Jump to content

Basset Artesien Normand (BAN-tråden)


Bård 308

Recommended Posts

Ny BAN på vei!

Junior har bestilt ny BAN-valp fra Sverige. Vi kom over et interessant kull som ikke var i slekt med tispa vår. Henter ham i Karlstad den 20 mai. Skulle han skikke seg godt og ha god helse så kan det kanskje bli en avlsmulighet om et par år. Den som lever får se.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 530
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

  • 2 weeks later...

Helt ny her inne, men ikke helt ny med ban, bare nesten :winke1:

Vi fikk vår første ban tispe i 2008 Runstensfjarden Driva. Et lite rivhjern av en hund, vi har vel aldri hatt en så rampete hund i hus, det har for øvrig roet seg litt, men hun står gjevnlig for noen nye påfunn i en alder av tre år..

Vi går spennende tider i møte da vi om tre uker skal hente ei voksen ban tispe på snart seks år i sverige. vi vurderer å parre de begge på sikt, men finnes det noen hanner ?

Er der flere enn oss som kan tenke seg å importere fra frankrike? og hvordan går man da frem? har noen erfaring?

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Takk for sist i Hokksund.

Syns du det har kommet så mye godt fra Frankrike ?? De beste BAN-hundene tror jeg finnes i Sverige. Vanskelig med innavlsprosenten, men du må bare søke så finner du nok en som passer

Link to comment
Share on other sites

Begge våre tisper er i slekt med de som er interesant å parre med i Norge og Sverige desverre.

Unni har jo hatt to kull før med (kastorparens ruff) linjer uten så stor innavlsgrad,men for mange valper fra samme kombinasjon er ikke så bra det heller. Vi er ikke i tvil et sekund om at det må inn nytt blod for å unngå innavl over tid. Nå har e satt norsk og svensk avlsråd på jobben og håper at de vet litt mer en det vi kan les oss frem til på nett,det er jo lov å håpe at det finnes en super jager gjemt bort i en fjern skau:)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 2 weeks later...
Takk for sist i Hokksund.

Syns du det har kommet så mye godt fra Frankrike ?? De beste BAN-hundene tror jeg finnes i Sverige. Vanskelig med innavlsprosenten, men du må bare søke så finner du nok en som passer

 

For å mene noe litt forsiktig om akkurat dette så må jeg si at etter uendelige runder for å finne passende avlshunder de 2-3 siste årene så tror jeg vel kanskje ikke at spørsmålet skal være om det har kommet som mye godt fra Frankrike. Spørsmålet er hva vi har i Norge og Sverige, og det er heller begredelig.

Litt klokt må det gjøres og jeg går ut fra at alle som tenker kull på raser som BAN tenker jakt jakt og jakt i første omgang. Ser man på jaktpremierte hunder er lista allerede toppet av hannhunder som er far til altfor mange valper som regel.

Da er valget som følger, enten å parre med noe man kjenner til, som man vet jager bra, og som man vet ikke er i slekt. Det første punktet kan du være heldig med og kjenne til en, punkt to er allikevel vanskelig.

 

Derfor mener jeg det er klokt å tenke parring av utenlandske linjer. Om det kommer noe godt ut av det ? Ja, innavlsgraden er en ting, kanskje helse? kanskje ben?. Jeg mener det er masse å hente på det.

Selv importerte jeg en hund fra det fjerne Portugal. Denne hunden jaget særs dårlig, en reel skuffelse. Dattera derimot fikk jeg parret med det de på "godt skånsk" kaller for en reel jaktidiot. Hun jager som bare det, og har selv hatt kull.

 

Som oppdretter er det min personlige mening at man først og fremst selvfølgelig avler for jakten. Deretter må man se hva man kan få. Vel finnes det ikke hunder å parre med som man mener vil bringe sunne valper, gode valper eller en lav innavlsgrad i Nor/Sve så må vi vel som oppdrettere ta ansvar og gjøre noe med det. At vi kan havne ut med dårlige jaktbikkjer i et ledd eller to er en risiko. Jeg tror det er mulig å komme innpå fort igjen.

 

Hvis hovedfokus på avl av BAN er å lage sofahunder og utstillingshunder så er det vel det samme tenker jeg. Da kutter jeg ut mitt oppdrett. I så måte er det ingen vits i å lagge jaktmaskiner, sunne valper uten innavlsgrad på 0, osv osv. Da skal de vel bare ligge i sofan åkke som, så da må man gjerne gjøre som man vil.

 

Selvfølgelig er det fra tid til annen at man kan treffe på linjer her eller i Sverige som er bra og ikke gir noe innavlsgrad. Men når det kommer til akkurat rasen BAN så kan vi pr dags dato se på Norge og Sverige som ett land! Her finnes lite nytt og int på den ene eller andre siden av grensen.

