Jump to content

Basset Artesien Normand (BAN-tråden)


Bård 308

Recommended Posts

Jeg tror ikke det finnes så mange gode Jakthunder av BAN som ikke blir stillt.

Hvis det stemmer bør man jo definitivt ikke avle på upremierte bikkjer...

(På samme måte som man ikke bør avle på bikkjer på helseproblemer!)

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 530
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Jeg tror man i første omgang må prøve å få bukt med helseproblemene.

Nytter ikke at de jager når de ikke har helsa i behold.

 

Og for de som lurer så har jeg erfaring med BAN og helseproblemer. Min gikk til 1. premie på to prøver første jaktsesongen, og så fikk den påvist jaktødem. Den ble beholdt som kosehund, men måtte avlives 5 år gammel pga infeksjon som ga blodforgiftning.

Link to comment
Share on other sites

Ranger: Du kan ikke bare gjenta til det kjedsommelige at BAN eiere må stille hundene sine på jaktprøve.

Det vil ikke hjelpe så mye. Hundene blir ikke bedre av å bli stillt. Innavlsprosenten på de få norske hundene blir ikke mindre av at det stilles på jaktprøve. Jeg tror ikke det finnes så mange gode Jakthunder av BAN som ikke blir stillt.

Dette gjelder ikke bare BAN, alle jakthundraser bør se nytten av jaktprøver som et redskap i avlen. Er det ikke slik at man helst vil avle med bikkjer som har vist at de duger i skogen, så lenge vi sysler med jakthunder? Jeg forstår veldig godt jeg, at man ser seg som etter jaktpremierte bikkjer og jaktchampioner når man vil avle. På disse sidene går det jo tydelig fram at championene etterspørres, og øyensynlig i litt for stor grad. Jaktpremierte hunder blir mer synlige og attraktive i markedet.

 

På disse sidene går det også tydelig fram at det er mange BAN som jager godt, og i mine øyne hadde det vært flott om disse ble stilt på jaktprøver. Helse og eksteriør spiller også en viktig rolle, selvsagt.

 

Jeg tror man i første omgang må prøve å få bukt med helseproblemene.

Nytter ikke at de jager når de ikke har helsa i behold.

Nei hundene vil ikke automatisk bli bedre jakthunder av å stille på prøver, men ja jeg tror definitivt at innavlsprosenten vil gå ned dersom det blir større bredde; flere jaktpremierte hunder å velge i. Større genetisk bredde vil kunne få ned innavlsprosent, og dermed bedre noe på helseproblemene?

 

En jaktprøve er hverken "farlig" eller vanskelig, det er som en vanlig dag i skogen, bare at man har med seg en dommer som ser etter det beste i hunden. Faktisk kan et drev under en jaktprøve slå bedre ut enn under en vanlig jakttur, fordi man ikke unødig stiller innpå losen for å skyte, og man har heller ikke et jaktlag liggende som kan værstøkke. Drevet får gå mest mulig uforstyrret, så lenge dommeren ser og hører det man trenger. Man kan ha uflaks på en jaktprøve, men etter 2-3-4 prøver så vil det tegne seg et bilde av hva bikkja er god for.

En annen effekt av jaktprøver er også at man kan finne hunder som det IKKE bør avles på, dersom jakt er det man skal ha i fokus. Dette vil også bidra til å drive rasen framover som jakthunder.

 

Jeg forstår også behovet for å hente inn friskt blod utenfra. Jeg synes at en oppdretter som Bullstaff har en flott, ærlig, oppriktig og sunn innstilling til avlen. Jeg kjenner han ikke, men det virker på meg som at han gjør en god innsats slik han beskriver sin egen avl her.

Link to comment
Share on other sites

For de spesielt interesserte, her kan dere laste ned røntgenbildene med uttalelsen fra NVH, for å få et bedre innsyn i hva denne problematikken går ut på:

 

Last ned..

