Jump to content

gaupe hagl


tiur666

Recommended Posts

Du skal ikke fnyse av wolframhagl.

 

Det har kommet én god ting utav blyforbudet: Vi som jakter gås kan nå finne gode blyfrie alternativer. I riktig gamle dager -- før blyforbudet på ender, gjess og vadefugl -- prøvde jeg en del ulike haglstørrelser på gåsa, som er både hardskutt og kan by på drøye haglehold. Alt fra norsk #4 til norsk #1. Jeg kjenner flere gåsejegere som sverger til grove hagl selv i dag. Men de siste årene har jeg skutt flere gås med Hevi-Shot US6. Det har gitt gjennomskyting på over 30m på vilt som jeg før ville brukt norsk #4 (eller grøvre) bly på. Hevi-Shot, Wingmaster HD og Tungsten 12 er geniale haglmaterialer som bare har to ulemper: Prisen og at man må ha ei stålgodkjent hagle å skyte dem i. Med slike hagl kan du gå ned en haglstørrelse, beholde anslagsenergien, få bedre gjennomtrengning og bedre dekning. Når så US-nummerering har høyere tall enn norsk nummerering for samme haglstørrelse, betyr dette at Hevi-Shot US4 er minst like godt som bly i norsk #2. På forumet her er det flere som hevder at Hevi-Shot US4 er absolutt godt nok til rådyr, og med min erfaring med dette haglmaterialet på gås tror jeg på dem.

 

Som sagt, du skal overhodet ikke fnyse av wolframhagl :) Jeg er overbevist om at hvis norsk #2 bly var godt nok til gaupa, vil Tungsten 12, Hevi-Shot eller Wingmaster HD US4 være minst like godt. Skitt jakt!

Link to comment
Share on other sites

Hei.

 

Etter å ha leita litt, fant jeg stålhagel fra Saga, nr 2, 3.75mm. 34grains, er disse brukandes på

gaupa? Blitt særts lite jakt med hagle etter blyforbudet kom, så disse er vel i første tiden etter forbudet ble innført! Har nok ligget i våpenskapet siden.. :shock:

 

Sako_35

Link to comment
Share on other sites

Nå veit jeg ikke om hvor hardskutt gaupa er, men jeg ville ha hvert veldig forsiktig sånn generelt med å bruke stål når det gjelder jakt, egenvekta er så fryktelig lett i forhold til dem andre alternativene, ville også holdt meg unna sink da det er enda lettere.

Link to comment
Share on other sites

Takker for alle tilbakemeldinger gode råd er alltid kjekt,så får vi se om pusen lar seg lure i morgen.

Akkurat når det gjelder stål mener jeg at det kun egner seg på bane.Har brukt det på duer og det blei med den ene gangen kjøpte ei kasse med wismuth dagen etter og den fungerer mye bedere.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Har heller ikke skutt gaupe med hagle, men skytter og tester mye skudd og ladninger.

På gaupe hadde jeg uten tvil gått for Remington Wingmaster HD US4 eller tilsvarende fra Federal. Det er uten tvil det beste av haglpatroner du får kjøpt og på gaupejakt kan heller ikke prisen bety noe. De skyter også veldig trangt men det må også være en fordel på gaupa, som sannsynligvis ikke bør skytes på i særlig fart..?

 

Stål og zink hadde jeg aldri prøvd...

Link to comment
Share on other sites

Har skaffet meg Rem Wingmaster HD 12/76 to`er hagl. Har halv trangboring i kombien.

Tok en test på spredning og dekning av skura. Ble kanskje ikke imponert over dekningen på 25m. En god del hull i svermen.

Mulig det blir for harde hagl, slik at det ødelegger for hverandre i flukten og gir ujevn sverm. På 15m så det langt bedre ut men det gjør sikkert de fleste haglepatroner. Ville ha skygget unna grøvre hagle enn toer. Blir for dårlig dekning, slagkraften er god nok på normale haglehold med 2-4 med de tyngste hagleskuddene.

Det var de dyreste skuddene jeg fant så jeg går for teorien; dyrt er bra.

Mangler bare å få gaupa på haglehold, om så fremt det blir tilleggsdyr!!!!

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Skal du jakte med bismuth på større vilt ville jeg brukt minimum 36g ladning helst 42g.

 

Tok ett skudd med bismuth 12/70 på 5m med 32 g ladning nr5 eller hva den billigste eley bismuth rype greia er.

Ikke ett haggel gjekk gjennom :shock:

Så la jeg i wingmaster HD 12/89 og stilte meg på 30m. 8)

Der gjekk haggel tværs gjennom planken med nr4.

Det blir lit ladningsforskjell, men 5m og 30m er stor forskjell.

Det såg ut som det var fin spredning på planken. Han var ikke stor så jeg såg for lite til å si så mye om skuddbilde til wingmaster HD.

 

Det sier bare lit om hva penetreringsevnen er. Har du nr4 og en ladning på 42g+, så går bismuth.

Styr unna zink og vanlig stål :wink:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...