 

Selv så blir det svært vanskelig å planlegge neste kull. Jeg er for lengst i gang, tispa jager rådyr som bare det. Kanskje blir det en tur til Frankrike for parring. Kanskje skal jeg ta en sjans og reise til et helt annet land. Jeg vet ikke. Men jeg vet at jeg som oppdretter av BAN føler et stort ansvar for å følge rasen videre mot målene jeg personlig mener vi bør strebe etter. JAkt, jakt, jakt, helse, benstilling, fysikk, temperemant og eksteriør.

 

Om Frida vil til Frankrike eller lignende for å parre tispene synes jeg det er en knakende god ide. Jeg vet at hundene hennes kommer fra gode linjer og at de jager godt. Så hvorfor ikke?

 

For å se litt større på spørsmålet om det har kommet noe godt fra Frankrike? Ja, vil jeg si. Alle BAN er derfra. Og det er neimen ikke lenge siden de første kom!

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Vet ikke om bullstaff venter på svar fra meg. Jeg er ganske enig i hans synspunkter, men vil ikke glemme eksteriøret. Snakker vi om avlsdyr så må begge ting på plass. Når jeg spør om det har kommet mye godt fra Frankrike så sikter jeg til den senere tida. Tror dessverre at nordiske og franske dommere har litt ulike preferanser når det gjelder BAN eksteriør. Dessuten er vel jaktprøveformen i Frankrike ikke helt sammenliknbar med den vi har i Norden? Greit at vi kan hente friskt blod (jeg har etter hvert oppdaget hvor vanskelig det er her hjemme) , men en tur til Frankrike gir nok heller ingen garantert suksess. BAN er en av de vanligste familiehundene i Frankrike, så faren for å få med noen sofahund-gener er nok til stede.

I 2011 er det importert minst to hannhunder fra Sverige som ikke er i slekt med tispa mi, så for meg blir spennende å se om de duger både når det gjelder jakt og eksteriør.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Da var første hjortefall et faktum for Melvin, en flott 11-tagger måtte bite i mosen etter et bra jag med stålos i flere minutter og jaging i li.

 

bilderpr191911042.jpg

 

Jeg har lastet opp en video hvor han jager ei rådyrgeit med killing, men den ble litt dårlig og noe lav lyd. Spennende allikevel for noen (skru opp lyden!):

 

Link to comment
Share on other sites

Han er ihvertfall friskmeldt av veterinær, men han haltet en del etter to dager med mye jaging. Dette håper og tror jeg kommer av at han er utrent og at det ble en overbelastning - og ikke andre mer alvorlige årsaker.

 

Uansett så skal han får jage sånn passe mye denne høsten og så vil 2012 gå med på ytterligere opptrening av fysikk slik at neste høst vil han være rustet for enda mer jaging.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Har i dag hatt den første bekreftede rådyrlosen på Tutti. Geit med to kje. Varte ikke mere enn 10 minutter men det var en fin opplevelse det :D . Synes det var på tide ettersom hun nå er over 2 år gammel, men kansje dette er et bevis på at en ikke må gi opp for tidlig.....

Link to comment
Share on other sites

Dette er kanskje ikke noe som vanligvis hører hjemme i en tråd som dette,

men det har etterhvert blitt mange her inne som har fått et forhold til Motvindens kennel i Sverige.

Endel av oss har også vært heldige og blitt kjent med Ursula Nielsen,

selv har jeg overnattet i jakthytta som hun og Thord har tilbragt hver sommer og høst i.

 

Ulla har gjort mye for hundemiljøet generelt og BAN-rasen spesielt,

og har på tredve år blitt nordens kanskje mest fremgangsrike oppdretter.

 

Den siste tiden har vært tung for henne og Thord,

i halvannet år har hun fått stadige tilbakeslag i kampen mot kreftsykdommen.

 

I går kveld, mandag 10.10, sovnet hun stille inn.

Link to comment
Share on other sites

Hei!

 

Noen som har jakta rådyr på Holteralmenningen(Nannestad) og har noen tips på aktuelle områder? Har prøvd en del i de områdene jeg ser for meg som mest aktuelle, men ser ikke engang spor av rådyr. Begynner å synes synd på hundene...

Svar gjerne på PM.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Må bare fortelle en liten historie fra jaktterrenget sist helg.

I nedkant av terrenget går det en bilvei. Ikke veldig trafikkert, men det suser da forbi en og annen bil.

Og problemet er nettopp denne susingen.

Det er 60 sone, men enkelte bortimot dobler denne hastigheten på rettstrekkene. 20-30 km/t over er ihvertfall normalt.

I årevis har vi vært redde for hundene som stadig krysser veien.

Og av og til surrer de opp og ned langs den i lengre tid.

I utgangspunktet er det relativt oversiktlig der oppe, men i sånne hastigheter...

Så vi har fått laget to skilt, en kompis stanset ut metallplater.

