Jump to content

Gaupejakt region 7


bobbcat123

Recommended Posts

har ett fra i fjor, en død en:) men ikke fra i år!!

 

kor du jakter henne?

 

holder selv til oppe i grenseområdet mot Troms! vi har vært særdeles plaget med snyforholdene, har ikke fått snæ siden lenge før jakta!Så det er tilnærmet umulig å skulle finne spor etter den!! føler det litt som nål i høystakk prinsippet.

Link to comment
Share on other sites

Jakter sør i Nordland, her er beviset.

 

normal_IMG_2773.JPG

Skytter og pus

 

Så skjedde det noe spennende i går kl 1830 og, da ble en slik ankret:

 

normal_IMG_2781.JPG

Jerven veide 15,04 kg og katten veide 22,2, begge var meget pene eksemplarer.

 

Katten ble skremt frem ut av Ailo og Ask, (russisk støver) brødre fra jaktvollens kennel.

Link to comment
Share on other sites

Jakter sør i Nordland, her er beviset.

 

normal_IMG_2773.JPG

Skytter og pus

 

Så skjedde det noe spennende i går kl 1830 og, da ble en slik ankret:

 

normal_IMG_2781.JPG

Jerven veide 15,04 kg og katten veide 22,2, begge var meget pene eksemplarer.

 

Katten ble skremt frem ut av Ailo og Ask, (RUSSIAN HOUNDS) brødre fra jaktvollens kennel.

:mrgreen::shock::shock:

 

 

grattis dokker ja :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Dæven det var saker, grattis :D Du mangler bare ulv nå :mrgreen: Ikke så lurt å legge ut bilder kansje :mrgreen:

Du vil vel ikke si hvor du skaut gaupa, jeg er ingen konkurent for å si det sånn :D

 

 

He he nei ulvebilder kommer ikke på trykk :D:mrgreen: nei det er lite med ulv her selv om det er bare det som mangler..

Har ikke klarert ting med jaktbasen så stedsnavn vil jeg ikke ut med..

Link to comment
Share on other sites

bra dokker finn gaupa der sørpå:)

 

har ikke jaktet selv siden torsdag, men fortsatt ikke ideelle forhold i grenseområdet!

 

Det er ikke noen her som tilfeldigvis vet om noen som vil leie ut hunden(e) sin til gaupejakt i nærheten av grenseområdet! hehe, vi er i litt mangel av hund i år for å si det sånn!

Bare en tanke jeg har om å få lokekt med noen som har hund, må jo selvfølgelig høre med jaktleder om det er ønskelig, men regner nesten med det!

Link to comment
Share on other sites

bra dokker finn gaupa der sørpå:)

 

har ikke jaktet selv siden torsdag, men fortsatt ikke ideelle forhold i grenseområdet!

 

Det er ikke noen her som tilfeldigvis vet om noen som vil leie ut hunden(e) sin til gaupejakt i nærheten av grenseområdet! hehe, vi er i litt mangel av hund i år for å si det sånn!

Bare en tanke jeg har om å få lokekt med noen som har hund, må jo selvfølgelig høre med jaktleder om det er ønskelig, men regner nesten med det!

 

Har muligens vært i kontakt med jaktlederen din , om det er samme mann vi tenker på. Har hunder også , flere stykker , skulle ta kontakt når jeg kom hjem fra jobb 19-20 feb.

Link to comment
Share on other sites

det e det nok, hvis det e du som e fra Myretraktene????kan det stemme?

 

startdagene hadde vi ikke noe sporsnø i det hele tatt, så var liten vits med hunder da.

 

ta kontakt med han når du kommer hjem jah, vi må få til nokka!!vært artig å prøve hund i terrenget vårt. se hvordan gaupa blir å reagere!!

 

hvis du ikke får kontakt med han, så ring meg, sender deg nummer på PM.

 

vi har fått utvidet en del jaktterreng de siste dagene, så vi kan operere over et større område nå.

Link to comment
Share on other sites

Nå var vi farlig nært i helga på den tredje katten av kvoten på 4 stk her nede, så jeg tror at det går ikke mange dager til før "alt" er over. Hvis noen skyter ei tispe til så frykter jeg en innstilling av jakten i denne regionen... helt uforståelig etter mitt syn for her kryr av katter, utrolig mye spor å se. Både her nede og i Grane og Hattfjelldal, vi nærmer oss det glade 90 tallet sier de som har opplevd de gode åra.

Link to comment
Share on other sites

Steike, dere er flinke syns jeg :D Har hytte på Elsvatne å så bikkja på sirijorda, må jo være steike gode bikkjer det dær, de sirijordsgutta er vel så godt trent at de løper sammens med bikkja :mrgreen:

 

He he ja jeg skjønner ikke hva de skal med hund egentlig :D:D Hunden tegner veldig bra, tispa i dalen er vel et hakk kvassere en sine brødre, forsåelig nok siden tispene er litt tidligere modne enn vi gutta :D

Link to comment
Share on other sites

For å si det slik blir ikke rådyrstammen stor de kommende år her innaskjærs, det er veldig mye gaupe i terrenget så å håpe på at rådyrstammen vokser er å tro på julenissen.

Forrig helg fant jeg 2 rådyr, ett nesten oppspist og et som ikke var frosset enda, like etter kom katten men hunden hakk i hel :D

Rådyrstammen får seg en stor knekk i tiden fremover tror jeg, spesiellt i Grane, Vefsn og Hattfjelldal - øvrige kommuner har ikke jeg hørt noen status om antall gauper, men vil anta at det er omentrent det samme, med andre ord mye gauper.