Tusen takk. Dette var veldig nyttig for oss. Vi fikk konstatert short ulna på begge bein hos vår fem måneder gamle hanne i dag, operere eller se om det vokser seg til, er jo dilemma-spørsmålet. Men jeg ser jo at røntgenbildene av vår er helt som disse.

Link to comment
Share on other sites

Røntget Dumbo i dag, han halter stygt på et bakbein.

Bildene viser forskjell på høyre og venstre hofteledd.

Spørsmålet er om smertene kommer av dette,

eller om dette er en sånn typisk greie som mange hunder lever med uten at det er et problem.

Isåfall - hva kommer smertene av?

Veterinæren kom med en litt tåkete forklaring om at det kunne være smerter i muskelvevet osv..

Betennelsesdempende og smertelindrende medisiner er kjøpt inn, så får vi se.

Siden jeg ikke er født i går, tror jeg at jeg kan forutsi hendelsesforløpet her.

Hund tre av tre mulige har problemer, denne riktignok med bakparten.

Fortvilelsen og bitterheten jeg føler kan dere sikkert forestille dere,

Dumbo er en hund så mild og og snill at jeg ikke turte å drømme om det på forhånd,

tanken på å miste ham er mer enn jeg klarer å ta inn over meg.

 

Jeg begynner å støtte Knuts tanker.

Finnes det en bra hund - bruk den i avl uavhengig av manglende championater og annen pynt.

Støtter også jobben som utføres på Bryne, der det tas inn blod fra Frankrike.

Det finnes sikkert dem som mener ting om begge deler.

Men hvordan skal en rase bestå hvis en må bytte ut hundene sine annenhvert år på grunn av at det samme blodet bare resirkuleres??

Ånei! Kan ikke tro at du kan være så uheldig!

Link to comment
Share on other sites

La meg bare si at jeg forstår tanken bak jaktprøver, og jeg forstår behovet.

Ingen ønsker at rasen skal vannes ut og ende opp som en beagle.

Nå finnes det naturligvis bra jaktbeagler, men min erfaring er at det er et langt stykke mellom dem.

De har blitt kosehunder, sofaslitere.

 

Det er lett å skrive litt i affekt når en hamrer løs på tastaturet på kvelden etter en sånn dag som jeg hadde i går,

og jeg håper ingen misforstod hva jeg mente.

Jeg mente altså ikke at jaktprøver er en uting og noe vi skal holde oss borte fra.

På ingen som helst måte, som Ranger påpeker er det et verktøy som kan vise hvordan våre håpefulle presterer.

Vi får det svart på hvitt at hundene våre faktisk jager, og jager bra tilogmed.

Og all ære til deg, Ranger, som steller istand og får det til.

Har vi ikke ildsjeler som virkelig brenner for ting,

vil det ble langt mellom arrangementer, være seg prøver eller utstillinger.

Respekt!

 

Men her er poenget mitt:

BAN er en liten rase, det må vi være enige om.

Det samme blodet brukes om og om igjen, fordi tispeeiere ser seg blinde på hanner med jaktpremiering.

Få BAN-hunder er jaktpremierte, få hanner blir fedre til (for)mange kull, resultatet er helseproblemer.

Ingen kan si med sikkerhet at innavl er årsaken,

men kom igjen - er det noen som med hånda på hjertet kan si at de ikke tenker tanken?

 

En kompis av meg kjøpte for noen år siden en drever fra en gamling som var storveis fornøyd med tispa si.

Null interesse for prøver hadde gubben, men han kjente hannhunden som han brukte under parringen.

For ham var dette viktigere enn allverdens "pynt" som jeg i affekt kalte jaktpremiering litt høyere opp her.

Resultatet var et kanonkull, min kompis har den råeste jakthunden noen kan drømme om.

Var det galt av gubben å avle fram dette kullet?

 

JA, vi må få inn nytt blod!!

Men hvordan?

Skal hundeeiere "tvinges" til å gjennomføre prøver?