Jeg kjøpte refleksfolie og fikk en reklamemann til å trykke opp "kjør forsiktig - jakthunder i veien!"

Skiltene ble satt på stang og fot.

Kostnadene beløp seg til 3000 kroner totalt, uten at pengene betyr noe i denne saken.

Nå på lørdag ble de satt ut for første gang. Jeg vet at det egentlig ikke er lov, men dette handler om hundenes liv.

Sånn sett tenker jeg at det vel ikke kan være verre enn hjemmelagde skilt som sier "barn leker" og liknende.

De var ment som en liten vekker, så folk har i bakhodet at det kan finnes ulike varianter av liv i og ved kjørebanen.

Skiltene ble altså satt ut i hver sin ende av terrenget, og etter endt jakt ble de gjemt unna i skogkanten.

På søndag skulle de opp igjen, men da hadde noen allerede klart å ødelegge dem.

En eller annen har altså kjørt forbi mens de stod oppe, reist hjem, kommet tilbake litt senere for å lete opp skiltene som var gjemt unna,

og så tømt en svart lakkboks over hele dritten.

Hva skjer videre, vil de begynne å sikte hvis de ser en hund i veien??

 

Nå var vel ikke denne historien direkte BAN-relatert kanskje, men dette er:

Jeg er altså så livredd for at Dumbo skal bli påkjørt, at jeg begynner å lure litt på hva jeg skal gjøre framover.

Jakter en rådyr, holder en seg stort sett i nærheten av kulturlandskap.

Da vil det alltid være en trafikkert bilvei i nærheten.

Alle jakthunder kan bli utsatt for ulykker av forskjellig art, men en påkjørsel er min aller største frykt.

At hunden min er trygg, er viktigere for meg enn hvor jeg jakter og på hva.

Harejakt f.eks kan foregå langt inne på skauen, og selv om en aldri har noen garanti så vil det være forholdsvis trygt.

Men er det noen som har praktisk erfaring med BAN på harejakt?

Nå mener jeg ikke de irriterende harelosene som alltid dukker upassende opp når en sitter på rådyrpost,

det er harejakt med BAN istedenfor langbente støvervarianter jeg lurer på.

Vil det gå litt sakte? Mener jeg har hørt at det bør være en viss hastighet over det hele...

 

Så til slutt må jeg dele en episode jeg hadde med den stutte i går, etter jobb.

Jeg reiste et stykke opp i skogen litt oppe i åsen her, og slapp ham løs.

På dette stedet har han inntatt en diskriminerende holdning overfor en harelabb ved flere anledninger,

og jeg ønsker å gi ham mest mulig skogstrening for å bedre søk og utslag.

Viltart betyr ikke så mye, jeg tenker at han jager det han blir bydd uansett om det graver, løper eller svømmer.

Kvart over fire begynner han å kjefte opp harefoten.

Kvart over fem er det uttak. Noe sent, da det blir mørkt relativt tidlig i disse dager.

Men han pleier å komme inn når sikten minsker. Tenker jeg, der jeg titter litt bekymret på klokka.

Dumbo holder losen igang nesten uten tap i to timer, full rulle.

Kvart over sju ser jeg på peileren at han er på vei tilbake, og jeg begynner å pakke sammen i mørket.

Rett før han er inne, krysser han en ny harefot. Dette blir direkte uttak, og her henger han på i en time uten tap.

To mil tilbakelagt, tre timers harelos etter to forskjellige individer, hvorav minst halvannen time foregår i et totalt, stummende mørke!

Denne hunden viser seg å ha en Dr.Jekyll/Mr.Hyde greie i seg... :twisted:

 

Dumbo med mer fredelige hensikter:

e98zzt.jpg

Link to comment
Share on other sites

Alle bassetrasene er utstyrt med samme hjelpemiddel som de langbeinte støverne; nemlig en fremragende nese. De jager hare som den mest selvfølgelige ting om de har en beta jaktlyst, og ikke er blitt banket på harefot tidligere. Det er faktisk dritartig med harelos med basset! :D Ofte blir målet heftigere, de nyanserer bedre, det turer trangere og er i det hele tatt skikkelig artig! :D Min personlige mening er at en basset som blir god på hare blir en enda bedre rådyrjager også, for eksempel ved tapsarbeid og det å ha nesa i bakken på fot, og i los når de er langt bak. Farta på bikkjene er oftest mer enn høy nok for å holde haren i gang.

 

Nå er det et kjent triks blant alle harejegere (og de som har gjort det med basset) at det er lettere å jage hare i skumring og mørke enn i dagslys. Mange bruker dette bevisst i innjaging av unghund, nattlos går bare ofte så mye lettere enn ellers. Det kan blant annet ha med vitringa å gjøre; temperaturen endrer seg gjerne når sola er nede. Haren kommer ut og beiter i skumringa, og det blir fersk fot i skogen. Bare å huske at man ikke bare jager i mørket på dette viset, fin måte å få igang bikkja på hare, men det bør helst jaktes på nattmorran i økende lys.

