Jump to content

Nye ski - klare kriterier


Jeger'n

Recommended Posts

http://www.oslosportslager.no/produkt/fischer-s-bound-villmarka-109-tour-turjaktski-ustalkant-9009.aspx

Disse er breie men utanfor dine spesifikasjoner.

Nye nato/ingstad fra åsnes har jo stålkant.

Regner med at det er bikkjer du skal trene.

 

Tja, både trene bikkjer og rusle litt i skogen etter bamsefar til våren.

 

Disse du hadde link til får man ikke lengre enn 198 cm og jeg vil gjerne ha 210, da jeg synes lengde bærer bedre enn bredde på vårsnøen.

Link to comment
Share on other sites

Tja.. hør om forvaret har noen å avse? NATO-planken er vel i glassfiber nå til dags?

 

Er plast-NATO-skiene å få kjøpt som overskuddsvare? FInner bare bålved-versjonen?

Link to comment
Share on other sites

Tja.. hør om forvaret har noen å avse? NATO-planken er vel i glassfiber nå til dags?

 

Er plast-NATO-skiene å få kjøpt som overskuddsvare? FInner bare bålved-versjonen?

 

Mener sterkt forsvarsbrukt.no hadde inne for ei stund sida sida.

 

EDIT: glemte det jeg skulle si-

Ser Fischer si villmarka 109 eller hva den heter (E109 uten stålkant i alle fall!) har vært nevnt tidligere her. Jeg holder også en knapp på den, hvis du skal ha så lange ski.

Selv har jeg Fischer S-Bound boundless, som er praktisk talt samme skia som jaktskia, bare med stålkant. Storfornøyd med den, men savner litt mer spenn på hard føre. Også utrolig gode å kjøre på! Har bygd opp bindingene, og bruker dem i bakke i tillegg...

Link to comment
Share on other sites

Jeg kjøpte nato-bindingene, slik at jeg kunne bruke truger og ski - med samme sko.

Men mine gamle gode Åsnes-ski med stålkanter - var for smale :( til at bindingene kunne brukes.

 

Er derfor på utkikk etter ski m/stålkanter (selv om jeg har hunder) - hvor jeg kan montere bindingene.

Men er ikke interessert i å betale kr 2500,- for noen Fisher :?

Link to comment
Share on other sites

Selv har jeg Fischer S-Bound boundless
Du synes ikke de har for stor innsving for å være skikkelig gode å gå på? Jeg er litt skeptisk til mer enn 20-25mm forskjell tuppbredde/midtbredde. Kraftig innsving er selvsagt behagelig i utforbakkene, men de (få) skiene jeg har prøvd med mer innsving enn dette har ikke vært spes. gode på flatmark.

 

@trådstarter: Har du sett på Tegsnäs-skiene? De bør ihvertfall være lange nok for deg, og de er uten stålkant

Link to comment
Share on other sites

Tja.... Hvis det blir veldig løst (type halvmeter pudder), så er skia såpass myke, at jeg tråkker midtskia en del lengre ned enn tuppene, noe som forsterkes av breddeforskjellen. Bortsett fra det har jeg ikke tenkt noe på det. Jeg bruker dog wirebindinger og stive sko (nå gått over til myke plastsko - Scarpa t4), noe som hjelper på retningsstabiliteten. Klart, i høy fart på veldig hardt underlag (stålskare og vei), så blir de litt vinglete uten skikkelige sko og bindinger, men det taes igjen på svingegenskapene. Men dette ble nok off topic tror jeg....

Link to comment
Share on other sites

Nå vil jeg mene at T4 er i overkant stive til å gå bortover med. Skal du OPP for å KJØRE NED er jo T4 glimrende skulle jeg tro.

Du kan høre med Ficsher norge om de har villmark 109 skia i lengre lengder. I følge gutta på sportshuset skulle det være greie folk.

 

Går ut fra at det er 75mm støvler/bindinger du går for og kan anbefale rotefella super telemark bindinger.

Bindinger med wire bak helen er vesenetelig "stivere"/vanskligere å bøye når du går.

Så er et par gode skinnstøvler også bra.

 

Jeg har et overmiddels dårlig forhold til BC bindinger.

Eksempel: På nyttårstur var 100% av BC bindingene inne i hytta. 50% av de med skoene på. 100% av 75mm bindingene var ute hele tiden.

Link to comment
Share on other sites

Går ut fra at det er 75mm støvler/bindinger du går for og kan anbefale rotefella super telemark bindinger.

Bindinger med wire bak helen er vesenetelig "stivere"/vanskligere å bøye når du går.

Så er et par gode skinnstøvler også bra.

Rottefella har også laget en Super Telemark med avtakbar vire. Da får du det beste fra begge verdener: Lett å gå med uten vire på fast snø, og godt løft på bakskia i løssnø med viren montert. Tåbinding i dyp løssnø er et helvete. Ellers er jeg helt enig ang. lær- kontra plastsko, plastikk passer best hvis du skal gå opp for å kjøre ned. Tunge er de også. Jeg kjøpte nylig et par Varg Morgedal, og de er stive nok til å kjøre ned liene med også. Jeg hadde tenkt meg Varg Skavl, men de passet ikke foten min. Ulempen er at de blir litt kalde når kvikksølvet kryper ned mot og under ti minus, men da kan du jo kjøpe Varg Polar. Både Varg-støvler og Super Telemark med vire bør kunne fåes hos Oslo Sportslager.
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...