Eller skal vi akseptere at hunder som er bra i eiers øyne (og ikke nødvendigvis i andres) tas inn i avl,

med de problemer og utfordringer dette kan dra med seg?

En kommer naturligvis ikke bort fra at enkelte vil kunne se muligheten for raske penger,

og vil kunne sette igang med heller lurvete individer uten tanke på annet enn egen vinning.

 

Ikke vet jeg.

I forhold til mange av dere er jeg en fersk hundeeier, og jeg evner ikke å se hele bildet.

At det er en komplisert rakker av en problemstilling, kan det ikke være tvil om.

Men jeg håper at noen nå kan våkne litt, og tenke litt nytt.

Enten at flere setter igang med prøver,

eller at flere gjør som Knut og går litt utenom det som er opplest og vedtatt som det eneste rette.

Fortsetter vi i samme stimen, tror jeg det vil være direkte ødeleggende for denne herlige rasen.

 

 

Som en liten fotnote kan jeg nevne at dette med jaktødem er noe den svenske BAN-klubben tar alvorlig.

De har et register som viser individer og oppdrettere som sliter med denne stygge sykdommen.

Selv var jeg i kontakt med norsk bassetklubb for halvannet år siden eller noe sånt,

der jeg innstendig ba om å få opprettet et register som kunne vise hvilke hunder som hadde eller hadde hatt beinproblemer.

Mitt skriv ble sendt til samtlige styremedlemmer og alvsråd.

Resultatet? Jeg skal ikke si at ingenting har skjedd, for jeg vet ikke hva det jobbes med.

Men jeg har ihvertfall ikke hørt noe mer...

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke sikkert at det blir større genetisk bredde om det er flere som "tvinges" på prøve. Det er ikke sikkert at det finnes større genetisk bredde i Norge. Det har vært veldig liten import av nye linjer i denne rasen.

Og all honnør til de som tar seg bryet med å importere nytt blod og jobber for å drive rasen i rett retning.

 

Jeg ser frem til det kommer beviselige gode linjer på BAN. Og da må det prøver og utstillinger til.

 

Jeg er selvfølgelig helt enig at gode hunder bør stilles på prøver. Og jeg tror at det blir mer intressangt å stille på prøve om man har gode hunder. Med gode hunder mener jeg gode hunder, ikke en hund som jager litt av og til.

 

En Jaktchampion som har brukt 8starter på å klare kravet, vil jeg si er helt ubrukelig.

 

Som sagt så har jeg hatt BAN og er veldig intressert i ha det igjen i fremtiden. Men per i dag synes jeg rasen er for usikker til å kjøpe. Peneste rasen til rådyrjakt er det også :P

 

Kanskje alvsrådet burde tenke på å få blandet inn litt andre raser for hjelpe til på genetikk problemet (og jaktlyst, tidlig jakt osv). Dette er jo gjort med hell på flere av støver rasene. Bare en tanke.

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke sikkert at det blir større genetisk bredde om det er flere som "tvinges" på prøve. Det er ikke sikkert at det finnes større genetisk bredde i Norge. (…..) Som sagt så har jeg hatt BAN og er veldig intressert i ha det igjen i fremtiden. Men per i dag synes jeg rasen er for usikker til å kjøpe.

Nå skal jeg skrive noe som kanskje kan oppfattes som ubehagelig for alle som elsker Basset Artesien Normand: Det at dere skriver mye om sykdommene og skavankene her bidrar ikke til å gjøre rasen mer populær, mange kan få forbehold som Skip, og velger annen rase. Dessverre, men sant.

 

Jeg vet ikke om BAN har mer sykdommer og plager enn de andre bassetrasene, men det skapes kanskje et inntrykk av det. Jeg synes BAN er utrolig vakre bikkjer, og det hadde ikke vært meg imot å hatt en dersom det var bra helse, lav/ingen innavlsgrad og topp jaktlyst.

Jeg må skynde meg å tilføye (igjen) at jeg har stor medfølelse med de som har syke bikkjer, og skjønner at man har behov for å dele erfaringer om dette.