 

Når det gjelder det med skiltinga på veien så er det kjipt at noen skal være så på trynet anti! Jeg forstår deg godt, har hatt bikkja på E6 såpass mange ganger at det er et under at han lever. Men sånn er det med jakthund; de lever farlig.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Siden tråden ikke akkurat spammes for tiden, får jeg ta opp en annen ting som jeg lurer på.

Nå er jo Dumbo min første voksne BAN.

Og jeg lurer stadig på om han virkelig trives her.

 

Han leker nesten aldri, hverken med meg, egne leker, eller andre hunder.

Sånn har han vært så lenge jeg har hatt ham.

Er ikke særlig kjælen, vil helst ligge for seg selv.

Det er ikke sånn at han unngår meg på noen måte, og stadig hopper han opp til meg i sofaen.

Men han ligger helst i en sofadel han kan ha alene.

Han har hele tiden vært en særing, og det skal han få lov til å være.

Men kan det være normalt at han er så til de grader rolig og avslappet da?

Han blir med på tur og sånt, ikke noe problem der.

Selv om han av og til rett og slett stopper opp og vil snu..

 

I dag har det vært stille, det har ikke skjedd noe særlig.

Så jeg har i en halvtime forsøkt å få ham igang, men det er fullstendig umulig.

Jeg hiver favorittleken hans (i den grad han har en) fandenivold, men han bare ser etter den og legger seg.

Jeg tenker jo at tilværelsen må være kjedelig, men hva skal jeg finne på da, når han helst vil ligge og dra seg?

Det er jo veldig stille her, jeg bor alene med ham og er en rolig fyr.

Så en skulle vel tro at han klinket til når det bydde seg noe action?

Ved utsikter til noe spiselig, ja DA skjer det ting!

 

Jeg har foretatt en øre- og tannsjekk for å se om han kan ha noe vondt.

Men han virker helt fin der.

 

Er det noen andre her inne som har vært borti noe liknende med sine hunder?

Hvis en jack russel terrier hadde vært så til de grader avslappet, ville det jo ikke vært noen tvil om at noe var galt..

En BAN er en roligere rase, men er de virkelig så coole??

Link to comment
Share on other sites

Har vært en grei jaktsesong med min BAN, blei skutt 8 rådyr og 2 hjort for han. Har egentlig prioritert hjort da det har blitt endel av de her i Grenlandsområdet, med loser fra 1time til 2,5 timer. Prøver å få tid til å gå jaktprøve med han, men det blei med preken i år også :winke1: . Godt fornøyd med rasen jeg, sjelden eller aldri en dårlig dag i skogen.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Vil minne forsamlingen om at Norsk Bassetklubbs ordinærprøve Vegaprøven arrangeres 6. til 9. september i år.

NB: Påmeldingsfrist 6. juli. Da får man tid til å trene hundene til god kondisjon, og det blir lettere for oss å booke rorbuer til overnatting.

Planlegg noen feriedager i vakre Vega på Helgelandskysten i utrolig flott natur og viltrike terreng, med masse sosial hygge på kveldene.

 

307233_2003188324153_1376942356_31733369_186879047_n.jpg

Rådyr på Vega.

 

314791_1997607984648_1376942356_31729440_1357002556_n.jpg

Rorbumiljø på Nes, hvor vi har innkvartering.

 

Vegaprøven har kapasitet til 20 hunder fordelt på to dager på ordinærprøven. Noen bevegelige prøver har vi også fått plass til, ved ledig kapasitet på dommere og terreng, men dette vet vi ikke sikkert før vi ser antall påmeldte til ordinærprøven. I 2011 hadde vi 14 påmeldte hunder til ordinærprøven, og inkludert de bevegelige prøvene vi hadde så var det 20 starter totalt.

 

Ankomst torsdag, trekning av første prøvedag torsdag kveld. Prøvedager blir primært fredag og lørdag. Lørdag kveld blir det jegermiddag og offentliggjøring av resultater og kåring av Prøvens Beste Hund. Søndag er hovedsaklig satt av til hjemreise, men vi er fleksible til "fornuftig bruk" av denne dagen også.

Link to comment
Share on other sites

Siden tråden ikke akkurat spammes for tiden, får jeg ta opp en annen ting som jeg lurer på.

Nå er jo Dumbo min første voksne BAN.

Og jeg lurer stadig på om han virkelig trives her.

 

Han leker nesten aldri, hverken med meg, egne leker, eller andre hunder.

Sånn har han vært så lenge jeg har hatt ham.

Er ikke særlig kjælen, vil helst ligge for seg selv.

Det er ikke sånn at han unngår meg på noen måte, og stadig hopper han opp til meg i sofaen.

