Jump to content

Fastbrent choke


Rawhide

Recommended Posts

Har kjøpt en Gamba SL88 Traphagle,choken i øvre løp er fastbrent,det sitter 1/2 choke der.Er det noen som har gode råd for å få den ut?

Kan jeg skyte leirduestål med 1/2 choke?

Har vært i kontakt med flere børsemakere,men ingen er noe særlig lysten på å ta jobben.

Link to comment
Share on other sites

Hadde en kompis som hadde akkurat maken hagle med samme problem, choke'n i øvre løp satt bom fast. Han hadde den hagla hos en dyktig børsemaker, som prøvde "alle" triks inkl varme. Men han måtte faktisk gi tapt :( ... Det er visst en større sjanse for at dette skjer på de blanke løpene som mange Gamba'er har enn på "vanlige" løp (?).

 

Nå var det en trangere choke enn 1/2 (som jo er en veldig grei borring til det meste) som satt fast den gangen, så løsningen da ble å åpne opp / borre opp choken. Alternativt kunne visst børsemakeren dreie ut choken, og gjenge opp for nye choker (da sannsynligvis for en "thin wall" choke).

Link to comment
Share on other sites

Hadde en kompis som hadde akkurat maken hagle med samme problem, choke'n i øvre løp satt bom fast. Han hadde den hagla hos en dyktig børsemaker, som prøvde "alle" triks inkl varme. Men han måtte faktisk gi tapt :( ... Det er visst en større sjanse for at dette skjer på de blanke løpene som mange Gamba'er har enn på "vanlige" løp (?).

 

Nå var det en trangere choke enn 1/2 (som jo er en veldig grei borring til det meste) som satt fast den gangen, så løsningen da ble å åpne opp / borre opp choken. Alternativt kunne visst børsemakeren dreie ut choken, og gjenge opp for nye choker (da sannsynligvis for en "thin wall" choke).

__________________________________________________________

Og sannsynligheten for at årsaken til at det skjer, er at de fleste tror de har ei rustfri børse.

choken kan muligens reddes, men det er nok størst sjanse for at løpet er kjørt.

Skulle du få ut choken , uten og ødelegge gjengene, så får du sende en p.m. En kamerat av meg tror jeg siter på noen deler fra den tiden han var aktiv.

Link to comment
Share on other sites

Ikke for å være negativ eller ufin, men vil nok si at en fastbrent choke skylder på dårlig vedligehold/stell av haglen.

 

Ikke for å være noe læremester, men altid lagre haglen med chocks av, med olje på, når du ska på jakt, tørk så av oljen, ikke skru den for hardt på, etter endt skyting, tar du ut chocken igjen smører på olje..

 

slik gjør jeg det..

 

:)

Link to comment
Share on other sites

Jeg ble nysgjerrig på hva som egentlig skjer når en choke blir farstbrent?

Greit at den utvider seg mer enn løpet når en skyter pga varmen, men etterpå burde det krympe tilbake til normale pasninger.

 

a)Trekker trykket choken i flyt så den ikke krymper tilbake?

 

b)Brenner olja seg? Blir det virkelig så varmt der? Forkuller olja seg og så kiler det fast?

 

c)Er det avleiring fra skudd som legger seg der og brenner seg fast?

 

d) Vil da kobberfett være et alternativ? Jeg bruker det på bremsene til bilen og de gløder godt av og til men setter seg ikke.

 

e) Hvorfor skulle en ta de ut? De er jo ikke i noe stort press og har jo oljefilm rundt seg.

Link to comment
Share on other sites

Jeg bytter i alle fall choker mellom rypejakta og andejakt/rådyr så jeg er med på at de må ut en gang i mellom men hver gang?

 

Ikke for å være noe læremester, men altid lagre haglen med chocks av, med olje på, når du ska på jakt, tørk så av oljen, ikke skru den for hardt på, etter endt skyting, tar du ut chocken igjen smører på olje..

 

slik gjør jeg det..

 

:)

 

For meg høres det ut som om en skal skru de ut og olje etter hver dag eg fyrer av et skudd, noe jeg trodde var unødvendig.

Derfor lurer jeg på hva som egentilg skjer. Hvorfor ender chokene opp med å sitte bom fast?

 

Får da legge til f)

 

f) hva gjør en da med de 3 andre chockene (om du har fult sett) du ikke kan ha i hagla? (i forhold til beech5 sitt inlegg)

Link to comment
Share on other sites

hvor hardt skal gentlig choker skrues fast?

 

jeg skrur min akkurat fast, har olje i mellom, å selv etter en dag på leirduebanen og et par hundre skudd er ikke den choken hverken løsere eller fastere enn den var i utgangspunktet.

pleier skru choken løs innimellom og olje. å hver dag jeg har vært på jakt sjekker jeg at den ikke sitter for godt fast.