 

Så til første del av sitatet til Skip; ingen hverken skal eller kan tvinges på drevprøver, men kanskje rasens overlevelse avhenger blant annet av det. Da kan det tvinge seg fram sjøl. Rasen kan ikke bæres fram av de få championene som finnes og overbrukes, det er man vel enig om. Import av nytt blod virker å være viktig og tvingende nødvendig ja. Jeg forventer ikke at alle voksne importer skal kastes ut i norsk drevprøve før de parres, men avkommet bør absolutt måles på det viset, og ikke minst på eksteriørbedømming.

 

Eksemplet til Snokum (tusen takk for komplimenten forresten) med den gamle mannen og hans dreverkull er bra, men jeg tror de fleste føler seg tryggest på å kjøpe valper etter foreldre som har et uhildet og offisielt papir på at de funker så bra i skogen som de gjør.

 

Tilgjengeligheten for å stille på drevprøver blir bare bedre og bedre over hele landet, siden Norsk Bassetklubb har et veldig bra utdanningsprogram for nye drevdommere for tiden. Det ble av NKK autorisert 6 nye drevdommere i fjor, og går det som vi håper så vil Vegaprøven i starten av september kunne ferdigutdanne 2 nye dommere som vil kunne være aktive i høst. Da finnes det godt over 50 drevdommere for bassets fra Nordland i nord til Agder i sør.

 

Ta gjerne kontakt dersom noen vil prate litt løst og fast om drevprøver, dersom dette er upløyd mark for enkelte. :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror at det er mye mer skader og skavanker på BAN enn de andre rasene.

 

Litt om grunnen til at jeg ikke velger det igjen (Enda). Jeg har personlig kjennskap til ca 10 stk av rasen. Kun 1 av de har gått under begrepet brukbar på jakt. Det var min egen som fikk jaktødem. De starter somregel veldig seint og jakte.

 

Dvs at om du kjøper en valp, så går det 2 år før du vet om den i det heletatt vil jage. Og da er også sannsynligheten mindre (enn andre raser) for at den vil jage godt Dette er meget synd men sant.

 

Når jeg velger meg valp så ser jeg på litt mer enn foreldrene. Det er vanlig å gå 5 genrasjoner bak, men også å se på tidligere kull både fra hannen og tispa. Men der arbeidet ligger er å finne frem til protokollene over prøver og utstillinger.

 

F.eks: Jeg er veldig opptatt av losmål. Nå før jeg kjøpte sist hund, så gikk jeg igjennom alle jaktprøve protokoller så langt bak jeg kunne komme for å se på punktene som omhandler losmål.

 

Ja, vi er enda enige i å stille på prøve er bra. Men det er ødeleggende å stille dårlige hunder som ikke får premiering.

 

Årbøkene til Basseklubben ligger åpne på nettet. Om jeg går inn på BAN og finner 14 prøver hvor det kun er 1x1 og 2x3 premie. Så vil jeg si at den rasen ser meget dårlig ut.

 

Dette var vel premieringsgraden på ordinærprøven på Vega i fjord. Da vil jeg si at for mange stiller på prøve. Det er rett og slett ødeleggende for rasen(e)

Å jeg synes nå drevprøvereglene til Basset er så enkle at om hunden ikke klarer en første der så skal den heller ikke avles på

Link to comment
Share on other sites

Årbøkene til Basseklubben ligger åpne på nettet. Om jeg går inn på BAN og finner 14 prøver hvor det kun er 1x1 og 2x3 premie. Så vil jeg si at den rasen ser meget dårlig ut. Dette var vel premieringsgraden på ordinærprøven på Vega i fjord. Da vil jeg si at for mange stiller på prøve. Det er rett og slett ødeleggende for rasen(e) Å jeg synes nå drevprøvereglene til Basset er så enkle at om hunden ikke klarer en første der så skal den heller ikke avles på

Min understrekning i sitatet, for ingen av de resultatene du viser til er fra Vegaprøven i fjor. På ordinærprøven der var det påmeldt to BAN, og av forskjellige årsaker så ble begge trukket og således ikke bedømt.