Men han ligger helst i en sofadel han kan ha alene.

Han har hele tiden vært en særing, og det skal han få lov til å være.

Men kan det være normalt at han er så til de grader rolig og avslappet da?

Han blir med på tur og sånt, ikke noe problem der.

Selv om han av og til rett og slett stopper opp og vil snu..

 

I dag har det vært stille, det har ikke skjedd noe særlig.

Så jeg har i en halvtime forsøkt å få ham igang, men det er fullstendig umulig.

Jeg hiver favorittleken hans (i den grad han har en) fandenivold, men han bare ser etter den og legger seg.

Jeg tenker jo at tilværelsen må være kjedelig, men hva skal jeg finne på da, når han helst vil ligge og dra seg?

Det er jo veldig stille her, jeg bor alene med ham og er en rolig fyr.

Så en skulle vel tro at han klinket til når det bydde seg noe action?

Ved utsikter til noe spiselig, ja DA skjer det ting!

 

Jeg har foretatt en øre- og tannsjekk for å se om han kan ha noe vondt.

Men han virker helt fin der.

 

Er det noen andre her inne som har vært borti noe liknende med sine hunder?

Hvis en jack russel terrier hadde vært så til de grader avslappet, ville det jo ikke vært noen tvil om at noe var galt..

En BAN er en roligere rase, men er de virkelig så coole??

 

vet ikke om noe er galt med hunden din, men vi har hatt en del harehunder som finsk og hamiltonstøver, noen av disse passer litt til beskrivelsen din, mens BANen her er helt motsatt, elsker kos og oppmerksomhet, tar jeg meg en dupp på sofaen, så våkner jeg mange ganger med hunden liggende rett ved siden av meg hehe. Eller ikke noe problem å få henne med på å leke med ball og slikt, hun er 3 år gammel.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

@ Snokum: Jag tror inte det är något fel på Dumbo, påminner rätt mycket om min egen BAN...

Det kan säkert vara stor skillnad på olika individer, men BAN är ju en lugn och stillsam hund,

i alla fall hemma. I skogen är det ju en annan sak!

 

Eftersom jag tävlat lydnad med min BAN har jag lagt en hel del tid på att lära honom att leka

(lek är ju en fantastisk belöning, ofta mycket mer effektiv än godsaker!). Och visst har det blivit bättre,

han gillar tex. att kampa och dra - i alla fall en liten stund. Bollar är han däremot väldigt ointresserad av.

Vilket inte är så konstigt, det är ju inte en apportör det här, utan en drivande hund, dessutom med liten skärpa...

Man kan inte förvänta sig att föremålsintresset skall var så stort! Överhuvudtaget har han inte så stor "motor"

när det gäller andra saker än jakt! Men allt går ju att träna upp, om man bara är beredd att satsa tid på det!

 

Men jag tycker inte att du behöver tjata med leken, om han inte är så intresserad.

Utnyttja i stället att han är glad för mat! Köp en stor påse Frolic och börja aktivera

hunden genom att tex. lära lära honom lite trix och konster (om du inte redan är i gång med detta).

Eller varför inte börja fila på de grundfärdigheter som behövs för att tävla lydnad?

Tävlinglydnad är en underskattad sport bland jägare :wink: .

 

Men även om man aldrig tänker tävla lydnad eller på anna sätt kan "ha nytta" av det man lär hunden,

så tycker jag absolut att det är värt att hålla på med den typen av träning. Helt enkelt för att hundarna tycker det är kul

och får ett rikt och aktivt litet hundliv - även utanför jaktsäsong!

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

En banal fråga, men i alla fall: vad väger era hundar?

Min 6-åriga hanhund väger 20kg och det är ju inom rasstandarden, men han hade nog lätt kunnat väga mer

om jag inte var noga med att hålla honom mycket slank. (Numera är han kastrerad, då får man verkligen vara

försiktig med maten! :smile: )

 

När jag ser bilder på andra artesiener så tycker jag ibland att det inte ser ut som samma hundras... Min hund är kraftig och bastant,

medan de flesta andra BAN verkar vara betydligt lättare i kroppen och mera högställda.

Är det kanske en allmän trend, att man vill ha hundar som är lättare i typen?

Link to comment
Share on other sites

Takker for bra svar, venatrix!

 

Jo, det er nok stor forskjell mellom individene.

Forøvrig er han litt mer "normal" igjen nå, det forrige innlegget ble skrevet i jula.

Og da så han ut til å ha litt ekstra stusselige dager.

Lek er fortsatt ikke særlig interessant,

men han virker ikke så tung til sinns som han gjorde for et par måneder siden.

Han elsker å være på tur, særlig i skogen.

Og som du skriver, dette er de jo på en måte programmert til.

Jeg får håpe at han synes livet er så bra som jeg ønsker.