Link to comment
Share on other sites

Litt utenfor topic men håper dere tåler det..

 

Har nylig kjøpt ei hagle med justerbar choke, noe som er helt nytt for meg. Hvorfor er ikke dette konseptet blitt noen suksess?

polychoke? eller hva det nå het.

 

var "ofte" å se på pumpehagler eller andre enkeltløpere før i tida(80 tallet feks). vet ikke hvorfor det aldri ble en suksess.

kansje fordi det var dyrt dengang iallefall?

Link to comment
Share on other sites

Jeg bare kverrulerer litt ser du....

Ingen har til nå forklart HVA det er som gjør at choker kan "brenne" seg fast.

Jeg er faktisk helt gjennomsnittelig grei i expil(selvom jeg ikke tok faget så seriøst som disse her:Kritisk tenkning) så jeg kan se logikken i at de chokene en ikke har i hagla ikke kan sette seg fast.

 

men altid lagre haglen med chocks av

 

Hvor er da endringen (som fører til fastbrenningom) om chokene ikke er i løpene under lagring? I chokene eller i hagleløpene?

Det er ikke forklart, derfor f)

 

Jeg praktisere der Høggern beskriver og aldri hatt problemer med det og lurer nå på om jeg gjør noe som ikke er så lurt.

Og fordi jeg tildels støtter mer viteskapelig tenkning på kammeret.

Link to comment
Share on other sites

siden jeg ikke har forska skal jeg lansere min teori:

 

en fast choke kan komme av følgende grunner:

1) rusta fast

2) stramma choken for hardt

3) sotet fast, dvs brent fast av fastbrent sot.

 

alle disse tre mener og tror jeg man kan forhindre ved:

1) ha litt olje på choken

2) ikke stramme choken for hardt

3) løsne choken hver gang man har brukt hagla. eventuelt tøke av olja og sette på ny om man har skutt mye eller det har vært stor fare for rust.

Link to comment
Share on other sites

[...]Ingen har til nå forklart HVA det er som gjør at choker kan "brenne" seg fast.[...]

 

Kanskje "brenne seg fast", bare er kode for: "jeg er en slask og har satt en våt hagle i våpenskapet uten å pusse/olje skikkelig, og nå er driten rusta fast"?

Link to comment
Share on other sites

Problemet er att det trenger kruttgass og slam inn bak gjengene til choken. Når dette får stå og godgjøre seg over lengre tid sammens med stadig tilførsel av nytt slam vil dette forsteine seg sånn at gjengene blir så trange at de setter seg fast Har du ett normalt forhold til rengjøring/vedlikehold(noe som det virker som du har) er ikke dette ett problem. Har selv satt fast chokene i hagla mi, men etter at jeg gjorde det for vane å løsne litt på chokene en og annen gang, samt ta de ut og rengjøre gjengene med tannkost og ei god penetrerende olje etter jakta har ikke dette vært ett problem. Etter rengjøring blir chokene dratt til sånn passe og der står de til neste år.

Link to comment
Share on other sites

"en fast choke kan komme av følgende grunner:

1) rusta fast

2) stramma choken for hardt

3) sotet fast, dvs brent fast av fastbrent sot."

 

4) for hård choke skudt med stål med kraftig ladning og store hagl. Choken udvider sig og sidder fast.

 

Det passer lidt med at det er det øverste løb og det burde ellers være skudt mindst med. - men med mest choke!

 

Min bøssemager har bandet over dette mange gange. han ser oftest 1) og 4).

 

- Og siger "TAG DEN AF HVER GANG!"

 

Jes

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jeg har bare lest åpningsinnlegg.

 

Fastbrent choke ja.....det kan også bety rusta fast. Den skal jo tas ut med jevnemellomrom, og man bør bruke enten kobberspray, eller zinkspray på gjengene. Da vil dette trøbbelet være borte for alltid.

 

Hvis choken først sitter, så ville jeg laget et lite bad av diesel og latt løpsmunningen stått oppi den i noen dager. Diesel kryper inn overalt, og da kan det hende den løsner. Du kan også prøve noe mer avansert.....varme løpet....ikke mye, og kjøle choken med kjølespray. Det kan være nok til at den slipper. Mange løsninger du kan prøve.

 

Håper det ordner seg 8)

Link to comment
Share on other sites

da eg tok jegerprøven for et drykt halvår siden, sa han som var kursleder at alltid når du hadde vert på jakt. og da med løse choker i din hagle, skulle du alltid ta ut cokene gjøre dem rene og sette dem inn med tynn olje. sitter de først fast er løpet kjørt. han som var instruktør drev med en del pussing og vedlikehold av våpen på privat basis.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...