 

Drevprøvene til NBaK er hverken enklere eller verre enn mange andre prøvetyper, synes jeg. Noen fnyser av (bare) 3-4 timers prøvetid, men da sier jeg: Er det enklere å oppnå 60 minutter drevtid i løpet av 3-4 timer, enn 90 minutter drevtid i løpet av 5-7 timer? Klokka går fort mens man venter på at bikkja skal få ut dyr! Drever og beagle har 2-3 timer mer på seg til å oppnå en halvtime lengre drevtid enn dachser og basseter.

Og drevprøve er ikke bare lostid, det er 10 forskjellige momenter underveis hunden skal bestå.

Et sammendrag av hvordan en drevprøve for basset kan arte seg kan dere finne her: :arrow:http://www.jensovervik.net/45680340

 

Nå må man for all del ikke avskrive BAN som jakthundrase, det ble mye pessimisme her nå, det er bare å brette opp armene og gyve løs. Alle BAN-eiere har et ansvar for å drive rasen framover, dere må dra lasset i lag. Bruk gjerne et egnet forum, lag feks ei facebook-gruppe, hvor dere kan bli bedre kjent med hverandre og hundene, og ta fatt på oppgaven i fellesskap. Og bruk Norsk Bassetklubb aktivt, om dere ikke har fått svar på spørsmål derfra så forsøk igjen, det er menneskelig å glemme sånt.

Link to comment
Share on other sites

Årbøkene til Basseklubben ligger åpne på nettet. Om jeg går inn på BAN og finner 14 prøver hvor det kun er 1x1 og 2x3 premie. Så vil jeg si at den rasen ser meget dårlig ut. Dette var vel premieringsgraden på ordinærprøven på Vega i fjord. Da vil jeg si at for mange stiller på prøve. Det er rett og slett ødeleggende for rasen(e) Å jeg synes nå drevprøvereglene til Basset er så enkle at om hunden ikke klarer en første der så skal den heller ikke avles på

Min understrekning i sitatet, for ingen av de resultatene du viser til er fra Vegaprøven i fjor. På ordinærprøven der var det påmeldt to BAN, og av forskjellige årsaker så ble begge trukket og således ikke bedømt.

quote]

 

Det er akkurat de resultatene som var på Vegaprøven i fjord (ordinær). Totalt sett på alle Basset raser. http://www.norskbassetklubb.no/page20204744.aspx

Her står det ivertfall det. Så om det er feil får du inn å rette på resultatlista :P

 

Skal ikke gjenta meg selv så mange ganger, men poenget mitt er at hunden bør være god nok før man stiller på prøve.

Man kan ikke gjemme bort et dårlig resultat. Men dette er min personlige mening :)

Link to comment
Share on other sites

Om jeg går inn på BAN og finner 14 prøver hvor det kun er 1x1 og 2x3 premie. Så vil jeg si at den rasen ser meget dårlig ut.

Det du skrev der kan godt forstås som at du siktet til BAN alene, så det var godt du presiserte det sånn at det ble korrekt. :wink:

 

Ellers er jeg helt enig med deg ja. Vi hadde tørke, sol og steikvarme + fønvind opp i liten kulings styrke i fjor, mot alt normalt vær for årstiden og stedet. Det tok piffen av de fleste bikkjene og ga nesten umulig vitringsforhold, dessverre. En hund klarte likevel to drevcert under fjorårets prøve, da forholdene bedret seg noe fra lørdag ettermiddag. Om du tar med de bevegelige prøvene som også ble gått der, så ser bildet en smule bedre ut. I år blir det 12 grader og overskyet, perfekt for bikkjene, slik det har vært tidligere år (det er lov å spå). :D

 

Vegaprøven 2010: Fem 1. premier og to 3. premier på 11 gjennomførte starter.