Dumbo er nok en sammensatt hund, veldig enkel på sett og vis, men samtidig usedvanlig komplisert.. :smile:

 

Forøvrig ligger vekten hans på 17 kilo.

Han er en veldig slank type uten et gram fett, og nesten litt feminin i kropp og ansikt.

Min forrige BAN, Rolf, veide 18 kilo da han ble avlivet 13 måneder gammel.

Han var altså bare en kilo tyngre, men han var en helt annen type.

Kortere rygg, betydelig kraftigere, og med langt mer maskuline trekk.

Av utseende, liker jeg den kraftige typen best.

Men jeg tror Dumbo har en fordel i en jaktsituasjon, han er svært smidig og bevegelig.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Ja, jag håller med. Jag är ju van vid min egen bastanta hund och tycker kanske att de lättare hundarna ser lite tunna och snipiga ut...

Men jag tycker också att det borde vara en fördel att hunden är lättare i kroppen, det blir väl enklare för den att röra sig i skogen då,

och mindre belastning för ben och leder. Samtidigt är det ju viktigt att hunden inte blir för högbent och snabb?

Men jag är ju inte uppfödare och vet inte så mycket om det här... :roll:

Link to comment
Share on other sites

Det var en stygg sak, Pripyat.

Jeg fikk følelsen av at det aldri skulle ta slutt.

Historien starter på side seks her i denne tråden,

hvis du skulle ha interesse av å lese hva som skjedde.

 

Forresten, mens jeg er inne på temaet - nå har vel Melvin gjort unna første sesong etter operasjonen.

Hvordan gikk det, bjornbra? :)

Link to comment
Share on other sites

Nå er forresten de tre første rorbuene til Vegaprøven 2012 bestilt og bekreftet. Alle er i det bildet under her. Vi har også følere ute på tre rorbuer til, slik at vi er brennsikre på at vi SKAL ha nok overnattingskapasitet. Ved siden av fantastiske terreng så har det sosiale aspektet ved Vegaprøven alltid vært helt spesielt, og vi vil ha alle boende i samme nærområde på idylliske Nes på nordsiden av øya. Like ved ligger også Himmelkroken, Blåveispikenes havcafé. Jentene der holder åpent hus for oss (med alle rettigheter) til velkomst- og informasjonsmøte torsdag, samt festmiddag og premieutdeling etter ordinærstartene, lørdag kveld.

 

Minner om påmeldingsfristen 6. juli!

 

Vi har også planer om å legge til rette for opplevelser på Vega i forbindelse med oppholdet der, ved å kunne opprette kontakt med hyggelige innbyggere som har noe å tilby. Vil du ha med fruen, så er det spa og alskens hudpleie i nabororbua. Digger hun havfiske, så finner du knapt bedre kveitefiske noe sted enn rett utenfor Vega! Vil du oppleve Vega fra sykkelsetet, så skal vi nok ordne med sykler. Er action og adrenalin din greie, så er havrafting med raske RIB-er fullt mulig. Eller kanskje en rolig padletur i smul sjø med kajakk? Ta med fotoapparat, det er motiver overalt for den fotointeresserte! Ikke alle er ute på prøver samtidig, så det kan være greit å ha noe å finne på.

 

Vega er dessuten på UNESCOs Verdensarvliste for sin lange tradisjon med egg- og dunvær blant de 1000 holmer og skjær, en eldgammel kultur som fortsatt holdes i hevd. Ærfuglmuséet på Vega ligger vegg i vegg med rorbuene våre, den litt store gule i bakgrunnen på bildet. Vega har også spor etter 6000 år med bosetting der ute, for den historieinteresserte.

Har du mulighet, så ville jeg foreslå å ta en ukes ferie i forbindelse med Vegaprøven, så rekker du kanskje en bit av det øykommunen utenfor Brønnøysund har å tilby. ;) Ta kontakt med meg, så kan jeg sikkert tipse om overnatting i en av rorbuene som vi booker til Vegaprøven.

 

59050_1364593079671_1376942356_30864902_8096824_n.jpg

 

(Nei, jeg tjener ikke et rødt øre på å fortelle om hva øya har å tilby:)

Link to comment
Share on other sites

Var ute en tur i skogen med Tutti som er ei BAN tispe på to år. lot henne få løpe fritt omkring. fikk øye på to rådyr som gikk i en hogstfeltkant ca 200 meter i fra meg . Bikkja gikk med snuten i bakken og så de ikke men var veldig interresert i et spor ved siden av meg. lot henne jobbe litt på dette sporet mens jeg sto stille . hun jobbet seg oppover mot der jeg hadde sett rådyrene tidligere og fant tydeligvis dise sporene mere attraktive for plutselig så jeg bare en hale og av gårde for hun.Hørte losen etter ca 2 min og denne losen holdt hun i underkant av 30 m,in. utrolig artig å følge med på Astro'n. Så alt i alt en fin dag i skogen synes nå jeg. :D

Link to comment
Share on other sites

Hyggelig når det drar i gang! ;) Men jeg ville ikke sluppet bikkje på rådyr så seint utpå, faren er stor for at bikkja jager drektig geit, og det er ikke bra nå.

