Jump to content

Hvem har test av Sako 75?


riflejakt

Recommended Posts

Jeg har nettopp kjøpt en, er det noen kjente svakheter eller ulemper med denne modellen ? Eller er den så god som den ser ut til, den er nemlig lekker, men jeg har ikke hatt tid til å skyte med den enda :oops: Hentet den på fredag, har ikke hatt den så lenge. Hva med riflestigning/kulevekt, er det noen som peker seg ut ? Ladninger som går godt ?

 

Jeg har testet dem i flere år nå. Hva er det du lurer på :?::?::D
Link to comment
Share on other sites

Har Sako 75 i følgende kaliber: 243win, 25-06rem, 6,5x55, 7mm rem mag, 338WM.

Mine "tester" sier at disse våpnene har meget god pressisjon, med det meste av amo. Har prøvd både fabrikk amo og hjemmeladet. På matnyttig vilt, lader jeg nå utelukkende med Swift A-frame på alle mine våpen, og synes jeg får meget god pressisjon med den kula.

Unntaket er 243`n, der jeg lader med Speer Grans-Slam, pga at jeg hadde et overskudds lager av disse kulene, samt at jeg får fine slakt med de. Usikker om A-frame leveres i 6mm.

 

En Sako er det sjeldent noe plunder med. Har aldri hatt problemer med mating eller noen ting.

Har både Sako 75, og eldre modeller, og har samme erfaringer med de og.

 

Info om rifle stigning og div. finner du på www.sako.fi

 

Tror nok garantert du vil bli fornøyd med din Sako, og blir du ikke, er det bare å ta kontakt, så får den sikkert plass i skapet mitt. En Sako er noe man kjøper, IKKE selger. Sako har sjel.

Link to comment
Share on other sites

Her kan du bestille gamle ex av vapentidningen, oversikten viser artikler og hvilket nummer artikkelen er i:

http://www.vapentidningen.se/?page=2#

 

#6 1998

#4 2005 (Sammen med andre geværer)

#3 2005

#3 2001 Sako 75 Finnlight

 

Svært få klager på Sako 75. Noen bytter Monte Carlo-stokken fordi de ikke liker den, noen synes den er for tung. Noen sier karbonstålmodellene har glattere sluttstykkegange enn de rustfrie. Amerikanerne gjorde den til "Rifle of the year" da den kom. Avtrekk og presisjon er like god eller bedre enn rifler i samme prisklasse.

 

- Øivind

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Er den stolte eier av to stk 75'er, kaliber 300wm og 375H&H. Aldri hatt noe som helst tull med noen av de, og presisjonen er bra. Ihvertfall det jeg har fått testa ut. Blir nok ikke noe annet enn sako i fremtiden heller, men å selge de kommer nok ikke på tale.

 

Men, jeg har faktisk mista ett magasin en gang som det ble nevnt her, gikk igjennom noe helvetes kratt og greier på vestlandet. Den type busk hvor man må ta fart for å presse seg igjennom. Mitt inni dette mayhemmet har det vel skjedd noe, for da jeg kom ut på andre siden var det dårlig med magasin i børsa :? . Prøvde å lete litt men det var selvfølgelig dødfødt. Så i denne busken ligger det fortsatt ett magasin fullt med hjemmelada swift ammo kal.300wm...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...