 

Vegaprøven 2009: Ti 1. premier (1 Drevcert), to 2. premier og tre 3. premier på 20 starter.

 

Dette er gode resultater som gir et mer riktig bilde av hva bra bikkjer i god kondisjon kan prestere på Vega.

Både i 2009 og 2010 var det utelukkende petit basset griffon vendeen som stilte til start.

Link to comment
Share on other sites

Nå må man for all del ikke avskrive BAN som jakthundrase, det ble mye pessimisme her nå, det er bare å brette opp armene og gyve løs. Alle BAN-eiere har et ansvar for å drive rasen framover, dere må dra lasset i lag. Bruk gjerne et egnet forum, lag feks ei facebook-gruppe, hvor dere kan bli bedre kjent med hverandre og hundene, og ta fatt på oppgaven i fellesskap. Og bruk Norsk Bassetklubb aktivt, om dere ikke har fått svar på spørsmål derfra så forsøk igjen, det er menneskelig å glemme sånt.
FACEBOOKGRUPPE: Vi som har og bruker Basset Artesien Normand. Meld dere inn! Denne gruppa er lukket slik at bare medlemmer har lesetilgang. Jeg håper vi kommer til å bruke den aktivt for alt slags BAN-relatert. Minner også om Facebook-gruppa Vi som jakter med basset. Den er jo da mer spesifikt for jakt og omfatter alle basset-rasene.
Link to comment
Share on other sites

Jeg for min del tviler ikke på rasens kapasitet hva jakt angår.

Til fjorårets første jakthelg stilte Dumbo uten annen trening enn de turene jeg hadde gått med ham,

og selv om det kunne bli noen timer på hver tur, er det jo ikke i nærheten av påkjenningene har får når han jakter.

Peileren viste til slutt at han hadde unnagjort 4,5 mil, fordelt på to dager. 2,3 mil en dag, 2,2 den andre.

Avstanden var unnagjort hovedsaklig i ulike rådyrloser.

Utslag var noe dårlig i fjor, men han var bare to år og rasen modnes jo noe senere enn enkelte andre raser.

Ønskes det en jakthund som ter seg som en drever i terrenget, javel - så kjøp en drever da. :winke1:

 

Nå har jeg lest hele tråden på nytt, fra første side og ut.

I mitt aller første innlegg skrev jeg om lille Elmer som bare ble fem måneder gammel.

Jeg ville i utgangspunktet ikke ha allverden av fokus på ham,

jeg ønsket ikke at tråden skulle utvikle seg i negativ retning.

Men for en endring det har blitt...

Jeg har vel vært en av dem som har ropt høyest,

og blir sånn sett en av hovedårsakene til at det er mye negativ vinkling her inne.

Det er vanskelig å unngå det når en nå har fått denne motgangen, tro meg.

I tillegg er tråden nesten fullstendig død når det gjelder positive opplevelser, bilder, historier osv.

Så det er de negative historiene som kommer, uten at de blir spedd ut med mer gledelig lesning.

Gadd vite hva folk tenker, hvis de googler rasen og kommer innpå den siste siden her..

Noe av det jeg skriver, blir skrevet for å riste litt i folk,

for å få en diskusjon som kanskje kan føre til noe positivt.

Tidvis spissformuleres det noe for å forhåpentligvis få en reaksjon,

men så langt føles det nærmest som at tråden har blitt rasert.

Dette har altså aldri vært intensjonen, men jeg ser resultatet når jeg leser helt fra starten.

 

Men jeg må altså understreke en ting, og dette er viktig for meg å få frem.

Hvis verden nå er så jævlig at jeg må ta farvel med Dumbo,

da vil det nok fortsatt ikke finnes noe annet alternativ for meg.

Mister jeg ham, blir det en BAN for fjerde gang.

Så mye betyr rasen for meg, og så intens er drømmen om en problemfri BAN.

