skulle jeg nesten ha latt lysten seire over fornuften :wink:

Link to comment
Share on other sites

Altså, hvis du absolutt skal ha patroner med spiss kule i en bøylerifle så finnes det ikke sååå mange alternativer, de du lettest kommer over er Browning BLR og Savage M/99.

Av disse er det vel Savage som er lettest å modifisere/bytte kaliber på.

Men om du skulle ramle over en Savage i 5,6x52R så har du strengt tatt ikke noe behov for å bytte kaliber, eller enda bedre, en ditto i .25-35.

Det hadde vært noe, lett å montere kikkertsikte også. :D

 

Men om du har sansen for gamle patroner som frarøver deg nattesøvnen på grunn av evige spekulasjoner på hvordan man skal finne mer komponenter til ammo, da har Marlin faktisk levert sine bøylerifler i .218Bee... :lol:

Link to comment
Share on other sites

Hva med en Sako Finnwolf eller Winchester M.88? Begge disse bøyleriflene fra 60-tallet fås i .243Win. Jeg har en .243Win Finnwolf - "the Cadillac of lever rifles". Artig å skyte med, og presis som en god boltrifle. Med litt tålmodighet kommer en over begge typene på bruktmarkedet.

 

Hilsen Kristoffer

Link to comment
Share on other sites

Jeg ville også gå for en 22 savage hi-pover. Fin-fin kaliber og fin i en Savage lever. Har set den i en Savage take-down. Den passer lige i sækken. Super kaliber op til og med rådyr.

7x33 skal kun være i den fine Vixen :wink: . Har selv en luksus udgave med valnøddeskæfte. Fabrikanter af ladedele er nævnt tidligere. Lykke til.

 

jes

Link to comment
Share on other sites

Ligger en på Blocket nå. Nylig satt ned til 5500,-SEK.

http://www.blocket.se/vi/19814525.htm?ca=11_s

Ellers 25-35WCF må vel sies å være en skikkelig klassiker! Hadde en slektning som i mellomkrigstida livnærte seg for det meste av jakt og fangst. (Da var det skikkelige priser på skinn og høye skuddpremier på rovvilt.) Etterhvert skaffet seg en drilling i 16/16&.25-35. (Eller 6,5x52R som den noe pussig kalles på "europeisk") Vet han var veldig fornøyd med det kaliberet til all småviltjakt. En flatneset cal.25 i passe slapp krag-hastighet burde være sikker og god medisin på fugl? Selv i disse BR-,PPC- og andre små tjukkas-tider! :lol:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...
Anbefaler at du tenker deg om en gang til før du tenker på noe i 7x33 Sako. Sako har lagt ned produksjonen av både patroner, hylser og kuler pga liten etterspørsel. Om produksjonen blir tatt opp igjen er det foreløpig ingen som vet. Pga dette hamstres nå disse komponentene av de som har børser i kaliberet, og prisene er deretter. Tror ikke piper med fornuftig stigning eller brotsjer er noe enhver børsemaker har i hylla si heller.

 

Mitt tips: Velg heller noe annet!

 

7x33 patroner står i 2011 katologen til sako så de produserer det nok fortsatt..

Link to comment
Share on other sites

Schau har sendt ut mail til intresenter om at Lapua kommer til og produsere et parti i år med 7x33 så

her er det bare og hamstre, dette er da ferdig smell, men vil anta at kuler også blir produsert.

Det kan hende at dette blir siste runde m.m. dette kaliberet blir Jæv... populært igjen , men jeg har min tvil.

 

Bertram levere hylser, men die- sett må bestilles og tar litt tid.

Snakk med

 

7x33 et et supert kaliber og det har historie samt sikrere kulebane til skyting på topp. (krum Kulebane)

 

Mvh

 

Jonas Lunde

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...