 

Forøvrig har jeg lest gamle årsmeldinger på bassetklubbens nettsider i dag, og når det gjaldt drevprøver så var BAN-folket faktisk sterkest representert i deltakelse på drevprøver i bassetklubbens yngre år, flere enn petiter også. Så ble petiten sterkt dominerende i antall ganske raskt, og resten er historie. Det hadde jo vært artig om dere med BAN trødde til med en god deltakelse på drevprøver i år, det hadde vært flott for rasen! :D

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Nå har jeg og Hugo reservert hele 6 rorbuer og små leiligheter på Vega til Vegaprøven 2012! Vi går høyt ut og berammer plass til rikelig med deltakere, og grunnen til at vi kan reservere så mange allerede nå er fordi påmeldingsfristen er såpass lang (6. juli siste frist - ordinærprøve) at vi får lov å avbestille eventuell(e) boenhet(er) vi ikke trenger. I fjor var vi vel 26-27 personer med stort og smått, om jeg ikke husker feil. Vi har plass til flere nå.

 

Vi ønsker selvsagt at dere som melder på benytter de rorbuene vi har reservert. Vi gjør en aktiv jobb med å tilrettelegge og organisere dette, og i år så blir alle boende innenfor en 100 meter radius. Slikt blir det sosialt liv av! :D Det blir ikke noe ekstra kostnader av å benytte våre rorbubestillinger, det er en tjeneste vi gjør for dere som skal delta.

Midt i blant rorbuene på Nes ligger også Himmelkroken Havcafé, og jentene der kan åpne noen kraner for oss til tross for at de har sesongstengt, dersom vi blir mange nok som finner veien dit. Lørdag blir det uansett festmiddag der. :wink:

 

Sett av noen dager på vakre Vega i kalenderen allerede nå (6.-9. september), det meldes om godt med dyr der ute! :wink:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
  • 2 weeks later...

19 STARTER PÅ VEGAPRØVEN

Ved utløp av påmeldingsfristen for Vegaprøven 2012 så var det påmeldt 19 starter. Veldig bra! :D Vi hadde et tak på maksimum 20 starter til sammen fredag og lørdag.

Men; siden vi også kan bruke torsdag 6. september som prøvedag, så har vi faktisk kapasitet for litt flere bevegelige prøver alle dagene. De bevegelige prøvene har normal påmeldingsfrist 1 uke før prøvestart, det blir torsdag 30. august for Vegaprøvens del. Går du svanger med tanken om å melde på til bevegelig prøve, så gjør det gjerne så fort du er sikker i din sak. Det vil lette arbeidet for vi som styrer med innkvartering, vi har ledig en håndfull senger.

 

Hadde jo spesielt vært hyggelig dersom noen flere av de lokale bassetene ble meldt på, da det er kun én (petit) fra Nordland påmeldt i år. Vegaprøven ble jo i sin tid opprettet med tanke på å gi et skikkelig drevprøvetilbud for basseter i Midt- og Nord-Norge. Håper derfor det kan komme et par påmeldinger til bevegelig prøver fra helgelendinger, de behøver jo strengt tatt ikke å overnatte engang, kanskje max ei natt, dersom dette planlegges litt.

 

Det er viktig å trene bikkjene til brukbar form de knappe to månedene som gjenstår. Vega er gavmild til en bra hund i god form, og krevende for en urutinert hund i dårlig kondisjon. Alle hundene fant dyr i alle slipp i fjor (kan i farten ikke huske at det IKKE er tatt ut dyr i Vegaprøvens snart fireårige historie!), men så er det dette med å evne å holde drevet i gang da. Det er jo også tre uker uten båndtvang før Vegaprøven, fra og med 21. august. :wink:

 

Dette blir artig! :D

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Heisann!

 

Vi har BAN valper for salg nå. Leveringsklare om 2 uker. Valpene er etter to veldig bra hunder. Far er full av jaktlyst. Han er etter vår første parring på Trine. Mor er i mitt eget eie, og er veldig bra. Flertonig, bra hørbart skall, bra påhengelighet og dugelig bra jaktlyst!

 

Disse selges til en ålreit penge da det ikke er jaktpremieringer enda.(Ingen av dem er blitt stilt). Valpene bør ha bra jaktlyst, og bør bli bra. Hos oss er det ALLTID jakta som kommer i første rekke. Det betyr at her er du helt sikker på at du kjøper valp av hunder som blir brukt mye ute i skog, på drev etter rådyr og hjort. Ikkeno sludder.