Så må dere heller mene ting om min mentale kapasitet.

Jeg ønsker ingen annen hunderase,

og aller helst ønsker jeg naturligvis ingen annen hund enn Dumbo.

 

De aller fleste av her har friske hunder,

så kan vi ikke gjennom denne tråden få oppleve litt hvordan livet arter seg da?

Det var vel i utgangspunktet det som var tanken da tråden ble opprettet, vil jeg tro..

Link to comment
Share on other sites

Hvis verden nå er så jævlig at jeg må ta farvel med Dumbo,

da vil det nok fortsatt ikke finnes noe annet alternativ for meg.

Mister jeg ham, blir det en BAN for fjerde gang.

Så mye betyr rasen for meg, og så intens er drømmen om en problemfri BAN.

Så må dere heller mene ting om min mentale kapasitet.

Jeg er så enig med tankegangen din! :D Det er en nydelig rase, og man holder seg gjerne til den rasen som man "forelsker" seg i.

BAN trenger sånn entusiasme, og jeg ønsker deg av hele mitt hjerte lykke til med Dumbo! :)

Din mentale kapasitet er det absolutt ingenting i veien med, slik jeg ser det.

 

Peis på med bilder og historier om flotte sommer- og høstdager med bikkjene, det er alltid fint å lese. :D

Håper jeg får anledning til å dømme en bra BAN på drevprøve en dag, jeg er sikker på at det vil bli en trivelig dag i skogen. :D

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
  • 3 weeks later...
  • 4 weeks later...

I går ble det endelig fall for min BAN, høstens første for han. Har hatt maaaaange gode loser i høst, og i går ble det endelig fall:) tok ut geit med killinger, og etter druge timen fikk jeg killingen på post, skuddet gikk å dyret gikk rett ned. Etter 3 min kom bikkja på fallet, og det såg ut som han skulle ta igjen for att dey ikke har blitt noe fall før i høst, gikk så busta føk ;) dætta hadde bikkja viirkelig fortjent:)

Link to comment
Share on other sites

  • 10 months later...

Gratulerer

Korleis har det gjenge til nå i haust?

Kor hentet du denne valpen?

Min BAN bynnjar å dra på årene(9år) og har ikkje samme kapasiteten lenger.

Ho sliter også med frambeinet etter bare 2 timers los,eg må nok sjå etter ny valp

Valget stend mellom drever og BAN, eg er litt redd for å ende opp med ein BAN som ikkje vil jage,men liker ikkje å sitte på å vente i timesvis på ein altfor ivrig drever!!!

Nokon som har tips vedr BAN valper her i Norge el Sverige???

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

Hei.

Har en Ban på snart 3 år. Hun jager rådyr når hu får lukt i nesa. men meste parten av tiden holder hun seg rundt meg. kan slå ut noen ganger.

jeg har sittet mye på stol sekken , men virker ikke som hun er ivrig nok.

Vært fint å høre åssen erfaringer dere Ban eiere har med deres hunder.

Link to comment
Share on other sites

Dette er et av problemene eller "utfordringene" med denne rasen. Du må kanskje bare akseptere at den ikke har utslag som en drever. Trangt søk og korte loser kan være vanskelig i store og viltfattige norske skoger.

Hvordan er lostidene når dere får ut dyr?

Jeg ønsker en hund med god kontakt og ville ikke sett på dette som en uting. Det er rasetypisk adferd så...

Jeg er vokstopp med harehunder som strøk agårde og var altfor selvstendige. Du kunne ende opp med å springe etter hunden hele dagen og kanskje måtte kjøre til nabokommunen for å hente bikkja igjen.

Dette hadde ikke funger her på østbredden i dag, så din hund høres helt optimal ut for mitt hjørne av verden.

If it aint broke....

Link to comment
Share on other sites

Min basset er 8 år, hann - sta, sjarmerende - praktfullt gemytt!

Min første hund..

Han følger meg ... ca. 50 meter foran, når jeg avanserer, setter jeg meg - så kommer han inn.