 

Vi er i snitt ca 7-8 mann (opptil 15-20 mann i helgene) som har vært ute hver dag i 10 dager nå, og vi finner "ferske" spor nesten uten unntak, selv i det kraftige snøværet som vi har hatt de siste dager... vi som jakter på gaupa kan ikke si annet at det er gledelig, men skjønner de som vil jakte på andre arter som feks rådyr/hare. Kvoten kunne uten problemer ha vært det dobbelte, det er bare det som er hele problemet!

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 1 month later...

:D Det har vært en god jaktsesong for dette effektive jaktlaget fra ETS (Evenes,Tjeldsund, Skånland). Tror vi er det laget som har skutt flest gauper på kortest tid siden jakta startet 8 stykker pluss en jerv[img][/img] på 5 uker. Gaupelandslaget har felt alle gaupene med rifle og alle innen en radius på 17 km. søk på gaupe i www.fremover.no og www.ht.no nrk/nordnytt.no

Er det noen jaktlag som kan vise til en sånn merrittliste? Bilder kommer du finner bilder på min facebook side også.

Link to comment
Share on other sites

Gaupejakta i sørfylket har vært freda en stund. Har det ikke blitt jakt her i sørfylket sørtroms/nordre nordland å år har vi fått en eksplosjon av gaupe i dette området. Etter de meldinger som vi får å har registrert selv går det enda mange gauper i dette området. Da sier jeg ikke noen få, men mange. Bøndene går en litt lysere tid i møte i år. Vi har (noen få igjen) rådyr, men mange lokale stammer er blitt helt uradert her også.

 

Ja er vell fare for det, huska på slutten av 80 begynnelsen av 90 tallet, da var det en bra rådyrstamme i hattfjelldal,så tok gaupa seg kraftig opp og det gikk kun et par år så var den utradert.
Link to comment
Share on other sites

:D Det har vært en god jaktsesong for dette effektive jaktlaget fra ETS (Evenes,Tjeldsund, Skånland). Tror vi er det laget som har skutt flest gauper på kortest tid siden jakta startet 8 stykker pluss en jerv[img][/img] på 5 uker. Gaupelandslaget har felt alle gaupene med rifle og alle innen en radius på 17 km. søk på gaupe i www.fremover.no og www.ht.no nrk/nordnytt.no

Er det noen jaktlag som kan vise til en sånn merrittliste? Bilder kommer du finner bilder på min facebook side også.

 

Vel, merittliste og merittliste? problemet er ikke tallet 8, på 4-5 uker, det er mere kvoten som sier at vi ikke får skyte mer:-( I år var kvoten bare 4 stk her nede... vanskelig å komme opp i 8 da :D

Link to comment
Share on other sites

Blir det ikke søkt om ekstradyr på den totale kvoten for Nordland?

:D Det har vært en god jaktsesong for dette effektive jaktlaget fra ETS (Evenes,Tjeldsund, Skånland). Tror vi er det laget som har skutt flest gauper på kortest tid siden jakta startet 8 stykker pluss en jerv[img][/img] på 5 uker. Gaupelandslaget har felt alle gaupene med rifle og alle innen en radius på 17 km. søk på gaupe i www.fremover.no og www.ht.no nrk/nordnytt.no

Er det noen jaktlag som kan vise til en sånn merrittliste? Bilder kommer du finner bilder på min facebook side også.

 

Vel, merittliste og merittliste? problemet er ikke tallet 8, på 4-5 uker, det er mere kvoten som sier at vi ikke får skyte mer:-( I år var kvoten bare 4 stk her nede... vanskelig å komme opp i 8 da :D

Link to comment
Share on other sites

Ja, meritter og meritter. I mitt lokalområde er det felt to gauper siste 13 år, begge hanngauper på godt over 20 kg felt i løpet av en time av samme jaktlag. Er vel ikke så verst det heller.

 

Ja d e bra, vi skaut 2 gauper i løpet av noen øyeblikks mellomrom

 

 

 

gaupelandslaget

Link to comment
Share on other sites

Ja d e bra, vi skaut 2 gauper i løpet av noen øyeblikks mellomrom

 

 

 

gaupelandslaget

 

 

:shock::shock:

Det her syes jeg ligner på sjøl skryting av seg selv. sånt synes jeg at folk kan holde seg for god til å gjøre .

Det har jo litte med kvoter å gjøre hvor mange som skytes å. har man ei kvote , da f,eks 1 gaup. å skyter den å ikke får eventuelt tilleggsdyr kolles er det laget dåligere en det selv framsatte landslaget i gaupejaktvære da ?

jøvla sjølskrytera dokk nord der !fysj å være , bli kvalm av slikt. :shock::shock:

Link to comment
Share on other sites

  • 7 months later...
Ja d e bra, vi skaut 2 gauper i løpet av noen øyeblikks mellomrom

 

 

 

gaupelandslaget

 

 

:shock::shock:

Det her syes jeg ligner på sjøl skryting av seg selv. sånt synes jeg at folk kan holde seg for god til å gjøre .

Det har jo litte med kvoter å gjøre hvor mange som skytes å. har man ei kvote , da f,eks 1 gaup. å skyter den å ikke får eventuelt tilleggsdyr kolles er det laget dåligere en det selv framsatte landslaget i gaupejaktvære da ?

jøvla sjølskrytera dokk nord der !fysj å være , bli kvalm av slikt. :shock::shock:

 

Da kan dere se slutten av denne

http://www1.nrk.no/nett-tv/klipp/554383

 

Der har dere noen av såkalte gaupelandslaget. Og mer skryt :?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...