 

Alle valpene ser bra ut, det er et jevnt fint kull. Ingen bittfeil, benfeil, haleknekker eller sådan å se på dem. De bør bli av utstillingsmessig god karakter.

 

Innavlsgraden her er liten. Vi har gått litt utenom alle Championater nå pga rasens smale genbase. Matadorene prøver vi å styre unna. Da vi kjenner til hannen og tispen særs godt, kan det garanteres at disse jager dugelig bra, men dugelig bra målbruk.

 

Det er felt et høyt antall vilt i los for begge foreldrene!

 

Ta kontakt for info og for å få deg et godt jaktemne og en solid god jaktkamerat hjem!

 

Knut

Link to comment
Share on other sites

Håper dykk har valper til salg neste år også,skulle eigenltleg skaffet meg valp i år,men trur ikkje tiden strekker til i år....har nok med den BAN eg har no

Kor lengje orker disse hundene å halde ut? Min BAN er no 8 gml og eg reknar med at ho jakter i nokre år til

Link to comment
Share on other sites

Far: Woods Bullet Be Little Do Go - 21890/07

Mor: Woods Bullet Amazing Sting - 23285/07

 

Født ved siden av hverandre i samme huset for noen år tilbake! Moderen er utstillingspremiert! Far er ikke vist på noen måte. Eieren er ikke int i sådan, verken jaktprøver eller utstilling. Man bør vel prøve å få solgt til noen som vil begge deler, men jeg legger aldri føringer på slikt. Kun at de som kjøper jakter med dem.

 

Kanskje vi kunne trengt noen filmsnutter av BAN også. Er livredd rasen skal ende opp som "sofahund", for det fortjener den ikke. En god BAN er skikkelig moro. Og gode bikkjer er det mange av rundt om!

 

Vi kommer nok ikke til å ha noe kull til neste år. Blir nok en 2-3 år fram i tid tidligst. Må få fram ei tispe etter denne komboen, og om hu blir bra nok så parrer vi sikkert henne en gang. Men først må jeg se at det er bra.

 

Se også på www.woodsbullet.com - puppies - e-kullet for litt mere info.

 

Knut

Link to comment
Share on other sites

Røntget Dumbo i dag, han halter stygt på et bakbein.

Bildene viser forskjell på høyre og venstre hofteledd.

Spørsmålet er om smertene kommer av dette,

eller om dette er en sånn typisk greie som mange hunder lever med uten at det er et problem.

Isåfall - hva kommer smertene av?

Veterinæren kom med en litt tåkete forklaring om at det kunne være smerter i muskelvevet osv..

Betennelsesdempende og smertelindrende medisiner er kjøpt inn, så får vi se.

Siden jeg ikke er født i går, tror jeg at jeg kan forutsi hendelsesforløpet her.

Hund tre av tre mulige har problemer, denne riktignok med bakparten.

Fortvilelsen og bitterheten jeg føler kan dere sikkert forestille dere,

Dumbo er en hund så mild og og snill at jeg ikke turte å drømme om det på forhånd,

tanken på å miste ham er mer enn jeg klarer å ta inn over meg.

 

Jeg begynner å støtte Knuts tanker.

Finnes det en bra hund - bruk den i avl uavhengig av manglende championater og annen pynt.

Støtter også jobben som utføres på Bryne, der det tas inn blod fra Frankrike.

Det finnes sikkert dem som mener ting om begge deler.

Men hvordan skal en rase bestå hvis en må bytte ut hundene sine annenhvert år på grunn av at det samme blodet bare resirkuleres??

Link to comment
Share on other sites

Finnes det en bra hund - bruk den i avl uavhengig av manglende championater og annen pynt.

Støtter også jobben som utføres på Bryne, der det tas inn blod fra Frankrike.

Det finnes sikkert dem som mener ting om begge deler.

Men hvordan skal en rase bestå hvis en må bytte ut hundene sine annenhvert år på grunn av at det samme blodet bare resirkuleres??

Still hundene deres på jaktprøver. Det florerer ikke akkurat med BAN på jaktprøver rundt omkring, og jeg tror atskillig flere kunne vært stilt. Jaktprøver er i likhet med utstillinger det beste arbeidsredskapet man har for avlen, og dere har et ansvar for å forbedre rasen og føre den videre.

 

Trasig med Dumbo, lykke til... :(

Link to comment
Share on other sites

Ranger: Du kan ikke bare gjenta til det kjedsommelige at BAN eiere må stille hundene sine på jaktprøve.

Det vil ikke hjelpe så mye. Hundene blir ikke bedre av å bli stillt. Innavlsprosenten på de få norske hundene blir ikke mindre av at det stilles på jaktprøve. Jeg tror ikke det finnes så mange gode Jakthunder av BAN som ikke blir stillt.

Hadde vært morro å visst hvor mange BAN det finnes i Norge i dag. Jeg ser nesten ikke en BAN på utstilling lenger.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...