Status etter disse årene - hund med enorm sjarm og vilje - fortjener en eier som kan hund.

BAN og pensjonist - glad i bål og pølse - frarådes :-) ... (i jaktlig sammenheng).

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...

Hei!

Trenger litt hjelp/råd om min BAN. Hunden er fantastisk snill, veldig god til å spore,MEN utslag er det veldig dårlig med. Dette er min første hund og jeg har sikkert gjort mange feil, derfor spør jeg her før jeg gjør flere. Hunden er 2,5 år og på en god dag kan hun søke ca 150 meter. Hun har hatt et par loser på ukjente dyr, men antageligvis var det hjort og rådyr og varte maks 5 min. Det som er så frustrerende er at det ser ikke ut som hun gidder til tider. Senest i dag slapp jeg hunden på et rådyrspor som var 1 time gammelt og senere på et som var 10 min gammelt. Hunden var ivrig i 10 meter før hun mister fullstendig lysten.

Når jeg sporer henne inn på rådyrfall, blir det fullstendig klikk og det er hår 5 meter i omkrets.

Det jeg lurer på da er:

Jeg vet at BAN er kjent for å være seine, men hvor mange år må man normalt sett gå frustrert i skogen før det løsner?

Hvorfor kan hun være så "gira" på fall og flink til å spore i bånd, men være så uinteressert på spor når hun springer løs?

 

Råd og tips tas imot med stor takk :D

Link to comment
Share on other sites

Stikkordet er vel ofte det "ekle" ordet jaktlyst (og det gjelder ikke bare BAN). Etter min mening er det viktig å få stilt de BAN som jager bra på drevprøver, så de kan komme mer i betraktning som avlsdyr. Rasen er så liten i Norge, den trenger å få alle gode individ fram i lyset. Husk at hunden må være utstillingspremiert etter 9 mnd alder, så er det lov å melde på drevprøve.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
  • 2 weeks later...
Hei!

Trenger litt hjelp/råd om min BAN. Hunden er fantastisk snill, veldig god til å spore,MEN utslag er det veldig dårlig med. Dette er min første hund og jeg har sikkert gjort mange feil, derfor spør jeg her før jeg gjør flere. Hunden er 2,5 år og på en god dag kan hun søke ca 150 meter. Hun har hatt et par loser på ukjente dyr, men antageligvis var det hjort og rådyr og varte maks 5 min. Det som er så frustrerende er at det ser ikke ut som hun gidder til tider. Senest i dag slapp jeg hunden på et rådyrspor som var 1 time gammelt og senere på et som var 10 min gammelt. Hunden var ivrig i 10 meter før hun mister fullstendig lysten.

Når jeg sporer henne inn på rådyrfall, blir det fullstendig klikk og det er hår 5 meter i omkrets.

Det jeg lurer på da er:

Jeg vet at BAN er kjent for å være seine, men hvor mange år må man normalt sett gå frustrert i skogen før det løsner?

Hvorfor kan hun være så "gira" på fall og flink til å spore i bånd, men være så uinteressert på spor når hun springer løs?

 

Råd og tips tas imot med stor takk :D

 

Jeg hadde ei BAN tispe som var akkurat lik din. Den hadde 5 minutt loser første, andre og nesten hele den tredje høsten. Da lykkes vi å felle flere dyr etter 5 min los, og da våknet hun! De påfølgende losene var 15-25 min, og søket bedret seg merkbart. Fra hun var 4 år jagde hun 15-45 minutter, alt etter hvordan losdyret oppførte seg. Dyr som var støkt av mennesker loset hun ca 15 min. Fra hun var 5 år var de fleste loser 30-75 minutter, hvis ikke losdyret var støkt og gikk rett ut.

Du bør gi bikkje tid, og prøv å jakte i terreng med mye rådyr slik at du får felt dyr i los. Det er ihvertfall min erfaring.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...
  • 2 years later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...